over achteruit en wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suusjuh

Berichten: 87
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: hengulowwww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 19:47

hoe laat je je paard achteruit lopen en wijken?
ik weet wel ongeveer hoe ik het voor elk kaar moet krijgen, maar ik bedoel eigenlijk wat de preciese hulpen zijn.
(begrijpen jullie wat ik bedoel Verward )

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 20:39

Kweenie hoever je paard/pony in de training is??
Als ie goed genoeg aan de hulpen is kun je het wijken aanleren door bijv. op een grote volte of op een afgesneden hoek hem voor je binnenbeen en je buitenteugel naar buiten te laten gaan. Benen hou je in princiepe gewoon op de plaats. Binnenbeen geeft meeste druk(daar moet ie voor weg wijken) en buitenbeen eraan om te begrenzen dat ie niet helemaal over de buitenkant wegvalt. binnenteugel blijft er rustig aan en de buitenteugel begrenst weer.

Achterwaarts kun je een paard het beste leren met iemand er op de grond bij. Die kan dan event. mbv een zweepje de benen iets aantikken dat ie het snapt wat de bedoeling is. Over veel/weinig druk is nog wel eens een discussie geweest. Maar ik rij mijn paard zonder al te veel druk achterwaarts. Hand blijft event.bij omhoog komen iets spelen. Je benen liggen iets (2 cm??) naar achteren en geven gelijkmatig druk.

Het is best lastig uit te leggen zo achter de compu maar suc-6 er mee!!

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 02:01

Wijken voor de kuit volgens de ORUN:

1. halve ophouding ter attentie
2. binnenbeen in combinatie met binnenhand vraagt lichte stelling en onderhoudt de nageeflijkheid
3. buitenhand controleert het temp en begrenst de buitenschouder
4. binnenbeen drijft voor- en zijwaarts
5. buitenbeen beperkt de mate van zijwaarts gaan en drijft voorwaarts
6. ruiter zit recht boven het paard en kijkt in de rijrichting.

Achterwaarts
1. paard dient eerst actief, met impuls en aan het been, gesloten en met het gewicht verdeeld op vier benen halt te houden
2. vanuit halthouden tegen weerstand biedende hand aandrijven
3. doordat de hand niet toestaan gaat het paard achterwaarts
4. als het paard achterwaarts gaat ontspan je je hand

Positie van je benen, daarover verschillen de meningen, doorgaans leg je ze ietsjes naar achteren. Het is naar mijn idee eigenlijk maar net hoe je het je paard aanleert.

Veel plezier.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 21:00

ieder paard dat goed loopt en een goede basis heeft, moet het kunnen lopen. Zonder al te veel moeite.

Enne, hoe, dat heb je hierboven al Haha! Haha!