Niet nageeflijk, ander bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-05 14:58

Ik krijg sinds een tijdje privéles omdat mijn pony niet nageeflijk is, en niet kan/wil wijken.
We zijn een aantal manieren aan het uitproberen om haar te laten nageven. Ze stelde voor om een ander bit een keertje te proberen, een correctiebit.
We willen zoiets dan 1 of 2 keer in de week erin hangen om te kijken of ie daar beter op gaat reageren.
Zelf weet ik niet zo veel van een correctiebit, hoe ziet het eruit en hoe werkt het?
En, is het slim om dat een keer te gebruiken?

ps. mijn pony heeft een grote gebruiksaanwijzing, niet alle manieren werken dus op haar

Alsvast bedankt


NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:02

litteltje schreef:
Ik krijg sinds een tijdje privéles omdat mijn pony niet nageeflijk is, en niet kan/wil wijken.
We zijn een aantal manieren aan het uitproberen om haar te laten nageven. Ze stelde voor om een ander bit een keertje te proberen, een correctiebit.
We willen zoiets dan 1 of 2 keer in de week erin hangen om te kijken of ie daar beter op gaat reageren.
Zelf weet ik niet zo veel van een correctiebit, hoe ziet het eruit en hoe werkt het?
En, is het slim om dat een keer te gebruiken?

ps. mijn pony heeft een grote gebruiksaanwijzing, niet alle manieren werken dus op haar

Alsvast bedankt


google het anders ff dan zie je wat voor bit het is


ik heb net gekeken en vind het er heel gemeen uit zien zal wel aan mij liggen

Anoniem

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:07

Ik denk dat je de oorzaak bij jezelf moet zoeken en niet met bitten moet gaan expirimenteren. Dat je pony niet nageeflijk is kan veel meer oorzaken hebben...

Goudkuipje

Berichten: 24
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: Limburg

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:22

Sydney2005 schreef:
Ik denk dat je de oorzaak bij jezelf moet zoeken en niet met bitten moet gaan expirimenteren. Dat je pony niet nageeflijk is kan veel meer oorzaken hebben...


Ik sluit me hierbij aan, dat experimenteren met div. bitten heeft totaal geen zin. Je moet een paard/pony gewoon kunnen rijden met een bus- of watertrens.

* * CARPE DIEM * *

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:30

Misschien een bezoekje aan de paardentandarts???

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:00

Inderdaad, voordat je allerlei 'randzaken' gaat veranderen moet je eerst naar je eigen techniek gaan kijken! Dus hoe rijd jij je paard, hoe biedt je weerstand en hoe ontspan je vervolgens ook weer? Ieder 'normaal' paard (waar niets verkeerd mee is gelopen) is wel op een normale bus- of watertrens nageeflijk te rijden.
Ga je het meteen met een ander bit proberen, dan reageert je paard op dat bit, niet op je hulpen of manier van rijden. Dus verbeter eerst je rijtechniek en daarna pas ga je eventueel kijken of andere zaken aangepast dienen te worden.

"What goes up, must come down"

Mieky

Berichten: 423
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: Utrecht (woehoe!)

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:42

renes schreef:
Inderdaad, voordat je allerlei 'randzaken' gaat veranderen moet je eerst naar je eigen techniek gaan kijken! Dus hoe rijd jij je paard, hoe biedt je weerstand en hoe ontspan je vervolgens ook weer? Ieder 'normaal' paard (waar niets verkeerd mee is gelopen) is wel op een normale bus- of watertrens nageeflijk te rijden.
Ga je het meteen met een ander bit proberen, dan reageert je paard op dat bit, niet op je hulpen of manier van rijden. Dus verbeter eerst je rijtechniek en daarna pas ga je eventueel kijken of andere zaken aangepast dienen te worden.


Goede instructie is hierbij nodig! Probeer nog niet allemaal hupmiddelen erbij te halen want dan is het einde zoek...

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks Haha!

michelleke
Berichten: 18
Geregistreerd: 23-10-05

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:46

mijn paard blokeerde als die iets extra's moest doen en nu rij ik met een ander bit en doet die het helemaal niet meer het is alleen moeilijk om het juiste bit te vinden het kan ook zijn dat het aan de ruiter ligt ik dacht eerst ook dat het aan mij lag maar nu heb ik een minder straf bit en nu gaat het weer helemaal goed

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:24

Klopt, wanneer ik zei dat vooral de techniek voorop dient te staan, betekent dit automatisch dat goede instructie noodzakelijk is!

"What goes up, must come down"

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:03

paarden worden ook weer afhanklijk van een straffer bit, dan moet je weer iets anders erbij halen... zoals al gezegd zou ik eerst proberen lichamelijke problemen uit te sluiten en je dan te richten op op jouw rijstijl, succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-05 20:49

renes schreef:
Klopt, wanneer ik zei dat vooral de techniek voorop dient te staan, betekent dit automatisch dat goede instructie noodzakelijk is!


Ik heb goede instructie.
We zijn er nog helemaal niet zeker van dat we dat bit echt nemen, maar omdat mijn pony zo koppig is, proberen we verschillende manieren uit, en dat was er misschien 1 van.
Want ze geeft ook nog iemand anders les, en die rijd ook met zo'n bit, en bij haar heeft het wel geholpen, alleen mijn instructie heeft dat bit alleen maar in de mond van de pony gezien, ze dacht dat het dan misschien ook bij mij.
Verder heb ik morgen weer les van haar, en dan zal ik het nog ff overleggen.

Bedankt voor jullie reacties.

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:59

Als jij van jezelf weet, en ook dat je instructrice dat vind, dat jij een goede rijmanier hebt en de juiste manier van het nageven beheerst, maar je pony wil hier niet op reageren zou ik zeker naar andere manieren opzoek gaan. Alleen jij weet hoe die loopt, en ook jij wil het veranderen. Bokt kan dus wel met theorieën aankomen waar ze in principe gelijk mee hebben, maar als jij deze hebt toegepast en na zekere tijd (dat is dus geen 4/5 week of 3 maand, maar dat kan een ruime tijd zijn!) nog geen verandering ziet zou ik het ook met een ander bit (of een andere eventuele oplossing) gaan proberen. Als je pony nog niet helemaal nagevelijk is, maar in de tijd dat jij er aan werkt wel duidelijk in positieve zin is veranderd zou ik zeker wachten met het bit (of eventuele andere hulpmiddelen) en gewoon lekker door blijven oefenen. Het begin heb je dan immers al!
Veel succes!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:04

een correctiebit * smiley met koude rillingen over de rug*
niet aan beginnen !
als je zelf niet twijfelt aan de kwaliteit van je instructie, moet je hem of haar ook niet de deur wijzen, maar een goede instructie geeft imo niet een correctiebit als oplossing.....

longeer haar eens een paar keer met je instructrice, zet haar voorzichtig wat bij en kijk eens of ze zo wel leert nageven, misschien heeft ze het nooit op de juiste manier geleert??

NWDynamite
Berichten: 2563
Geregistreerd: 03-12-04

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:07

zit je pony niet verschrikkelijk vast in de rug? Is ze recht? etc. zoek maar uit...

Malima

Berichten: 5268
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Assen

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:57

zijn ze tanden dus wel allemaal goed? heeft ie geen hangend rooster? daardoor kan het ook pijn doen in z'n mond. mijn pony loopt ook niet nageeflijk met een gewoon hoofdstel maar rijdt ik hem zonder bit dus met een touwhalster loopt ie zo aan de teugel..het is dus precies waar er druk wordt gegeven..bij jou paard zou het dus kunnen zijn dat hij last heeft van z'n gebit denk ik

17 september 2009 : Max
05 juni 2011: Lisa
17 november 2014: Sem

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:33

elk paard is verschillend, de één snapt het gelijk wat nageven is en zal het dan ook vrijsnel doen, de ander kan er 2 jaar over doen. Als je het heel veel gaat oefenen kan je pony een soort van op slot gaan staan, rijdt eerst eventjes een keer zonder aan de teugel te willen rijden, dan gaat hij het rijden weer wat plezieriger vinden, probeer het daarna weer opnieuw, met heel veel voltes rijden met stelling, dan gaan ze na een tijd vanzelf wat nageefelijker worden. Heb geduld, het lukt niet in 1, 2 of misschien wel 10 keer, blijven proberen, dan boek je pas wat resultaat, en vergeet niet veel te belonen, als ze iets goed doen onthouden ze dat juist. ook als hij iets nageefelijker wordt, gelijk belonen en even iets anders gaan doen, daarna opnieuw proberen. suc6

terug na 6 maanden blessure leed!color]
[color=#FF0000]Remember gevonden. Ben heel blij!!!... Bedankt

_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:48

Citaat:
Correctiebit :
Het correctiebit is een bit voor heftige paarden welke tegen de hand gaan, het bit vastpakken of de tong over het bit brengen. Werkt zeer intensief met snel resultaat.


Verder heb ik even niks toe te voegen.

:j

Wilke

Berichten: 685
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:49

Ik ken het probleem, mijn paard is op de spring manier ingereden en heeft nooit goed leren nageven. Toen ik haar kreeg liep ze zo scheef als een hoepel en wilde nooit nageven, Ik ben een ander bit gaan proberen , Sprenger aurigan.. En dit heeft geholpen. Niet alleen het bit helpt natuurlijk maar ook het rechtrichten en haar leren nageven, Dus een ander bit proberen vind ik nog nie zon gek idee! Succes ermee en geduld hebben dan kom je er wel !

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:12

Nageven is niet iets dat paarden/pony's moeten leren "snappen". Je pony bedenkt niet dat hij geen zin heeft om na te geven, jij bent de oorzaak hiervan, niet je pony.
Als je een ontspannen paardje hebt dat goed van achter naar voor gereden wordt, los door zijn lijf is, rechtgericht en op eigen benen loopt dan gaat dat nageven vanzelf.

Temgijten 2013 Diezaajn L vindt verliezen lekker
Beter een grote bek dan een bekrompen geest

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:44

Kan je pony aan de longe wel normaal nageven en ontspannen?

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re: Niet nageeflijk, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:26

Ja, dit kan uiteraard. Nageven is een soort van gemoedstoestand van een paard, waarin hij zich helemaal ontspant, ook in de rug. Toch moet er een mate van activiteit zijn van achter uit. Daarop moet het paard ontspannen en dus ook loslaten.

"What goes up, must come down"

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:12

tuurlijk kan je paard het wel snappen, hij kan iets niet uitvoeren als hij niet begrijpt wat de bedoeling is. Daarom moet je het een paard leren.

terug na 6 maanden blessure leed!color]
[color=#FF0000]Remember gevonden. Ben heel blij!!!... Bedankt

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:37

niet mee eens, Hollybolly. Als de ruiter het begrijpt, doet het paard het goed. Is de ruiter onduidelijk of begrijpt die het zelf niet, dan doet het paard het ook niet (goed). De ruiter bepaalt. Het ligt dus aan de ruiter en niet aan het paard!

"What goes up, must come down"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:55

Dat leer je een paard niet
het is iets wat een paard doet, als hij op de juiste ontspannen manier gereden word.
is er ergens wat fout in wat de ruiter doet, doet het paard het ook niet

doet de ruiter het juist, doet elk paard het, op een gewone trens.
(uitgesloten als hij wat medisch heeft)

litteltje

Berichten: 3060
Geregistreerd: 26-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-05 17:55

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gisteren weer les gehad, en we hebben weer een nieuwe manier uitgeprobeerd, en die heeft geholpen
Moet gewoon zorgen dat ie op de lichtste beendruk al naar voren gaat, daarna heel langzaam draven en eerst links ophouding, ff ontspannen, rechts ophouding, ontspannen enz.
Als ik lang genoeg doorga dan komt ze
Mijn pony is vroeger waarschijnlijk heel slecht ingereden, ze is wel aan de teugel gereden, maar niet zoals het hoort.
En een ander bit hoeft gelukkig nu niet

Groetjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers