hoeken rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-01 22:55

het rijden met Honey in een bak gaat werkelijk boven verwachting. Er is alleen 1 hoek (ik geloof uit mijn hoofd tussen A en F) waar ik haar dus echt met geen mogelijkheid de hoek in krijg. Er zit daar kennelijk iets engs, maar ik kan niet ontdekken wat er nu zo eng is. Ze springt niet weg ofzo, maar gaat gewoon de hoek niet in, en pakt soms zelfs de binnenhoefslag.
Hoe maak ik haar duidelijk dat er geen bosjesmannen bij Roskario wonen en dat ze gewoon die hoek in kan Verward


Megan
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 23:08

Persoonlijk gebruik ik in zo'n geval de volgende aanpak, maar ik weet dat er mensen zijn die liever voor een meer paard-vriendelijke manier kiezen...

Natuurlijk kan je een paard niet straffen voor het feit dat hij ergens echt bang voor is, maar je kan paarden minder bang maken door zelf heel cordaat (lees: streng) te rijden en daarmee aan te geven dat jij niet bang bent en dat hij zich dus niet mag aanstellen. In zo'n geval zou ik dus in eerste instantie een paar kleine voltes achter elkaar door die hoek rijden en hem met je binnenbeen proberen diep door de hoek te rijden. (eventueel met veel binnenstelling als hij echt iets engs denkt te zien) Gaat dat niet, dan zet je hem stil in die hoek en rijdt hem helemaal tot de bakrand, heel cordaat. Daar laat je hem even staan en daar beloon je hem goed voor. Vanaf dat moment mag je verwachten dat hij gezien heeft dat het daar niet meer eng is en kan je dus van hem eisen dat hij door die hoek loopt. Doet hij dat niet dan kan je hem even aanpakken door hem met veel ophouding en veel been even bijna stil te zetten (vanuit draf of zo) in die hoek en hem met je binnenbeen even helemaal naar de bakrand te laten wijken. Dat mag je best streng doen, want paarden hebben nu eenmaal de aard om alles wat eng is uit de weg te gaan, terwijl je ze toch met strengheid vrij makkelijk kan overtuigen dat iets echt niet eng is.]

Maar nogmaals, dat is mijn mening en ik weet dat veel mensen dit te 'hard' vinden, maar mijn ervaring is dat dit heel goed werkt.

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 07:47

Dat valt toch wel mee, Megan, waarom zou dat te streng zijn??

Stef, zoals je weet heb ik ook zo'n kijkerig dier. Wat bij Fitz het beste helpt, is inderdaad eerst even naar die hoek toestappen, desnoods aan de hand, even alles laten bekijken, belonen en daarna doen alsof je neus bloedt.
Vooral negeren die aanstellerij van Honey. Je moet je ook vooral niet boos maken. Je kunt dan nog beter eerst even aan de andere kant van de bak haar lekker aan het werk zetten en dan weer de richting van die enge hoek oprijden. En juist in die hoek haar aan het werk zetten, dus bv. uitgerekend daar overgangen rijden of een oefening beginnen.
Zo moet ze zich op jou concentreren en vergeet ze die 'enge' hoek.
Maar nogmaals, dit is de aanpak die bij Fitz het beste werkt, en het kan natuurlijk per paard verschillen.
Suc6 ermee!

Megan
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 13:13

Tja Fitz, ik ken nogal wat mensen die alles met 'liefde, zachtheid, aandacht en begrip' willen oplossen. (op een suikerzoete manier he) Maar ik hou daar persoonlijk helemaal niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 14:51

Stef, als je met haar aan de hand stapt, dan gaat ze toch ook gewoon die hoek door? Dan is er dus niks engs, en is het een duidelijk geval van aanstelleritus, en dat is volgens de Sonja-aanpak maar op 1 manier te genezen: aanpakken die hap.
Als ze er wel door durft als ze naast je loopt, of los in de bak is, gelongeerd wordt of wat dan ook, dan is er dus geen reden om te gaan lopen zeuren als je erop zit. Schop haar maar eens een keer die hoek in hoor, op een gegeven moment moet het gewoon stoppen met dat geneuzel. Klinkt misschien niet zo aardig, maar het is ook niet aardig van haar om op die manier haar kont onder het werken uit te draaien!

Sonja

Megan
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 16:14

*LOL* ...en ik maar mijn best doen om het zo netjes mogelijk te vertellen...
Maar zoiets bedoelde ik ook ongeveer ja. (misschien iets minder radicaal Lachen )

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 20:26

jep ga helemaal met megan mee ene megan we zijn hier over het algemeen niet om een paard alleen maar te aaien en foei tegen te zeggen maar ik ken die types die je bedoeld ook ja hehe...aaaah hij vind het eng arm paardje en het paard ligt krom van het lachen.
Soms heb je van die paarden die echt alles eng vinden maar ook echt spoken zien en dan kun je er alleen maar steeds weer opnieuw heen rijden en met rust het aanpakken anders wordt het 1 groot gevecht met een boel stress.
Ik sluit me bij de meesten aan stef. kijk of ze aan de hand er gewoon door kan en dan kan het onder het zadel ook gewoon zoniet de eerste keer zachtaardig kom maar braaf manier er naar toe proberen te rijden en als ze dan weer niet wel mag je d'r best aan pakken dat ze als de sodemieter die hoek in gaat

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 21:07

Dat mormeltje van mij ziet ook zeeeer regelmatig tien dikke negers die verscholen liggen achter een grassprietje. En ik heb haar al honderd keer verteld dat ze dan toch meer voor mij zouden komen dan voor haar, maar daar trekt ze zich helemaal niks van aan.
Dan helpt er altijd nog maar 1 ding: een keer een flinke schop of prik, of een keer een teugel op de kont.... En wonder boven wonder zijn alle engerds dan altijd ineens weg. Gek he???

Sonja

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-01 21:40

owhhhhh sonja,
je kan het altijd zo lekker vertellen he!!!!!!!
hahahahahaha Haha! Haha! Haha! Haha!
Maar, ik zal morgen eens kjiken wat ze aan de hand of los in die hoek doet

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 10:18

Ik heb in de manege ook zo'n hoek.....of ik er nu vijf minuten of drie uur mee bezig ben, ze schrikt constant.

Maar, er is wel iets aan te doen imo. Met veel geduld en consequentie.

Ten eerste: zorg evt. dmv wijken etc. dat ze aan je binnenbeen is. Absoluut eerste vereiste. dan die voltetjes in de hoek, eerst ins stap. dan rustig aandraven en verder rijden. Als het weer mislukt, terug naar de voltetjes...en bewaar je geduld!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 16:31

nou...
schiet mij maar af. Vandaag in de bak gereden, en ze liep elke keer gewoon keurig door de "bewuste" hoek heen.
Misschien dat het gewoon een kwestie van wennen is geweest.
maf knollie Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 20:50

Misschien waren die tien dikke negers op vakantie? *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker