Paard gaat er vandoor tijdens longeren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Paard gaat er vandoor tijdens longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-02 11:41

Als ik mijn paard ga longeren en in galop aan laat springen wil hij nog wel eens heel hard "iieeeew" roepen en dan als een gek in rengalop ervandoor gaan. Ongehoorzaam dus...
Wat dan te doen?
Ik hoor sommigen van jullie al zeggen: Nou, zo gauw als hij terug valt in draf meteen aan laten galopperen en door laten lopen zolang jij wilt, want lopen zul je kreng. }>
Kan ik me wel in vinden als het volgende niet aan de hand zou zijn:
1) Mijn paard houdt die rengalop echt tig rondjes vol. Aangezien hij net weer in een opbouwende training zit na een blessurestop van 4 weken lijkt me zoveel rondjes in rengalop niet gezond. De kans op verzuring, of nog erger, maandagziekte lijkt mij groot. En daar zit ik niet op te wachten..
2) Hij gaat soms letterlijk plat door de bocht waardoor hij met de achterhand wegglijdt. Kans op blessure is dan groot.

Wat ik afgelopen week heb gedaan is het volgende:
Zo gauw als hij begon te rennen heb ik hem meteen naar mij toegehaald, stopgezet en vermanend toegesproken (is hij heel gevoelig voor)
Daarna meteen weer op de volte gezet en aangegaloppeerd. Toen hij na een paar minuten voor de 2e keer ervandoor ging meteen weer hetzelfde gedaan. Daarna sprong hij in een keurig handgalopje aan en heeft zich netjes gedragen. Ook toen er een ander in de bak kwam die zijn paard ging longeren. Het andere paard deed niets anders dan bokken, snuiven en voor tuigpaard spelen. De mijne bleven er zeeer rustig onder en gedroeg zich voorbeeldig...
Zou ik met mijn methode op de goede weg zitten? En hebben jullie nog tips of suggesties?
Oja, ik longeer altijd met een elastiek.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 13:12

Je bent op de goede weg.
Wat je ook kan doen is voor dat je gaat longeren (dan moet er alleen niemand in de bak zijn) haar of hem opgezadeld en met hoofstel in vast zetten aan 1 teugel aan het zadel zodat hij dus 1 kant op kijkt .
En laat hem/haar dan maar een kwartiertje met zichzelf uitvechten (los in de bak dus)
Hij/zij zal dan zelf gaan beseffen dat het helemaal geen zin heeft want hij kan dan geen kant op.
Probeer daarna dan nog eens te longeren en begin gelijk met de galop.
doet hij het dan weer dan pak je het hele ritueel weer opnieuw maar dan zet je hem vast aan de andere kant.
Op een gegeven moment gaat hij/zij wel inzien dat het helemaal geen zin heeft om er vandoor te gaan want hij hoeft niet tegen jou te vechten maar tegen zichzelf.

Ik wens je heel veel succes !!

Groetjes Conny

If you are nice to your horse,he will be nice to you !!

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 14:38

hoi,

dat vastbinden vind ik geloof ik niet zo'n goed idee, omdat je paard net een blessure heeft gehad, als het dier onderuitgaat zit je met de gebakken peren.
als je paardje goed reageerd op jouw gemopper denk ik dat je wel op de goede weg zit. Het dier wil gewoon zijn ei kwijt. wat helaas niet mag, maar dat is gewoon een kwestie van wachten, tot hij weer goed is.
Ik zou zeggen ga zo door.
groetjes kim en nimm

Degene die om zichzelf kan lachen,
zal zich altijd blijven amuseren.

Anoniem

Paard gaat er vandoor tijdens longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 18:55

Silvia schreef:
Als ik mijn paard ga longeren en in galop aan laat springen wil hij nog wel eens heel hard "iieeeew" roepen en dan als een gek in rengalop ervandoor gaan. Ongehoorzaam dus...

Dit doet Kawa soms ook en dan een paar mega bokken erbij.
Kawa doet het niet uit ongehoorzaamheid maar uit frisheid.
Soms rent hij dan ook wel 5 min. plat door de bocht.
En ik kan dan ho zeggen zoveel ik wil maar dat heeft dan niet echt veel nut.
Het is dat jou paard een blessure heeft gehad maar anders zou ik zeggen laat toch ff lekker uitrazen.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 00:25

dat doet mijn paard ook wat wel eens wil helpen is de longeerlijn door het bit aan de singel vast als je dan gewoon vast blijft houden en hij gaat ervandoor trekt hij zichzelf om/dubbel,lijkt een beetje hard maar werkt vaak wel.

veel succes nog verder.

Z1+4


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers