Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LilPetat

Berichten: 153
Geregistreerd: 23-03-05

Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 16:36

Wat is volgens jullie de beste manier om een paard / pony nageeflijk te rijden?
- Constant spelen met de teugels, door te blijven drijven en een beetje links, rechts (maar dan dus niet op een "zagende" manier..)
- Druk opbouwen, door te blijven drijven en van voren constant tegenhouden totdat hij nageeflijk gaat lopen

Ben benieuwt!!

Anoniem

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:00

De eerstbeschreven manier daar krijg ik heeeeel erge jeuk van, ben ik niet zo over te spreken.
MAARRRRRR die tweede klinkt als 'buigen of barsten' en zo werkt het ook niet...

De tweede is de juiste, mits het niet op een trekpartij wordt EN de ruiterhand ook niet doods wordt.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:06

hoe moet het dan wel?

ilonabax
Berichten: 167
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:17

Je moet inderdaad druk opbouwen(niet zn hoofd naar beneden willen trekken)gewoon op je gemak een constante lichte druk op beide teugels hebben dan drijf je het paard van onder bij hierdoor komt hij er van achter mooi onder voel je dat je paard nageeft dan geef je ook een beetje mee zodat hij niet op je hand kan gaan hangen dit blijf je herhalen tot hij constant mooi voorwaarts neerwaarts is.
Als hij zich steeds erg sterk blijft maken kun je best om jezelf en het paard te helpen eventjes zachtjes spelen maar zodra hij nageeft ontspan je weer!
Wat ook helpt is veel figuren en overgangen rijden.

Heel veel succes Pling

Anoniem

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:26

BrittKitt schreef:
hoe moet het dan wel?


Door met een weerstand biedende hand te rijden. Da's wat anders dan een trekkende of blokkerende hand. Van achter opdrijven, en op het moment dat het paard nageeft (dus wijkt voor druk op het bit) direct zelf ook nageven.

Klinkt niet zo moeilijk he Haha!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:11

oké, ik zal het onthouden Clown paard waar ik op rijd wil met geen mogelijkheid aan de teugel lopen, maarjah die wil ook niet doorlopen, maargoed is een manegepaard die kan ej niet opeens even zonder sporen gaan rijden (staat ze alleen maar stil en schop jejezelf te pletter) om het goed te gaan doen, ze loopt zelfs al supersloom mét flinke sporen Slapen

lvanbattum
Berichten: 315
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Rijswijk zh

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:28

[quote]niet opeens even zonder sporen gaan rijden (staat ze alleen maar stil en schop jejezelf te pletter) om het goed te gaan doen, ze loopt zelfs al supersloom mét flinke sporen

Ik krijg hier een beetje jeuk van. Sporen zijn een hulpmiddel om subtiele aanwijzingen te geven niet om een paard mee vooruit te schoppen.
Als er een vlieg op paard zit reageert hij door te rillen met zijn huid. Zou een paard soms die sporen dan niet voelen?

Anoniem

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:11

BrittKitt schreef:
oké, ik zal het onthouden Clown paard waar ik op rijd wil met geen mogelijkheid aan de teugel lopen, maarjah die wil ook niet doorlopen,

*** Dan moet je niet eens WILLEN dat hij ' aan de teugel' loopt, want VOORWAARTS is een van de eerste vereisten...

maargoed is een manegepaard

*** O? Kunnen die niet voorwaarts en nageeflijk lopen dan? Wat een vreemde paarden hebben wij dan blijkbaar in de les Verward

die kan ej niet opeens even zonder sporen gaan rijden (staat ze alleen maar stil en schop jejezelf te pletter) om het goed te gaan doen, ze loopt zelfs al supersloom mét flinke sporen
*** Sinds wanneer zijn sporen bedoeld om je paard vooruit te trappen????? Iewwwwww arme beesten...... Huilen


Slapen

*** Dat kan je dan maar beter doen ja... Koe

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:32

BrittKitt schreef:
oké, ik zal het onthouden Clown paard waar ik op rijd wil met geen mogelijkheid aan de teugel lopen, maarjah die wil ook niet doorlopen, maargoed is een manegepaard die kan ej niet opeens even zonder sporen gaan rijden (staat ze alleen maar stil en schop jejezelf te pletter) om het goed te gaan doen, ze loopt zelfs al supersloom mét flinke sporen Slapen




Hopenlijk heb jij nog wel plezier in het paard rijden want jouw paard in iedergeval niet op deze manier.

Sorry voor het off topic gaan maar vond deze uitspraak te erg om niet te reageren.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:58

Waarom leren mensen op maneges niet meer hoe een paard juist aan de teugel of eigelijk in de houding gereden moet worden?

