onhandelbaar jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:20

Elisa2 schreef:
als je weet wat je doet wel...je moet er wel bewust mee bezig zijn en bewust je eigen lichaam ontspannen want daar begint het vaak al mee

Dan kan het misschien goed gaan idd....
Maar ik snap niet dat je dit soort tips aan onervaren(?) mensen geeft, op internet terwijl je de persoon en het paard achter het verhaal niet kent Lips are sealed

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:02

Elisa2 schreef:
in het algemeen steigeren paarden niet op een harde ondergrond,als ze het wel doen dan moet je erop gaan zitten in een schuur met laag plafond,rondjes stappen als ie het dan goed doet dan naar buiten en daar op de harde ondergrond,stappen en draven en zorgen dat je constant iemand achter je aan hebt lopen die hem aanjaagt als ie vertraagd..


ik zou toch niet graag "tips" van jou krijgen, ja misschien als ik levensmoe zou zijn dat ik je hulp inschakel maar eerder niet!

maar om even terug te komen op het topic, ik zou inderdaad eerst kijken of het zadel wel goed past, zo ja, zou ik weer even terug gaan naar het hangen en weer vertrouwen proberen te krijgen, blijft hij zo lastig...ervaren hulp inschakelen!!...

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:26

dat komt waarschijnlijk omdat je er de ballen verstand van heb..hoe denk je dat profs het aanpakken? die blijven hem niet net zolang knuffelen totdat je erop kan hoor...

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:33

als je zelf nou met goede tips kwam...

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:36

Elisa2 schreef:
ik heb een hele rare tip voor je..ga erop zitten op een stenen ondergrond..zodra paarden niet op het zand lopen..durven ze niet te bokken en of te steigeren..ik weet dat het raar klinkt maar het is echt zo,op m'n werk maak ik zo alle paarden zadelmak en we hebben nooit problemen..


Dat is niet helemaal waar, ze doen het misschien niet vaak, maar er zijn wel paarden die het lef hebben en het doen!

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:45

weinig..weinig,,maar als ie dat doet dan zullen ze op een prof stal hem ook zo aan pakken waarschijnlijk..ze zullen ook als ze wel iets omhoog komen of bokken dat nooit zo erg dan als ze op het zand lopen..ik heb gewerkt op een stal waar ze ze africhten d.m.v. erop te gaan zitten gewoon in de bak..en dan was het een kwestie van rodeo vaak,en waar ik nu werk doen we dat dus op de stenen..ook met "moeilijke" paarden en serieus eigenlijk gaat dat altijd goed de paarden zijn rustig,hebben minder stress enzo..ja ik weet dat het belachelijk en ongeloofwaardig klinkt..maar toch is het zo

samenanita
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:47

geloof me er zijn paarden die zich van de ondergrond niks aantrekken
ik heb ervaring met mijn eigen paard, die op een weg in het begin
ook rustig steigerde en bokken. dus doe geen dingen waarbij je jezelf
bewust in gevaar brengt. als het niet lukt geef dan wat geld uit en
besteedt het zadelmak maken uit aan iemand met ervaring en kunde.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:54

Richtje schreef:
Maar ik snap niet dat je dit soort tips aan onervaren(?) mensen geeft, op internet terwijl je de persoon en het paard achter het verhaal niet kent Lips are sealed

En dan quote ik mezelf nog maar eens.....
Ik blijf erbij Elisa2, buiten dat ik niet echt enthousiast ben over je tips... ik snap echt niet dat je dit soort tips zomaar aan mensen durft te geven

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:57

ze willen tips dus geef ik ze tips waar ze mischien wel wat aan hebben..ik denk dat je nooit gezien hebt hoe ze paarden zadelmak maken bij een "prof" stal? je klinkt namelijk alsof je er echt helemaal niks van af weet.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:06

Elisa2 schreef:
ze willen tips dus geef ik ze tips waar ze mischien wel wat aan hebben..ik denk dat je nooit gezien hebt hoe ze paarden zadelmak maken bij een "prof" stal? je klinkt namelijk alsof je er echt helemaal niks van af weet.

Het is toch fijn om te horen, dat je van mening bent dat mensen die het niet met jou eens zijn, er opeens niets van af weten.
Maar nee, ik heb weinig verstand van hoe ze op 'prof'stallen (zoals jij ze noemt) paarden zadelmak maken.... Maar dat wil niet zeggen dat ik geen ervaring heb. En ervaring of niet, ik blijf het onverantwoord vinden om zulke tips aan mensen te geven die je niet kent.
Want juist jij zou moeten weten, dat dit ook heel verkeerd kan aflopen als mensen met te weinig ervaring het zomaar uit gaan proberen.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:20

Elisa2 schreef:
ze willen tips dus geef ik ze tips waar ze mischien wel wat aan hebben..ik denk dat je nooit gezien hebt hoe ze paarden zadelmak maken bij een "prof" stal? je klinkt namelijk alsof je er echt helemaal niks van af weet.


Ik heb wel op meerdere africhtingsstallen gewerkt en kan je vertellen dat jouw beschreven manier niet echt gebruikelijk is.
Echt lastige paarden worden meestal zadelmak gemaakt door een voorbeentje op te binden. Dit is voor paard en ruiter de veiligste manier.
Ik hoop dat het tot je doordringt dat je jouw gevaarlijke tips niet zomaar op een forum moet neerzetten. De kans dat een onervaren ruiter het gaat proberen is altijd aanwezig. En aan jouw tips te merken ben jij zelf ook nog een onervaren ruiter.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:29

Zó wat is het weer gezellig hier........ik geef als tip (en ik vind het een heel goede tip) wegbrengen en laat het maar aan iemand anders over die ervoor betaald wordt om iets te breken!

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:38

sanne222 schreef:
Ik denk dat het probleem van het paard dan misschien wel opgelost is, maar of jij het overleefd... Lips are sealed

Ontopic: paard uitbesteden aan een professional en niet verder je leven wagen. Laat dat maar over aan iemand die ervoor betaald wordt Schijnheilig



Precies wat mijn eerste reaktie was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:55

Ik zit met een paar vragen.
Toen jij er de eerste keer opstapte was er niets aan de hand, maar toen je vriendin er op stapte ging het meteen mis? Wat deed zij anders dan jij?
Hoe is het paard verder in de omgang bij je vriendin? Ontbreekt er soms een stuk vertrouwen bij één van beiden?
Misschien is een stap terugzetten en rustig aan weer opbouwen een oplossing en anders... laat het aan een ander over die ervoor betaald wordt.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:08

Elisa2 schreef:
ze willen tips dus geef ik ze tips waar ze mischien wel wat aan hebben..ik denk dat je nooit gezien hebt hoe ze paarden zadelmak maken bij een "prof" stal? je klinkt namelijk alsof je er echt helemaal niks van af weet.

Spijt me zeer, maar ik ben zelf actief betrokken geweest bij het inrijden van verschillende jonge paarden en wij hebben nooit of te nimmer de "stunts" uitgehaald die jij hier aangeeft Deze staan nl. garant voor een ziekenhuisbezoek Scheve mond

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:59

Elisa2 schreef:
in het algemeen steigeren paarden niet op een harde ondergrond,als ze het wel doen dan moet je erop gaan zitten in een schuur met laag plafond,rondjes stappen als ie het dan goed doet dan naar buiten en daar op de harde ondergrond,stappen en draven en zorgen dat je constant iemand achter je aan hebt lopen die hem aanjaagt als ie vertraagd..


En jij beleert paarden voor je beroep?
Sorry hoor, maar dit is echt levensgevaarlijk!
NOOIT!!! opstijgen in een stal, en al helemaal niet op een jong paard.

Voor de topicstarter:
Sluit idd medische problemen uit, en laat haar trainen door een proffesional.
Dat kost wel even wat, maar dan gebeurt het tenminste goed.
Dat is veiliger voor jouw vriendin, en beter voor het paard.
Succes!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:44

Elisa2

Je hebt vast het beste voor met je goed bedoelde adviezen.
Maar als iemand dit gaat doen die niet weet wat hij/zij doet (en anderen wellicht ook) hebben zeker een kans om te verongelukken. Dat willen we natuurlijk niet dat er gebeurd.
Houd er rekening mee dat als je advies geeft dat er ook kinderen zijn die het truukje na gaan doen en flinke schade kunnen oplopen en aanbrengen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:56

Elisa2 schreef:
ze willen tips dus geef ik ze tips waar ze mischien wel wat aan hebben..ik denk dat je nooit gezien hebt hoe ze paarden zadelmak maken bij een "prof" stal? je klinkt namelijk alsof je er echt helemaal niks van af weet.


Ik heb dus wel paarden zien mak maken/ inrijden enz... op een prof stal.
Nog sterker op meerdere profstallen.

Dus ik denk dat ik het nodige van weet.

Weet op welke stallen ik jouw tips hebt gezien?
Op de aller aller slechtste handelsstallen, die het hele bedrijf hebben volstaan met allemaal "reizigers".

Proffesionele stallen pakken dat echt anders aan.

Nee niet door knuffelen, maar logisch denkwerk, conseqentheid, ervaring, geduld en jarenlange ervaring.

En net zoals Mickey zegt, ook jonge meisjes lezen dit...
Wil jij verantwoordelijk zijn als er ongelukken gebeuren?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:48

Ik sluit me aan bij bovenstaande 2 personen.

Ik wil daar nog aan toevoegen dat ik het niet gepast vind dat je direct je gesprekspartners afschildert als mensen 'die er de ballen verstand van hebben' als ze het niet met je eens zijn of kritische kanttekeningen plaatsen.

Graag in het vervolg je gesprekspartners in hun waarde laten, ook als zij wellicht een andere mening hebben dan jij.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:54

Ik zou dit paard inderdaad weg brengen naar een prof, en er verder mn leven niet aan wagen.

Misschien heeft Eliza2 zin om een poging te doen? Ze lijkt wel een risicootje te durven nemen... Haha!

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:16

Citaat:
Hallo ,ik ben Elisa,ik werk op een handelstal in het midden van het land,hiervoor heb ik bij resim dressage gewerkt,en daarvoor bij nog een dressuurstal..hier bij de handelstal krijg ik allemaal soorten paarden,maar de meeste paarden zijn verkeerd gereden waardoor ze of..bokken,steigeren,niet meer voorwaarts zijn,hangen,hoofdschudden en noem maar op...dat is toch wel heel erg ik heb een paardenhouderij opleiding gevolgd en de orun gedaan,maar niemand schijnt in de gaten te hebben hoe het in nederland eraan toe gaat..dat is echt ernstig..



tsjah... het is erg jah... zit er ook een ziekenhuis bij in?
sorry hoor, maar vind wel dat je even een reactie mag geven waarin je het misschien toch wel een beetje eens bent met ons mede-bokkers en paardenliefhebbers... het is pas echt ernstig als mensen hun fouten niet toe willen geven (ja heb ik soms ook last van maar op een gegeven moment ga ik het wel inzien)
als jij verder niet beter weet en alleen maar mensen ziet die op die manier paarden "trainen" dan kan ik wel begrijpen dat je echt niet anders weet... maar dit lijkt me sterk, aangezien je zo overtuigend alles weet te vertellen.

Ontopic; doe het samen met een prof... dan heb ej iemand die er wat van weet en je bent erbij betrokken *LOL*

succes!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:29

wat een nare situatie
niet boos worden om wat ik zeg, maar het was schijnbaar niet zo slim om een groen paard te kopen
zo te horen missen jullie de ervaring voor een jong paard in te rijden
ook is goodtimes niet het allermakkelijkste bloed
ze zijn verektes slim en kunnen een onervaren ruiter al gauw kullen !

het slimste zou zijn hem lekker weg te brengen,dan maar even wat meer geld kwijt
maar zo doorgaan en je paard verder verpesten is het domste wat je kunt doen !
want zoals ik hoor is ie al een eind verpest....
breng m naar een goede bekende stal !
en regel dan ook dat je na of tijdens het zadelmakmaken een aantal keer les kunt krijgen op hem, zodat de professionele ruiter jou een heel eind op weg kan helpen met je paard !


wat elisa betrefd
dat zal wel een schaduwaccount oid zijn want ik hoop dat er NIEMAND zo achterlijk is haar "tips" op te volgen
ik heb op een heleboel profesionele stallen gewerkt, zowel dressuur als springen ,handelsstallen en maneges. maar niemand is zo achterlijk om binnen op de stenen en een laag plafond op het paard te gaan zitten
in de stal op de stenen mag op de meeste stallen niemand te paard zitten, ook niet op maneges oid met brave paarden
paard kan nl uitglijden en jij kan bekneld raken tussen muur en paard oid!!!
ook op de stenen een paard zadelmak maken ???? Boos! hoe kom je daarbij???
je breekt alle botten in je lijf als je valt!

er lezen veel jonge meisjes mee, ik hou mijn hart vast als ze jouw "adviezen" proberen op te volgen


TS en vriendin, veel succes met jullie paard en wees zo verstandig hem weg te brengen !

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:36

Ik heb naar aanleiding van een aantal reacties hier extra niet gereageerd in dit topic om mezelf niet te ergeren aan onbenullige reacties. Maar ik kan het even niet laten om te zeggen dat wij bij het zadelmak maken op de wasplaats opstappen. Dat is een klein vierkant zodat het paard niet wegkan met een stenen ondergrond. En in al die jaren is er nog nooit iets gebeurd op die stenen en zijn de paarden ontzettend braaf met opstappen. Maar wanneer je gaat opstappen in een stal met stenen ondergrond vraag je naar mijn mening idd om problemen. Wel eens eraan gedacht hoe je moet gaan zitten als dat paard stijgert om je hersenpan heel te houden? En er zijn wel degelijk paarden die op het steen stijgeren! Niet snel, maar ze zijn er wel degelijk!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:39

Ik geloof dat hier wel genoeg over gezegd is. Ik zet een slotje.

Over het 'paarden steigeren niet op steen': elders op Bokt loopt een topic over een pony die moest worden afgemaakt omdat hij met steigeren op steen achterover was geklapt en zn schoft had gebroken: [VvdD] Sam weg-schoft gebroken