niet op de hulpen reageren/sloom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

niet op de hulpen reageren/sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-02 20:15

Ik heb sinds een jaar een paard van 3,5 jaar. Als ik hem in de bak rij (2x in de week, 1x longeren, 2 dagen vrij en de rest buitenrijden of in het tuig)is hij meestal erg sloom en reageert slecht tot helemaal niet op de beenhulpen/zweep. Ik heb al veel overgangen gereden, maar dat helpt niet echt. Hij blijft gewoon heel traag stappen en draven. Ik drijf en als hij niet reageert krijgt hij een tik. Maar het maakt niet uit. Je kunt hem een goeie schop geven of een keiharde knal waar een ander paard allang van in de heining had gehangen, het maakt hem niets uit. Het lijkt wel alsof hij het niet voelt. Een enkele keer loopt hij na ong. 20 min. wel goed door.

Als ik gaat buitenrijden is hij het 1e half uur erg traag, hierna loopt hij wel goed door.

Als ik hem in de bak longeer, loopt hij ook goed door. Ik moet hem wel af en toe achter zijn broek aan zitten, maar hierna loopt hij ook goed.

Ik weet niet wat ik hier verder mee moet doen. Mijn instructeur denkt dat het een soort spierpijn is van bijv. de dag ervoor (omdat hij bij het longeren en buitenrijden na een half uur wel doorloopt) of dat hij me gewoon in de zeik neemt.

Ik vindt het niet echt leuk om hem op deze manier in de bak te rijden.

Wie weet wat ik hieraan kan doen???

Hoe beter ik de mens leert kennen,
hoe meer ik mijn hond wardeer.


Daihyo

Berichten: 87972
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:23

Het zou best spierpijn kunnen zijn van het (harde) werken.
Misschien wordt hij te lang gereden. Hij is tenslotte nog jong.
20-30 minuutjes is vaak al genoeg.

Misschien heeft hij last van rugpijn. Dit is te controleren door heel zachtjes op de ruggewervel te drukken. En zo heel de ruggewervel af te gaan. Hij buigt door onder die zachte druk als hij er last van heeft.

In de maling nemen is een ander verhaal. Dan zou hij het bijvoorbeeld alleen in de bak doen, omdat hij dat werk misschien niet leuk vind.
Misschien is het verveling. Doe dan wat andere leuke dingen, zoals spelletjes als hij los in de bak loopt, clickertraining, enz. Daar knapt hij van op.

Iets anders zou ik ook niet weten.
Groetjes Amanda

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:39

als k jou was zou k ook wat rustiger aan doen. je kunt hem ook 3 of 4 keer per week gebruiken en dan niet alleen in de bak maar ook veel buiten rijden misschien knapt ie daar wel van op. Misschien is ie ook wel heel erg moe (bloedarmoede) heeft ie wel liksteen? kan een oorzaak zijn hoor, ken namelijk iemand dat paard had heel weinig zouten en werd heel moe. Maar k denk meteen het ergste maar misschien kun je een keertje de dierenarts er bij laten komen want het zou kunnen.

~Be as you are~

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-02 20:41

Last van zijn rug heeft hij niet. Hebben we al naar gekeken, ook de dierenarts. Verder rijdt ik buiten een uurtje een enkele keer 1.5- 2 uur. Longeren in de bak en rijden doe ik maar half uur/40 min. omdat het een erg kleine bak is, dus ook erg saai.

Hoe beter ik de mens leert kennen,
hoe meer ik mijn hond wardeer.

groompje
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 21:16

Er van uitgaande dat je paard voldoende eten (ruw en krachtvoer) krijgt zou hij inderdaad last kunnen hebben van spierpijn. Maar dit moet toch met regelmatige arbeid overgaan. En gezien de aantal keren dat je hem gebruikt moet hij daar toch niet zoveel last van hebben.

Is hij alleen traag of loopt hij ook stijf/kreupel?

Heeft hij wel lol in zijn werk?

Rij hem desnoods eens een week alleen buiten en laat hem zijn eigen tempo bepalen, desnoods een uur stappen (stap is nl zeer vermoeiend voor een paard) en kijk of er verbetering komt.

Hoe loopt hij in het tuig? is hij dan wel voorwaarts?
Mischien is het het zadel?

Tja, het is moeilijk om advies te geven zo via de mail, maar hopelijk heb je iets aan de adviezen die je krijgt.

Gr. Gwen

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 21:29

Spierpijn zou het event. kunnen zijn maar ik neem aan dat dit niet de 1e week is dat je hem rijdt Haha! Dus dat zou met regelmatige arbeid geen probleem moeten zijn.

Ga voor je zelf eens na of je misschien de laatste tijd iets gewijzigd hebt in het voer. Ander merk, andere hoeveelheden, andere samenstelling enz...

Mijn paard had hier 2 jaar geleden ook last van, heel traag op de hulpen, ik ben toen anders gaan voeren, met muesli of haver bijvoorbeeld.
Het deed wonderen!

Het is idd belangrijk om hier wat een te doen. Als je rijdt moet je natuurlijk niet de hele tijd TE veel hoeven te doen om hem voorwaarts te houden, zo is t niet echt leuk meer natuurlijk!

Suc-6 Knipoog

boemel

Berichten: 8208
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:14

Ik heb een tijdje een heel groot (1,80m) jong paard gereden die moeilijk voorwaarts te rijden was. Tijdens bosritten liep hij wat beter.
Ik ben afwisselender gaan rijden. Wat vaker balkjes lopen, een heel laag sprongetje of een poosje lekker aan de lange teugel draven of galoperen.

Soms ging ik eerst even het bos in, zodat hij lekker wakker was en daarna nog zo'n 15 minuten thuis dressuur rijden. Een half uur (intensief) rijden vind ik echt ruim voldoende voor zo'n jong paard.

Het heeft behoorlijk goed geholpen. Ik reed hem wel op een spoortje en met een lange dressuur zweep, zodat ik hem bij kon tikken als hij niet goed reageerde.

Verder kan je natuurlijk kijken of je zijn menu wat aan kan passen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Capriootje, Groetje, Josien_ en 8 bezoekers