paard loopt niet voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
taschke

Berichten: 16
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: landen belgie

paard loopt niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 16:21

mijn paardje is niet vooruit te krijgen.Hij heeft een jaar met kinderen gereden maar kent wel de oefeningen van niveau Z.
Ik heb mijn sporen al achterwegen gelaten en rijd nu met alleen met een zweep.
Nu hebben er al een paar lesgevers op hem gereden en ze zeggen allemaal iets anders.Hij steigert nog al snel en begint echt te prullen als ik hem niet constant met de zweep aanspoor!!
De ene lesgever zegt streng aanpakken en forceert hem aan de teugel te lopen.
Ik weet dat dat geen zin heeft omdat hij eerst goed aan het been moet zijn maar ja... als je de teugels iets vaster aanneemt gaat hij omhoog en doet hij zijn hoofd naar omhoog.
De andere lesgever laat de teugels volledig lang en spoort hem ook met de zweep aan.Is het goed om je paard gewoon met neus naar beneden te laten lopen?Ik ben bang dat ze dan nog meer gaan profiteren als je dan terug de teugels weer gaat aannemen en dat hij dan terug moeilijk gaat doen!
Ik heb 3 keer per weel les maar het word alleen maar erger!!!

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:51

Is het goed om je paard gewoon met neus naar beneden te laten lopen?

volgens mij was dat slecht voor de rug van het paard?

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:54

waarom je sporen achterwege gelaten als ie niet vooruit te branden is??
Hij moet toch echt aan je hulpen luisteren en jij moet het zeker niet accepteren als hij daar tegen in komt door bijvoorbeeld te gaan steigeren!

Hoe is hij lichamelijk?? Gevoelig in zn rug oid?
Als je zeker weet dat er lichamelijk niets in de weg zit maar dat het hem tussen de oren zit, kun je hem pas flink aanpakken.* Want hij moet gehoorzaam zijn.
Dan echt streng aan je been en heel duidelijk van achteren naar voren rijden. Een paard kan niet nageven als hij er niet van achteren bij is.
Eerst actief en dan pas aan de teugel.

*Is zo zielig als je m zit te beulen en hij heeft een rugblessure... Knipoog

Suc6

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:47

Weet je zeker dat hij lichamelijks niets mankeert? Dus problemen in z'n rug? Tanden?

Als je dat goed gecontroleerd hebt, zou ik doorgaan met je 2e lesgever. Je paard moet eerst voorwaarts gaan op je been, geen reactie is tik, nog geen reactie is hardere tik en zo door. Als je je paard voorwaarts houdt, kan hij niet steigeren en als hij het wel doet, heeel boos worden. Spoortjes idd lekker af laten, die zijn om later je hulpen te verfijnen, maar dan moet eerst de basis erin zitten.
Met die neus omlaag is niet erg! Eerst voorwaarts en lekker over z'n rug (met z'n hoofd lekker laag dus), daarna pas weer teugels op maat pakken, als hij goed genoeg reageert op je been, komt het nageven dan vanzelf.
En denk niet dat dat voorwaarts zijn er binnen een paar weken in zit, ik ben nu meer dan 9 maanden met m'n paard bezig, die was ook niet goed gereden, slecht voor het been, die ging er tegen bokken en pas sinds een maand of 3 is zij zo voorwaarts dat ik echt met andere dingen bezig kan. Daarvoor kon ik aan lange teugel veel schakelen, als ik m'n teugels op maat pakte werd ze weer traag, dus daar weer in verder schakelen tot ze voorwaarts was en dan gaan ze vanzelf je hand goed opzoeken en nageven, niets trekken en doen, gewoon lekker vooruit rijden eerst! Succes!

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:27

misschien zit het zadel niet goed , of heeft die ergens anders last van??
maar de methode nja methode van @DaphneL ook wel heel erg goed , succes ermee idd!! hopelijk word de situatie steeds betER!!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:30

Zoals hierboven gezegd eerst medische oorzaken uitsluiten.

Is er niets aan de hand dan een goede instructuer zoeken. Laat de teugels even voor wat ze zijn. Ga hem niet aan de teugels forceren, maar houd licht contact, mag ook met lange teugel (kan hij lekker zijn rug gebruiken).

Veel overgangen rijden en schijnovergangen, dus bijna stap en dan weer voorwaarts. Consequent zijn met de zweep. Duss aansporen, geen reactie dan aansporen met de zweep erbij. Liever een goede tik dan elke keer een zacht tikkie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:22

Ook ik ga eerder met de 2e instructeur mee, want "aan de teugel rijden" voordat ie voorwaarts is, dat gaat niet, dan rijdt je 'm ondersteboven.
Je mag 'm gerust een tijd (paar weken of zo) iets boven het ideale tempo rijden, en als ie op buitenritten graag loopt, kan dat ook helpen. Als ie dan leert zelf dat tempo op te zoeken, kan je 'm gaan opvangen en aan de teugel rijden.
Verder is het essentieel om zeer CONSEQUENT te zijn in je hulpgeving. Geef dus ALTIJD eerst je minimale hulp (ook als je zeker weet dat ie niet zal reageren) voordat je de hulp versterkt. Zo krijgt ie de kans om op de minimale hulp te reageren. De hulpen moeten natuurlijk duidelijk herkenbaar zijn voor je paard.
Hieronder iets dat ik eerder plaatste:
QQQQ"]
Dit schreef ik al elders en hier kan jij ook wat aan hebben:
[quote="Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!
[/quote]

taschke

Berichten: 16
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: landen belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 08:21

ik heb gisteren op mijn paard gereden,en het paard heeft geen medische problemen(al onderzocht voor zeker te zijn)
De eerste 10 minuten gingen perfect,losse teugel,goed doorlopen
Dan zette ik hem terug even in stap en toen ik terug wou aandraven ging hij omhoog,ik gaf hem een tik met de zweep en hij ging hoger.Op zo momenten ben ik echt bang,als ik even iets minder kordaat ben gaat hij omhoog en hij weet dat ik bang ben dan.
Als ik meerijd in de lessen is hij meestal braver en volgt hij wel beter(maar dan heeft hij ook zijn keuren) ik wacht liever om terug in de lessen mee te rijden totdat het terug wat beter gaat.een meisje dat privee les gaf doet het niet meer omdat ze te weinig tijd had dus op zoek naar iemand anders!!
Alvast bedankt voor alle antwoorden

Ingridje
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:42

Als het paard medisch in orde is..(zo ben ik bezig met mijn paard)
Hij reageerde niet op been..en stapte liever dan dat ie ging draven..dus absluut niet voorwaarts..
Ik rijdt continue overgangen met hem..Ben heel consequent..Rijd met sporen ondertussen..Maar na een maand of 4 rijden met sporen merk je dat je die minder kan gaan gebruiken en dat ie steeds beter op been reageert..Als hij weer slecht voor het been is..en die dagen heeft ie wel eens..ga ik weer overgangen rijden..(zo begin ik eoigenlijk elke dag)
Als ik de galop gedaan heb ..is ie daarna meestal zo voorwaarts als wat..dus dat betekent dat ie toch een tijd losrijden nodig heeft..
ook ben ik beter gaan zitten doordat ik hem minder stoor als eerst..daardoor merk je ook dat ie soepeler loopt..
Hij reageert erg goed op mijn zit..dus dat is ook heel belangrijk..als je niet fatoenlijk zit nog..dat je hem daardoor stoort met zijn lopen..
Succes ermee

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:23

hm.. een paard niet nageeflijk rijden voor hij voorwaarts is.. dan is mijn paard zeker debiel...
ik krijg les van seth boschman, dus aan de goede instructie zal het niet liggen.. die zegt mij dat ik de teugels goed op maat moet pakken. k moet hem korter rijden, ik reed hem namelijk altijd voorwaarts neerwaarts met een langere teugel. hij liep ook altijd te sukkelen, lekker eigen tempo en ik kon drijven en aantikken met de zweep wat ik wilde. nu ik de teugels dus strakker aan moet nemen moet hij hoger komen met het hoofd en heb ik meer meer contact in plaats van teugels die meteen als waslijnen hangen als hij omhoog komt met het hoofd. en zowaar draaft mijn paard als ik hem korter neem. als ik mijn paard kort heb heb ik de controle over het tempo, zodra hij de teugels uit mijn handen heeft gestolen(doetie heel sneaky) gaatie weer in zijn eigen sukkel drafje lopen. ik heb heel anders leren rijden en in het begin pikte meneer dat ook niet.. hij was lekker rond hobbelen gewend, nu moet hij echt werken en a hij ging wel eens omhoog en nu nog wel eens als ik het hem moeilijk maak. maar dat is alleen om onder het werk vandaan te komen.. want ja die rondjews in de manege lopen wat hij 8 jaar heb gedaan was veel relaxter.

dus als het niets medisch is, dan zou ik hem lekker aan pakken. neem goede instructie, je hebt niets aan 2 mensen die totaal andere dingen zeggen. raak jij van in de war en je paard snapt het ook niet meer. wees consequent in wat je doet. niet de ene keer wel en de andere keer niet toelaten. en al komte omhoog, zolang jij niet ingevaar ben van vallen of iets en je hem wel kunt houden laat hem dan steigeren?? dat zal protest zijn omdatie onder de oefeningen uit wil(alleen als het medische is uitgesloten he) daar moet je doorheen, dat kan lang of kort duren, maar zolang je hem zijn zin blijft geven kom je nooit van dit probleem af

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:05

Veel paarden gaan harder lopen als ze meer druk in de mond voelen en een beetje kunnen 'leunen'. Dan hoeven ze niet voorwaarts te zijn.
Voorwaarts moeten ze zijn voor je been, met je been moet je ze in je hand kunnen drijven. Als ze pas gaan lopen als je voor druk neemt, rij je ze van voor naar achter.
Natuurlijk moet je wel contact nemen en hoe losser het contact is, hoe moeilijker het voor de ruiter is om het constant te houden. Hoe vaster je het neemt hoe minder beweging erin komt. Dat kan prettiger zijn voor het paard dan een los-vast contact, waardoor ie beter reageerd. Neem hier liever geen genoegen mee en werk aan je onafhankelijke zit en handvoering.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:02

Goed uitgelegd Q! Veel mensen hebben moeite verschil te maken tussen helemaal loslaten (waslijntjes) zodat de energie er voor uitloopt, en rijden met een hele lichte aanleuning. En daar zit een wereld van verschil tussen. De manier van rijden die gekkekoei omschrijft, is niet geschikt voor ieder paard. Haar paard is er misschien aan toe om zo gereden te worden, maar veel paarden, zeker paarden die niet voldoende voorwaarts zijn, gaan dan op het bit hangen. Soms maar een klein beetje, maar een klein beetje is al te veel, en het kleine beetje wordt geleidelijk een paar kilo als je niet uitkijkt. Zulke paarde moeten vooral leren op eigen benen te lopen, en dus voorwaarts te zijn zonder over de voorhand weg te lopen.