jong paard, achter de teugel, enz...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

jong paard, achter de teugel, enz...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 00:37

de titel is wat vaag, maar ik zal het eens uitleggen
op de manege zit er nu een grijs schimmeltje
6 jaar oud
heeft pas 2 jaar op de wei gestaan en er is niks mee gedaan
het paard waar ik normaal mee rijd heeft singeldruk, dus die staat een weekje of 2 op de wei
enik mocht met de nieuwe uitproberen
het is me heel goed meegevallen,
in stap en draf zit er een rem en een stuur op, in galop is die nog zoek
ook hele makkelijke zachte gangen, alleen de galop gaat beetje vlugmaar ik heb op de volgende problemen gekomen

moeilijk een versnelling hoger te krijgen, ik had geen zweep bij,dus overgang gaat zo:
been,
geen reactie
nog eens been
nog niks
beetje harder been
nog niks
schopja,
versnelt beetje
nog wat harder schopje
gaat in draf

als hij dan enmaal in draf zat ging die veel te vlug
hield zen hoofd hoog, en zodra ik aan de teugels kwam kroop de achteruit met zijn hoofd, als ik langere teugel gaf volgde die men hand niet
been: ofwel reageerde die niet, ofwel te explosief
wijken kan die niet
beetje glukt om te wijken langs de muur, maar niet echt denderend
de galopwas hetzelfde als de draf
benen geen reactie
gaf je harder been, dan galopeerde die weg, in 3 sprongen waren we aan de andere kant van de piste, was er een bakrand, merkte hij dat hij de bocht niet ging halen, dus stopte hij maar Haha!

maar tot daar
men vrag is dus
wat ka,n ik eraan doen om hem beter aan het been te krijgen, dus dat die reageert bij lichte druk, en niet meer zo explosief reageert
en hoe kan ik ontspanning erin krijgen
tegen het einde van de les volgde die men hand redelijk, en speelde hj stofzuiger,
dus dat is wel goed
maar voor de rest... Haha!

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:30

ten eerste wil ik zeggen dat ik het wel een beetje lastig vind hierop te reageren omdat ik niet heb gezien hoe je hebt gereden, wat je zegt over de voorwaartse overgang, misschien hou je hem wel per ongeluk tegen met je hand en dat hij daarom niet goed reageert maar ik neem aan dat je instructeur dat dan ook wel had gezien.

voortdurend drijven heeft niet zo veel zin denk ik, geef hem liever een keer een tik met de zweep en als dit inhoudt dat je dan heel veel de zweep gebruikt is een spoortje misschien vriendelijker maar dat moet je misschien overleggen met je instructeur.
zonder stijgbeugels rijden kan soms ook helpen omdat je hierdoor een diepere zit krijgt. *LOL*

voor de ontspanning niet zoveel druk op de teugels nemen, veel
wendingen en van hand veranderen, dan blijft hij ook geconcentreerd en hij was aan het eind van de les toch redelijk ontspannen zei je dus ik denk als je er wat vaker op rijdt dat het dan misschien vanzelf beter gaat.

wijken voor het been zou ik pas mee verder gaan als hij beter aan de hulpen is bij gewone voorwaarts overgangen.

ik hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee. OK dan!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:43

Dit lijkt erg op een paard dat zich vasthoudt door problemen in de rug of event. z'n gebit. Waarom heeft het beestje 2 jaar stil gestaan?
Ik zou in ieder geval controleren of het zadel goed ligt, of hij geen pijn heeft en of hij scherp is. Als dat allemaal niet het geval is is er een rijtechnisch probleem.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:44

Je zegt het zelf al,jong dier niets meegedaan dus vooral rustig en met beleid beginnen.
Dat een jong/onbeleerdpaard in draf hard gaat komt omdat ie de balans nog moeilijk kan vinden.Zit ook iemand op zijn rug die ook als stoorzender kan werken.
Gewoon zijn spieren sterker maken,plezier aan het werk laten beleven,ik zou even zijn tanden na laten kijken(ivm achter de teugel)en in alle rust beginnen.
Groet dagmach

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:13

ik denk dat het beestje het gewoon niet begrijpt. Je zegt al dat er nog bijna niks mee is gedaan. Met veel geduld alles aanleren.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 10:36

bedankt Lachen
de zadels liggen op geneen paard goed,
doordat het een testpaardje is mag je er een ewoon zadel opgooien
ik heb er een genomen die overal mooi aansluit, en die de ruggegraat en de schoft netjes vrijlaat
de reden waarom die 2 jaar stilgestaan heeft is onbekend,
maar het is ook raar waarom die bij een handelaar terechtgekomen is
zijn manen en staartwortel zijn half afgeschuurt=zomerexceem!?
en zijn staart is op halve lengte afgknipt,waarom weten we niet...

het wijken zat in de les, dus teste ik even of hij het kon
hij kan het wel langs de muur, niet denderend, maar toch
heb ik maar een keer of 2 gedaan ze...

Danea: in e voorwaartse overgangen gaf ik vrijwel losse teugel, zeker in het begin, ook omdat die helemaal wegkroop en zich opkropte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:06

Het klinkt een beetje alsof er gewoon totaal geen verbinding is van achter naar voor.

Rijd hem in het begin heel simpel op een contactteugel naar voor. Het is goed dat je hem de ruimte wilt geven als hij zich zo opkropt, maar hij moet wel leren een contact op het bit aan te nemen. Zorg er dus voor dat je steeds iets gevoel met de mond houdt, de teugel niet los laten komen.

Op een gegeven moment zul je moeten gaan voelen dat hij het bit iets meer gaat aannemen, dan pas kun je gaan schakelen.

wel moeilijk op een manegepaard dat nog door vele anderen word gereden tussendoor.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 11:14

idd, das het moeilijkste
ik denk wel dat ze hem niet in beginners enzo gaan gebruiken, geoon omdat hij te jong is (ze zijn redelijk zuinig op de goede paarden)
ik heb met hedera ook leren goed te rijden, door 1 keer per week te rijden, nu kan ik ook probleemloss stappen, en draven *aan teugel Haha!*
galoperen komt ze ook al rond,
dus meestal na een halfuurtje zwoegen heb ik haar redelijk goed aan het lopen
nu is de uitdaging een beetje af
ik kan haar goed laten lopen, en daar stopt het
om meer te kunnen moet je meerdere keren kunnen rijden
maar goed, nu ga ik ferm oftopic Haha!

op het einde kwam die wel een beetje naar beneden, en zocht die contact (bij het uitstappen)
ik heb ook een beetje vroeger gestopt,terwijl de andren aan het draven waren stapte ik al met lange teugel, hij was op, en ik was niet veel
beter Haha!

Zep: bij het minste contact kropt die zich op
dus echt dat de teugels loshangen,neem je de teugels wat korter, dan kropt die nog verder op
moet ik dan nog korter nemen totdat die zich niet meer kan opkroppen,en dan langzaam langer laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:53

Nee, gewoon 1 lengte zoeken die hem goed past. Hij moet leren je hand naar voren toe op te zoeken. Als je nu dus helemaal loslaat aan de voorkant, zal hij nooit leren het bit te accepteren.

Dit is best moeilijk met een jong paard en vereist redelijk wat gevoel. Hopelijk kan iemand op de manege je vanaf de grond verder helpen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 18:01

de instructeur zal geen probleem zijn
ikzelf ga er ook deftig moeten aan werken, mijn houding trekt nl op niet veel
(ik zit altijd te rond met men schouders, en voorover)
dus dat ion combi met een wat onervaren paard is niet alles, maar het is maar 1 keer per week, en dan kunnen we het( samen leren Knipoog