Hoe kun je nu aan het in de houding rijden beginnen zonder te weten HOE, WAAROM en WAARNEER.
Jongens dit is BASIS hoor.

Allereerst kan een paard pas in de houding gereden wordern als hij aan het been is dus reargeert op de eerste druk van je kuit. Dus activeer die achterhand, hoe kan een paard zich ontspannen als er telkens iemand met de sporen in zijn buik zit te porren. Dat kan niet dus moet je zorgen dat hij elektrisch aan je been en zit wordt.

vervolgens werk je aan takt, eigen zuivere ritme van de beweging. Je zorgt dat het paard ontspannen gaat lopen en je zorgt dat die een beetje aanluening krijgt. Neem de teugels op maat en zorg ervoor dat de handen op de plaats blijven. De buitenhand regelt hoof/halshouding en het tempo door middel van het telkens lichtjes slutien en openen van de hand vanuit de pink. De binnenhand draait in voor de stelling van de nek door middel van indraaien vanuit de pols. Zagen is absoluut verboden.
Nageefelijk rijden doe je dus door spelen. natuurlijk mag je een weerbarstige een keer tegen je gesloten hand drukken als je haltgehouden hebt en dan nageven als hij nageeft. Maar in de gang kun je niet vast blijven houden en al helemaal niet op je binnenhand daar je dan het binnenachterbeen blokkeert.
Druk moet je dus ook niet hebben in je hand je juist geen zware druk hebben maar er naar toe werken dat je kunt zeggen he ik heb niets in de hand of eigelijk bijna niets want je moet wel contact houden.

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 23:24

Ja
Kafue heeft helemaal gelijk!
Voorwaarts krijgen en houden van je paard is het begin, tevens het goed kunnen meegaan met de beweging van je paard (dus handen stil tov de mond van het paard). En dan de weerstandbiedende hand.

Kafue, hoe doe jij dit vanuit je pinken? Ik leer (heb het geleerd) vanuit mijn ringvingers... O.a. Ulrike Thiel

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:25

Ik doe het nog wat anders.
Eerst ervoor zorgen dat je paard gewoon fijn voorwaarts is. En dan een weerstandbiedende hand. Dit niet ondersteunen met je been, dus geen gas en rem tegelijk. Als het paard terugvalt wel weer even gas erbij maar dit dus niet continu tegelijk. En gewoon heel simpel blijven rijden op 2 teugels en 2 benen.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:52

Arnyek schreef:
:j
Kafue heeft helemaal gelijk!
Voorwaarts krijgen en houden van je paard is het begin, tevens het goed kunnen meegaan met de beweging van je paard (dus handen stil tov de mond van het paard). En dan de weerstandbiedende hand.

Kafue, hoe doe jij dit vanuit je pinken? Ik leer (heb het geleerd) vanuit mijn ringvingers... O.a. Ulrike Thiel



Als je de pink sluit en opent gaat de ringvinger vaak iets mee. Doe je dit nu bewust met je ringvinger dan beweegt de middelvinger vaak mee en dan wordt de beweging te groot. Daarom zeg ik meestal pink om aan te geven hoe subtiel de beweging maar moet zijn. Dus niet te groot het gaat maar om een cm of twee a drie meer niet.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:54

cornelie schreef:
Ik doe het nog wat anders.
Eerst ervoor zorgen dat je paard gewoon fijn voorwaarts is. En dan een weerstandbiedende hand. Dit niet ondersteunen met je been, dus geen gas en rem tegelijk. Als het paard terugvalt wel weer even gas erbij maar dit dus niet continu tegelijk. En gewoon heel simpel blijven rijden op 2 teugels en 2 benen.



Je mag nooit vergeten of bewust je been en zit niet gbruiken.
Als je dan de hand sluit zonder zit en been wordt het een geen gel*l in de krul verhaal en dast moeten we niet hebben.
Ik vind deze bovenstaande beschreven manier dus niet correct.
Een paard moet je altijd ondersteunen met been en zit, hetzij een wakenende zit en been hetzij een actieve zit en been maar dit nooit vergeten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:13

Dit gaat ook puur om het nageven op druk. Dus dmv een weerstandbiedende hand. Ook bijvoorbeeld in grondwerk/nh kom je het zo tegen. Na 4 jaar geknutsel door allerlei instructies is dit eindelijk de manier waarop alles fijn gaat, en ik ook een fijn en happy paard heb.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:25

Als je een weerstandbiedende hand maakt, moet je zeker drijven, anders krijg je het krulletje en komt de achterhand niet mooi mee.
Voor de rest houd ik contact met mijn buitenteugel, en maak een ophouding met mijn binnenteugel, en daarbij de benen. Als het paard weer wat omhoog kruipt vraag ik meestal wat extra stelling zo. En dan weer nageven als beloning, geen vaste houden, daar hangen ze op. Lachen

