Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 19:05

We hebben een probleem..............hoop dat 1 van jullie een goede tip heeft.

Chantal (kwitnie) hier op bokt rijd mijn merrie sinds een tijdje op concours, B springen.
Ruiter is ervaren, paard is ervaren (9 jaar en ook dressuur concoursen gelopen) maar nog niet eerder op concours gesprongen.

Paard springt thuis goed, weigert eigenlijk nooit.
Paard springt over zeiltjes en andere enge dingen thuis.
Paard springt tijdens inspringen goed, weigert eigenlijk ook nooit.

Maar in het parcours gaat het meestal al fout op hindernis 1.
Als ze binnekomen gaat het nog goed, lekker rondgelopperen niets aan de hand maar zodra je op 1 aanrijdt gaat ze op de stop.
Ze is nu al een paar keer uitgebeld op de eerste hindernis.
Zodra ze over de eerste heen is gaat het allemaal prima en heeft ze meestal nog 1 balkje ofzo, maar zie eerst maar eens zover te komen Huilen
We weten niet wat het is en hoe het op te lossen, zo gaat de lol er snel vanaf natuurlijk.
Vaak gaat progressief al beter (vaak nog wel 1 of 2 keer stop op 1 maar meestal daarna goed)
Ruiter straft het paard goed als ze weigert.

Wie weet raad?????????

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:03

Ga eerst eens met dit paard naar oefenparcoursen. Tolbert is niet ver bij jullie vandaan en ook Vries heeft wel eens oefenparcours.
Eerst moeten ruiter en paard vertrouwen opdoen in het springen van een parcours voordat ze een wedstrijd kunnen springen.

Een aantal controlepunten waar de ruiter allemaal aan moet voldoen:
- is het paard voorwaarts genoeg? Een flinke controleerbare handgalop waarbij je het paard nog meer naar voren en terug zou kunnen rijden.
- blijft de ruiter goed zitten tot aan de hindernis? En komt ze dus pas uit het zadel op het moment dat het paard werkelijk springt?
Het merendeel van de ruiters komt vlak voor de hindernis al iets uit het zadel waardoor het paard meer ruimte krijgt om te stoppen.
- houdt de ruiter het paard goed tussen beide benen en aan twee teugels? Zo kan het paard moeilijk uitbreken.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 22:44

Ze zijn al 2 keer naar oefenparcours in Tolbert geweest.
Daar gaat het ook goed, ook af en toe een stop op de eerste hindernis.

* paard is goed voorwaarts in galop en goed aan de hulpen, schakelen in galop is ook geen probleem.
* Weet niet of de ruiter blijft zitten tot de hindernis, chantal??? Haha!

kwitnie

Berichten: 536
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Gent,

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:27

ik blijf zitten tot het paard drag geeft of voorwaart over de spring te springen.
maar des remt bij hindernis 1 al twee a drie galop sprongen van te voren af waarbij ze ook niet meer reageert op de hulpen terwijl ze daar verder wel altijd is.
op het moment dat ze wel reageert die twee laatste galop sprongen is het goed.

voorde rest is het paard goed tussen twee teugels en twee benen voorwaards.

Elineee
Berichten: 15
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:35

Gewoon je paard goed aansporen dan moet hij er wel over heen!
Niet met je laten sollen!!!!

joycie

Berichten: 2662
Geregistreerd: 05-11-04

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:56

misschien dat nu je weet dat je paard het gaat doen, hij/zij het ook gaat doen omda jij er onbewust aan denkt.

Je denkt al van te voren dat ze gaat stoppen, en dan gaat het ook gebeuren. Misschien ben je met een wedstrijd wel teveel gefocussed op die eerste hindernis en kijk je er daardoor niet goed overheen. Als je namelijk naar de hindernis kijkt, i.p.v. eroverheen, dan wil een paard ook nog wel eens weigeren.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:29

denk dat de ruiter gewoon te gespannen is in écht parcours Nagelbijten / Gniffelen

kwitnie

Berichten: 536
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Gent,

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:18

neej ik heb Z gesprongen en daar kan het niet aan liggen.
want ik verwachte helemaal neit dat ze zou stoppen de eerste paar keren.

toen ik het verwachte verwachte ik dat ze als ik haar extra allert had wel sprong. Ik heb haar vlink gestraft maar ze schrijnt er zich niks van aan te trekken.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 22:36

De ruiter is ervaren genoeg en is naar mijn idee niet abnormaal zenuwachtig of nerveus.
Heb er nog eens over na zitten denken maar ik denk dat het toch gebrek aan ervaring is (merrie heeft nu 3-4 concoursen gelopen)
Ze wil anders graag voor Chantal werken maar is ook een echte merrie dus niet de gemakkelijkste kwa karakter.
We geven haar nog even de kans en hopen dat het door ervaring beter gaat.

Als iemand nog andere tips heeft, GRAAG Haha!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:51

mischien is je paard gewoon onzeker op een spring concours?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:26

Kilometers maken is het enige advies dat ik verder kan geven Knipoog

Mijn merrie deed het in het begin ook. Met meer lef aanrijden heeft vaak helemaal geen zin, dan stoppen ze alleen maar harder. Mijn merrie sloeg ook echt af op een galopsprong of 2-3 voor de hindernis, daar hielp geen been, spoor of zweep aan
Een aantal keren meenemen op oefenparcours is wel een idee, dan kun je haar er tenminste zeker doorheen rijden. Wsl wordt het wel beter als ze wat meer ervaring opdoet en erachter komt dat het allemaal eigenlijk heel leuk is.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 22:33

gomir schreef:
Kilometers maken is het enige advies dat ik verder kan geven Knipoog

Mijn merrie deed het in het begin ook. Met meer lef aanrijden heeft vaak helemaal geen zin, dan stoppen ze alleen maar harder. Mijn merrie sloeg ook echt af op een galopsprong of 2-3 voor de hindernis, daar hielp geen been, spoor of zweep aan
Een aantal keren meenemen op oefenparcours is wel een idee, dan kun je haar er tenminste zeker doorheen rijden. Wsl wordt het wel beter als ze wat meer ervaring opdoet en erachter komt dat het allemaal eigenlijk heel leuk is.



Dat denk ik ook, paard vind springen wel heel leuk maar is idd een onzeker typje.
Hoop dat we gelijk krijgen Ja

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:00

En daar sluit ik me wel bij aan. Ik rijd er een die de dubbelsprong zo dus eng vond. De 1e keer stond hij altijd stil, zowel thuis als op concours. Nu, een jaar later, heeft hij een hoop zelfvertrouwen gekregen en zijn de dubbels geen probleem meer.

Dus gewoon rustig blijven rijden, geen scenes maken en volhouden.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:09

en niet extra gaan aansporen, dan denk het paard meteen 'help er komt iets engs' gewoon blijven wachten, voor je uit kijken en net doen alsof er geen hindernis staat

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:08

Ik heb totaal geen ervaring met springen en parcoursen e.d, maar heb toch je probleem gelezen. Ik denk dat dit paard onzeker is, bang om fouten te maken en daardoor weigert. Je zegt zelf als die eerste lukt gaat de rest ook. Je paard durft dan, weet dat hij het toch kan. Thuis en op het oefenterrein doet hij het ook, omdat hij daar niet aan eisen moet voldoen waarschijnlijk, geen bepaalde prestatie hoeft neer te zetten. Ook denk ik dat dat straffen hem nog onzekerder maakt, hij kan het (thuis, oefenparcour etc.) want dat geeft hem niet het vertrouwen en de steun die hij wil. Alleen die eerste hindernis is waar hij zenuwachtig voor is. Geef hem daar het vertrouwen, want uit je verhaal blijkt dat hij het wel kan en wil. Bij die eerste hindernis moet je hem vertrouwen geven. Ook als hij niet springt, opnieuw proberen zonder te straffen maar met geduld en rust en je stem. Asl hij springt, prijs hem dan. Zo zal zijn vertrouwen groeien en zal zijn onzekerheid verdwijnen. Als hij maar weet dat jij in hem gelooft en hem niet zal straffen omdat hij niet durft. Succes Haha!

kerstkrans
Berichten: 2918
Geregistreerd: 19-10-01

Re: Springen: stoppen op eerste hindernis in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:47

ik denk dat je paard een beetje onzeker is,
en je zal hem/haar moeten helpen.

daarmee bedoel ik:
je rijd in een positieve galop, dus in een goed ritme, op de hindernis af. je gaat blijft bij het aanrijden gewoon rustig in je zadel zitten, en zorgt dat je hem tussen 2 handen, en benen hebt.
net voor de hindernis geef je even een extra kuitdruk, om hem een beetje te overtuigen.
dus niet extra gaan drijven oid. gewoon zelf ook erg rustig blijven.

succes!