Alleen nageeflijk in de springles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-01 14:14

Ik vind het zo raar! Bolivia is bij mij nog niet nageeflijk als ik aan het dressuren ben. In de springles loopt ze echter altijd netjes rond. Ik kan zelf drie dingen bedenken: 1. ze vindt springen leuk en ik ook
2. ik ben niet gefrustreerd bezig met aan de teugel rijden maar concentreer me op het springen 3. ik rijd beter in de springles omdat ik haar goed moet terugnemen enzo

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 16:57

laat ik eerst maar eventjes zeggen dat ik ook niet precies weet waarom dat bij jou zo werkt hoor. Maar ik denk wel dat het aan de teugel rijden van een paard voor veel mensen een doel op zich is. Daarbij wordt alleen gekeken of de neus wel aan de loodlijn is. Ik vind het perssonlijk veel belangrijker dat je paard een eerlijke aanleuning geeft en dat ie nageeflijk is, dan is je paard nl. goed aan het bit. Het ene paard draagt zijn hoofd daarbij hoger, het andere paard misschien lager, dat is afhankelijk van bouw en mate van africhting.
Wanneer dat punt in orde is kun je er aan gaan werken dat je de hals/hoofd op de juiste positie instelt.
Ik kan me voorstelen dat je in de springles zelf veel meer bezig bent met het goed voorwaarts houden van je paard en daarbij je hand gewoon rustig op dezelfde plaats houdt. Hierdoor rij je je paard misschien zonder dat je het weet naar je hand toe. Terwijl je in de dressurles misschien wel steeds naar je handen kijkt om die voorkant voor elkaar te krijgen.
Het is maar een gedachtengangetje van me maar zo zie ik het nog wel eens gebeuren bij ruiters dus misschien dit bij jou ook aan de hand is.

groetjes Lachen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 17:10

Hoi! Heel herkenbaar! Zou het kunnen zijn dat Bolivia meer voorwaarts is tijdens een springles (leuk opgewonden), dus beter aan het been, dus eerder nageeflijk? Omdat je haar moet terugrijden (ophoudingen etc.)? Pie loopt in de les op de manege altijd beter (hij vindt het leuker met meerdere paarden en springen ook nog), maar thuis in de buitenbak, of als ik alleen in de binnenbak in de manege rijd, is hij soms ineens meer lui dan anders of wil hij niet zo graag zijn achterhand erbij houden. Niet zo voorwaarts als anders. Tja, ieder paard is weer anders, kun je vaak geen peil op trekken. Soms zou ik voor even willen dat de paarden Nederlands spraken! Hoewel...
Groetjes, Dorine.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 17:49

crosby is met springen ook nageefelijker dan met dressuur.
als we dressuur les hebben zijn we vaak aan het vechten tegen elkaar. de ene keer wint hij en krijg ik hem absoluut niet mooi nageeflijk en de andere keer is het andersom. ach mij maakt het niet zoveel uit. vind dat crosby plezier moet hebben in het rijden en ik ook.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 19:54

Manon, kan het zijn dat ze nageeflijker is omdat je meer in de verlichte zit rijdt, en dus de rug ontlast?
Groetjes, Sonja.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-01 23:21

Sonja daar had ik nog niet aan gedacht! Wat een slim idee. Misschien wel ja!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 18:59

Misschien kun je haar eens na laten kijken door een fysiotherapeut? Misschien heeft ze wel gewoon last van een knoopje in haar rug.

Succes, Sonja

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-01 22:46

Ben bezig een osteopaat te regelen maar het wil niet zo lukken. Heb die in Bodegraven gebeld, maar nog niet gelukt.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 13:47

Vraag anders of Heidy 'm kan Bioscannen, daarmee zie je ook direct elke afwijking, of het nou spieren, botten, pezen of gewrichten zijn.
Succes, Sonja

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 21:47

Ja, Je paard houd van springen denk ik en is daardoor beter te rijden en jij loopt niet zo te kicken op dat aan de teugel rijden.

probeer met dressuren wat rustiger doen en laat Bolivia zoals ze is.
Wees lui met je armen en rijd voorwaarts zodat ze aan je been komt.
Laat haar vooral los dus niet blijven kloten aan die bek.En pak misschien een x wat anders aan.
(zo doe ik het vaak) wat lager rijden aan een wat langer teugeltje..
heb ik gepikt uit de western, ik rijd nogal veel western en kom daar veel hele goede dingen tegen. maar misschine kijkt jouw instructrice daar heel anders tegen aan dan ik.

