Wat is tolt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 12:13

Dat is een gang, waarbij telkens een hoef van het paard aan de grond is. Het is een gang waarbij je heel stil kunt zitten, dat je bijvoorbeeld een glas gewoon in je hand houd, zonder dat je kunt knoeien.
Dit is wat ik ervan weet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 13:03

Hoi Sanne,
Het paardje in jouw usericon loopt in tölt. Tölt is een laterale gang, waarbij het paard ieder been afzonderlijk neerzet en weer optilt: linksvoor-linksachter-rechtsvoor-rechtsachter. Daarbij heeft ie steeds een of twee voetjes op de grond; er is dus geen zweefmoment zoals in draf. Tölt kun je daardoor een beetje vergelijken met snelwandelen. Doordat er geen zweefmoment is, blijft de rug van het paard vlak (in draf maakt de rug een golvende beweging) en kan je heel gemakkelijk blijven zitten. Het tempo varieert van iets sneller dan stap tot middengalop. Niet iedere IJslander kan tölten, maar de meeste hebben er wel aanleg voor. Vroeger (Middeleeuwen) kon bijna ieder (rij)paard tölten. In die tijd werd het paard op IJsland geintroduceerd. Later ging men in Europa steeds meer op draf selecteren (cavalerie, aangespannen, klassieke dressuur) en werd de tölt voor rijpaarden ongewenst. Doordat de paarden van de Conquistadores (Spanjaarden) indertijd nog wel over laterale aanleg beschikten, zijn er in Noord- en Zuid-Amerika verschillende töltende rassen (zgn. gangenpaarden). Ook veel dravers hebben laterale aanleg en kunnen dus leren tölten.

lucc@
Berichten: 38
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 22:13

Tölt is echt te gek,lekker comfortabel Clown Ik heb inderdaad een draver die het doet. De eerste keer dacht ik wel; wat gebeurt er? Bloos Ik dacht even dat hij kreupelde. Toen ik wist dat het tölten was. Ben ik het verder gaan trainen, het is echt geweldig. Groetjes Anita Pling

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:43

hoi

de Tölt is een beweging die tussen de stap en draf in zit.

En de telgang is een drafbeweging waarbij de r.achterbeen en r.voorbeen tegelijk naar voren worden gezet dit geld geld ook voor de l.voorb. en l.achterb.

WEl leuk hoor ijslanders.
Ik heb er wel eens eentje gedaan ik moest alleen wel lang wachten met rijden want met de ijslanders wachten ze vaak pas met inrijden als ze 5 jaar zijn ze worden namelijk nogal laat volwassen

doei.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:43

tölt is geweldig!! Haha!

ik zou zeggen kom het eens uitproberen Knipoog

kviek doet het vrij makkelijk dus dat moet geen probleem zijn.
Schijnheilig

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 18:25

tolt zit zzzoooooooooooo lekker Haha! en idd kvia kan het echt super goed Haha! lijkt een beetje op een snelle stap allen dan snel Knipoog en het zit veel lekkerder Knipoog