hoeveel uur beweging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

hoeveel uur beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-01 13:18

hoeveel uur per week (dag) krijgen jullie paarden beweging?
en als je een dag echt intensief hebt bereden is het dan de volgende dag weer hard trainen?
Hoe verdelen jullie dat zo?
Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 13:38

Zoveel mogelijk! Paarden in de natuur lopen constant, en staan ook niet 23 uur op stal.
Adventure wordt iedere dag bereden of gelongeerd, soms allebei zelfs of 2 x rijden op een dag (tja, endurance...). Verder staat ie overdag op het land, als het tenminste niet stortregent of sneeuwt ofzo.
Mijn zusje rijdt 3 x in de week dressuur, en 1 x in de week dressuur & springen met hem.
Ik rijdt zo'n 2 x in de week in het bos, 2 of 3 uur dan. Echt lekker pittige conditie-training.
En dan longeer ik hem nog 1 of 2 x in de week.

Dit is in de winter, in de zomer (langer licht & wedstrijdseizoen) dan ga ik 4 x per week rijden ongeveer, en m'n zusje dus ook 4 x.
Als m'n zusje en ik allebei rijden op 1 dag, dan gaat de een 's ochtends, en de ander 's middags of 's avonds.

Lekker pittig dus, maar wel met veel afwisseling. En die afwisseling is heeeel belangrijk om het leuk te houden voor je paard.

Z'n vriendinnetje Snoopy heeft het een stuk makkelijker; die wordt maar 3 of 4 x in de week behobbeld door een 10 jarig meisje.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 13:46

Ligt er heel erg aan wat voor weer het is; is het gewoon normaal weer gaat het zo; (ik kan namelijk alleen in een buitenbak rijden):
Maandag; 30 tot 60 min rijden (met alles erop en eraan) in de bak)
Dinsdag; niet
Woensdag, meestal los longeren in de bak (gewoon rennen dus) of rijden)
Donderdag; les een uur
Vrijdag, niet of in de bak
Zaterdag in de bak of naar buiten
Zondag naar buiten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:11

Ligt inderdaad een beetje aan het weer, maar dit is globaal zijn weekschema:
Maandag: Priveles en daarna de wei in
Dinsdag: Overdag (7-17 uur) de wei en 's avonds clubles
Woensdag: Overdag in de wei en verder rustdag
Donderdag: Overdag in de wei en 's avonds 3 kwartier longeren
Vrijdag: Overdag in de wei en 's avonds rijden (uurtje)
Zaterdag: Buitenrit van 1 1/2 uur en dan wei
Zondag: wedstrijd en wei

In de zomer staat Imker tot het donker in de wei, dus tot ongeveer 10 uur. Ik zie het liefst dat een paard zo veel mogelijk buiten staat, dan krijgt hij ook wat lichaamsbeweging en, zoals mijn vriendin zegt: In de wei is goed tegen de stress....

Toos paardloos

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:41

hoi nou ik rijd niet elke dag
maar ze moet echt 2 uur per dag bij elkaar dus niet achter elkaar bewegen want anders is ze knetter als ik er weer op ga zitten
en als ze onwies hard heeft getraint dan krijgt ze die dag daarna vrij maar dan longeer ik haar wel of wandelen ofzo maar als ze min. maar 2 uur aan het stappen iniedergeval is geweest

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:55

tja dat weer in Nederland he! Huilen wij zijn er helaas ook (nog) van afhankelijk; overdag staan bij ons alle paarden buiten, 's zomers van ca 6 uur tot 18 uur, 's winters minimaal 2 uur, daarnaast worden bijna alle paarden dagelijks gereden of gelongeerd, in ieder geval moeten ze allemaal dagelijks lekker hebben kunnen spelen en lopen, want beweging, frisse lucht en sociaal contact is het halve werk om lekker te kunnen rijden Knipoog bij ons kunnen de paarden gelukkig allemaal ruimschoots bewegen dan is dagelijks rijden niet echt noodzakelijk(, maar wel fijn natuurlijk als je een leuk paard hebt! Haha! )

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 11:27

Whop loopt zo veel als mogelijk, helaas houd dat soms in dat hij een week stil staat en de andere week 2 uur per dag 7 dagen per week loopt.

Maarja, daar kan ik ook weinig aan doen. hij komt in ieder geval altijd even buiten.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 13:22

Mijn paard gaat in principe iedere dag de wei op. Helaas werkt het weer de laatste tijd niet erg mee en blijven ze af en toe een paar dagen binnen. Omdat mijn paard nogal koliek-gevoelig is geef ik haar in dat geval minstens 1 uur beweging. Als ik dan in de bak rij, laat ik haar heel lang instappen en lang uitstappen. Als ze overdag in de wei staat krijgt ze in ieder geval 1x per week een ATV.

groetjes

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 14:01

Mijn merrie wordt ongeveer 3 keer per week 45 minuten gereden, een paar keer gelongeerd en af en toe een vrije dag. De rest staat ze in haar stal. Dus ik hoop dat het snel weer zomer wordt, dan kanz e hele dagen lekker de wei op.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:37

Die van mij word op dinsdag en op zondag gelongeert zo'n 45 minuten met een pessoateugel
Op Donderdag gaat ie een uurtje los en mag ie lekker rennen.
De andere dagen van de week word ie 45 minuten gereden en aarding intensief getraint
En dit voor een 4 jarige ruin

De merrie die ik bijrijd word iig in het weekend en op woensdag gereden en de andere dagen afwisselend gelongeerd en bereden
Ligt eraan
Zij is een merrie van 19 en er word mee gefokt
Niet intensief in de training meer wel aan de teugel en over de rug.
Gewoon een beetje rondjes rijden en voltes is genoeg voor haar
Meestal 20 minuten gelongeerd en 45 minuten gereden
Groetjes Tamaar

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 00:23

imker, drie kwartier longeren?!! Is dat niet lang en saai voor je paard?

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 11:37

Nou die van mij krijgt gemiddeld deze beweging (4 1/2 jarige merrie) : (ze staat trouwens op stal en kan niet in de wei waar het nou een drekzooi is, in de zomer gaat ze weer op de wei)

-3 dagen in de week 3 kwartier rijden (basis en dressuur)
-1 dag in de week 3 kwartier rijden (dressuur en springen)
-1 dag in de week priveles van een uur (dressuur)
-1 dag in de week ongeveer half uur longeren met pessoaset (ligt eraan hoe leuk ze het vindt en hoe actief ze is)
-1 dag in de week vrije dag/wandelen/losgooien

Nou dat was het zo wel, volgens mij aardig standaard, alleen merk ik dat die van jullie meer op de wei gaan maja dat lukt me nu niet met dit weer.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 12:07

Mijn 4 jarige merrie wordt ongeveer 3 a 4 keer per week bereden 30 tot 40 minuten. Waarvan slechts 20 minuten redelijk intensief.

Verder ongeveer 2 keer per week longeren met touwtjes, dan ben ik alles bijelkaar ook wel 40 minuten bezig. Maar dat is ongeveer 10 minuten losstappen/draven niet bijgezet en ook weer 10 minuten uitstappen. Dus ze wordt maar ongeveer 20 minuten intensief gelongeerd.

Verder gaat ze zo vaak mogelijk los in de bak met andere paarden, een uurtje ongeveer. liefst elke dag, maar dat kan niet altijd.

En ik ga regelmatig met haar wandelen. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen om het leuk te houden. Dus geen weidegang op dit moment, helaas dat kan in de zomer weer.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard nog niet lang onder zadel is, dus dat ik daarom nog niet te zwaar met haar train.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 14:23

Wat is mijn paard dan een verwend nest! Ik heb een Belgisch Trekpaard, hij wordt alleen onder het zadel gereden. Hij staat een hele dag in de wei, in de winter van 8.00 tot 16.00 uur en in de zomer (gaat geleidelijk steeds langer) van 6.00 tot 21.00 uur. 's Nachts staat hij in een open stal met een paddock van 4x4 meter. Dat wil dus zeggen dat hij meestal vóor zijn stal staat, vind-ie lekker... Koe Nadeeltje hiervan is dat ik in de winter niet zo vaak kan rijden, omdat wij alleen een onverlichte buitenbak hebben. Maar als hij droog is zodat ik hem kan poetsen gaat hij mee het bos in voor een uur of twee. Dat is gemiddeld 2 tot 3 keer per week(weekend en ADV). Dressuur in de bak doe ik in de winter alleen als ik rijtechnische problemen heb die ik in het bos niet op kan lossen. Hij heeft een veel te dikke vacht om hem echt te trainen in de winter. In het voorjaar wordt hij langzamerhand weer terug in het werk gezet. Hij wordt dan elke dag gereden. Meestal in het bos, maar ook in de bak om hem weer mooi direct aan de hulpen te krijgen. En ook dit is weer bosritten van gemiddeld twee uur en als ik in de bak rijdt is dat ongeveer een uur dressuur. Jaaah, in de zomer heeft hij het er maar druk mee.... Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 14:41

Aglaranna, da's echt niet saai voor hem hoor! Ga eens na: 10 minuten warmstappen en 10 minuten uitstappen, en dan heel veel verschillende oefeningen doen. Hij vind het echt niet saai hoor. Nee, elke dag hetzelfde rondje in een suffe binnenbak, da's pas leuk??? Imker wordt lekker buiten gelongeerd, dan kan hij nog veel zien....

Toos paardloos

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 17:14

flair gaat elke dag (als het weer het toelaat) een half uurtje buiten in de buitenbak. En daarbij rijd ik of longeer ik haar.
Als het lekker weer ga ik naar het strand.

in de zomer, staat ze de hele dag in het land, en snachts binnen.
En ga ik meestal 3/4 keer in de week naar het strand, en 2 keer in de week dressuur.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 21:41

Zo veel mogelijk. Ze komt elke dag een paar uur los in de buitenbak en ik rijd elke dag. Soms ga ik ook nog een uur met haar wandelen aan de hand ofzo.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 01:21

Peru is 4 jaar en ik rijd hem 4 x per week ong. 40 minuten.
hij komt 3 x per week buiten, en ik kom zelf nog een extra dag om hem los te gooien. soms alleen soms met Sando.
Longeren is niet mijn sterkste kant, en doe ik dus ook eigenlijk nooit.
dan daarbij wil ik alleen in de bak zijn als ik ga longeren en de kans dan er iemand de bak inkomt is aanwezig. buiten longeren doe ik niet, want de term:" Dan ziet ie lekker veel" vind ik niet juist. Hij moet alle aandacht erbij hebben, want anders heeft het geen nut.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 01:30

Ik rij mijn paard meestal ruim een uur intensief in de bak, anders ga ik naar buiten..
Hij staat overdag de hele dag buiten en 's nachts op stal. Wanneer ik een dag niet kan rijden, jaag ik hem ff op in de bak of longeer ik hem eventjes.
Maar ik probeer, ookal staat hij over dag op de weide, hem zoveel mogelijk beweging te geven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers