wat vinden jullie hier van....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-01 08:29

van mijn instructeur moet ik als ik door de bochten ga, binnen hand omhoog en boven je knie doen. Maar is dat wel goed? gaan ze niet ongelooflijk uitzwaaien met de achterhand?
En een andere instructrice vertelde mij weer eens wat nieuws. bij het wijken voor de kuit, binnen been OP de singel. Ik snap het allemaal niet meer. *zucht* Verdrietig


Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 08:42

Je opmerking over binnenhand omhoog, op de knie begrijp ik niet. Als je omlaag bedoelt, dan verrast het mij ook. Uitzwaaien van de achterhand kun je voorkomen door je buitenbeen wakend achter de singel te leggen. Naar aanleiding waarvan moest je je handen zo houden?
Binnenbeen op de singel bij wijken klopt, je gebruikt die nl om je stelling en buiging te onderhouden. Je buitenbeen ligt achter de singel, om uitzwaaien van de achterhand (dus ook hier als wakend been) te voorkomen. Als je je binnenbeen te ver naar achteren legt, duw je de achterhand weg.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-01 08:45

Raldi heeft veel moeilijk heden bij het buigen, vooral door haar hele lichaam. daarom moet ik dat zo doen. omdat raldi hartstikke slecht voor het been is, is die buitenbeen erbij, echt een ramp!
DIe buitenbeen op de singel is nieuw voor mij. Ja, ik dacht altijd al, dat het me verkeerd aangeleerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 13:50

Huh, je binnenbeen ligt toch altijd op de singel met wijken??? Heb het nog nooit anders gedaan. Als je je binnenbeen naar achteren zou leggen, zou je toch de achterhand naar buiten duwen? En da's ongeveer het ergste wat er mis kan gaan, als de achterkant "als eerste" is....

Dat van je binnenhand snap ik niet, leg eens uit wat je er nou precies mee moet doen, en welke been- en gewichtshulpen daar dan bij komen?

Sonja.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-01 20:31

binnen hand van de hals, omhoog, en boven je knie. een paard dat moeilijk buigt in de hals, is dit een truckje voor. natuurlijk wel ophoudingen blijven makken, en NIET aan sjorren. binnen been gewoon op de singel, en buitenbeen achter. je buitenheup naar voren drukken en natuurlijk kijken waar je naar toe gaat.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-01 00:01

Hoi, heb jij soms les van Harry Bosman? Dit 'trucje' werkt inderdaad bij paarden die geen stelling nemen in de bochten of op de volte. De bedoeling is dat je achter de kaken een soort knikje krijgt, daar moet ie buigzuim/nageeflijk worden. Daar begint de stelling namelijk.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-01 10:08

nee, ik heb les van Eltjo Kamminga. hij is een parcourbouwer in de prov. groningen. misschien wel 1 van de bekendsten hier. Ik ben best tevreden over hem! hij kan naast dressuur dus ook keigoed springles geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 11:47

Het omhoog doen van de binnenhand is ook om te voorkomen dat je paard gaat kantelen. Heel paarden die het knikje achter hun kaak niet willen geven kantelen hun hoofd opzij. Door het optillen van je binnenhand hou je die kant lichter zodat het niet gebeurt. Het is een manier om te zorgen dat je paard niet te zwaar wordt op die kant. Tevens wordt het lastig om zelf aan die teugel te gaan hangen en trekken om hem de bocht door te krijgen, wat soms in meer of mindere mate gebeurt als je paard echt geen stelling wil aannemen, je gaat soms toch teveel aan de binnenteugel zitten.
In het boekje handleiding voor ruiters en instructeurs staan een aantal manieren om stelling te vragen. De methode die ik meestal gebruik en aanleer is om de binnenhand naar binnen te brengen op de lijn tussen mondhoek en binnenheup van het paard. De binnenhand mag in geen geval naar achteren geplaatst worden, dat is terugwerken.
Zelf til ik mijn binnenhand ook vaak wat op om hem hoog en in stelling te houden.
Vraag nog eens duidelijk aan je instructeur waarom hij het zo wil, hij kan het je precies uitleggen en laten zien en voelen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 10:56

Uitzwaaien met de achterhand kun je voorkomen door je buitenteugel er goed bij te nemen en je buitenbeen er goed aan te leggen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 12:21

Binnenhand omhoog doen heb ik ook wel eens geleerd en werkt inderdaad goed, maar iedere instructeur heeft zijn eigen ideeen en tips.

Van mijn huidige instructrice moet ik bij het vragen van stelling (extra stelling om soepel te maken, dus niet bij voltes of zo) mijn hand laag opzij doen richting mijn knie. Dit viel in eerste instantie niet mee, ik vond dat vrij lastig, maar het werkt bij toon heel goed.

Groetjes Mieke

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:28

ik snap wel wat ze bedoelt, ik doe het ook zo, omdat mijn paard niet door de hoeken loopt. Je binnenhand iets omhoog, binnenbeen er tegen aan en met je binnenhand iets naar de biutenkant toe gaan LET OP: NIET TE VEEL

Your style, is my lifestyle!(K)

Cynthia2
Berichten: 40
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:32

Daar je hand op te heffen naar je knie gaat je paard met zijn hele lichaam mee in de wending. De lesgeefster van mijn zusje (RanouK) heeft dit ook gezegt. En nu oefent ze erop, want de rechterhand gaat nog niet zo mooi.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:00

Je moet je hand niet omhoog doen alsje stelling wilt.
Je moet de handen op dezelfde hoogte en lengte houden.
Anders kan het paard gaan kantelen.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:13

imo is dit slechts een trucje en niet echt een blijvend rijtechnische oplossing. Maar daar kan ik naast zitten natuurlijk.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:56

Gewoon maar even ene klein off topic vraagje:

Als je dit soort dingen hoort, en je vraagt je af of het werkt en of het wel goed is waarom doe je ze dan en vraag je het niet gewoon aan je lesgeef mens?
Mijn instructrice vind me wel eigenwijs, maar als ik iets niet snap vraag ik het toch gewoon, en ook waarom ik het op die manier moet doen.
Alhoewel ze het meestal zelf al aan geeft.

Rest van de antwoorden zijn hierboven al gegeven, maar vroeg het me gewoon af......heeft toch geen nut dingen te doen waarvan je zelf niet eens weet wat het nut er van is?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:02

hmmm, ik moet mijn binnenbeen iets achter de singel leggen bij het wijken om de achterhand goed mee te nemen. mmestal neemt een paard te veel stelling, loopt over de schouder weg en laat de achterhand er ergens achteraan hangen. Loopt je paard snel met de achterhand voor, dan kun je hem minder naar achteren leggen is mijn logica nu.
Ik moet overigens mijn binnenheup naar achteren doen en op mijn binnenzitbeenknobbel zitten (komt volgens mij op hetzelfde neer als je buitenheup naar voren Haha!), dat gaat samen met dat binnenbeen iets naar achteren leggen.

Dat trucje van die hoge binnenhand ken ik ook om stelling te vragen, maar dan kan ik me niet inbeelden hoe je die boven je knie houdt...

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:53

In het FNRS boekje staat dat dat ook een manier is om stelling te vragen en de bocht door te gaan. Ik vond het al raar en liet het links liggen, maar begin het nu te snappen. Niet dat ik het nu ga gebruiken hoor Knipoog.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 5 bezoekers