handen hoog of laag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

handen hoog of laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 13:47

Ik heb dus 2 instructeurs en de 1 zegt je moet je handen bij het zadel houden (bij de voorboom) en de ander zegt je moet je handen hoog houden en vrij boven de schoft......
Wie heeft er hier gelijk??
Party!! ?

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 14:03

Ik heb altijd geleerd dat je je handen een vuist boven de schoft en een vuist voor je zadel moet houden. Niet echt hoog dus en ook niet echt laag (als je ze helemaal laag houdt (tegen je zadel aan) kan je volgens mij ook niet zoveel als er iets fout gaat...)

groetjes

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 14:13

mariska schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je je handen een vuist boven de schoft en een vuist voor je zadel moet houden. Niet echt hoog dus en ook niet echt laag (als je ze helemaal laag houdt (tegen je zadel aan) kan je volgens mij ook niet zoveel als er iets fout gaat...)

groetjes


oke bedankt

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 14:15

Sannetje schreef:
Ik heb geleerd, handen laag voor de boom van het zadel, iets boven het schoft. Niet omhoog doen, hoor!!! Dan komt het bit tegen de verhemelte aan en dat doet erg pijn bij een paard!!!


Ja, dat zegt instructeur1 ook, want dan gaat het hoofd ook omhoog.
groetjes Astrid

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 14:35

ik heb altijd geleerd dat de bovenkant van je handen (dus je duim) ongeveer geliujk moet zijn (qua hoogte) aan de band van je rijbroek...
dus ongeveer een hand boven de schoft en een hand voor het zadel....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 14:41

Het scheelt ook nog per paard. Bij een paard dat de neiging heeft om op de voorhand te duiken en z'n koppie tussen z'n benen te stoppen draag ik m'n handen hoger (uiteraard icm been) dan bij een paard dat dat niet doet.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:16

Kimmy-is-mijn-schatje"]
[quote="Sannetje schreef:
Ik heb geleerd, handen laag voor de boom van het zadel, iets boven het schoft. Niet omhoog doen, hoor!!! Dan komt het bit tegen de verhemelte aan en dat doet erg pijn bij een paard!!!


Ja, dat zegt instructeur1 ook, want dan gaat het hoofd ook omhoog.
groetjes Astrid
[/quote]

Ik heb mijn handen ook vrij hoog maar wat jullie zeggen kan ook door jullie zelf komen kijk als je je handen vasthoud doet het ook zeer en komt een paard ook omhoog maar ik draag mijn handen en steek ze naar voren zodat ik hem niet blokkeer met mijn handen! En als je je handen bij je houd oke iedereen leert het zo maar later als je wat verder bent moet je tog leren om je handen te dragen en niet vast te houden!

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:48

astrid,

als ik jou was zou ik eerder op Janneke vertrouwen dan op Jan, ik denk dat Janneke toch meer weet op rijtechnisch gebied.

debbie Knipoog

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:09

Citaat:
Ik heb geleerd, handen laag voor de boom van het zadel, iets boven het schoft. Niet omhoog doen, hoor!!! Dan komt het bit tegen de verhemelte aan en dat doet erg pijn bij een paard!!!



Ja, dat zegt instructeur1 ook, want dan gaat het hoofd ook omhoog.


Ik ben juist een voorstander van handen (redleijk) hoog. Als je paard zijn hoofd dan omhoog brengt, zit er iets fout in de aanleuning! Als je van achter naar voren rijdt, en je paard loopt gewoon goen vwnw, moet ie (zo heb ik het altijd geleerd) als jij je handen hoger brengt, en opdrijft, juist meer gaan zakken. Een soort hefboomwerking dus (als je snapt wat ik bedoel Knipoog )

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:37

Ik heb altijd geleerd dat je van je elleboog tot het bit een rechte lijn moet hebben, zonder knik bij de plaats waar je je handen hebt, dus niet je handen te hoog als je paard zijn hoofd niet zo hoog draagt. Zodra hij zijn hoofd hoger draagt, kunnen je handen iets mee omhoog. Wel moet je je handen "dragen", dus niet op de schoft houden, of tegen je zadel aan.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:07

k heb geleerd dat je je haden als een soort rechte hoek moet houden. maar ook weer niet te recht (iets lager dus)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:34

Ik heb in de dressuur altijd geleerd dat je onderarmen eenverlengde van je teugel zijn. Je houdt je handen dus voor de boom, en ongeveer 5 cm boven de schoft. Bekijk anders eens een plaatje van Anky van Grunsven ofzo (weet ik veel haha)...die zal haar handen VAST wel goed houden Lachen

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:18

Afbeelding

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:37

wat hebben jullie allemaal veel geleerd zeg Haha! Knipoog
nee geintje..

