Hard rennen na de hindernis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 15:48

Mijn paard wil na de hindernis altijd best hard doorgalopperen. Omdat hij dan hard gaat kan ik niet meer zo goed zitten en is het dus moeilijk hem terug te nemen. Zelf heb ik al wat oplossingen bedacht maar daar zit ook weer een nadeel aan vast dus wou ik graag van jullie weten wat jullie er van vinden.

- Hij moet direct na de hindernis halthouden (dit levert meestal getrek aan de teugels op)

- hem rustig terugnemen (dat duurt best lang, en tussen 2 hindernissen wil dat niet)

- een kleine volte inddraaien (maar dat kan in het parcours en bij een lijntje ook niet)

Wat denken jullie dat het beste is Verward


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:51

Probeer eerst in de dressuur volledige controle over het tempo te krijgen en te zorgen dat hij goed aan de hulpen staat, het tempo moet van jou zijn, je moet kunnen schakelen, zowel terug als naar voren, daar heb je met springen ook veel baat bij. Ga ook eens dressuur rijden met een hindernis in de bak, voltes om de hindernis, langs de hindernis, het spannende moet er een beetje vanaf, balkje op de hoefslag, achteloos er overheen draven, het tempo moet echt van jou blijven, hij moet op jou wachten, niet harder voordat jij het zegt.
Op de volte zetten is de beste optie, zolang jij 'm niet onder controle kunt houden na de sprong ben je toch nog niet aan een lijntje of heel parcours toe.

Nulla tenaci invia est via

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:54

je moet hem leren schakelen
doe maar eens als je drs rijdt middengalop arbeidsgalop en dat een paar keer achter elkaar zodra jij een ophouding maakt en zwaarder gaan zitten moet hij weer bij jou zijn

succes ermee

Love the life that you live, live the life that you love

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 16:17

Idd zoals margreet beschijft moet je idd proberen.

Na de hindernis stil zetten kan je ook oefenen maar ga eest goed zitten in je zadel maak je zwaar en vraag hem terug.
Met 1x of 2x wat brutaler stilzetten hebben ze het vaak wel door. Probeer het met zo min mogelijk getrek te doen.

Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 16:21

En als je hem echt op de rem wil zetten, dan is vast-los-vast-los (2 teugels tegelijk, niet zagen) veel effectiever omdat hij dan niet de kans krijg om terug te gaan trekken en lekker door te drammen, er is immers niets om aan te trekken. Stevige ophoudingen ipv constante druk. Ho! En weer los. Zet 'm maar op z'n gat, hij moet luisteren naar jou, maar blijf niet trekken, loslaten is net zo belangrijk in het hele verhaal.

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-12-03 16:26 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:13

Beter 1 keer grof op de rem dan 10 keer een beetje.
Laat hem duidelijk weten dat je niet van die onzin gedient bent.
Ga zwaar en diep zitten dit is namelijk al het halve werk.
En als je aan het oefenen bent mag je natuurlijk best op de volte.
Je bent ook niet voor niks aan het oefenen. Haha!

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:24

ff off-topic...mijn paard had juist het tegenovergestelde...in het begin stopte ze na de hindernis met als gevolg dat ik bijna uit het zadel vloog Haha! Clown .Maar dat is makkelijker te verhelpen dan dat ze gaan crossen, natuurlijk
ik zou ook eerst in dressuur zorgen dat ze rustig galoppeert en dan een rustig sprongetje doen. Misschien zien dat je na de sprong niet naar voren blijft leunen maar met je gewicht een beetje naar achter leunt. Dan gaan ze meestal vanzelf al wat trager Verward

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 09:04

Rij nadat je over de sprong bent gekome richting het hek en laat hem halthouden, doe dit regelmatig, je merkt dan vanzelf dat als je hem iets richting hek stuurt hij al afremt. Trekken heeft geen zin want dan denkt hij na de sprong, ik ga rennen anders trekt ze in mijn mond en dan vlucht hij dus voor je hand. Gewoon verlicht zitten na de landing, dus niet zwaar achterin je zadel gaan zitten en rustig hohoh zeggen en richting hek rijden en rustig laten halthouden en belonen. Je kunt dit met een kruisje doen en dan steeds bij het hek halthouden omdraaien, over de srpong halthouden, omdraaien etc.. Maar vooral niet zwaar gaan zitten of gaan zitten trekken.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:21

Dit is dus absoluut geen aanval of wat dan ook maar ben gewoon nieuwsgierig: waarom niet zwaar zitten? Doe ik in dat geval namelijk wel. Paard moet in dressuur al goed terugkomen op zwaar zitten en kleine ophouding. Als hij met springen doorraced na de hindernis oefen ik inderdaad halthouden na de hindernis. Eerst al met over balken heen lopen en daar precies waar ik wil halt kunnen houden. Als hij over balk staat, voor of achter een balk….met springen dus ook: over hindernis, zwaar zitten en ophouding. Ho is ho dus alstie niet luistert kan hij 1x sterkere ophouding krijgen, oefenen tot hij luistert. Ik haat ongecontroleerde momenten, helemaal met springen (nou spring ik laaaang niet zo hoog als jij Mytens dus ik ben erg benieuwd naar jouw uitleg).

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:28

het kan ook helpen als je gewoon een hindernis in de bak zet, dressuur gaat rijden en af en toe een sprongetje maakt. Na de hindernis halthouden als hij gaat rennen, maar niet gaan trekken of achterover gaan hangen, dan gaan ze alleen maar harder lopen. En als hij heel heet wordt net zolang dressuren tot hij weer ontspannen is.
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar bij mijn vorige pony heeft het heel goed geholpen.

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:50

ik weet niet hoor.... maar ik ken een springruiter die z'n hindernissen vrij kort op 't hek heeft staan, en als het paard neerkomt weet ie dus nog niet of ie stil moet gaan staan (voor 't hek) of dat ze linksom of rechtsom doorgalopperen. zo leert je paard te wachten op JOUW hulpen

in ieder geval succes

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-01 14:48

Het lijkt me inderdaad een goed idee omde hindernissen kortbij de bakrand te zetten. Dan heeft hij ook niet al die ruimte van de lange zijde om nog een sprintje te trekken.

cindyke17

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-10-01
Woonplaats: Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 23:20

ja mijne deed dat ook en ik moest toen laten zien dat ik controle had over het paard door niet te laten galoppernen als hij het wil
dus ik moest altijd een volte maken voor de hindernis en dan na de sprong rustig blijven zitten en niet vooruitdrijven gewoon rustig meegalopeeren

er is geen geheim zo diep als dat tussen paard en ruiter.

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 23:27

Citaat:
Op 2001-12-05 21:28, schreef gomir:
. Na de hindernis halthouden als hij gaat rennen, maar niet gaan trekken of achterover gaan hangen, dan gaan ze alleen maar harder lopen.


Hoe wil je hem dan stilzetten?? Verward Mij lijkt juist de beste oplossing, beetje achterover leunen en een ophoudinkje maken. En bijv op de volte zetten, je oefent niet voor niks Lachen

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:41

Als je zwaar in het zadel gaat zitten dan gaat je paard juist vluchten en dat doet hij dus al, gewoon rustig verlicht zitten en met je stem en benen en met behulp van de omheining rustig laten halthouden. Als je na de sprong zwaar in zijn rug gaat zitten vindt hij dat niet prettig want zoals jij het beschrijft vlucht hij al na de sprong en dat doet hij waarschijnlijk al omdat hij weet dat jij weer ineens heel zwaar gaat zitten en hem terug wilt nemen. En met het gevolg dat hij zijn rug weg drukt en hard gaat. na verloop van tijd kun je wel rustig gaan zitten want als het goed is trekt hij dan niet meer en dan is de belasting in zijn rug ook niet meer zwaar voor hem omdat hij dan al niet voortijdig strak in de rug wordt omdat hij wegrent na de sprong.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:05

Idd Mytens, dat bedoelde ik ook. Je kunt wel een volte inzetten, maar dan zonder te trekken en naar de bakrand sturen is ook een idee.
Alleen ik ben wel eens met een enthousiast paard over de rand gevlogen, dus daar denk ik toch iets langer over na Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers