bij ons op stal heerst een echte slofcultuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 07:20

een slof is wat ze in het engels Draw rein noemen. Hij loopt dus van de singel door zijn bitringen naar je handen. Het heeft een sterke hefboomwerking en wordt door veel ruiters gebruikt om het paard in de krul te trekken. Zoals Desiree het beschrijft kun je hem ook gebruiken om te voorkomen dat je paard zijn kop in de lucht steekt en onbestuurbaar wordt. Als hij met zijn hoofd op de juiste hoogte loopt hangt de slof los en werkt hij dus niet in.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 08:27

Dank je Lielle, nu weet ik tenminste waar we het over hebben *LOL* Het engels gaat me soms beter af dan het nederlands Verward *LOL* Ik heb nooit met een "drawrein" gewerkt, dus nu kan ik er nog niet over meepraten Verdrietig *LOL* *LOL*
groetjes Caballo Party!! Party!! Party!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 08:37

Caballo,

ik heb een aantal jaar in een engelstalige omgeving paard gereden en ben nu redelijk op de hoogte van de engelse paardentermen. Dus vraag maar als je wat wil weten. Ik ken trouwens het probleem van beter met Engels overweg kunnen, er waren tijden dat ik nauwelijks NL sprak en dan ook na drie woorden weer verder ging in het Engels. Komt vanzelf weer terug, en jouw Nl is helemaal uitstekend.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-05-01 08:38 ]</font>

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 08:40

Ja Lielle, dat zal ik zeker doen. Ik hoor altijd de namen in het engels, maar eigenlijk nooit in het nederlands. Dus dat betekent dat ik nu een persoonlijke tolk heb? *LOL* *LOL*
groetjes Caballo
PS. Ik ben hier nog maar net 5 jaar. En lang leve de internet, kan ik m'n nederlands bijhouden....Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Caballo op 2001-05-01 08:42 ]</font>

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 10:16

Ja, je hebt nu een persoonlijke tolk en ja, ik ken dat probleem. Ik had een Australische vriendin waarvan ik veel termen heb geleerd, en later een Nl 'collega' bij de paarden zodat we samen een heel eind zijn gekomen met vertalingen. Ik had wel het probleem dat ik hier Engels sprak tegen mijn paarden en daar Nederlands.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-01 13:58

Ik heb een thiedeman gekocht, aangezien ik mijn slof gebruikte als een thiedeman: ze mocht alleen niet met haar kop de lucht in, en het naar beneden rijden deed ik zelf. Een slof gebruik je eigenlijk bij een paard dat ontzettend stug is in het naar beneden rijden, dat is mijn jonge paard niet. Die is alleen maar eigenwijs. Ik vind rijden met de thiedeman veel fijner, heb nu minder in mijn handen. Die slof was gewoon te veel om vast te houden en ik ben niet handig genoeg.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 14:22

Desiree, daarvoor gebruik ik ook mijn Thiedemann (Pablo is 4), ideaal bij een jong paard. Hoe doet Paddy het nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 15:13

Uhhhh Steef: deze amsterdammer kan dus heel echt in dat suffe brabants! Amsterdams beheers ik uiteraard ook.
maar het liefst spreek ik toch ABN.

Desiree: fijn dat het met de Th net zo goed gaat, het scheelt inderdaad een hoop geregel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-01 16:44

Paddy gaat langzaam en gestaag vooruit. Ze gaat er ook minder vaak vandoor. Maar ze kan zo vreselijk eigenwijs zijn he! soms wil ze niet nageven maar omhoog kijken (terwijl ze eigenlijk heel makkelijk is)! En dan BLIJFT ze aan de gang met ergens over doorzeiken (zoals laatst toen de trailer voor het raam stond, gottegot wat eng zeg!) Ik negeer dat in het begin maar paddy gaat door met het op te blazen. Ze durft niet meer op de andere helft te komen van de bak, en de ene helft waar ze wel op durft te komen, wordt ook steeds kleiner. Ik zal ook hier in moeten gaan grijpen hoor. ZE buit namelijk de situatie wel uit.
Over dialecten gesproken, ik vind alles mooi, behalve rotterdams, amsterdams en haags. Dat klinkt namelijk altijd zo brutaal. En limburgt klinkt niet zo snugger, grinnik.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 22:32

Jij omschrijft bijna Olga.
Heel moeilijk maar als ze er doorheen zijn superfijn. en ook dat iets zien meteen beginnen te zeiken. En dan maar niet ophouden tot jij het zat word en dan nog erger gaan zeiken. gewoon het bloed onder je nagels vandaan halen soms.
Maar wat je zegt het klopt allemaal.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-01 09:14

dat is in ieder geval hoopgevend Steef, wat jij daar zegt. Ik neem Paddy vanavond weer eens mee naar de rijvereniging. Ik ben benieuwd hoe ze het zal doen, want het is alweer lang geleden.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 19:51

hee Desiree
heb niks over dit onderwerp te zeggen, behalve dat een thiedemann me ook beter hiervoor lijkt, maar wou ff dag zeggen. Dag! *LOL* Spot is dus verhuisd, maar dat had je vast al door(stond heel groot op het bord)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-01 09:44

Yep, heb een bonbonnetje gegeten op de gezondheid van Spotty. Wel jammer dat jullie weg zijn.
en steef, paddy deed het goed in de rijvereniging, durfde alleen de hele les niet in het voorste gedeelte van de bak te komen omdat er een zwarte badkuip stond. ze was er ECHT bang voor hoor, ook aan de hand liet ze zich niet overhalen om er naar toe te lopen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 15:20

Fijn dat het goed ging.
Ja dat zou Olga ook doen alleen bij Olga is ze er nog niet achter wat er is. Klieren of echt eng.
Groetjes!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 16:26

Desiree ik heb jou denk ik dan wel gezien weet alleen niet wie je bent Verward Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-01 09:09

Je kunt mij heel gemakkelijk herkennen: ik heb altijd een klein zwart hondje bij me. Ik neem naar de rijvereniging een kleine bruine merrie en heel soms een kastanjebruine ruin.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 09:22

jah dan heb ik je dus wel gezien Party!! ik liep met m'n pony en nog een meisje met een pony naar de binnenbak misschien dat je me gezien hebt ik weet nie.. Party!! maar ik heb jou wel gezien kan alleen niet meer zo heel goed herinneren hoe je eruit zag maar dat hondje wel Lovers

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-01 11:18

Jaja, dat hondje herkent iedereen altijd wel! Maar de volgende keer effe verder kijken en hoi zeggen. Dan weet ik zeker dat ik jou gezien heb.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 11:21

hehe okay zal het doen Party!! Dat hondje is echt heel lief hoor Lovers ik weet alleen niet of ik de volgende keer er ben als jullie les al afgelopen is.. maar er word nu gereden in de buitenbak he? en vanaf de buitenbak zie je de stal van mijn paardje.. helemaal achteraan in het laatste blok, weet je wat ik bedoel?? dus als je dan iemand met een bruine, hele lieve en misschien dan nog kreupele pony daar uit ziet komen weet je ook wie ik ben *LOL* Knipoog

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 17:11

ahhhhh,Polleke! Lovers Met zijn leuke dekentje Haha! Tong uitsteken die heeft ie nou vast niet op maar.. Spot is blij met de verhuizing hoor, ze heeft het geod naar d'r zin!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 23:38

hahahah,
desiree met haar kindje!
Maar ik vind het een heel leuk hondje!
groetjes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 12:33

Polleke is uniek. Als ze naast mij ligt en ik ben moe en zucht, dan zucht zij ook, hahaha! Omdat ze het in haar rug heeft, krijgt ze een roodgeruiten dekentje op als het koud is. Bij Teunissen weten de mensen dat al, en bij ons op stal ook. scheelt weer een hoop uitleg......

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 14:25

Hallo,
Op zich heb ik niks op een slof tegen; mit hij goed wordt gebruikt. Een slof voor het naar beneden rijden kan heel nuttig zijn, mits je ontspant wanneer het paard ontspant. Een slof om een paard mee te houden vind ik nog veel minder!
Als je je paard onder controle wilt houden met een slof, dan is de kans veel groter dat je eraan gaat trekken / vasthouden. Zo kan een paard zich nooit ontspannen of over de rug gaan lopen.
Een thiedemannteugel daarentegen spant zich wanneer een paard zijn hoofd omhoog gooit, en ontspant zich wanneer het paard ontspant. De thiedemaan is een aanrader!

Verder lekker alles negeren over wat ze slofteugels zeggen bij jouw op stal.

Succes!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 20:34

de thiedemann is wel hele fijn, maar Spot gooide ook met haar hoofd voordat we hem gebruikte. Nu rijden we zonder en dat komt meteen weer terug! Frusty

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 18:51

Ik heb zelf vorig jaar ook heel de zomer met een slof gereden. En alleen maar omdat mijn instructrice geen andere oplossing zag om haar rond te rijden. Mijn paard heeft namelijk 1 kant die ongelofelijk vast zat, leek wel beton. En ik moest daarbij nog leren aan de teugel te rijden. Dus in het begin van de les ging mijn instructrice erop om haar los en aan de teugel te krijgen zodat ik het gevoel leerde kennnen. Maar op de duur moest ik het zelf leren en dat lukte natuurlijk niet. Mijn instructrice heeft toen de slof aangeraden om haar nekspieren te laten ontwikkelen, doordat ze door de slof wel naar beneden moest lopen. Na de zomer heb ik de slof afgelaten en oh wonder: mijn allerliefste paardje liep ontspannen en vlot aan de teugel. Dus als er echt geen andere oplossing is ben ik een voorstander van de slof, maar zoals je zegt bij een super nageeflijk paard doe je er alleen maar slecht mee.