Hoe krijg ik mijn 'kanon' weer ontspannen? (incl. update..)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-01 22:22

Ik merk dat Ameretto de laatste tijd weer wat drukker wordt met rijden.
Ik zat zelf te denken dat het komt, omdat ie zich nu thuis voelt en lekker in z'n vel zit, omdat hij nu gezelschap om zich heen heeft op de pensionstalling.

Maar het probleem is dus nu dat hij, hoe langer we rijden, hoe gekker hij wordt.
Het is net een kanon.

Het eerste half uur is hij heel erg lekker ontspannen, net zoals hij de laatste keer liep toen ik les had van Henk-Jan.
Maar ik merk dat hij na de galop weer gespannen gaat worden. Hij zet z'n hoofd er hoger op, wel aangespannen en omlaag, maar hij hoeft maar heel iets mijn kuit te voelen en weg is ie! Frusty

Ik vind dit zo jammer en wil het er heel graag uit hebben.
Aan het voer kan het niet liggen, want hij krijgt al 4 jaar hetzelfde aantal kilo's en dit is altijd goedgegaan.

Of zou het aan het kuil kunnen liggen? Maar daar zit toch niet zoveel energie in?? Verward

Ik wil zo graag dat ie het hele uur ontspannen loopt. Vanavond voelde ik heel erg goed het verschil.
Het eerste half uur liep hij echt super!! Mijn instructrice kon niet geloven dat hij vrijdagavond zo druk was, toen ze hem vanavond zo ontspannen zag lopen.

Na dat halve uur ging ik galopperen en daarna was de hele ontspanning weg.

Het kan zijn dat ik op de verkeerde manier galoppeer, maar kan iemand me vertellen hoe ik dan 'goed' moet galopperen.

Henk-Jan heeft me wel verteld dat ik teveel met mijn rechter binnenhand werk en dat ik die meer naar voren moet geven zodat hij ruimte heeft.

Wie heeft er tips voor mij???

_________________
**Stille wateren........vangen geen wind**
(met dank aan Trivial Persuit)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lautje op 2001-11-28 20:21 ]</font>


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 23:22

En als je nou eens, zodra je die spanning voelt opkomen, terug gaat naar de draf en dan een paar voltes lang en laag rijdt in een laag tempo (op je zit terug rijden, hij moet op eigen benen blijven!)?
Bij mij werkt dit heel goed, als ik spanning krijg gewoon even terug naar het laag draven en weer oppakken. Ook goed voor je eigen geduld......
Ben benieuwd of je dit al geprobeerd hebt!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 08:36

He Rieja, dat heb ik dus gisteren ook gedaan, zodra hij niet ontspannen was in galop ben ik terug gegaan naar de draf en daar weer proberen ontspannen te krijgen.
Dit viel niet mee, hij ging steeds onder me vandaan en ging dan heel hard trekken met z'n mond.

Ik zit zelf juist zo weinig mogelijk aan z'n mond en los zoveel mogelijk op met mijn been, maar soms is ie zooooooo sterk, dat ik per ongeluk toch aan z'n mond kom. Frusty

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 08:37

Citaat:

Of zou het aan het kuil kunnen liggen? Maar daar zit toch niet zoveel energie in?? Verward



Kuil is wel energierijk; hoeveel exact verschilt per baal en kun je in het uiterste geval laten meten. Ik zou een paar weken met het voer gaan experimenteren.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 08:52

Sinds hij dus 2 maanden nu op pension staat, krijgt ie kuil ipv hooi.
We zijn nu al aan het minderen met kuil, omdat z'n buikie een beetje te dik werd, dus hij krijgt nu al wel minder. Maar ik merk dat ie nu juist dus drukker is geworden, sinds hij minder kuil krijgt. Verward

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 08:58

Als ik dit lees lijkt het er toch een beetje op dat hij zichzelf steeds meer gaat opkloten en heet wordt. Op zich is dat helemaal niet erg, zo lang je dat temperament maar voor je kunt laten werken en niet tegen je.
Probeer zelf zo min mogelijk in te werken. Ga zo goed mogelijk mee met de beweging span jezelf niet. Stel je paard op zijn gemak met je stem. Blijf rustig tegen hem aan kletsen. Dat hij wegspuit op druk van je been zou ik zelf geen enkel probleem vinden hoor, dat vind ik juist super. Voorwaarde is dan wel dat hij nageeflijk blijft.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 09:09

Tja, ik heb hem nu 4 jaar en ben dat hete gedoe van hem toch ook wel een keertje zat aan het worden hoor! Ik kan de laatste tijd nooit meer een ontspannen proef rijden, hij gaat zich meteen op lopen fokken.

Ik leer bij Henk-Jan ook om heel veel met mijn zit (en benen) te doen, en dat gaat aardig de goede kant op.

Maar het probleem zit dus bij het moment dat ik gegaloppeerd heb.
Als ik ga kijken naar het verschil hoe hij eerst galoppeerde, dan lijkt hij me nu meer gespannen en dat vooral alleen op de rechterhand. Links is hij minder druk.

Misschien dat ik iets van hem vraag waar hij moeite mee heeft?? Verward

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 10:14

Mischien kan je proberen na de galop even te gaan stappen zodat hij weer tot rust komen. Dus dan lekker stappen aan een lange teugel 1 minuutje of zo. Zodra je merkt dat hij weer rustig is ga je weer verder.

Hoe meer je er tegen vecht hoe harder hij gaat vechten. Dus dan zou je iets moeten zoeken waar hij rustig van wordt. Mischien is dat wel stappen of draven aan een lange teugel ?? Laathem het zelf maar oplossen.

Longeer je hem voor het rijden ?? Puur om hem even uit te razen ?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 10:16

De tip van Henk-Jan om minder met je binnenhand in te werken is heel goed. Ik rijd ook een nogal gevoelige merrie en vooral met galopperen wil ze zich erg spannen. Als ik dan ook maar iets teveel met mijn binnenhand doe (en dan is echt een heel klein trekje aan de binnenteugel al genoeg), dan wordt ze nog gespannender. Ik leer dus elke keer van mijn instructeur om vooral in de galop niets met mijn binnenhand te doen, zo stil mogelijk te houden en dus met je buitenteugel het tempo te controleren. Probeer Ameretto dus vooral in de galop zo min mogelijk tegen te houden en zelf ook niet gespannen of geforceers reageren als zij gespannen wordt.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 12:31

Dit probleem herken ik zo goed, mijn ruin is precies hetzelfde. Voor het galloperen gaat alles goed maar zodra ik een rondje gegallopeerd heb is de ontspanning verdwenen en wordt hij zo heet. Ik word er zelf ook gespannen van en dat werkt averechts, een ontspannen overgang naar draf zit er dan ook zelden bij. Dan wordt hij druk en gaat trekken en dan kan ik ophoudingen maken wat ik wil, niks helpt meer!
Wat ik nou tegenwoordig doe is om na het galloperen op de rechterhand eerst weer 10 stappen terug te doen, eerst weer stappen, dan weer draven en dan pas op de linkerhand galloperen.
Het irritante is alleen dat hij na het galloperen niet meer zo lekker loopt als daarvoor, hij maakt zich dan ook veel sterker. Verward
Zal misschien ook wel aan mezelf liggen. Het is in ieder geval niet altijd makkelijk om zo'n hete donder voor je te laten werken.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 13:24

Het is dus zo dat hij VOORAL rechts om in galop een soort van protest geeft. Het voelt dan alsof hij op de plaatst galoppeert en niet op mijn been voorwaarts gaat. Als je hem dan naar voren wil drijven, voelt het alsof hij zijn achterlijf naar buiten drukt en dan gaan we helemaal scheef.

De overgangen zijn na de galop wel goed, maar zodra we 5 passen hebben gedraafd is hij weer helemaal druk.

Die tip om eerst te gaan stappen totdat hij ontspannen is, lijkt mij een goed idee. Ik ga het meteen proberen vanavond.

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 14:18

Citaat:
Op 2001-11-27 13:24, schreef Lautje:
Het voelt dan alsof hij op de plaatst galoppeert en niet op mijn been voorwaarts gaat. Als je hem dan naar voren wil drijven, voelt het alsof hij zijn achterlijf naar buiten drukt en dan gaan we helemaal scheef.

Ik denk persoonlijk dat dit niet zo zeer met heet worden te maken heeft maar wel met het niet goed aan de hulpen staan. Ik denk dat je je paard te veel ruimte geeft om eigen innitiatieven te ontplooien. Uit dit stukje blijkt dat je paard niet voldoende voor je been is. Eis onvoorwaardelijke gehoorzaamheid van je paard als je aan het trainen bent.
Het lijkt er meer op dat hij hier een uitweg heeft gevonden waarin jij hem niet durft aan te pakken en waar hij bepaald wat er gaat gebeuren. Pak dit probleem aan samen met je instructrice en ga niet alleen modderen, blijf consequent en wees doortastend maar wordt nooit grof of boos. En eh, hou je eigen hoofd koel Cool
Nog eventjes voor de zekerheid: ik ga er wel vanuit dat je paard lichamelijk 100% in orde is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-11-27 14:19 ]</font>

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 14:36

Maar hoe kom ik er nou achter of ie 100% in orde is?? kan dit alleen door de DA te laten komen???

Dat galopprobleem los ik altijd samen met mijn instructrice op door hem met mijn kuit heel hard aan te drukken naar mijn hand, zodat hij na gaat geven. Dan meegeven en verder rijden op mijn been. Zoveel mogelijk voorwaarts omdat hij anders weer terugkomt op mijn been.

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 15:04

helaas zal een DA anders naar zijn rug en benen kijken als een fysio. Mijn DA zei dat er niets aan de hand met leys was.

Maar de fysio drukte op bepaalde plaatsen en zakte hij in elkaar (aan de rechterkant ) terwijl hij aan de andere kant Links dus gewoon bleef staan. Zelf moet ik dus ook gaan drukken om het te voelen en ik merkte zeker verschil.

Wanneer weet je of je paard 100% oke is ??nooit ??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 15:19

Wat een vage DA heb jij dan, een paar jaar geleden had Jur last van haar rug en de DA merkte dat meteen op, hij duwde op haar rug en ze zakte meteen weg. Nou is Jur sowieso al heel gevoelig op alle plaatsen van haar lichaam maar de DA nam het meteen serieus.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 15:38

Nou ja hij liep lichtelijk kreupel op het rechterachterbeen en hij is op dat moment niet gaan zoeken in zijn rug. Waar het uiteindelijk toch vandaan kwam Verward .

Volgende keer weet ik dus wel beter.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 21:28

En in de galop in een lage lijn tempowisselingen rijden, zoveel dat hij wel op móet letten?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 12:16

Grappig, herkenbaar! Mijn Trakehner was net zo, die ging dan mega-verzameld galloperen met kans op ontploffingsgevaar! Meestal reed ik hem dan toch meer naar voren om daar zijn energie in te stoppen + als hij eenmaal doorgallopeerde werd hij losser in zijn lijf.
Wat betreft die spanning: die binnenhand moet losser hoor! Ik herken je verhaal erg: die van mij was dan een soort tank waarin de druk steeds hoger werd. Ik moest dan af en toe zeg maar wat gas laten ontsnappen. Als ik teveel de binnenhand eraan hield werd hij superheet. Zorg dus voor meer 'lucht' in je handen en probeer hem eerst weer naar de rust en ontspanning te rijden voordat je weer iets anders van hem vraagt. Succes!

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 20:27

Ik heb zo'n baalgevoel vanavond, ik voel me zooo stinkmodder!!! Frusty

Ik ben vanmiddag naar stal gegaan en heb met Ameretto in de bak gereden. Ik heb een uur gereden, en alleen maar gestapt (grootste deel) en gedraafd om hem lekker los door z'n lijf te krijgen. Ben absoluut niet gaan galopperen, omdat ik bang was die spanning weer te krijgen en ik vond op dit moment de ontspanning belangrijker.

Nou, hij was zooooo stijf door z'n lijf, niet normaal.
Ik denk dat er toch iets met hem aan de hand is, iets met z'n spieren of i.d.,maar wel iets!

Voor het rijden had ik HJ namelijk gevraagd of hij even aan Ameretto's rug wilde voelen. Dus hij voelde vanaf z'n schoft verder naar achteren en toen hij bij de lendenen kwam voelde het daar heel dik en hard aan. Daar zat het dus.
Hij heeft mij geadviseerd om met mijn massageborstel op die plek en de rest van z'n rug te masseren, dat is goed voor de spieren.

Maar met rijden was hij dus heel erg stijfjes. Ik voelde het vooral in stap, aan de voorkant, hij liep onregelmatig.

Ik baaaaalde zo van mezelf, ik heb gewoon het gevoel dat ik hem al die jaren gewoon helemaal verkeerd, vast heb gereden!! HOe kan ik zo stom zijN!!!!! Boos! Frusty

HJ zegt dat ik er niks aan kan doen, omdat ik altijd zonder begeleiding heb gereden en dan wordt je niet op je fouten gewezen.

Morgen gaan we Ameretto longeren met pessoateugel en laten hem balkjes lopen. Zo kunnen we zien of er iets lichamelijks met hem is.

Tjonge, wat baal ik!!!
Weet ook niet of het verstandig is om zaterdag op concours te gaan.....

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 20:54

Rijtechnisch advies kan ik je niet geven. Misschien wel een voedingsadvies... Ameretto heeft jaren in de wei gestaan in de zomer en 's winters stond hij in het stalletje bij jullie thuis. Toen hij in de wei stond had hij natuurlijk behoorlijk veel energie nodig om zijn lichaam op temperatuur te houden en geef toe... het stalletje bij jullie thuis zal in de winter ook niet echt heel warm zijn geweest. Het enige dat ik kan bedenken is dat hij nu bij jou op stal een energie-overschot heeft en dat op deze manier kwijt probeer te raken. Tja... misschien is het een aanrader om wat te gaan minderen met het voer? Het moet natuurlijk niet zo zijn dat hij te mager wordt, maar je hebt zelf wel een idee wanneer hij te mager wordt.

Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je eruit kunt komen. Want zo'n kanon onder je is niet leuk. Ik ken namelijk het gevoel. Jelka is soms ook zo.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 13:25

Hey, je moet jezelf niet zo de schuld geven. Je doet wat jou het beste lijkt, en als dat toch niet het beste is, dan kom je daar op een gegeven moment achter. En ja, dat is niet altijd even leuk.
Ik dacht dat Jopie het bos geweldig vond, en ik vond het ook altijd super kicken. Dus crossten we dan urenlang door het bos op hoog tempo. En ja, dat kreeg ik dus ook keihard op mijn bord. Het is alleen een paard met peper in z'n reet en hij loopt zich liever dood dan rustig aan te doen. Ik heb mezelf ook veel verwijten gemaakt (doe ik het wel goed, vindt hij het wel leuk), maar dat heeft helemaal geen zin. Nu rijden we af en toe door het bos, en tsja, dan loopt hij zo te stampen dat ik hem niet terugneem. Met als gevolg dat hij dus heel makkelijk een misstap maakt en weer iets heeft.
Paarden zijn levende wezens, en daar kan wel eens iets 'mis' gaan. Het rijden gaat de laatste tijd met Joop ook helemaal niet lekker, hij wil niet meer mooi nageven, stelling is al helemaal not-done. En dat terwijl hij een aantal weken geleden geweldig liep. Ik ga er niet opzitten met een donderwolk boven m'n hoofd, want dan wordt het alleen maar erger. Dus rijden we minder, en in de weekenden gaan we lekker t bos in. Dat gedressuur komt wel weer. In het bos staat Joop ook op springen en racet hij lekker rond, als we gaan galopperen is het ook nooit rustig, maar altijd: wie t eerste thuis is. Heel vermoeiend, maar ik ben een beetje laks, ik ben allang blij dat hij niet kreupel is. Ik rij 2x in de week in het bos, en 2-3x dressuur (nog niet eens heel erg lang). Straks als het weer langer licht is, en minder regent, dan gaan we weer iets doen.
Het klinkt best wel soft, maar er gefrustreerd opzitten omdat het 'toch' niet gaat heeft nog veel minder zin. Nu heb ik er tenminste nog een beejte lol in. En misschien dat we volgende week weer skyhigh zitten, dat zien we dan wel weer, en dan is het nog niet te laat om weer elke dag in de blub te gaan rijden. Bovendien is het nu winter, en toch niet het wedstrijd seizoen. Je hoeft hem niet helemaal stil te zetten, maar lekker een beetje freewheelen kan denk ik geen kwaad. Met Joop heb ik eigenlijk alleen maar van die periodes. En als het dan lekker gaat dan kan ik er heel erg van genieten. Kortom: 't moet voor paard & ruiter leuk blijven!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Lieneke
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 22:25

ik weet niet of je je paard naast het rijden ook nog beweging geeft? Weidegang, longeren zoiets? Anders moet je eens proberen om hem 's morgens bijvoorbeeld in de wei te doen en dan 's middags te gaan rijden, dan kan hij 's morgens lekker doen wat hij zelf wil. Hielp bij mijn paard ook en ik ben er nu al Z-springen mee!!! Ik rijd op het moment ook nog een hengst en die krijg ik niet terug, hij kan voor de sprong heeeeel verzameld galopperen en dan onploft ie gewoon!!! ik doe niks anders als stil zitten en wachten, maar morgen probeer ik wat anders, namelijk een mexicaanse neusriem. Party!! Pling

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 10:54

wellicht is het raadzaam hem eens te laten kraken?? Heeft bij mijn paard errug geholpen! Heb je goede basis om vanuit verder te werken.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 22:48

Donderdag heb ik Ameretto voor het eerst met een pessoateugel gelongeerd. Dit om ervoor te zorgen dat niemand hem stoort en hij op zijn eigen benen moet leren lopen.
De dag erna heb ik hem losgegooid in de bak en zaterdag en zondag heb ik een buitenrit gemaakt.
Ik merkte dat dat werk van donderdag veel invloed heeft gehad, want hij was heel moeilijk door z'n hals te krijgen (spierpijn dus).

Vanavond ging het al beter en had ik les op de vereniging.
Ik merk dat ik de les op de vereniging gewoon niet meer fijn vind. Nou ja, de springles wel, maar de dressuurles die HJ me geeft is veel relaxter. Ameretto wordt er zelf ook veel rustiger van.

Vanavond was Ameretto met dressuur weer heel stijf in z'n rug en heel dribbelig en heet.
Niet fijn dus.
maar het gekke was, dat hij met springen SUPER was! Heel lekker ontspannen, fijn door z'n rug boven de sprong.

Ik vind dit heel raar, want ze zeggen toch altijd dat dressuur de basis is voor het springen??? Verward

_________________
Liever lachen om wat is geweest...
Dan iets vrezen wat nog komt, misschien.. (Blof)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lautje op 2001-12-03 22:49 ]</font>

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 08:31

Nee hoor, dat is helemaal niet raar. Veel paarden worden juist hardstikke los van springen en daar heb je met dressuurrijden weer profijt van. Lekker springen dus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers