gallopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-01 22:44

ik heb n probleem met galloperen
Sya gaat graag hard (te graag Schijnheilig ) maar ze kan in de bak ook niet rustig galloperen ze is nog niet sterk genoeg maar hoe kan ik haar sterker maken of hoe kan ik haar hat beste rustig laten galloperen


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 22:54

Aan de longe! Sinds ik waldo oefen aan de longe met pessoateugel waardoor hij meer opgesloten word, galopeert hij heel netjes! robeer vooral geen lange stukken te pakken in de bak, want dan is de verleiding om harder te gaan alleen groter. Buiten is een flink stuk rechtuit galoperen wel eens lekker voorze en ook goed. Succes!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 00:36

veel longe werk.
en toch proberen niet te laten rennen,
veel voltes en figuren, en zorgen dat ze op de achterhand komt, van voren een beetje tegen houden, maar naar een tijdje gaan ze vanzelf wel minder hard, maar het heeft wel zijn tijd nodig.

( zit met het zelfde problee,)

gr lara Haha!

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 09:12

Ik ben het er niet mee eens om je paard aan de longe te zetten, zo maak je het hem nog moeilijker en omdat het op een cirkel al heel moeilijk is om in balans te raken, zal hij nog harder moeten galopperen en zullen zijn pezen er nog meer onder lijden. Ik zou het oefenen in het bos over een breed en overzichtelijk pad (uiteraard o.l.v. een ouder en ervarener paard) of in een hele grote bak. Als je paard te hard gaat moet je hem niet tegen houden, hij mist de kracht en de balans immers om rustiger te kunnen galopperen. Als je hem rustiger wilt laten galopperen zal hij terugvallen in draf en zo leert hij het niet. Voor een jong paard is het galopperen een hele belangerijke oefening die echter ook onderschat wordt. Hij wordt er sterker door en soepeler in de rug. Ik zou hem wel in de galop laten nageven, desnoods met een gogue. Dat helpt het paard ook een beetje in de balans. Als je dit geregeld oefent (hoeft echt niet aan het einde van de training) dan zal het vanzelf beter worden.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 10:54

Ik weet niet of Sya een jong paard is; maar Iwaldo is nu 10 en die had ook nog moeite met galoperen. Op rechte stukken in het bos deed ie het prima (is een jachtpaard dus hij doet niks anders) Maar aan de longe galoperen is echt een hele goede oefening voor hem. Ik laat hm niet te lang galoperen maar vooral overgangen naar galop en terug. Door de pessoa teugel komt ie meer bij elkaar en dit is ook heel geschikt voor een jong paard; de laagste stand is er juist voor bedoeld om de balans te vinden. Je moet de volte natuurlijk niet te klein maken, maar verder vind ik het een hele goede oefening voor een paard qua galop. Ik merk bij Iwaldo dus echt dat ie beter is gaan galoeren, terwijl ie voorheen heel erg rende.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 23:18

Ik zou veel korte stukjes galopperen. Dat doet mijn broertje ook met onze jonge cob en dat werkt eigenlijk heel goed.

Dwz; aangalopperen, dan 1 lange zijde en een bocht of een volte, als ie dat braaf doet, terug en belonen(!)Is bealngrijk want ze moet weten dat galop leuk is.
Gewoon vaak aangaloperen als je rijdt. Ook de overgang naar de galop maakt haar al sterker, dan moet ze iets doen met haar achterhand. verder is springen goed om de achterhand serker te krijgen (hoeftr echt geen meter te zijn hoor, met een paar in-uitjes van een cm of 40 kom je al een heel eind).

Aan de longe weet ik niet hoor. Om zo'n cirkel te galopperen is toch nogal wat balans nodig. Mijn paardje heeft het ook heel lang moeilijk gevonden fatsoenlijk te galopperen aan de longe. Dat kan natuurlijk per paard verschillen......

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 12:41

gewoon veel oefenen en toch proberen rustig te houden. wij hebben nu bijna 3 maand een tinker van een jaar of 7 op de manege staan. in t begin ging ze stil staan. daarna kende ze alleen de snelheid knop dus ze ging keihard en ontzettend uit balans door de bochten heen. en gister ging ze super afentoe nog beetje hard en de bochten waren nog onevenwichtig maar ze stuurde makkelijk en was grotendeels super in balans. Veel oversteken helpt bij t vermindere van de snelheid en vooral niet hard doorlaten draven want dat kunnen ze heel goed die tinkers maar dat vraag je niet.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 20:27

Hoi,
Tja, bekend probleem. Ik heb ooit een draver gereden en die vond het heel zwaar.
Probeer buiten niet alleen hard te gaan maar ook rustig. Maak veel overgangen zodat het gewicht meer op de achterhand komt. Maar dit is heel moeilijk.
Probeer niet teveel met je handen te werken amar alles op je zit doen. En blijven oefenen. Het komt vanzelf wel. De draver vond het ook moeilijk en na de 4 maanden dat ik hem gereden heb kon hij het bijna. Heb geduld. Je hebt de tijd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers