wat moet je weten als je nog nooit gesprongen hebt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:56

nou gewoon een keer een kruisje springen kan niet zo'n kwaad hoor.
Als je niet in de mond trekt valt het allemaal wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:56

Cowgirl schreef:
Nog ff en we kunnen helemaal geen rij vragen meer stellen op bokt want het enige wat de meeste schreeuwen is LES LES LES.

Bah, een klein beetje theorie kan er gerust bij en is niet verkeerd. En wie heeft er vroeger nou nooit eens zomaar gesprongen.

Wees wel even met zijn 2en, voor het geval dat en een 2e persoon is handig om de hindernis/cavalettie aan te passen.

Ik zou beginnen met de caveletti, oefen hierop je verlichte zit. Als je dit onder controle hebt bouw je achter je balkjes een hindernisje.
Maak de hindernis wel zo hoog dat je paard ook echt springt. Soms zie je wel eens dat de hindernis te laag is en dan huppelt het paard er over heen. Zo kan je nooit goed oefenen.

Voor de hindernis in verlichte zit, handen ietsjes naar voren en voor je uitkijken. Hang ook even een extra beugelriem om de nek kun je je daar eventueel aan vast houden.

Verder sla nog even een boek open en oefen even droog.


Helemaal mee eens. Zorg dat je je beugels een paar gaatjes korter doet en spring inderdaad niet TE laag. 60 cm is prima hoor! Boven de sprong goed je hand mee naar voren en verder gewoon pret hebben.

Ik weet dat ik als vijfjarig grietje zonder ooit les te hebben gehad op de pony van mijn zus stiekem ging springen zonder zadel Haha!
Verstandig was het niet, maar leuk wel Haha!

Tuurlijk vind ik ook dat les heel belangrijk is, maar voor een klein sprongetje voor de pret denk ik dat je het ook wel even met een stalgenootje of zo af kan.
Ik versta een klein sprongetje meer onder pret dan werkelijk springen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:58

runningkawa schreef:
nou gewoon een keer een kruisje springen kan niet zo'n kwaad hoor.
Als je niet in de mond trekt valt het allemaal wel mee.


Ja, idd... ALS.... maar als je alles op eigen houtje gaat doen zonder iemand er bij die er min of meer verstand van heeft.... vind ik het wel risicovol... zeker als je helemaal niet weet wat je moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:58

nou 60 cm kan allemaal wel hoor.
daar kan een paard nog over stappen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:59

Pipo schreef:
Ik versta een klein sprongetje meer onder pret dan werkelijk springen.


Volgens mij wil de TS graag leren springen, dus dat gaat mij verder dan een keer een huppel maken, of lees ik nu ergens overheen?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:00

runningkawa schreef:
nou 60 cm kan allemaal wel hoor.
daar kan een paard nog over stappen


Je kent mij en mijn springkunsten...... Ik kan mn nek nog breken over een cavaletti Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:00

ze heeft het over een simpel sprongetje

dat is zoiets van 60 CM

Of versta jij daar een mega jump onder Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:00

japke schreef:
nou vraag ik me af waar ik aan moet denken als ik eens een simpel sprongetje wil maken. ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bloos

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:01

runningkawa schreef:
ze heeft het over een simpel sprongetje

dat is zoiets van 60 CM

Of versta jij daar een mega jump onder Haha!


60 cm is voor mij al hoog genoeg ja Knipoog Haha! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:02

Maar omdat jij dat hoog vind betekend dat niet dat het niet te doen is. Lachen

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:02

Ik heb hier nog niet de goede raad voorbij zien komen dat je jezelf moet aanleren om je hoofd iets buiten de manenkam te houden, maakt niet uit of het links of rechts is, maar iig er niet recht boven.

Ik weet nog goed dat de eerste sprong van iemand meteen een tand door de lip tot gevolg had, omdat het paard dus iets hoger kwam als de ruiter met het zijn hoofd had ingeschat.

Je gewicht moet natuurlijk wel recht boven je paard zijn.

Als je in verlichte zit zonder je evenwicht te verliezen (en zonder aan de teugels te hangen) over 5 cavaletti's kunt lopen (in draf), mag je van mij de 4e cavaletti boven op de 5e leggen. Dat is al een mooi begin van een sprong. Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:04

Citaat:
Feit is dat ik wel gelijk heb....

Bokt wordt steeds vaker gezien als een vraag maar raak forum, waar je half les kunt krijgen... zo werkt het gewoon niet.

En dit soort vragen.... nee... sorry. Dan moet je gewoon les nemen of het laten.


Maar BOKT is er toch juist voor dit soort dingen(excuses voor het off topic gaan).
Maar het nadeel is dat iedereen vaak zo kort af doet . Op WESTERN was ook een meisje dat wat vroeg maar die werd gelijk afgesnauwd met LES NEMEN!!!. ipv een serieus opbouwend en stimulerend antwoordt. We willen juist dat Western in een goed daglicht komt te staan, maar op deze manier zal dat nooit gebeuren.
Was er maar iemand die zei: Goh meid ik woon in de buurt ik kom een dagje langs.....maar nee snauwen op BOKT is toch veel makkelijker.

Ja wat hebben we daar nou aan.

Tuurlijk kun je niet leren rijden van BOKT, was dat maar waar dan was ik misschien wel tegenstander van Anky in Athene.

BOKT is juist een goede manier om dingen te onderbouwen, om mensen in de gelegenheid te stellen vragen te plaatsen waar dan hopelijk normaal en zonder gesnauw een onderbouwend antwoordt gegeven kan worden.
Maar helaas dat laatste onderbreekt steeds vaker.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:05

runningkawa schreef:
Maar omdat jij dat hoog vind betekend dat niet dat het niet te doen is. Lachen


Dat hoor je mij ook niet zeggen, alleen (wat bij mij nu het punt is) Ik vind niet dat iemand maar aan moet gaan zitten modderen als er nog nooit een les in springen is geweest. Ik wéét wel dat eens de eerste keer moet zijn, ik wéét wel dat 60 cm niet hoog is.... Maar daar gaat het mij nog geneens om.
Ik ben er gewoon niet zo voor om op eigen houtje dingen te proberen, zonder dat daar iemand bij is die er verstand van heeft.

Op RT wordt altijd maar gehamerd op het nemen van goede les. Daar ben ik ook helemaal vóór. Een paard is zo naar de gvd gereden en door dingen verkeerd te doen, kun je een hoop schade aanrichten.

Ik vind dus.... maar dat is nogmaals mijn eigen mening..... dat het op eigen houtje springen niet iets is wat aan te raden is.... er kan een hoop fout gaan met springen en dat kun jij als ervaren springer niet ontkennen... 60 cm is genoeg om je nek te breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:07

Sugarmiss schreef:
Ik heb hier nog niet de goede raad voorbij zien komen dat je jezelf moet aanleren om je hoofd iets buiten de manenkam te houden, maakt niet uit of het links of rechts is, maar iig er niet recht boven.

Ik weet nog goed dat de eerste sprong van iemand meteen een tand door de lip tot gevolg had, omdat het paard dus iets hoger kwam als de ruiter met het zijn hoofd had ingeschat.

Je gewicht moet natuurlijk wel recht boven je paard zijn.

Als je in verlichte zit zonder je evenwicht te verliezen (en zonder aan de teugels te hangen) over 5 cavaletti's kunt lopen (in draf), mag je van mij de 4e cavaletti boven op de 5e leggen. Dat is al een mooi begin van een sprong. Haha!


Het advies dat ze niet moet duiken boven de sprong lijkt mij dan verstandiger. Want met je hoofd aan een kant geeft scheefzitten tot gevolg. En dat is ook boven de sprong niet gewild.

Je klein willen maken en dicht bij je zadel blijven is ook belangrijk boven een sprong. Maar op 60 cm maakt dat allemaal nog niet zo heel veel uit Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:09

Cowgirl schreef:
Maar BOKT is er toch juist voor dit soort dingen(excuses voor het off topic gaan).
Maar het nadeel is dat iedereen vaak zo kort af doet . Op WESTERN was ook een meisje dat wat vroeg maar die werd gelijk afgesnauwd met LES NEMEN!!!. ipv een serieus opbouwend en stimulerend antwoordt. We willen juist dat Western in een goed daglicht komt te staan, maar op deze manier zal dat nooit gebeuren.
Was er maar iemand die zei: Goh meid ik woon in de buurt ik kom een dagje langs.....maar nee snauwen op BOKT is toch veel makkelijker.

Ja wat hebben we daar nou aan.

Tuurlijk kun je niet leren rijden van BOKT, was dat maar waar dan was ik misschien wel tegenstander van Anky in Athene.

BOKT is juist een goede manier om dingen te onderbouwen, om mensen in de gelegenheid te stellen vragen te plaatsen waar dan hopelijk normaal en zonder gesnauw een onderbouwend antwoordt gegeven kan worden.
Maar helaas dat laatste onderbreekt steeds vaker.


Dat klopt ook wel, maar als je mijn eerlijke mening wilt weten (en zo niet, dan geef ik um toch maar even nu Knipoog ) dan vindt ik het hele topic RT een beetje randgeval. Het is gewoon niet mogelijk om alles vanaf je pc te kunnen bekijken, advies te geven en het altijd maar bij het rechte eind te hebben.

Maar er zijn gewoon best veel mensen die dat wel denken. Dan krijg je soms adviezen dat ik denk : hoe KOM je daar op? Dat slaat dan als een tang op een varken en daardoor kunnen heel veel mensen dingen fout aanleren. Niks ten nadele van iedereen die het goed bedoelt, maar uiteindelijk is het alleen mogelijk om echt goede adviezen te krijgen van de mensen die bij jou in de buurt zijn en jou en je paard kunnen ZIEN rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:10

op een paard stappen is genoeg om je nek te breken.

maar ik geloof niet dat door een keer een kruisje te springen je een paard naar de gvd rijd.
Doe je dat wel, lukte dat ook wel zonder dat kruisje.

Tuurlijk is goede les belangrijk
Maar voor een keer kijken of je denkt dat springen grappig is, is het voldoende om ff iemand in de buurt te hebben.
Meer voor het geval dat je eraf zout dan voor het verpesten.

Denk je dat het wel leuk is, is het verstandig daarin les te nemen

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:12

japke schreef:
ik wil niet eigenwijs lijken maar als ik nou een heel kleintje neem 60 cm ofzo voor het gevoel of het leuk is of is dat raar?

Een kleine sprong is geen sprong. Ondanks dat ik je niet aanraad om meteen voor 1 meter te gaan Haha! is dit wel de beste manier om te leren hoe een sprong aanvoelt. Je hebt het afzetmoment, het zweefmoment en het neerkomen. Doordat de sprong wat hoger is duren deze momenten dus ook wat langer, dus voor een beginner duidelijker te voelen.
Een sprong van 60 cm is voor een normale maat paard iets waar hij maar net zijn benen iets voor hoeft op te tillen. Voor je het weet ben je al aan de andere kant. De tijd om op houding etc. te letten is er haast niet.

Maar...don't try this at home... Clown

De basis -je evenwicht- is iets wat je wel al moet hebben, die krijg je dus alleen door de voorbereidende oefeningen (cavalletti) te doen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:14

Citaat:
Maar er zijn gewoon best veel mensen die dat wel denken. Dan krijg je soms adviezen dat ik denk : hoe KOM je daar op? Dat slaat dan als een tang op een varken en daardoor kunnen heel veel mensen dingen fout aanleren. Niks ten nadele van iedereen die het goed bedoelt, maar uiteindelijk is het alleen mogelijk om echt goede adviezen te krijgen van de mensen die bij jou in de buurt zijn en jou en je paard kunnen ZIEN rijden.


Ben het met je eens hoor Knipoog Je hebt daar zeker gelijk in.

RT maar sluiten dan Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:16

Pipo schreef:
Het advies dat ze niet moet duiken boven de sprong lijkt mij dan verstandiger. Want met je hoofd aan een kant geeft scheefzitten tot gevolg. En dat is ook boven de sprong niet gewild.

Welke fout zal een beginnende springer eerder maken Knipoog
Liever de waarschuwing van je hoofd naast de manenkan en dan later weer op je gewicht letten, dan wel duiken (daar kun je op wachten Haha!) en een tand door je lip.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:20

Sugarmiss schreef:
Welke fout zal een beginnende springer eerder maken Knipoog
Liever de waarschuwing van je hoofd naast de manenkan en dan later weer op je gewicht letten, dan wel duiken (daar kun je op wachten Haha!) en een tand door je lip.


Als je zorgt dat je een piercing bij je hebt, kun je er gelijk eentje door je lip heen doen... sla je twee vliegen in één klap. ha ha sorry, off-topic

On topic: misschien nog niet zo erg, een keer goed butsen op de manenkam, leer je ook weer van nietwaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:23

Sugarmiss schreef:
Welke fout zal een beginnende springer eerder maken Knipoog
Liever de waarschuwing van je hoofd naast de manenkan en dan later weer op je gewicht letten, dan wel duiken (daar kun je op wachten Haha!) en een tand door je lip.


Het is een vervelend iets om later als instructeur te moeten afleren bij een leerling Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:33

@Pipo; heb je gelijk in, maar ik ken er ook genoeg die bij een volgende lesgever weer konden afleren wat ze bij een eerdere lesgever hadden aangeleerd.

Als iemand toch wil springen kies ik liever voor de minst pijnlijke manier. Als men het dan leuk vind zal er allicht mettertijd wel een instructeur bij te paskomen.

Citaat:
On topic: misschien nog niet zo erg, een keer goed butsen op de manenkam, leer je ook weer van nietwaar?

Op deze manier komt er dus waarschgijnlijk geen vervolg en wie weet wat voor een Olympisch kampioen we dan mislopen Haha!

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:35

Het valt me wel erg op bij dit topic dat iedereen dingen zegt over zichzelf. En een paard heb je niet zo snel naar de gvd gereden Knipoog Je merkt het zelf ook wel denk ik als je iets fout doet. En een tweede persoon zal het alsnog wel zien als jij het niet doorhebt. Waarom zou je geen theorie op bokt mogen geven? Waarom zijn al die paardenboeken dan uitgegeven? Wist je dat ik misschien wel een kwart van mijn rijkennis uit boeken heb? Het echte werk moet natuurlijk op het paard gebeuren, maar wat achtergrondkennis kan geen kwaad Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:26

runningkawa schreef:
op een paard stappen is genoeg om je nek te breken.

maar ik geloof niet dat door een keer een kruisje te springen je een paard naar de gvd rijd.
Doe je dat wel, lukte dat ook wel zonder dat kruisje.

Tuurlijk is goede les belangrijk
Maar voor een keer kijken of je denkt dat springen grappig is, is het voldoende om ff iemand in de buurt te hebben.
Meer voor het geval dat je eraf zout dan voor het verpesten.

Denk je dat het wel leuk is, is het verstandig daarin les te nemen


Hier ben ik het helemaal mee eens!

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:57

Sugarmiss schreef:
Welke fout zal een beginnende springer eerder maken Knipoog
Liever de waarschuwing van je hoofd naast de manenkan en dan later weer op je gewicht letten, dan wel duiken (daar kun je op wachten Haha!) en een tand door je lip.


Nou, de meeste beginners die ik zie springen steken hun benen wijd van hun paard, waarbij ze gaan rechtstaan, brengen hun handen omhoog en maken die breed, en blijven gewoon rechtstaan (dus niet naar voor) dus denk dat de kans van een manekam tegen de lip vrij klein is hoor Knipoog