Bovenbenen vastklemmen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Bovenbenen vastklemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 10:28

Dit is dus een hele grote fout die ik vaak maak met overgangen. Heeft iemand nog goede tips om dit af te leren.

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:57

hoezo is dit een hele grote fout? Het is juist geod om je benen aan te klemmen, daar reageert een paard op en op je zit.... zo heb ik het geleerd namelijk!!?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:09

Ikwil niet zeggen dat dit een hele grote fout is, maar het is ook niet goed. Het klinkt stom, maar om dit af te leren moet je het gewoon niet meer doen. Ik dnek niet dat er echte trucjes voor zijn.Gewoon op je paard gaan zitten, en er heel veel opletten om het niet meer te doen, en vooral veel ovrgangen rijden (wanneer je het moeilijker vind)

BTW, het is niet goed om je benen aan te klemmen als je dit onder drijven verstaat. Je been moet gewoon licht en losjes tegen het zadel/buik aanhangen, op momenten van drijven doe je dit vooral met zit en kuit.

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 12:15

Nee, je moet ook niet met man en macht gaan zitten knijpen, maar je ziet heel vaak van die mensen die met een voetbal tussen de knieen en zadel kunnen rijden, en dat is niet goed natuurlijk. Ik heb geleerd dat je je benen de hele tijd zo moet aandrukken dat je de hele tijd met een briefje van tien ertussen kunt rijden zonder dat deze valt......

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Re: Bovenbenen vastklemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:56

Lisette schreef:
Dit is dus een hele grote fout die ik vaak maak met overgangen. Heeft iemand nog goede tips om dit af te leren.


Doordat je klemt met je bovenbenen druk je je zit uit het zadel terwijl je juist diep moet zitten. De tip die werd gegeven van "gewoon niet meer doen" vind ik heel goed. Daarnaast kun je je eigen gevoel positief trainen door tijdens het rijden/ in een overgang je bovenbenen eens lichtjes zijwaarts van het zadel af te heffen. Als het goed is kun je dan nog steeds blijven zitten. Die ervaring kun je bij jezelf vasthouden van "zo moet dat dus voelen" en je weet dan dat het dus niet nodig is om te klemmen.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:16

Ik noem dat eigenlijk altijd de knijpertjeszit. Je ziet dit heel erg vaak.
Ik heb het mezelf ook zoveel mogelijk afgeleerd door te denken als ik voelde dat ik met mijn bovenbenen klemde, de hele tijd te denken, niet doen! niet doen!

Of zoals Rudolph Zeilinger het zegt; hoe kan een paard ooit door zijn lijf swingen, als de ruiter hem blijft vastklemmen met zijn benen.

Ik merk ook nog wel eens, dat ik het doe als een paard een paar onregelmatige passen maakt na de middendraf of als hij uit de galop valt.
Ik moet wel zeggen dat ik het op manegepaarden altijd wat lastiger gaat. Soms probeer je niet te knijpen en je been goed af te laten hangen, maar dan hobbelen sommige paarden zo erg, dat je je bijna wel moet vastklemmen om niet te ver uit het zadel gelanceerd te worden. De bodem in de bak is overigens vrij hard, dus daar zal het ook wel aan liggen.

Groetjes!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:27

Je bovenbeen moet idd altijd los zijn, anders hinder je je paard in z'n beweging. Ga maar eens op een volte rijden (bij voorkeur in galop), concentreer je en wissel af tussen knijpen en niet knijpen. Dan voel je dat wel, als het goed is.

Nu antwoord op de vraag.... Knipoog
Ik probeer altijd m'n knieën los te laten, want als je knieën los zijn, zijn je bovenbenen ook automatisch los. Dus je knie los en beweeglijk houden.
Het makkelijkst is als iemand je er telkens weer op wijst.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 14:23

Er is een heel groot verschil tussen klemmen en aanleggen van je (boven) been. Klemmen is nooit goed, maar voor een overgang terug te rijden is het aanleggen van je been een handige hulp. Het enige wat je dan doet is je knie wat naar binnen draaien, meer niet. Zodra je je paard weer voorwaarts wilt laten gaan, dan doe je het omgekeerd samen met andere hulpen. Zeg maar het sluiten en openen van je zit.
De crux zit m in het klemmen of niet. Je kunt proberen goed op te letten wat je zelf doet door afwisselend te klemmen en los te laten zoals hierboven al is beschreven. Let er dan goed op welke spieren je aanspant. Als je je been alleen wilt aanleggen, dan heb je een heleboel spieren niet nodig, probeer er achter te komen hoe het voelt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 16:00

Ik weet niet hoe het werkt bij jullie, maar met je benen zijwaarts van het zadel is voor mij geen goed idee, dan krijg ik giga kramp in mijn kont/bilspieren/heup... Echt niet leuk!!!! Je zit openen helpt inderdaad om niet te knijpen, evenals op je kont gaan zitten. Als je iets naar voren valt ga je ook knijpen.