Dubbele longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-01 20:54

Vandaag heb ik Rocky (voor het eerst) gelongeert met een dubbele longe. Dat had ik op mn school geleerd. Ik weet alleen niet meer , wat je nou precies met de buitenste longe moest doen. Op welke hoogte moet hij hangen? En de binnenste longe (en de buitenste ook) die gaan door de beugels he?

Het ging overgens heel erg goed, alleen beetje lastig met al die touwen in je handen


kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 22:23

ooh jij doet het met een zadel op
ik doe het gewoon met een longeer singel
en dan door de ringen die aan de zijkant zitten

de binnenste lijn moet gewoon een beetje boven blijven

tja....

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 00:04

Ja, met een longeersingel is het handigste. Dan kan je ook nog de lijnen door de bitringen bij de schoft of onder de buik vastmaken (Haanstra methode).

Als je een zadel op doet, dan gaan beide lijnen door de beugels. De beugels maak je aan elkaar vast d.m.v. bijv. een extra beugelriem of een touwtje onder de buik langs. Niet te los, want dan kunnen de beugels en de lijnen verstrikt raken in elkaar.

Mooi werk dubbel longeren. Wat ook leuk is, is erachter lopen en bijv. zijgangen oefenen of verzamelde draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 14:08

ik heb het ook al verschillende keren geprobeerd. Maar Kawa blijft bang voor de touwen. Heeft iemand daar een tip voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:59

voor Kawa,
dubbele longe werkt ook niet voor Lois en dat terwijl mijn man echt super met de dubbele longe kan werken.
De buitenste lijn blijft een probleem, hij schiet er vandoor als hij de lijn voelt en de lijn kruipt onder staart Verward paniek paniek paniek.
Dus ik doe GEEN dubbele longewerk met Lois, helaas Boos!
Ik heb me er al bij neergelegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 20:04

Om je paard aan het idee van de lijn achterlangs te laten wennen kun je ook een bandage aan de longeersingel vastmaken en achterlangs laten lopen. Punt is wel dat je die dus in geval van paniek nietlos kunt maken. Voordeel is dat ie ook nooit strak komt te staan omdat ie gewoon losjes daar hangt.
Toen ik begon met 2 lijnen, legde ik de buitense eerst over zijn rug en deed er niks mee. Het allereerste wat ik deed was met een lijn achter hem te gaan lopen zodat hij de lijn tegen zijn zij aanvoelde, vanaf daar ging ik steeds verder. Dit kun je gewoon eens doen als je toch longeert. Zo bouw je het een beetje op. Toen hij dat met een lijn kon, ben ik het met 2 gaan doen, langeteugel werk dus. Daarna eens een stukje naast m, de buitenlijn voelt ie dan een beetje. Zo heb ik hem er vertrouwd mee gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 22:00

uiteraard hadden we Lois al vertrouwd gemaakt met een dubbelgeslagen binnenbandje van een fiets om zijn achterhand. Daar reageerde hij heel goed op.
Lois maakt wel eens een bokkesprong en dat is lastig met dubbele longes. Als hij wegschiet gaat hij daarbij bijna op zijn kont zitten. Daardoor schiet de buitenlijn onder zijn staart, door de paniek gaat hij harder rennen en als gevolg komt de lijn nog strakker te staan en vervolgens krijg je de buitenlijn nooit meer op de goede plaats. Longeren met een pessoa tuig gaat trouwens wel prima.
Ik zou echt niet meer weten wat ik er nog meer aan zou kunnen doen. En eerlijk gezegd vind ik het ook zielig wanneer hij iedere keer weer totaal in paniek raakt, dus hij zal er wel nooit aan wennen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 22:28

Sommige paarden krijg je daar nooit aan gewend. Isolda kan wel redelijk in de lange lijnen lopen, omdat ze redelijk braaf is met longeren. Maar zodra er iets gebeurt dat die achterste lijn aanspant, gaat ze over de rooie.
Zo kan ik dus ook niet met broek rijden. Heel jammer, maar zonder gaat ook. Al wordt ik soms een beetje raar aangekeken door collegamenners.

Isolda haar trauma. Is gebeurt toen ze 2 was met beleren voor de wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 00:45

Jippie, de lijn kan ook over zijn staart, uiteraard onder zijn staartwortel. Bij mij gebeurt dat ook vaak als ik lange lijnen en cirkels combineer. Volgens mij heeft ie daar niet zo veel last van want de buitenste lijn heb ik nooit echt heel strak.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 09:08

De buitenste longe kun je ook over zijn rug doen, dus niet achter hem langs. Je hebt dan minder invloed op zijn buitenachterbeen, maar daarentegen werkt de beweging van dat been ook niet door via de longe naar zijn mond. Veel paarden vinden dat het engste, dus misschien eerst zo eens proberen?

Succes Mieke

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 10:53

hoi kawa
laat maar lekker panieken als je het lang genoeg vol houd zonder dat hij druk voelt in zijn mond aan de buiten kant of een ander onplezierig gevoel dan is hij er vanzelf wel aangewend. kost alleen wat tijd. maar laat maar lekker bokken en rennen, komt hij ervanzelf wel achter dat het geen zin heeft. Frusty
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 14:15

als hij het nou bij bokken hield was ik nog wel happy.
Maar hij is dan bang en wil naar mij toe komen en dan draait hij zich dus naar mij toe en dan komt doe longeer lijn op zen kont en dan vliegt hij zo hard als ie kan achteruit. en kan ik er ook niet achter komen om hem naar voren te jagen.En als ie dan zo hard achteruit gaat ben ik bang dat ie in de omheining komt.
iemand mee te laten lopen met een zweep lijkt me ook niet de oplossing want ik kan hem sinds kort pas , heel voorzichtig, met een zweepje rijden en voorheen was hij daar ook heel bang van en ben nu heel blij dat dat een beetje over is.
ik denk dat ik me er maar gewoon bij neer moet leggen want het is gewoon een paard dat vlug in paniek is Scheve mond\\ .
maar ja het leek me gewoon wel handig om hem zo wat verzameling en zo te leren.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 20:15

Ik zou dit ook graag eens proberen maar tot nu toe heb ik het nog niet aangedurfd.
Die van mij is best stressig, vooral met nieuwe dingen, en als ik hier zo die verhalen hoor.....moet je daar trouwens een speciale longe voor hebben? Ik heb weleens zo eentje gezien geloof ik, maar misschien kan het ook wel met twee gewone?

Hoe wennen jullie de paarden aan de dubbellonge?

Ik ben benieuwd!

grtx, Rieja

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-01 10:50

Ja, het is een heel gedoe hoor. Mijn vriend heft deze foto gemaakt (natuurlijk op het verkeerde moment) maar je ziet echt dat de achterhand er beter bij komt en dan gaan ze eigenlijk vanzelf nageeflijk lopen.

Afbeelding

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 16:59

Misschien een idee om een oude bandage of een rol kassapapier of wat er op lijkt om zijn borst te doen over hem te kruisen en achter zijn kont langs doen en ergens vast maken. Linda tellington Jones doet het ook zo. het leek me wel een goede tip. ik ben helemaal niet zo 'in die hoek' achtig maar je komt er wel goede dingen tegen!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-01 17:45

Ja ik had dat gezien van Linda Tellinton Jones.
Heeft het net zoveel effect dan?
Ik ga het zeker proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 18:32

je kunt ook een oude binnenband van een fiets gebruiken die je dubbelslaat, met touwtjes maak je die vast aan de longeersingel. Werkt prima. *LOL*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 19:03

Citaat:
Op 2001-04-16 18:32, schreef Jippie:
je kunt .... longeersingel. Werkt prima. *LOL*


Wat is de bedoeling dan? Is dit alleen om je paard te wennen aan de dubbele longe of heeft het nog meer bedoelingen?

Ehm, just nieuwsgierig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 21:56

Door de fietsband is het de bedoeling dat hij iets meer zijn achterhand gaat gebruiken.
Het is ook een prima manier om je paard te laten wennen aan de dubbele longe als je die event. wil gaan gebruiken. Hij went dan alvast aan het gevoel van een lijn tegen zijn achterhand.
Party!! Pling Party!! *LOL* Party!! Pling Party!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 08:40

gelukkig is tink heel braaf met alles omdat ik haar als veulen al zoveel geleerd heb,gaat ze ook aan de dubbele longe goed.maar jullie probleem snap ik.ik heb twee tips:
1.de buitenste longeerlijn over de rug laten lopen,dus achter de longeersingel en zo eerst een paar keer oefenen.

2.(en die werkt bij mij goed)een pessoa hulpteugel doet hetzelfde werk als een dubbele longe alleen zit je niet met die lijnen te oliebollen en went je paard er makkelijker aan.dus als het je puur om de gymnastisering gaat van achterhand en ruglijn:koop een pessoa teugel.is echt een aanrader!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 20:33

die zou ik best wel willen kopen maar ik ben bang dat ie naar een paar x oefenen op de zolder beland omdat dat watje van mij in paniek blijft raken en verder ken ik ook niemand met zon ding dus ff uitproberen is er ook niet bij. Boos!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 22:13

tja das inderdaad errug oliebol......... Scheve mond\

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 22:24

[img]../upload/18/lichaamsband.jpg[/img]

Zoiets als dit bedoelde ik.

_________________
Doe wat je niet laten kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef.. op 2001-04-17 22:27 ]</font>

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 08:20

ja lijkt me een goed idee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers