jong paard dat achter de teugel kruipt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

jong paard dat achter de teugel kruipt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 13:35

Voor foto's zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=291544

je ziet mn teugels vaak in een boogje hangen. Opmerking op protecol waren dan ook meer contact houden en paard tdh. Nu kreeg ik van stalgenoot tips&uitleg. Klonk mij wel goed in de oren, zijn jullie het ermee eens, hebben jullie nog andere tips?

Citaat:
Als een paard achter de teugel loopt vult hij niet aan in het achterbeen.
Hij ontziet zich voor door geen aanleuning te nemen. Natuurlijk moet je met
been naar hand, maar in dit geval moet je zelfs heel streng zonder
aanleuning haar een keer naar voren "schoppen" zodat haar achterbenen naar
voren komen. Blijf je het op een accoordje gooien, dan heeft ze straks gauw
begrepen, dat het voor haar fijner is om hierin te blijven hangen dan om
haar rug te gebruiken en hem te laten welven naar een fijne aanleuning toe.
Je moet strenger met je benen aanvullen, een paard moet aan je been zijn,
niet aan je hand. Dus 1 ruzie en het is hopelijk voorbij.
Hier komt ook het rennen in de bak vandaan.
Maar dit was wederom om zich zelf te beschermen en het was haar rennen. Nu
moet jij haar een keer naar voren rijden en niet meteen begrenzen. Eerst
ruime achterbenen en eigenlijk overgangen terug en naar voren op je been.
Dan gaat ze aanvullen.


Moet ik bv mn basistempo dan iets verhogen ofzo? Hoe krijg ik haar meer aan het been, of wat is beter aan het been, als ze bij een kleine druk al aandraaft en ook versnelt als ik het vraag? Als ik erop zit, voelt het verder kwa tempo goed, maar als ik de beelden op video zie, kan het wel wat meer...


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:40

ik zou dit ook vooral naar voren oplossen.
mijn paard is heel wisseld in het rijden en soms kruipt hij ook wat achter de teugel, ik rij dan voornamelijk in een wat hoger tempo. rij veel overgangen en probeer deze vooral voorwaarts te houden.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:08

Ik vind het in dit geval heel moeilijk om zonder te zien te adviseren dus doe het maar algemeen!

Belangrijk is in elk geval dat je haar leert je hand naar voren te gaan volgen! Hiervoor zul je haar voorwaarts moeten rijden............ maar mag je haar beslist niet over haar tempo rijden! Ze moet namelijk haar passen af kunnen maken en zichzelf (en jou) kunnen dragen! Rijdt je over het tempo dan kan ze dat niet meer!

Zeker als een paard met de achterhand krabbelt (niet pas doorzet) dan is een keer voorwaarts rijden zonder aanleuning een optie! De drang naar voren blijft het belangrijkste.

Ik lees ook iets over rennen in de bak, vertel daar eens iets meer over?

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 14:33

Ik geloof niet echt dat ze krabbelt van achter, maar ja als je erop zit dan zie je niet zoveel he.
Dat rennen in de bak heeft ze nu (in ruim het jaar dat ze bereden wordt) 2,3 x gehad, dat ze gewoon heel loperig is, wat volgens mij meer aan het weer ligt dan wat anders. en dan heb ik ook zoiets van ok, ga dan maar even galopperen als je dat zo graag wil, aan begrenzen komen we al amper in de galop. Of ze scheurt in bijna 4 takt plat door de bocht (al dan niet op mijn verzoek) of ze heeft ineens het licht gezien en galoppeerd voldoende (zoals pfoei gister ineens op mn wedstrijd).
Ik vind het heel lastig om te bepalen wat het juiste tempo is, en Tal doet aan de ene kant altijd wel dr best, maar ze vindt het ook wel best als ik niet meer vraag, snappie? Lastig uitleggen he zonder beeld Haha!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:43

Mijn paard heeft dat ook. Ik moet proberen wel druk op de teugels te houden. Ze loopt dan wel achter de loodlijn. En veel tempowisselingen rijden. In het begin moest ik veel terug rijden, bijna stappen. en dan er weer uit. Op een gegeven moment accepteerde ze de druk. En kon ik ook haar neusje naar voren rijden.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

beek402

Berichten: 87
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:24

De adviezen die hier gegeven worden zijn wel correct. Ik zou haar zeker proberen naar voren te rijden en het daar op te lossen. Ze moet druk nemen op de teugel en dat krijg je voor elkaar door naar voren te rijden met je been en veel overgangen te rijden. Dat ze dan in het begin wat te gehaast loopt is niet zo`n probleem. Ze moet eerst leren druk te nemen en op haar eigen benen te gaan lopen. Dit kan best zijn dat ze eerst heel hard gaat lopen, maar ze moet toch leren daar te lopen, dat ze niet achter de teugel loopt maar dat ze je hand volgt. En wat betreft dat wegschieten, ook dat is een manier om onder het werk uit te komen. Ook dit moet je naar voren oplossen, been erbij en haar aan het werk zetten.
Ik denk dat als je haar een paar dagen echt naar voren rijdt dat ze op een gegeven moment wel door heeft dat ze druk moet nemen en dan komt ze ook wel in tempo terug en kun je haar echt los rijden en door haar rug. Dus nu eerst niet te veel de nadruk op nageeflijkheid, maar eerst op de druk naar voren en op haar eigen benen laten lopen.
succes!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 09:33

waar ik wel een beetj emee zit is het volgende: van de zomer met een vriendin beide op trainingsweek op Ermelo geweest. Laatste dag van paard geruild, die van haar is nu 7. Instructrice zegt ja bij deze kan je er al veel meer aan rijden, dat komt bij die van jou ook nog wel. Leuk, maar op een paard waar ik binnen een half uur lamme armen en vette blaren heb zit ik toch ook niet op te wachten? Dat kan toch ook niet goed zijn, ondanks dat de instructrice het voor later aan ons toewenste? Dan rijd ik toch echt lekkerder zoals ze nu is!
Er zal wel ergens een gulden middenweg zijn, nietwaar?

beek402

Berichten: 87
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:58

als ik het zo hoor loopt dat paardje ook niet lekker, want een paard moet niet in je handen hangen, je moet gewoon contact hebben, dit houdt dus in lichte druk, dan is het goed. Je paard moet niet op je handen hangen want dan loopt ìe ook niet op z`n eigen benen. Ik wil je dat ook zeker niet toewensen.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 10:03

beek402 schreef:
als ik het zo hoor loopt dat paardje ook niet lekker, want een paard moet niet in je handen hangen, je moet gewoon contact hebben, dit houdt dus in lichte druk, dan is het goed. Je paard moet niet op je handen hangen want dan loopt ìe ook niet op z`n eigen benen. Ik wil je dat ook zeker niet toewensen.


Het viel me ook zwaar tegen toen, beessie was vroeger veel lichter. Had het maar even in het midden gelaten of ik wel of niet lekker had gereden Schijnheilig Zij vond Tal ook raar rijden Haha!

Ik heb voorlopig genoeg om te oefenen, ik zal Tal alvast waarschuwen dat ze aan de bak kan ~~}> Bedankt in ieder geval voor de tips!

beek402

Berichten: 87
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:05

ok succes!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:07

Ik heb niet alles gelezen, dus excuus als ik dubbele dingen zeg.
Jou paard kropt zichzelf dus op, terwijl jij dat niet echt vraagt.
Zoals je dus op de derde rijfoto kan zien, ik zelf zie dan liever de laatste foto. Neusje eruit en toch contact.
Welke foto ik ook bekijk, ik zie overal stofwolkjes. Jij geeft zelf al aan dat het mogelijk is dat jou tempo te laag ligt. En mijn gedachten is eigenlijk het zelfde. Het hoeft niet scheurend door de bak heen te gaan, maar een jong paard mag wel een wat hoger tempo hebben.
Jouw been rijd naar de hand toe. Teugels mogen (tenminste bij mij) nooit in een boog hangen. Al is de nek nog zo kort opgekropt de teugels staan in contact, en met het been rijd je het neusje er weer uit.
Het is altijd maar weer het spelen met elkaar. Neusje te ver naar voren is wat ronder rijden, veel te rond, is neusje eruit.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 11:40

holly schreef:
Ik heb niet alles gelezen, dus excuus als ik dubbele dingen zeg.
Jou paard kropt zichzelf dus op, terwijl jij dat niet echt vraagt.
Zoals je dus op de derde rijfoto kan zien, ik zelf zie dan liever de laatste foto. Neusje eruit en toch contact.
Welke foto ik ook bekijk, ik zie overal stofwolkjes. Jij geeft zelf al aan dat het mogelijk is dat jou tempo te laag ligt. En mijn gedachten is eigenlijk het zelfde. Het hoeft niet scheurend door de bak heen te gaan, maar een jong paard mag wel een wat hoger tempo hebben.
Jouw been rijd naar de hand toe. Teugels mogen (tenminste bij mij) nooit in een boog hangen. Al is de nek nog zo kort opgekropt de teugels staan in contact, en met het been rijd je het neusje er weer uit.
Het is altijd maar weer het spelen met elkaar. Neusje te ver naar voren is wat ronder rijden, veel te rond, is neusje eruit.



OK de theorie gaat er allemaal wel in bij mij, nu de praktijk nog. Ik ben dus bang dat als ik steeds mn teugels maar korter ga nemen dat ze dan helemaal met dr kin op dr borst loopt, daarom probeer ik 1 teugel lengte aan te houden en haar daar vanuit achter naar toe te drijven. Probeer ook veel halstrekken te doen, dat ze die hand naar voren volgt. periodes gaat het goed, en nu blijft ze dus hangen. Als ik een tijd niet gereden heb wil ze ook nog wel de teugels uit mn hand prioberen te rukken, of in ieder geval met die kop de lucht in en beetje schudden. dan krijgt ze een schopje naar voren toe. Denk dat regelmatig en doeltreffend gaan trainen ook gaat helpen, want merk dat ze dan steeds minder lastig gaat doen. Dus zal ook wel een kwestie van doortrainen enzo zijn (ben dr nu na een zomer vol vakantie en kleine blessures eindelijk weer aan het opbouwen).
Moet zeggen dat ik bij die foto's ook wel beetje schrok van de boogjes in de teugels, alhoewel het echte momentopnames zijn, het is bij haar zoveel passen goed, en dan weer mis, en dan weer goed en mis etc.
Vrijdag zei instructrice al, ze loopt of voor een 9 of voor een 2. Ze had toen een wat vlottere bui, dus bij de 9 was ze er goed doorheen en aan elkaar en goed voorwaarts, bij de 2 steekt ze dr kop in de lucht en dweilen we door de bak.

Zou het allemaal nog steeds kwestie van gewenning zijn enzo? Ik denk dan altijd gelijk de vreslijkste dingen, hoofdstel zit niet goed, ze heeft last van dr gebit, dr rug of wat dan ook (terwijl ik weet dat het bijna niet mogelijk is, want alles wordt regelmatig gecheckt).

Geef ook helemaal toe dat ik wat jonge paarden betreft geen ervaring heb/had, dus weet niet wat wel of niet 'normaal' is. vandaar ook dit topic Haha!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:15

Ik heb hetzelfde heel erg gehad en wat je dus vooral niet moet doen is zelf het contact gaan zoeken. Wat ik moest doen is me handen stil voor me houden en dan met been naar mijn hand toerijden. Op een gegeven moment ging ie een beetje steun zoeken op mijn hand.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:16

Ik reed een pony die zich ook opkropte of achter de teugel dook. Dit deed ze omdat ze op die manier niet aan het werk hoefde want dan had ik geen controle over haar spiergebruik. Ook was zij in die periode heel vluchterig/rennerig (zat soms geen rem op)
Ik moest van mijn instructrice continue contact houde, maar wel uitnodigen tot laten vallen van de hals en meegaan met de neus naar voren. Door stelling te vragen, ophoudingen te maken en weer mee te geven naar voren ging ze beter mijn hand volgen. Ook moest ik haar leren wachten op mijn been. Dus eerst langzaam lopen, totdat ik kon gaan drijven, want dan pas kwam de impuls van mij uit en ging ze in balans, van achter uit grotere passen maken (daarvoor was het op de voorhand rennen waarbij de achterbenen er achteraan kwamen)

Ze is toen ook een korte periode gaan hangen op de teugels, maar dat was makkelijker te corrigeren dan het wegkruipen. Ik had tenminste aanleuning... DAt vluchten ging al snel over toen ik haar vanuit dat lageree tempo met aanleuning aan het werk kon zetten, toen werd ze soms eerder wat sloom omdat ik aan haar spieren zat, waar ze moeite mee had. Zo blijf je wel even bezig Haha!

Succes met je paardje! En ik zou ook niet willen dat het paard alleen met sterke hulpen te rijden is, dat is mij veel te vermoeiend Knipoog

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 13:47

joyce B schreef:
zetten, toen werd ze soms eerder wat sloom omdat ik aan haar spieren zat, waar ze moeite mee had. Zo blijf je wel even bezig Haha!



die momentjes hebben we ook wel een sgehad ja, dan stortte ze als het ware helemaal in omdat ze het zo zwaar vond. ook weer zo verwarrend, doe je iets goed komt ze als reactie terug in tempo, maar nu heb ik vrijwel hetzelfde tempo, en doet ze niks. oh daarom komt ze natuurlijk terug in tempo, zodat ze het weer aankan Blond

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:27

yolande schreef:

Belangrijk is in elk geval dat je haar leert je hand naar voren te gaan volgen! Hiervoor zul je haar voorwaarts moeten rijden............ maar mag je haar beslist niet over haar tempo rijden! Ze moet namelijk haar passen af kunnen maken en zichzelf (en jou) kunnen dragen! Rijdt je over het tempo dan kan ze dat niet meer!

Zeker als een paard met de achterhand krabbelt (niet pas doorzet) dan is een keer voorwaarts rijden zonder aanleuning een optie! De drang naar voren blijft het belangrijkste.


Hier kan ik me erg in vinden.
Er zijn ook paarden die wel harder gaan op je hulp maar nog steeds geen verbinding krijgen. Dan bereik je er niks mee.

She's my lady Lovers

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 14:34

Nistria schreef:
Hier kan ik me erg in vinden.
Er zijn ook paarden die wel harder gaan op je hulp maar nog steeds geen verbinding krijgen. Dan bereik je er niks mee.


Hoe bereik je die verbinding dan? ik bedoel, wat gaat er dan fout bij de paarden die goed naar voren worden gereden en nog steeds geen verbinding krijgen, lopen ze dan toch te hard, of is er aan de voorkant te weinig contact? Verward

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:15

Ik denk dat de uitleg van Joyce B vrij duidelijk is om te volgen.
Ik zie idd niet graag een losse teugel. Er valt dan niks te volgen. Een paard moet wel hulp krijgen.
Teugels uit je hand trekken is not done. Ik vraag dan altijd om kuit en het paard op dat moment zoveel ruimte geven dat het als het ware op zijn snufferd valt. Een paard is niet graag zijn steun kwijt, dus na een aantal keer consequent zijn los je het trekken aan de teugels alvast op.

Het enige wat je moet doen is het neusje eruit rijden en daar houden. Geen kans geven om zich op te krullen. Je teugels niet in een boog laten vallen, maar voorwaarts (niet als speedy conzales) oplossen.
Als dat eenmaal goed gaat, kom je vanzelf weer bij het volgende probleem aan, maar dat is heel normaal.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:26

Talida schreef:
Hoe bereik je die verbinding dan? ik bedoel, wat gaat er dan fout bij de paarden die goed naar voren worden gereden en nog steeds geen verbinding krijgen, lopen ze dan toch te hard, of is er aan de voorkant te weinig contact? Verward

Daar is het ruggebruik nog niet optimaal.

Je kan dit met longeren gaan trainen door met een elastische chambon (halsverlenger)te werken. Verder kan je veel voorwaarts neerwaarts gaan oefenen. Let hierbij op dat de neus er goed uit blijft. Veel tempowisselingen zorgen ervoor dat je paard meer zijn rug gebruikt en bergopwaarts gaat lopen. In dat geval kan je dat meteen gebruiken door je hand te laten volgen naar de voorwaartse/neerwaartse beweging.
Probeer ook elke keer dat je stapt, goed naar voren te stappen. Dus OOK als je losstapt en uitstapt. Denk maar aan uitgestrekte stap.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 06:56

Hmmm misschien wordt het tijd voor een jonge puppy clinic Haha!

Probeer inderdaad zeker met stap altijd goed door te stappen, maar kennelijk is alles net niet goed/duidelijk genoeg. Ik voel me een beetje als degene die de klok wel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt, om het maar eens in een mooi oudhollands spreekwoord te zeggen Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 07:47

Dit schreef ik eerder op een soortgelijke vraag:
QQQQ schreef:
Je moet je paard leren om het kontakt VOORWAARTS neerwaarts te zoeken. Hiervoor rijdt je 'm goed actief aan je been (ziet er redelijk goed uit op de foto's, best op de 4e) en geeft eerst lange teugel. Hierop moet ie z'n hals voorwaarts neerwaarts strekken, neus VOOR de loodlijn houden (spiegel of iemand van de grond kan hier erg handig voor zijn). Van hieruit kan je steeds iets teugel opnemen (buitenteugel eerst) en weer geven (binnenteugel eerst). Begin met kleine stukjes en hou in de gaten dat de neus voor de loodlijn blijft. Als die er weer achter kruipt, meteen been geven en iets teugel toegeven. Hier mee doorgaan totdat je 'm gewoon langere tijd met aanleuning in een 'gewone' houding kunt rijden. Wordt niet ongerust als het weken of zelfs langer duurt voor het 'krullen' er helemaal uit is, maar hou vol. Met geduld en consequent volhouden gaat het wel lukken.
Succes!

Je kan min of meer zelf bepalen hoeveel gewicht je in de hand wilt voelen. IETS gewicht is wel makkelijker, zeker met een jong paard is het anders te moeilijk om het contact constant te houden, ook is het voor de ruiter moeilijker. Zorg wel dat die neus voor de loodlijn blijft, anders leert ie al snel weer op te krullen. Hoe verder de opleiding vordert (van zowel paard als ruiter), hoe lichter je het contact kunt gaan maken (als je dat wilt).

Zover ik het van de foto's kan opmaken moet je je paard idd meer voorwaarts rijden: Niet perse een hoger tempo, maar de achterhand meer activeren. Een tijdje een hoger tempo rijden en dan met behoud van die energie, zonder de teugels hiervoor te gebruiken, in tempo terugrijden. Het paard moet energieker lopen, niet perse sneller.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 07:51

OK, duidelijk, dank jullie wel allemaal OK dan! , wij gaan ermee aan de slag. En ik zal laten weten wat de jury er de volgende keer van vindt, eens kijken of we een duidelijke voortgang kunnen boeken!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:38

Nog iets:
Ga geen contact met de mond zoeken zolang ze in deze opgekrulde houding loopt ! Op een gegeven moment zou je dan wel contact krijgen, maar dat is dan omdat zij niet verder naar achteren wil/kan.
Rij eerst die neus er vwnw uit (zoals in mijn quote) en zoek dan pas contact met je hand. Zo weet je ook zeker dat je het contact van achter naar voren ontwikkeld.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 08:43

QQQQ schreef:
Nog iets:
Ga geen contact met de mond zoeken zolang ze in deze opgekrulde houding loopt ! Op een gegeven moment zou je dan wel contact krijgen, maar dat is dan omdat zij niet verder naar achteren wil/kan.
Rij eerst die neus er vwnw uit (zoals in mijn quote) en zoek dan pas contact met je hand. Zo weet je ook zeker dat je het contact van achter naar voren ontwikkeld.


Zo probeer ik het dus ook, maar dan krijg ik de gewraakte boogjes in mn teugels en de opmerking dat ik meer contact moet houden Verward Of begrijp ik het verkeerd?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:12

QQQQ schreef:
Nog iets:
Ga geen contact met de mond zoeken zolang ze in deze opgekrulde houding loopt ! Op een gegeven moment zou je dan wel contact krijgen, maar dat is dan omdat zij niet verder naar achteren wil/kan.
Rij eerst die neus er vwnw uit (zoals in mijn quote) en zoek dan pas contact met je hand. Zo weet je ook zeker dat je het contact van achter naar voren ontwikkeld.


Dit vind ik een erg rare zin(nen)
Het is nooit oke om je teugels in een boog te hebben, mits je dat zelf vraagt.
Waar ik het wel mee eens ben, is dat de neus er uit moet en lekker voorwaarts neerwaarts.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 18 bezoekers