mijn pony bokt als ik haar aanspoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

mijn pony bokt als ik haar aanspoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 15:30

hey ik heb een pony en als je haar aanspoort ga ze heel hoog bokken en vooral van draf naar galop is dat zou en ze pompt ook altijd (heel lastig) maja ze is vroeger erg mishandelt ze moest altijd met een hele grote wagen de hoge veluwe op door mul zant met die zware kar en is waarschijnlijk vroeger met fietsketting of gewone ketting gereden Huilen
maar ik ben pas sind kort met trens gaan rijden (rij pas een 1 jaartje op haar) maar wij mennen wel met haar (ze loopt wedstrijden tandem en tweespan) en daar heeft ze geen bokbijen maar als je haar dan onder het zadel rijd en je spoort haar effies aan en dan bokt ze meteen al help wat kan ik daar aan doen Verward


ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:23

ik weet niet maar mischien kun je met je stem werken mischien vind ze het gewoon heel eng als je haar benen geeft? mischien nog iets van de vorige eigenaar? maar ik weet het verder ook niet.

♥Een paard is veel meer waard dan rijkdommen, wanneer we paardrijden lenen we vrijheid.
♥Shakira
♥Lieve Juno, je was een geweldige pony, rust zacht maat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:25

Als je een bok krijg op je been moet je er meteen een beenhulp achteraan geven.
Ik zou wel even kijken of er geen rugprobleem is en of het zadel goed past. Eventueel een fysio erbij halen.

Je suis Charlie.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:25

Cassidy schreef:
Als je een bok krijg op je been moet je er meteen een beenhulp achteraan geven.
Ik zou wel even kijken of er geen rugprobleem is en of het zadel goed past. Eventueel een fysio erbij halen.

helemaal mee eens!

Maayke
Berichten: 846
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:54

LovesSaartje schreef:
helemaal mee eens!



ik ook en je moet stap voor stap met haar werkern en niet zomaar wat hobbelen omdat ze een naar verleden heeft zauw ik gewoon alles op zij tijd doen

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:34

ik je moet veel overgangen gaan rijden op een volten en daar bij veel been hulpen geven en er vooral voor zorgen dat ze goed voorwaarts blijft en geen tijd heeft om natedenken/de kans krijgen om te bokken.Wil ze toch stopen of een bok geven gewoon een klein corigerend tikje geven.dit werkt echt mijn pony was eerst ook heel vel tegen het been.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 15:03

ja maar we hebben die pony al jaar en mijn zus heeft er op gereden en ze heeft echt niks met haar rug want als ze op buitenrit gaat heeft ze nergens last van

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:09

Dan lijkt het mij geen pijn-probleem. Of jij doet iets verkeerd of het is een pest/macht probleem. Als je zeker weet dat het niet aan jou ligt of iets medisch, zou ik mijn been aanleggen en als ze bokt een tik verkopen en weer je been aanleggen. Bokt ze weer dan hetzelfde herhalen en zo voorwaarts houden dat ze de kans niet krijgt om te bokken.
Succes iig!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:11

Buitenrit of dressuurmatig rijden zijn twee verschillende dingen. Bij een zadel dat echt verkeerd zit, krijg je in beide gevallen verzet. Maar ik kan me ook voorstellen dat je zus tijdens de buitenrit niet de verzameling vraagt die jij vraagt tijdens een uurtje dressuur in de bak. En dan kun je tegen een punt aanlopen waar het bij de pony zeer gaat doen.

Voor het geval dat alles goed is (en dat weet je pas als er echt naar is gekeken), is het echt een teken van ongehoorzaamheid, en dat mag je niet accepteren.

Dan is het dus verzet tegen je been, en dat mag je niet accepteren.

Je suis Charlie.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:13

Je kan het ook aan de hand proberen. dat ze begrijpt wat druk is. Als ze aangespannen heeft gereden dan is ze gewent om naar stemhulpen te luisteren. Je moet pas toegeven wanneer ze braaf is (teminste als er geen medichte problemen zijn) Dus als je been geeft doorzetten tot ze doet waar jij haar toe aanzet. Ofdat nou voorwaarts is of een overgang. Als je dit heel consequent doet dan begrijpt ze het vanzelf. Eventueel met stemhulp ondersteunen

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 18:36

ik zal het gaan proberen maar heb binnenkort de 1ste menwedstrijd met haar en het gaat al beter maar ze gaat altijd heel snel vandoor maar dat is haar in het verleden aangeleerd maar dat moet ik dan maar accetpteeren ben al blij dat ik haar met trens kan rijden

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:03

Mijn pony bokte ook als ik hem beenhulpen gaf.
Ik rijd hem nu op de stem en dat gaat uitstekend.
Hij vindt het gewoon niet prettig om (aansporende) beenhulpen te krijgen.
Volgens mij kan dat bij die van jou ook wel eens het geval zijn, omdat hij met mennen geen problemen geeft en daar gebruik je veel stemhulpen.
Probeer het eens een tijdje, kan je later als het beter gaat eens proberen om bij je stemhulp heel voorzichtig je been aan te leggen en van daaruit eventueel verder opbouwen.
Succes!

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 07:13

oke heel erg bedankt kanzi

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:51

Misschien knijp je ook per ongeluk met je knieen, sommige paarden (die van mij in ieder geval wel) geven daar een giga-bok op.

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:21

misschien ligt het aan je zelf maar het kan natuurlijk aan het zadel liggen, heb je daar al naar laten kijken dan?? Want het is wat Cassidy zegt.. Buitenrijden vraag je niet de verzameling net zoals een dressuuruurtje in de bak. Succes iig!

    Emily Nevita L2 + 2 <3
      Lief, jij blijft jouw leven lang bij mij!

sabrinaboer
Berichten: 460
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:44

Zadelproblemen:

Er zijn maar weinig zadels die werkelijk goed liggen op het paard waarvoor ze bedoeld zijn. Voorzichtige schattingen geven aan dat zo’n 80% van de gebruikte zadels problemen geeft.

Oorzaken zijn: te smal in het schoftgebied; kussens te hard of asymmetrisch opgevuld; een te smalle kamer (wervels komen bij buiging in aanraking met kussens); brugvorming (zadel draagt niet in het midden); punt belasting in schoft- of niergebied (onbalans). Zo kan een zadel onevenredig veel druk op een klein oppervlak veroorzaken. Deze drukpunten zijn bijzonder pijnlijk en geven altijd problemen.


Drukpunten :

Drukpunten ontstaan –het woord zegt het al- door te veel druk, dus ruitergewicht, op een te klein oppervlak. Je herkent ze uiteindelijk door de witte haren. Maar dan is het kwaad al geschied. Het begint met kleine zwellingen die weer snel verdwijnen. Maar intussen wordt het weefsel wel stelselmatig beschadigd. En zal na verloop afsterven: spieratrofie. Precies het tegenovergestelde van wat we met training willen bereiken. Je ziet ze veel, van die paarden met een zogenaamde hoge, scherpe schoft. Tien tegen een dat het zadel de boosdoener is.

Bedenk eens hoeveel pijn een paard lijdt als de voorbrug van het zadel te smal is en daar in dat schoftgebied een knijpereffect onder de boompunten ontstaat. Als uiteindelijk het zadel in de ontstane kuilen valt is menigeens reactie: “maar het zadel past precies”.. Tja, inmiddels wel. Het lichaam heeft zich in negatieve zin aangepast. Als we het opnieuw de ruimte geven zal het zich in de meeste gevallen herstellen.


Beschadigde wervels :

Helaas hebben veel zadels een veel te smalle kamer (de ruimte tussen de kussens) als daarbij dan ook nog eens de kussens te hard zijn opgevuld, heb je de poppen aan het dansen. Want bij elke buiging die je van je paard vraagt, botst een van de twee kussens tegen z’n wervels. Een zeer pijnlijke en schadelijke situatie die tot ernstige problemen leidt. Maar al te vaak wordt het onvermogen van het paard om te doen wat we van hem vragen, uitgelegd als onwil. En dus bestraft…


Herkennen :

Een paard dat zich van je wegdraait als je met het zadel aankomt geeft een signaal af. Een paard dat bijt met aansingelen ook. Weglopen met opstijgen is er ook zo één. En wat te denken van vluchtgedrag onder het zadel. Steeds harder lopen. Of soms zelfs steigeren als ultieme weigering. Het kan allemaal heel goed iets met het zadel te maken hebben. Er zijn zelfs paarden die zich (willen) laten vallen met aansingelen…Stuk voor stuk tekenen die we niet mogen negeren.


Een goed zadel :

Een zadel dat goed bij je paard past heeft een paar specifieke, maar ook een aantal algemene kenmerken. Let op de breedte van de kamer. Er moeten in ieder geval 3, maar liever 4 vingers tussen de kussens passen. De kussens moeten breed en zacht zijn. En overal dragen. Natuurlijk mag een zadel aan de voorkant nooit op de schoft rusten. En moet de hellingshoek van de boompunten (je ziet ze weggewerkt zitten in het onderste zweetblad) moet gelijk zijn aan die van het schouderblad van je paard. Leg er maar eens twee zweepjes langs. Als ze elkaar kruisen is het foute boel!

Natuurlijk moet je zelf ook lekker zitten op je zadel. En er goed in passen. Want al ligt een zadel nog zo goed, als jij er niet op kunt zitten, heeft je paard nog steeds een probleem.

soory voor het ongemak maar ben dyslectisch
BEN EEN ENGEL EN HELP WAAR IK HELPEN KAN

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:03

Probeer je hulp eens kleiner te maken. Misschien geef je te abrupt of te fel de hulp.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:51

Ik heb vroeger een verzorgpony gehad en die deed het alleen als ze drachtig was. Haflingertje trouwens.
Maar dat zal die van jou waarschijlijk niet zijn.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 11:13

neej mijn pony is niet drachtig neej (of dan moet het heel erg raar zijn) *LOL*

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:19

ze schrikt waarschijnlijk van je hulpen.
geven de hulpen is iets zachter.
les je been er voorzichtig aan.
die van mij had het ook (pony) en zo is het de wereld uit verholpen bij mij.

Teamspirit... Je bent een toppertje!

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 19:27

ik rijd nu met een zweep en dat helpt ook en ik heb een nieuw zadel gekocht die is groter als mijn oude zadel en dat helpt ook ik rijd heb haar 1 x met een slofteugel gerijden en daar bokte ze niet bij en bij het springen ook niet maar heel af en toe geeft ze nog een bokje maar dat is nu omdat ze het leuk vind

Touwhalsters

Berichten: 47
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:01

Ik heb een pony ingereden die dat probleem ook gaf.. ik heb het eruit gekregen door elke keer zodra die aansprong in galop en een bok gaf hem een tik met de zweep gegeven niet hard maar gewoon ff laten zien dat je het er niet mee eens bent... doe hij het dan weer dan nog een tik.. het heeft ffies een weekkie geduurd maar het is eruit gegaan en hij heeft het sinds dien niet meer geprobeerd ook....

Mensen interesse in TOUWHALSTERS?? neem contact met me op!?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers