Changementjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-01 22:02

Ik ben nu bezig met changementjes.Van hand veranderen en dan changeren.Nu heeft die Schijnheilig gekke schimmel het al door als ik van hand ga veranderen in galop.Dat is dus niet de bedoeling want ik wil straks contragalop gaan oefenen en dan mag ie ook niet overspringen.Nu ga ik bij x 1 pas draven en dan weer aangaloperen, maar dat is niet de bedoeling van changeren..heeft iemand tips voor mij,?

Groetjes ymke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 23:18

voordat je begint aan vliegende wissels moet je paard goed aan je hulpen staan, anders kom je, zoals je beschrijft in de problemen bij de contragalop. Een changement kun je pas maken wanneer je je paard goed kunt rechtstellen en ook goed kunt laten buigen om je been in de galop.
Je paard mag pas changeren op jouw hulp, [buitenbeen iets achter de singel, binnenbeen op de singel, stelling iets naar binnen, en changee!]
In de contragalop moet je je realisren dat je nog steeds de hulpen geeft voor die 'andere' galop, dus OOK je gewichtshulpen.
Eigenlijk is het verstandiger je vliegende wissel pas te gaan oefenen wanneer je de contragalop goed beheerst, dwz langer dan een halve zijde maar ook 3 hele voltes en rechte lijnen!
Wanneer je je vliegende wissel maakt, maak die dan steeds op een ander punt in de baan. Ik rij vaak van hand veranderen, halve/hele volte contragalop en pas changeren op de lange zijde, of liever binnenhoefslag. Leer jezelf de changementen op de letter te rijden, wel steeds een anderen letter. Zo hou je de oefenign afwisselend en leert hij op je hulp te wachten.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 23:26

Zeker niet oefenen met een drafpas ertussen, daarvan wordt de wissel heel rommelig. Je kunt een eenvoudige wissel doen (dus door de stap) maar beter is het om het af te wisselen, en als je paard denkt dat hij moet changeren door te rijden naar de contragalop. Hij moet leren wachten op jouw hulpen en neit zelf initaitef nemen. Bovendien kun je je wissels op verschillende plaatsen rijden (na een stuk contragalop bv) of een keer halthouden op de diagonaal. Maar zoals Jippie al zegt, je paard moet er wel goed voor aan de hulpen staan. In de Paard en Sport van deze week staat een goed artikel over changeren.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 23:28

Zeker niet oefenen met een drafpas ertussen, daarvan wordt de wissel heel rommelig. Je kunt een eenvoudige wissel doen (dus door de stap) maar beter is het om het af te wisselen, en als je paard denkt dat hij moet changeren door te rijden naar de contragalop. Hij moet leren wachten op jouw hulpen en niet zelf initatief nemen. Bovendien kun je je wissels op verschillende plaatsen rijden (na een stuk contragalop bv) of een keer halthouden op de diagonaal. Maar zoals Jippie al zegt, je paard moet er wel goed voor aan de hulpen staan. In de Paard en Sport van deze week staat een goed artikel over changeren. Maar ik zou beginnen met de contragalop, en als de basis daarvan goed is dit combineren met changementen. Ik zou daar ook niet te lang mee wachten, dan loop je nl het risico dat ze zo bevestigd zijn in de contragalop dat ze nerveus wordne bij de changementen omdat ze denken dat dat niet mag. Hangt ook een beetje van je type paard af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 09:42

Vooral niet te vaak oefenen, en al helemaal niet steeds op de diagonaal. Denk ook aan links- en rechtsomkeert, grote 8, S etc.
Als je wat verder bent en je wilt jezelf "controleren", dan kun je gebroken lijnen gaan rijden, waarbij je de ene keer wel twee wissels maakt, en de volgende keer niet. Snappie?

Grtz, Sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 18:52

hoi
en ik zou ook als tip geven om de wissel niet te leren voor dat je de contra goed kent zoals jippie ook al zei.Doordat ik eerst met Kawa heb gesprongen kende hij de wissel dus ook al. en die deed hij meteen als ik maar van hand veranderde, dus niet op men hulpen, maar in het parcour vond ik dat wel handig maar toen ik gind dressuren was dat niet meer handig.elke keer als ik ook maar een beetje stelling naar de andere kant vroeg sprong hij om want hij wist dat dat makkelijker galopeerde.dus niet leren als het nog niet hoeft.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 09:20

Het wordt inderdaad aangeraden om de contragalop eerst te bevestigen en dan pas met de galopswissel te beginnen.
Halve grote volte links, gevolgd door halve grote volte rechts werkt bij mij ook goed. En rechts/linksomkeert...

Maar toch eerst maar eens contragalop oefenen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 12:01

Ik ben het ook aan het oefenen maar Leys wordt erg heet Boos! . Met een balk wordt hij nog veel heter dus daar ben ik mee gestopt Bloos .

Nog doe ik het met een drafpas ertussen bij het van hand veranderen en bij hem werkt het goed. Hij weet nu als ik in galop van hand verander dan hij terug en weer weg moet ik de hoop dat hij het doorkrijgt en doorspringt en dat begint nu redelijk te komen. Oke het is niet ideaal maar hij is zo slim en snel dat dit de enige manier Schijnheilig . Daardoor sluit zijn galop ook meer en gaat meer op de achterhand lopen en dat is nu net de bedoeling.

Dat artikel in paard & sport is goed alleen krijg ik dat nooit voor elkaar. Ik krijg het gevoel dat dit soort dingen alleen te doen is wanneer jezelf en je paard M zijn. Ik dressuur alleen voor de gynastiek dus hij moet het leren voor het springen denk dan toch dat het dan anders is.

Ieder paard is anders en reageerd ander op bepaalde oefeningen.

Iemand nog tips voor een heet paard??

Gr Pris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 17:52

Hoi Pris, mijn paard kan ook heel erg heet worden maar de oefeningen die ik hem leer zijn eieglijk nooit een probleem geweest.
Het changeren heb ik als volgt gedaan. Eerst zorg ik dat hij goed verzameld is en ik hem helemaal terug en naar voren kan rijden. Dan ga ik van hand veranderen, maakt een grote halve volte in contra en chageer pas op de lange zijde door hem iets naar binnen te stellen, vooral niet te veel, binnenbeen op de singel en buitenbeen er achter en dan doet hij het al.
Hou je hulpen licht, niet gaan dwingen [dan worden ze juist heet]. Een goed gegymnasticeerd en uitgebalanceerd paard zal vanzelf gaan changeren op die hulpen. Succes er mee. Party!! Party!! Party!! Party!!

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 19:54

als je paard vanzelf gaat chancheren dan moet je hem terug nemen en opnieuw in de galopwaar je in zat doorrijden. en als hij het goed doet belonen. gewoon blijven oefenen, je paard mag pas over gaan als jij het zegt. en soms snappen ze het niet , dus neem het ze niet kwalijk, word niet boos.en inderdaad niet elke dag oefenen.doei succes !!