Groetjes!

_________________
Liever een blauwtje lopen, dan een groentje blijven.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef.. op 2001-03-25 22:48 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 13:46

Citaat:
Op 2001-03-25 22:47, schreef Steef..:
Laat haar vooral los dus niet blijven kloten aan die bek.En pak misschien een x wat anders aan.
(zo doe ik het vaak) wat lager rijden aan een wat langer teugeltje..
heb ik gepikt uit de western


Eh... Steef, dat is niet helemaal de bedoeling bij western hoor; heel kort gezegd rijd je je paard eerst "gewoon aan de teugel" en ga je daarna laten zakken. Met losrijden hebben wij net zoveel kontakt met de mond als een Engelse ruiter hoor! Alleen met vergevorderde westernpaarden (met ditto ruiter in het zadel) kun je deze eerste stap overslaan!
Ik vind trouwens "kloten aan die bek" niet echt een paardenterm....

Grtz! Sonja

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 21:41

Over 'kloten in de bek'. het klinkt misschien lomp maar het wordt echt heel vaak gedaan hoor..Kijk maar op een wedstrijd.. vooral pony's en sommige paarden ook. Alles is erop gefixeerd om hem rond te houden.

Zoals jij het omschrijft doe ik het ook hoor.. Alleen jij zegt het ietsje duidelijker Lachen

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-01 23:17

Manon, ik denk gewoon dat je pony zich al meer ontspant als je gaat springen.
Hierdoor gaat je pony over de rug lopen.
Ik merkte bij mijzelf hetvolgende:
Als ik ga dressuren (z1), ben ik geneigd om hem in de stap gelijk aan de teugel te gaan rijden. Vaak draaf ik al aan na een ronde stappen, en ga ik na 2 rondes doorzitten.
Dan ga ik altijd gelijk wendingen maken en heel druk bezig zijn met "lopen van de pony".
Als ik ga springen (m), dan stap ik eerst eens 5 rondjes met een wat langer teugeltje, dan draaf ik aan. Stuk of 10 rondes blijf ik dan lichtrijden. Dan ga ik rustig wendingen maken, veel stellen en buigen. Dan maak ik altijd wat (schijn)overgangen. Nu weet mijn pony dit al als hij balken heeft gezien. Hij loopt gelijk een stuk rustiger. En loopt vrij snel over de rug.
Dus ik denk, dat je bij het springen, zoals je zelf al een beetje zei, meer ontspannen bent en je neemt meer de tijd. Hierdoor is de pony ook meer ontspannen en buigt hij makkelijker af.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 11:13

Manon Ik heb hetzelfde probleem gehad. Door het springen komt zijn rug meer los en omdat je niet zo gefixeerd bent op het "aan de teugel rijden" gaan de paarden het zelf doen. Je bent vaak zelf ook meer ontspannen waardoor je paard ook rustiger wordt. Door dat springen ging hij met dressuren ook langzaam vooruit.
Hoe loopt hij met inrijden voor de springles? Loopt hij dan ook al aan de teugel?

tegenwoordig rijdt ik het lekkerst dressuur tussen de hindernissen. Dan denkt hij dat hij mag springen en is dan heeeeeel erg braaf. Mijn paard is tegenwoordig zo ontspannen met springen dat hij veel te diep gaat lopen en dus niet op de achterhand behalve als ik werkelijk op de hindernis aanrij. Dus nu moet ik dat weer gaan oplossen.


Succes Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 22:40

Gek, bij mij is het juist omgekeerd. Als ik spring met mijn pony is er van de dressuur, van een paar minuten geleden (!), niets meer te vinden Boos! . Gewoon hoofd omhoog en een harde aanloop (wat ik ook wel vaak zie op tornooien)! Ik spring maar 60 centimeter, dus ZÓ hoog is dat nu ook weer niet!.

Daarbij, hij valt over zijn schouder bij wendingen, wat hij anders nooit doet als ik dressuur rijd!

Heeft iemand daar een antwoord op?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot en 12 bezoekers