Op de goede weg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Op de goede weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 22:58

Aangezien mn verzorgpaard niet bepaald een dressuurverleden heeft zijn we rustig bezig om het op te bouwen. In de zomer ben ik 3 weken weg geweest, had ie daarna een zadeldruking, waarna het zadel tot 2 keer toe opnieuw opgevuld moest worden, dus ben ik maar weer opnieuw begonnen.
Vandaag dus maar weer begonnen met overgangen, overgangen en nog meer overgangen (met bijtikken+spoor bij te trage reactie, aangezien hij af en toe lichtelijk heel erg ongevoelig is). Normaal werkt dat redelijk om hem (zeer tijdelijk) redelijk aan het been te krijgen, dit keer werd ie voornamelijk dribbelig ervan (dus niet meer normaal willen stappen), als ik hem dan eindelijk in een rustige stap had (voornamelijk zit, met klein beetje hand, aangezien hand toch nauwelijks nut heeft bij hem, vandaar dus het overgangen rijden om dat wat beter te krijgen) was gelijk de reactie op mn been weer pleite...
Had ik eindelijk iets meer reactie op mn been en redelijk normale overgangen, zat ik ineens met een tientonner in mn handen... Werd echt helemaal knettergek ervan...

Ben ik *voor zover jullie kunnen lezen* toch op de goede weg en moet ik dit doorzetten of moet ik toch iets anders gaan aanpakken?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:16

Door veel overgangen worden sommige paard zeer heet en geven dan grote druk op je hand om maar te kunnen gaan.
Je beschrijft dat hij al hard is in zijn mond. hou het halster onder het hoofdstel en maak daar ook een paar teugels aan. Legt hij druk op je handen pak dan die teugel er bij en geef even een fikse ophouding. De bedoeling is dat je daarvoor geen druk in je hand heb om dan met een soort tik ineens je hand omhoog te doen en contact te maken en direct weer los te laten. Dit herhaal je totdat hij geen druk meer in je handen legt.
Verder als hij zo heet is. Laat hem dan draven als het maar gecontroleert is. Maak vandaar dan snelle overgangen, maar plaag hem niet en maak het je zelf niet te moeilijk om persee te willen stappen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:33

Jacksel, ik weet niet of het mogelijk is voor je, maar het is misschien handig om toch een instructrice te zoeken. Die kan je echt wel goed helpen. Mijn instructrice heeft pas ook op mijn bijrijdpaard gereden. Eerst stuk ging alles goed, ze kreeg hem aan de teugel en hij liep netjes. Op een gegeven moment werd hij heel zwaar en reageerde hij ook niet meer op het been. Op zich is hij al niet goed aan het been, maar daar werken we aan. Ze heeft hem toen echt een paar flinke tikken moeten geven om hem weer in draf te krijgen. Daarna liep hij weer als een zonnetje. Het kan dus ook gewoon zijn dat je verzorgpaard je uitprobeert. Maar een instructrice kan dat denk ik beter zien of dat het uitproberen of echt een probleem is. Of laat iemand kijken die er veel verstand van heeft, bijvoorbeeld de iegenaar. Waarschijnlijk kent die het paard ook door en door. Veel succes.

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:35

Je bent inderdaad al wel goed bezig maar ik denk ook dat het beter is dat je af en toe wat lessen op hem neemt. Zo is er toch altijd iemand die je helpt en die zorgt dat je alles consequent blijft doen en toch nog wat problemen kan helpen oplossen.
Veel succes

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 13:30

Les nemen zou heel erg leuk zijn, als ik niet al rood zou staan... Heb dus geen geld ervoor en wil toch proberen om hem zo ver mogelijk te krijgen, ookal moet het dus op deze manier... Dat is ook de reden dat ik hier dus advies kom vragen... Eigenaresse vindt het juist fijn dat ik m rijd omdat ie daar meestal wat beter van gaat lopen, ik ben dressuurmatig iets verder dan zijzelf (maar ook geen wonder en ik weet dat les hard nodig is, ik wilde dat ik les kon hebben......)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 15:55

Jammer dat je geen les kan nemen. Heb je geen goede vriendin die wel even bij zou willen springen? Iemand die vanaf de zijlijn staat te kijken, ziet vaak toch wat meer.
Ik ben gelukkig gezegend met een vriendin die lesgeeft en zelf op Z-niveau rijdt. Zij heeft mij dus met veel dingen kunnen helpen. Misschien dat jij ook zo iemand in de buurt hebt.
Uit je verhaal lijkt het alsof je verzorgpaard het te moeilijk vindt en onder het werk vandaan wil komen. Misschien een tikje strenger zijn en even erdoorheen rijden.

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:02

Ik denk dat jij én je paard gewoon in een soort vakantie-dipje zitten. Probeer gewoon rustig met de basis te beginnen en bouw dan weer langzaam op tot waar je voor je vakantie geeindigd bent.
Het komt waarscheinlijk doordat jij na je vakantie natuurlijk het gevoel niet meer zo hebt, waardoor je op het begin nog wat zit te schokken en de hulpen misschien niet goed doorgeeft waardoor je paard je niet snapt.
En je paard heeft er natuurlijk de *piep* in dat hij na 3 heerlijke weken vakantie weer moet werken.
Maar het komt allemaal goed, als je gewoon rustig blijft en consequent. (spreek uit ervaring, ik heb dit vaak ook met jonge paarden als ik terug kom van vakantie)
suc-6 Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 18:07

*grin* nirvana... Hoeveel verder terug naar de basis kan je gaan als je met overgangen bezig bent? Voor de vakantie waren we bezig om vanuit goed aan het been zijn nageeflijkheid te krijgen en recht te richten, maar dat gaat nu al helemaal niet meer (daarin probeerde ik hem eerst op te pakken namelijk, maar daar kwam ik snel van terug...)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:09

Jacksel schreef:
*grin* nirvana... Hoeveel verder terug naar de basis kan je gaan als je met overgangen bezig bent? Voor de vakantie waren we bezig om vanuit goed aan het been zijn nageeflijkheid te krijgen en recht te richten, maar dat gaat nu al helemaal niet meer (daarin probeerde ik hem eerst op te pakken namelijk, maar daar kwam ik snel van terug...)


sorry hoor, ik gaf alleen maar advies, daar kun jij uit opmaken dat je dus WEL op de goede weg bent !

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 22:17

nirvanahorse schreef:
sorry hoor, ik gaf alleen maar advies, daar kun jij uit opmaken dat je dus WEL op de goede weg bent !

Was dus ook niet banketstaaf bedoeld, gewoon een melige opmerking... Ben blij dat uit de reacties hier redelijk blijkt dat ik toch wel goed bezig ben, ookal werd ik even wanhopig Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:07

In ieder geval veel succes en als het je is niet lukt kan je het inderdaad altijd hier vragen hier zijn er genoeg om je te helpen moest je bij me in de buurt wonen dan mocht je er even mee langskomen zou je dan wel wat helpen.
Groetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers