martingaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 10:54

als ik op Silas naar buiten ga doet hij soms vreselijk irritant.. overal van schrikken... en als er een vrachtwage ofzo langs komt vreselijk ervandoor gaan.... bokkend

maar zodra hij schrikt van iets of er komt wat engs aan gooit hij wel helemaal zijn hoofd in de lucht en gaat harder lopen.. ik kan dat niks meer doen..


kan ik dit oplossen door een martingaal om te doen...? teminste, oplossen, zou het helpen? ik heb er toch nog 1 liggen dus ik zou het kunnen probere of heben jullie andere ideeen?


Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:05

Heb het zelf vroeger ook altijd gedaan, alleen met buitenrijden, even de martingaal om.
Mijn paard schrikt overigens niet van welk verkeer dan ook, maar peerde hem op paardjes waar ik weleens een flink galop deed.
Kop in de lucht en ik kon niets meer. Met een martingaal om had ik gewoon een hele hoop meer te vertellen.
Stel hem wel zo in hij alleen in werkt als je paard zijn hoofd omhoog brengt.
Verder zelf ontspannen als er iets aankomt. Het paard voelt jou gespannenheid en reageert daar ook op. Komt er iets engs aan, ga tegen hem praten oid. Werkt bij de meeste paarden ook goed!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:06

als je de martingaal op de juiste maat hebt, dan voorkomt ie dat het paard zijn hoofd omhoog kan gooien, je hebt dus dan iets meer te vertellen. Ik zou het gewoon eens uitproberen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 17:47

oke dan ga ik het toch eens proberen.... vorige keer zat ik ook wel erg gespannen wat hi jook merkte, ben toen bij de volgende vrachtwagen wat meer erop gaan leteen dat ik ontspannen bleef zitten, en dat ging al beter.....

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 22:49

idd, je kunt best eens met een martingaal proberen, maar laat hem er eerst gewoon in de bak aan wennen.
hij is dan iets gedwongen zijn hoofd naar beneden te brengen waardoor hij rustiger word. Straffen is geen goed plan, alleen belonen. is hij buiten dan nog zo ongeduldig dan kun je iemand vragen of die met je meel loopt
succes!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 09:32

ja denk ook dat het het kop in de lucht gooien oplost!
er bokkend vandoor gaan lijkt me niet.
Mijn vzpony heeft ook de neiging om als ie er zin in heeft kop in de lucht te gooien en lekker rennen maar.
met een martingaal gaat het echt een stuk beter.
gewoon proberen dus, een martingaal kan volgens mij niet zoveel kwaad als het niet nodig is omdat heeft toch geen inwerking heeft als je paard zn hoofd niet de lucht in gooit!

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:27

ik zou het ook proberen, bij mij helpt het met buitenritjes. nou is mijn pony wel n ongelooflijke zeikerd maar ze kan tocht voortaan rustig van thuis naar de club stappen

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 20:31

oke ik ga het dan woensdag meteen uitprobere Knipoog

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 20:59

wij doen dat ook altijd bij Darmoor. Darmoor kan (heel af en toe) een beetje de neiging hebben om iets te druk te worden en d'r hoofd dan in de lucht te gooien. De martingaal werkt prima Lachen
En als ze braaf zijn hebben ze ook nergens last van Lachen

"All the things we've lost, will teach us see the pretty things in life" ღ - Krezip - Sweet Goodbyes
            I stepped on a cornflake, so I guess I'm a cereal killer...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 06:59

Fairie schreef:
idd, je kunt best eens met een martingaal proberen, maar laat hem er eerst gewoon in de bak aan wennen.
hij is dan iets gedwongen zijn hoofd naar beneden te brengen waardoor hij rustiger word.

Ik hoop niet dat je hiermee bedoelt dat je de martingaal zodanig strak heb staan dat je hem in normale stand naar beneden trekt, want daar is een martingaal niet voor bedoeld.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 08:08

Ik rij altijd met martingaal, raar eigenlijk maar standaard zit de martingaal aan het hoofdstel. Ik rij momenteel een 4 jarige en ik doe het eigenlijk uit voorzorg. Ik zorg wel dat de martingaal heel lang zit en ik moet zeggen ik heb hem nog nooit nodig gehad. Op de wedstrijden (dressuur) gebruik ik hem natuurlijk niet, ook niet tijdens het losrijden maar verder altijd ook in de les. Zorg wel dat hij op de juiste lengte zit dus niet kort maar lekker lang. Succes

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:06

Arno24"]
[quote="Fairie schreef:
idd, je kunt best eens met een martingaal proberen, maar laat hem er eerst gewoon in de bak aan wennen.
hij is dan iets gedwongen zijn hoofd naar beneden te brengen waardoor hij rustiger word.

Ik hoop niet dat je hiermee bedoelt dat je de martingaal zodanig strak heb staan dat je hem in normale stand naar beneden trekt, want daar is een martingaal niet voor bedoeld.
[/quote]

idd, als paard hoofd gewoon heeft dan hoort ie niet strak te staan, hij hoort pas in te werken als paard zn hoofd abnormaal hoog brengt zodat je geen controle meer hebt!
een martingaal hoort zijn hoofd helemaal niet naar beneden te dwingen Scheve mond

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:57

Lautjuh123 schreef:
een martingaal hoort zijn hoofd helemaal niet naar beneden te dwingen Scheve mond


Tuurlijk wel, wel als ie zn hoofd de lucht in wil gooien

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:23

Steffi"]
[quote="Lautjuh123 schreef:
een martingaal hoort zijn hoofd helemaal niet naar beneden te dwingen Scheve mond


Tuurlijk wel, wel als ie zn hoofd de lucht in wil gooien
[/quote]

Zeg je nou niet precies hetzelfde wat Lautjuh123 zegt?? Verward
En ben het overigens met Lautjuh123 eens, een martingaal hoort het hoofd niet naar beneden te dwingen.
Het zorgt er alleen maar voor dat hij zijn hoofd niet abnormaal hoog in de lucht kan gooien. Hij dwingt niets. Een slofteugel dwingt het paard iets. Een martingaal niet.

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 10:26

nee ik doe hem ook niet zo strak dat hij zijn hoofd naar benede moet doen..!! maar dat als hij zijn hoofd in de lucht steekt, dat ik nog we iet ste zeggen heb......
ik doe hem zo strak, dat als hij zijn hoofd normaal heeft, dat hij nog losjes hangt... dat hij wel zijn hoofd iets naar boven kan brengen...

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:28

Als je een martingaal gebruikt om het hoofd naar beneden te houden dan ben je niet goed bezig. Een martingaal zorgt ervoor je toch neerwaartse druk uit kunt blijven oefen op het bit als het paard zijn hoofd heel erg hoog brengt. Dwing een paard niet om zijn hoofd laag te houden met een martingaal.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 10:30

Ik rij ook met martingaal buiten. Nuala wil nog weleens kop in de lucht gooien en gaan met die banaan Haha!
Ik heb de martigaal wel op zijn lost, dus ze kan eigenlijk alles, behalve haar hoofd helemaal omhoog gooien. (ze word dus niet in een houding getrokken ofzo)

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 09:39

Steffi"]
[quote="Lautjuh123 schreef:
een martingaal hoort zijn hoofd helemaal niet naar beneden te dwingen Scheve mond


Tuurlijk wel, wel als ie zn hoofd de lucht in wil gooien
[/quote]

ja maar ik bedoel als het paard zijn hoofd in normale stand heeft! dan hoort de martingaal het hoofd niet naar beneden te dwingen!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:13

Dan niet nee Tong uitsteken
had je stukje geloof ik niet goed gelezen Schijnheilig

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:26

annuh schreef:
als ik op Silas naar buiten ga doet hij soms vreselijk irritant.. overal van schrikken... en als er een vrachtwage ofzo langs komt vreselijk ervandoor gaan.... bokkend
heb je hem in de bak goed voor elkaar? als je dressuur goed is, moet je het kunnen oplossen zonder hulpteugels.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:27

Arno24 schreef:
Ik hoop niet dat je hiermee bedoelt dat je de martingaal zodanig strak heb staan dat je hem in normale stand naar beneden trekt, want daar is een martingaal niet voor bedoeld.
dat klopt. op deze manier krijg je een averechts effect.

Amor Vincit Omnia

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 07:46

nee in de bak is hij ook niet altijd de liefste maar ik ga niet wachten tot ik hem daar goed heb voor ik naar buiten ga.... aangezien ik hem maar 1 keer in de week rijd en de bak enorm zwaar is... maar ik weet wel hoe strak een martingaal moet hoor.. Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:00

Ik zou het zeker met een martingaal proberen....... Ook al zou deze te strak zitten, dan is het nog altijd beter om een te strakke martingaal om te hebben dan onder een auto te liggen.........

Het beste is natuurlijk om je paard rijtechnisch zo voor elkaar te hebben dat deze onzin niet gebeurt, maargoed dat is nou eenmaal niet voor iedere combinatie weggelegd.

ancy_is_cool
Berichten: 62
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:08

probeer het eens eerst een keer in de bak.. dan kan ie er in ieder gevel niej zoo snal vandoor gaan!! en dan als je pony gewend is het bij een buitenrit doen!!
OK dan!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:19

Het topic is al meer dan een jaar oud, lijkt mij een rustplekje waard

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers