Zodra hij hindernissen ziet gaat hij dwars doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daphne
Berichten: 55
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-01 19:52

Ik rijd op een fjord, dressuur gaat goed, hij luisterd, maar het lijkt of hij een gigantische hekel heeft aan springen, balkjes lopen gaat nog wel, maar ookal is het een kruisje waar hij maar net hoeft te springen probeert hij er eerst wel 10 keer langs te komen voor hij springt
wie heeft er tips??


Daphne
Berichten: 55
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-01 20:37

heeft dan echt niemand een tip of een oplossing....

Daphne
Berichten: 55
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-01 20:37

ik wordt echt een beetje depri hoor

gillian

Berichten: 4383
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 21:03

koop een brilletje voor hem hahaha
dan ziet ie WAT ie moet springen
sorry ben een beetje melig *LOL* *LOL*
toedeledoki
gillian

_________________
**5 miljoen jaar geleden sloeg een naamloze aap een andere aap met een scherpe steen de schedel in.
De mens was geboren.**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gillian op 2001-04-22 22:04 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gillian op 2001-04-22 22:04 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 21:44

Hij zal springen wel gewoon inderdaad niet leuk vinden. je kan een hindernis afzetten met balke links en rechts en hem er dan over heen jagen maar asl hij het echt niet leuk vindt waarom dan springen? Maar misschien heeft hij wel een brilletje nodig zo als Gillian ook al zei Party!!
Of misschien eens balkjes en daar achter aan een mini sprongetje? Misschien vindt hij het wel eng en moet je gewoon echt mega mega laag beginnen, eerst eens een balkje op de grond tussen de staanders. En dan heel erg belonen.

Daphne
Berichten: 55
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-01 08:46

blind is hij echt niet hoor
hij vind het ook niet leuk, maar wil ook geen wedstrjiden gaan rijden, maar hij moet op de keuring een vaardigheidsproef rijden, anders kan hij geen model ruin worden

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 10:31

Tja... Een lastige fjord... Mijn tip: overhaast niets (ook niet voor die keuring) en neem een paar keer in de week een paar balkjes of een laag kruisje. Als ie dat goed doet moet je hem belonen (veel belonen) en dan is het genoeg voor die dag.
Niet gaan overhaasten dus, daar schiet je niets mee op.
Zorg wel dat je het afwisselend voor hem houd zodat ie zich niet gaat vervelen. Maar niet te hoog en niet teveel achter elkaar doen. Zo kun je een goede, stabiele basis opbouwen en gaat je pony het springen misschien toch nog leuk vinden.
Heel veel succes!!!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 10:50

als hij het echt niet leuk vind, dan doe je het toch lekker niet? Ik denk dat je zelf wel weet dat je met een fjordje nooit echt hoog kan springen! Ik wil de fjorden niet naar beneden halen hoor! ik vind fjordjes zelf ook super.
en ik denk dals je echt wil gaan springen, dat je een ander paardje moet kopen! dus ik zal zeggen, af en toe een sprongetje okay,, maar ga niet nou elke dag springen met hem. succes!

Daphne
Berichten: 55
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-01 11:07

zei toch dat ik ook niet echt wil gaan springen, alleen de twee hindernissen die hij moet springen op de keuring, en dan alleen dat bijhouden.

Daphne
Berichten: 55
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-01 11:08

maar als je met hem aan de hand springt, aan een halster en zonder ruiter komt ie wel hoog, hoor.
Het probleem met hele lage hindernissen (15 cm) is dat ie er gewoon overheen draaft en niet eens springt

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 11:12

hihi, hickory haaaaaatte lage hindernissen, en ik haaaaaaaatte hoge hindernissen!!!!!! dus werd er tussen in.
als de hindernissen te laag was voro HIcky stampte ze er altijd op *LOL* ze werd gewoon laaiend, en begon te weigeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 11:16

Hi hi, wij hebben een fjord gehad (vroja) en die sprong met gemak een meter met mij in het zadel. Die sprong heel erg graag maar kon ook vreselijk bokken, was een erg lenig paardje.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 11:17

je hebt fjorden, en je hebt fjorden...

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 14:28

Die van mij neemt 2 balken op de grond als een hindernis.....en springt met gemak over een hekje heen van rond een meter Scheve mond\

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 16:34

Daphne,

Ik zou eerst eens bij jezelf controleren of je echt goed aanrijdt. Dus: gefocust op de huindernis. Je kijkt goed vooruit en denkt bij jezelf 'ik wil erover, ik wil erover! 'Dat is belangrijker dan je denkt!
Daarnaast houd je hem goed tussen twee benen en twee teugels. Voel dat je gelijk contact houdt op beide teugels en houdt superveel been aan beide kanten.

Als hij er tussenuit knijpt en je weet zeker dat het een kwestie van niet willen is; gewoon aanpakken. Jij bent de baas! 23 uur per dag kan hij doen waar hij zelf zin in heeft, 1 uurtje per dag moet hij effies doen wat jij doet...da's toch niet teveel gevraagd? Bovendien vraag je geen onmogelijke dingen van hem, dus hij moet gewoon!
Twee balken aan weerszijden van de hindernis (dus haaks erop)wil ook nog weleens helpen.

Hoop dat je hier wel wat aan hebt, die van dat brilletje was wel erg flauw!

grtx, Rieja

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 16:44

Rieja,

mijn Pablo heeft af en toe wel zo'n brilletje nodig. Dan draaft hij heel rustig en op mij geconcentreerd op een sprongetje af en denkt op het laatste moment ineens: verrek, daar staat wat! En ik mag hem nniet wakker maken van mijn instructeur, hij moet zelf gaan opletten. Hij doet het vooral op lage kruisjes, daar voelt meneer zich te goed voor (heeft precies drie keer springles gehad nu!)> als het wat hoger wordt let hij wel op.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 17:06

Maar zo was die reaktie van Gillian niet bedoeld heb ik het idee...iedre paard heeft dat volgens mij weleens, dattie gewoon effe met z'n koppie er niet bij heeft.

Die van mij negeert alles ook weleens, en dan laat ik haar gewoon rechtdoor rochting muur lopen en dan heeft ze vanzelf door van 'heej, een muur, zou ze misschien iets van me willen'......en dan is ze d'r weer......

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 17:08

klopt, ik ging ook alleen in op jouw opmerking over brilletje, vond 'm nl wel leuk.

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 17:15

Ik ben het helemaal met Rieja eens, nou ja, bijna helemaal dan.
Dat van die balkjes naast de hindernis vind ik niet zo goed. Natuurlijk is het heel erg makkelijk aan het begin en het werkt ook vaak.
Maar het is té makkelijk. Als ruiter ga je minder goed aanrijden en zonder balkjes vertikt je pony het weer. Op lange termijn is het dus een waardeloze manier (sorry rieja, dat ik het zo hard zeg...).
Pas dus op met balken naast de sprong, veel ruiters doen het omdat het makkelijker is en leggen de balken al klaar voordat er nog geprobeert is te springen. Dat is niet de bedoeling.
Zoals ik al eerder schreef: probeer het langzaam op te bouwen en belonen als ie het goed doet (wel straffen hoor, als ie je in de maling neemt!!!). Ga pas met balkjes aan de gang als het echt niet lukt en hij moet er toch ff over heen, of laat anders iemand naast de hindernis staan.
Als je altijd met die balkjes aan de gang gaat, dan krijg je geen goede basis. Met belonen en straffen wel, dat is veel eerlijker tegenover je pony.
En nog iets heel belangrijks: De laatste sprong moet altijd goed zijn (afhankelijk van het niveau van jou en je pony). Dus nooit na een weigering of een val stoppen!!! Pas stoppen als ie een keer goed heeft gesprongen en dan belonen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 19:10

Hoi, ik ben de laatste maanden ook bezig om mijn Fjord te leren springen. Had nooit verwacht dat hij zijn (logge) lijf Schijnheilig ooit over een hindernis zou krijgen maar hij vond het geweldig! Nu springen we ongeveer een keer per 2 weken om het ook leuk te houden. Tsjah want als een Fjord niet wil doet ie het dus niet. Pling Je moet dus zorgen dat hij WIL springen. Begin dus niet te hoog, en wissel het springen met jou erop eens af met vrij springen.
Mijn zus en ik hebben laatst een sprongetje tegen de zijkant van de bak op een lange zijde. Je kunt dan nog een balkje vanaf de grond naar de hindernis laten lopen en aan de achterkant van de hindernis een balkje naar de grond zodat hij niet 'uit kan breken'. Als je dan de longeerzweep pakt en hem een paar keer over de hindernis stuurt kun je kijken of hij dit wel leuk vindt. Zodra dit het geval is kun je weer zelf met hem gaan springen. Let er ook goed op dat JIJ overttuigend en zeker overkomt zodat je hem perfect over de hindernis stuurt. Succes!! Lachen

Daphne
Berichten: 55
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-01 20:21

dankjewel voor alle reacties, sommige dingen had ik zelf ook al geprobeerd, maar er stonden ook dingen bij waar ik nog niet opgekomen was, ik ga ze deze week nog wel ff uitproberen.

Marjolein

Berichten: 11625
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 20:53

daffy ik moet die rare bok van jou nog steeds een keertje zien hoor wordt nu wel steeds nieuwsgieriger.
en hij kan best springen. zolang je m maar goed tussen je bene rijdt

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Daphne
Berichten: 55
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 17:30

is goed we gaan wel een keer afspreken ik een keer mee naar ailin en jij naar rebel en tjelle

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:01

Citaat:
Op 2001-04-23 18:15, schreef carola:
Waardeloos vind ik inderdaad wel een beetje drastisch....ik had niet voor nisk eerst het aanrijden uitgelegd....

Die balkjes kunnen wel zeker helpen. Heel vaak gaat het niet omdat paard en ruiter geen vertrouwen hebben in elkaar/de sprong. Kun je ze dat geven met balkjes, kan je daarna zonder balkjes hetzelfde doen.....precies de langzame opbouw die jij in gedachten had dus!



Maar het is té makkelijk. Als ruiter ga je minder goed aanrijden en zonder balkjes vertikt je pony het weer. Op lange termijn is het dus een waardeloze manier (sorry rieja, dat ik het zo hard zeg...).
Pas dus op met balken naast de sprong, veel ruiters doen het omdat het makkelijker is en leggen de balken al klaar voordat er nog geprobeert is te springen. Dat is niet de bedoeling.
Zoals ik al eerder schreef: probeer het langzaam op te bouwen en belonen als ie het goed doet (wel straffen hoor, als ie je in de maling neemt!!!). Ga pas met balkjes aan de gang als het echt niet lukt en hij moet er toch ff over heen, of laat anders iemand naast de hindernis staan.
Als je altijd met die balkjes aan de gang gaat, dan krijg je geen goede basis. Met belonen en straffen wel, dat is veel eerlijker tegenover je pony.
En nog iets heel belangrijks: De laatste sprong moet altijd goed zijn (afhankelijk van het niveau van jou en je pony). Dus nooit na een weigering of een val stoppen!!! Pas stoppen als ie een keer goed heeft gesprongen en dan belonen.

Daphne
Berichten: 55
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-01 20:27

nogmaals hartelijk dank voor alle reacties, ga het zeker proberen, over twee weken gaat marjolein ook een keertje mee en dan gaat zij me ook helpen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Clmr en 9 bezoekers