rekken en strekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jappe
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Zevenaar

rekken en strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 00:22

Mijn paard heeft ongeveer anderhalf jaar geleden een ongeluk gehad
waarbij ze gewond is geraakt aan haar voorbeen. Ze had er een groot gat in. Dit genas goed, maar er is toch een ontsteking in het been ontstaan die naar beneden in de hoef is doorgeslagen. Ze heeft 2 en half maand niet kunnen lopen. Hierdoor heeft ze de buik en rugspieren verkeerd belast. De fysiotherapeut heeft haar meerdere keren behandeld en nu kan ik haar weer berijden. Ik longeer haar veel want ze moet haar spieren strekken, Dit lukt niet zo goed. Heeft iemand voor mij een tip hoe ik haar zo kan bijzetten dat ze haar hoofd diep en voorwaarts en ook ontspannen. Ik wil haar niet opknopen , alleen maar sterker en soepeler maken. Lips are sealed *LOL* Sigaar

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 23:21

Misschien met de gogue longeren, zodat het hoofd wordt gestimuleerd naar beneden te komen, en dat je de balken toch nog wat verder uit elkaar kan leggen?

Of behalve één rijtje balken in een rondje, doe je het anders: drie balken op de ene helft van de grote volte, en twee/drie balken op de andere helft, zodat ze echt goed moet uitkijken waar ze loopt en ruime passen neemt.

Nog mensen met tips hiervoor?
Maar wat ik gezien heb van Jappie gaat het al een stuk beter qua ruggebruik hoor!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 23:24

Veel overgangen en tempowisselingen! (goed oefenen op je stem!)
En misschien is een elastiek wat? Ben er zelf niet zo kapot van, maar het nodigt wel uit tot rekken en strekken zonder echte dwang.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 20:03

Als je haar echt diep wilt laten lopen kun je touwtjes aan de zijkant van de longeersingel vastzetten en dan via het bit, tussen haar benen door aan de onderkant van de singel vastdoen. Je moet haar dan wel echt heel goed voorwaarts houden anders loopt ze heelerg op de voorhand.

Kun je niet even overleggen met je fysio?

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:13

elatiek lijkt mij het beste. daar zit iig nog wat speling in.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:21

Ik heb voor dit soort situaties wel eens een stootteugeltje gebruikt; is dat hetzelfde als wat jullie elastiek noemen? Ik gebruik dan een verkorte bijzetteugel met stukje elastiek. Het ene uiteinde maak ik tussen de voorbenen door vast aan de singel, het andere uiteinde aan het bit (dmv een bitstukje). Het werkt alleen als je je paard goed voorwaarts kunt houden. Als je paard van zichzelf op de voorhand loopt, moet je 't ook niet gebruiken want dan gaan ze zowat op de kop lopen.