hoe kan ik het beste verder gaan met wijken aanleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

hoe kan ik het beste verder gaan met wijken aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-02 18:47

Ik heb nu genoeg winstpunten om naar de L1 te gaan en nu is het dus oefenen geblazen voor het wijken.
Ik ben al veel bezig om grote voltes te openen en sluiten en daarbij pasjes opzij te vragen. Op de voltes en in de bochten gaat het aardig goed, maar op het rechte stuk neemt Sevin of te veel stelling in zodat hij gewoon wegloopt of hij springt aan in galop.
Hoe kan ik nu het beste verdergaan met wijken leren?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 20:19

Ik zou beginnen in stap. Maak een wending een meter of twee naast de hoefslag en houd hem in die wending al zoveel mogelijk aan je binnenbeen. Dan stel je eerst recht en dan je binnenbeen naar achter en opzij vragen. In het begin maakt het nmm niet zoveel uit wat ze precies doen, als ze maar de goede kant op gaan (hij moet het eerst begrijpen), stelling al helemaal niet, eerst maar eens helemaal recht opzij en dan met stelling, anders heb je zoveel kans dat hij alleen over de buitenschouder valt. Als hij al een poging doet onwijs belonen, en zo verder gaan, uitbouwen naar draf en steeds een eindje verder van de hoefslag afwenden.
Wat jij doet op de volte is ook al heel goed trouwens! Gaat dat al goed? Dan kun je hem ook eens op de volte naar buiten duwen, vanuit de volte rechtuit rijden en dan op de rechte lijn wijken.
Als hij wegloopt of aangaloppeert gewoon rustig terugnemen en er verder niks van zeggen. Gaat vanzelf beter als hij het begrijpt!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-02 20:51

Dankjewel. Ik zal morgen gaan proberen of het werkt.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 12:09

Probeer eens om de 2e hoek van de korte zijde af te snijden en dan vanuit die buiging om je binnenbeen hem naar de hoefslag te laten wijken. Als ie dat goed onder de knie heeft kun het iedere x verleggen naar wat verder rechtuit te rijden en daarvan uit te wijken.
ALs je voor het eerst een langer stuk wilt gaan wijken zou ik beginnen met de stap.
Wat een trucje is om na de wending naar het wijken toe je paard IETS door de buitenschouder te laten vallen en het daarna direct opvangen en daarvan uit verder wijken.
In het begin maakt t niet zo veel uit hoe ze het doen, als ze het idee er maar van snappen. als ze dat onder de knie hebben kun je het gaan verfijnen.