LilPetat

Berichten: 153
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 11:45

Ik geloof dat iedereen toch een andere mening heeft.. Toch nog moeilijk om te spelen maar dan weer niet te zagen, of om op druk te rijden maar dan weer niet te trekken.. En nageeflijk rijden via stelling, is dat een goede manier? Het werkt bij mij meestal wel

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:12

Ik rij mijn paard aan de teugel door een combinatie van beide. Ik rij met constante spanning, totdat hij daarin toegeeft en mijn hand volgt. Maar ik wissel het af door ook met mijn handen te 'fibreren', gewoon heel kort en subtiel. Maar goed, elk paard gaat op een andere manier.
Ik rij ook met sporen. Niet om hem vooruit te schoppen ofzo, maar als ik zonder rij is hij te weinig aan mijn been en moet ik te veel met mijn kuiten drijven om hem voorwaarts-neerwaarts te krijgen. Met sporen rijden vind ik geen probleem, mits het natuurlijk op een goede manier gebeurt.

Anoniem

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:44

Maar zelfs daar zou je weer een discussie over kunnen voeren Phynix, want ik vind sporen bv nog steeds geen probleemoplosser voor paarden die stomweg niet aan het been zijn...

Charlotte89

Berichten: 821
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Leuth

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:32

Nou .. Even kijken of mijn manier wel correct is dan Lachen
Ik begin altijd met rustig stappen , overdreven diep na 10 minuutjes oppakken.. Dan Rijd ik veel overgangen terug en naar voren Op mijn been Op gegegen moment voel je je paard gewoon komen.. Nou dan Af en toe kleine ophouding met been , veel tempo wisselingen Etc.

Charlotte89

Berichten: 821
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Leuth

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:34

En ik rijd zonder sporen , Ik vind het zoiezo Bij mijn nieuwe paard niet nodig , en ik ben gaan inzien dat je door veel overgangen rijden , Geen spoor meer nodig hebt!
Alhoewel ik wel vind , dat Je ''makkelijker'' Zijgangen rijdt met sporen Lachen

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:23

het valt me echt tegen om te lezen hoeveel mensen er zijn die met rukken en plukken een paard in de krul trekken en dat nagevelijk noemen!

nagevelijk is niets meer dan een paard wat zo goed over de rug loopt (met achterhand er dus bij) dat hij zn ruiter kan volgen met minimale hulpen.

Als ik mn paardje nagevelijk rij doe ik dat door met mn benen en zit te schakelen, overgangen te rijden, achterhand avitveren, rug los maken, rechtrichten.. ga zo maar door.. als die los is en zn achterhand bij zet loopt ze vanzelf in de houding!

Jullie moeten andersom gaan denken.. vna achter naar vore ipv vore naar achtere!

daarbij zijn sporen om de hulpen te verfijnen, evenals je hand dat is.. als je deze 2 samen gaat gebruiken in combinatie met veel druk om hem nagevelijk te krijgen begrijp er helemaaaaal niets van!

GoldStar

Berichten: 364
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:53

Nageven doet een paard door een hoofdknikje, d.i. het terugbrengen van de kaak door het openen van het kaak- en nekgewricht als gevolg van het aandrijven met de kuit tegen een passieve of stille hand en het daarna uitvoeren van een halve ophouding. Nageven is geen doel op zich, maar is een gevolg van een paard dat goed aan de teugel gaat.

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:28

Er zijn zoveel manieren waardoor een paard nagevenlijk gaat lopen. Het is een vorm van ontspanning. Ik zelf rij ook mijn paard met hele licht druk van voren rond, maar ik kan hem ook met waslijnen rond laten lopen. Het is ook een bepaald tempo wat het dier moeten hebben. Hij moet op zijn eigen benen lopen.

Eerst je paard voorwaarts en voor je been rijden, daarna rondrijden.

Dit is de hele rede waarom het zo weinig op magenes gebeurt Kafue. Mensen hebben het geduld niet op een paard aan de teugel te rijden.
Veel paarden zijn ook te stug (dit is niet elke manege hoor).
Alles wat de een er in rijd rijd de volgende er weer uit.

groeten Lianne

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:02

Nou, ik kan je verzekeren dat als ik niets met mijn teugels doe en alleen overgangen rijd em hem van voor naar achter rijd, dat er dan dus niets gebeurt. Mijn pony is daar nou eenmaal heel moeilijk in. Dus mooi dat het je lukt, maar dat geldt niet bij elk paard.