Dit was dus ook even mijn probleem... maar ik weet nu wie dr gelijk heeft en das degene waar ik priveles van krijg, die zei het volgende

je moet je handen altijd iets hoger dan de paardenmond hebben, want heb je m lager en wil je je paard zo naar beneden rijden krijgt hij (met een enkelgebroken bit zowieso ) meer druk in het gehemelte en ook op de lagen wat dus niet moet, want dan is de reactie hoofd omhoog...
Maar heb je een paard wat zn hoofd zo hoog houd dat je geen contact meer kunt hebben moet je geen contact meer willen maar vooral lang en laag rijden, dus losse teugeltjes, veel met je stem (meestal zijn dit het fellere soort paarden die zo gaan lopen) werken en zo langzaam weer omhoog, dit duurt wel lang maar het werkt wel! En je hebt dus je handen altijd hoger dan de paardenmond, alleen als je paard ervandoor gaat ofzo
en dan niet een schrikreactie maar zoiets als ergens voor weg lopen dus niet je handen achter je oren trekken of boven je hoofd, maar rustig blijven en lange teugel geven, want van de druk op de mond worden ze vaak alleen maar gekker...
Maar ik kan hier wel een boekwerk over gaan schrijven want er kunnen heel veel dingen zijn maar inprencipe komt het er op neer dat je hand hoger moet zijn dan de paardemond.... en dan kan ik ook wel heel veel situaties gaan beschrijven bij op holslaan niet tot over je hoofd trekken maar los laten, das ook el logisch eigelijk want met mijn beginners lessen werd ook altijd gezegt handen laag... trek m terug.. en bla bla bla bla...
je paard moet je vertrouwen dan gaat ie niet meet zn kop in de wolken lopen of zo of op hol slaan en vertrouwen kweken kost tijd! laat je paard gerust eens gaan als ie dat wil, hij vind het vanzelf vreemd als je m eens niet terug gaat trekken en dat zet m aan het denken, totdat ie beseft hee... ik kan ook wel langzamer gaan het heeft toch geen zin zo... en dan... ga ik weer een heel verhaal ophangen... *zucht* dis wel genoeg info he?!

koenius
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Evergem

handen hoog of laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:17

Jet schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je van je elleboog tot het bit een rechte lijn moet hebben, zonder knik bij de plaats waar je je handen hebt, dus niet je handen te hoog als je paard zijn hoofd niet zo hoog draagt. Zodra hij zijn hoofd hoger draagt, kunnen je handen iets mee omhoog. Wel moet je je handen "dragen", dus niet op de schoft houden, of tegen je zadel aan.


Daar ben ik het helemaal mee eens!!!

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

handen hoog of laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 21:22

Kimmy-is-mijn-schatje schreef:
Ik heb dus 2 instructeurs en de 1 zegt je moet je handen bij het zadel houden (bij de voorboom) en de ander zegt je moet je handen hoog houden en vrij boven de schoft......
Wie heeft er hier gelijk??
Party!! ?


Ik heb vandaag weer gereden met mijn handen hoog en in alle gangen liep mijn pony aan de teugel!
Allemaal heel erg bedankt voor de hulp!!
Groetjes Astrid

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:53

Margreet schreef:
Het scheelt ook nog per paard.
Bij een paard dat de neiging heeft om op de voorhand te duiken en z'n koppie tussen z'n benen te stoppen draag ik m'n handen hoger
(uiteraard icm been) dan bij een paard dat dat niet doet.


Net zoals Laura ook al schrijft. Heeft handen hoog een hefboomwerking, en zal het paard dus eerder zijn hoofd naar beneden doen...........

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:01

XoNo schreef:
Ik heb in de dressuur altijd geleerd dat je onderarmen eenverlengde van je teugel zijn. Je houdt je handen dus voor de boom, en ongeveer 5 cm boven de schoft. Bekijk anders eens een plaatje van Anky van Grunsven ofzo (weet ik veel haha)...die zal haar handen VAST wel goed houden Lachen


verlengde van de teugel, behalve als het paard heeeeel laag gaat dan wat omhoog

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 20:31

nouw ik heb geleerd dat als je je handen te laag doet dat je dan de achterhand blokeert Frusty en je pony dus slomer word en niet goed kan lopen maar ja als je ze te hoog doet zit je inderdaad met dat bit tegen het gehemelte je moet ze maar tusseb hoog en laag houden!

MZZL, Lotte

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 14:06

Handen laag!

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 21:33

Handen 5 tot 10 cm boven het zadel/schoft van het paard/pony houden.
Dat heb ik altijd geleerd.
Dus niet je handen op het zadel drukken.
Gewoon er een paar cm boven houden!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 09:09

Het is bij mij afhankelijk van waar ik mijn paard op dat moment wil hebben,
Vaak rijd ik diep dan heb ik mijn handen vrij laag, vaak nog onder de schoft.

Zodra ik hem hoog instel, heb ik mijn handen een 5 cm boven de schoft ongeveer...

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 09:35

je moet je handen iets boven de schoft houden want als je ze naast of onder de schoft hebt is de kans vaak groot dat je je hand vast zet terwijl je het niet door hebt. je moet gewoon ten allen tijden je polsen ontspannen. Als je hem een keer los moet werken dan zullen je handen iets lager (of meer uit elkaar zijn) dan wanneer je hem gewoon oppakt en rijdt. Dus je moet gewoon kijken welke instructeur het beste resultaat geeft bij jou en je pony en dan misschien voor 1 instructeur kiezen zodat de verwarring voor jou niet zo groot is.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 18:44

normale houding is ongeveer een platte hand boven zijn schoft.
Maar ik wissel het regelmatig af. Loopt hij VWNW heb ik mijn handen lager, dan wanneer ik hem hoger instel. Het is net hoe hij loopt.
Als hij aan de teugel loopt heb ik mijn handen ongeveer een vuist boven zijn schoft, laat ik hem VWNW lopen dan heb ik mijn handen ongeveer op zijn schoft.