binnenteugel/binnenbeen -- buitenteugel/binnenbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

binnenteugel/binnenbeen -- buitenteugel/binnenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 19:49

Gister een discussie met stalgenootje over dit.
Zij zegt dat binnenteugel/binnenbeen goed is ik zeg buitenteugel/binnenbeen.

Hoe rijden jullie (dus wat vind je goed)?
Waarom is die manier volgens jullie goed?

Zal dit als ik terugkom van vakantie uitprinten en aan dr laten lezen Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:59

ik rijd iig buitenteugel/binnenbeen, maar ik zou er mijn paard niet om verwedden dat dit ook absoluut juist is Tong uitsteken Haha! .

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:01

LDR (duitse systeem) rijd ik binnenteugel/binnenbeen en begrenzen met buiten been/teugel.
En 'gewoon' rijden met binnenbeen naar buitenteugel.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:11

LuvdaTossa schreef:
LDR (duitse systeem) rijd ik binnenteugel/binnenbeen en begrenzen met buiten been/teugel.
En 'gewoon' rijden met binnenbeen naar buitenteugel.

LDR is het duitse systeem niet, het duitse systeem is het zgn. klassieke systeem met de 6 dresuurbegrippen als rode draad erin.

On-topic Knipoog
Het is binnenbeen, buitenteugel. Binnenbeen om "opzij te duwen" Buitenteugel om de begrenzen.

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:19

Yep, ik rijd ook met mijn binnenbeen naar de buitenteugel. Ben nu steeds meer aan het concentreren op de buitenteugel, het lukt nu om een volte 10 meter volledig op de buitenteugel te rijden, binnenteugel heb ik er dan alleen maar bij om gelijke druk te houden, maar in principe zou ik hem los kunnen laten hangen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:26

LuvdaTossa schreef:
LDR (duitse systeem) rijd ik binnenteugel/binnenbeen en begrenzen met buiten been/teugel.
En 'gewoon' rijden met binnenbeen naar buitenteugel.


oeps... foutje? Schijnheilig Haha! Tong uitsteken Duitse systeem is klassieke rijden, ldr is laag-diep-rond zoals Anky en Sjef... Dat is heel verschillend...
Duitse klassieke rijkunst is in principe niet (zo ver) achter de loodlijn...

Ik rijd op de volte en in hoeken (en bij stelling) met mijn binnenbeen naar de buitenteugel (en been om te begrenzen als dat nodig is) en vraag en geef af en toe met mijn binnenteugel...
Moet regelmatig controleren in volte (openen en sluiten) of ik haar nog wel aan mijn binnenbeen en buitenteugel heb door mijn binnenhand naar voren te laten gaan richting mond en dan kijken of ze netjes in aanleuning blijft en door gaat waar ze mee bezig was...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:40

Binnenbeen, buitenteugel Lachen

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:50

zo, ze kan bijna een hele pagina afprinten Haha! OK dan! !

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:17

patos schreef:
Yep, ik rijd ook met mijn binnenbeen naar de buitenteugel. Ben nu steeds meer aan het concentreren op de buitenteugel, het lukt nu om een volte 10 meter volledig op de buitenteugel te rijden, binnenteugel heb ik er dan alleen maar bij om gelijke druk te houden, maar in principe zou ik hem los kunnen laten hangen.



<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:13

Met je binnenbeen rijdt je je paard in de buitenteugel , binnenbeen draagt zo zorg voor stelling en buiging, buitenteugel begrenst de buitenkant (voorkomt over de buitenschouder wegvallen). Paard neemt daardoor de buitenteugel aan en geeft na op de binnenteugel.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:59

Begrenzen jullie de buitenkant dan altijd of alleen als een paard ook daadwerkelijk over zijn schouder valt?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:22

In feite altijd, alleen soms sterker dan anders. De energie die het binnenbeen erin drijft vang je op in je buitenhand. De buitenteugel moet VOORKOMEN dat het paard over de schouder valt, dus moet ie er altijd zijn.
Op de circel gebruik je het buitenbeen als extra buiten begrenzing. Deze ligt dan iets verder naar achter 'op wacht', om in te grijpen als de kont dreigt uit te zwaaien. Zo vormen buitenteugel en buiten been een "muur" waarbinnen het paard beweegt.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:23

ik rijd vooral met m'n binnenteugel en buitenbeen, maar degene die mij les geeft zegt dat ik dat moet afleren omdat ik me pony met teveel stelling rijd..

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:28

HOE gebruik jij dan je binnenteugel en buitenbeen, eknein?

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:46

ehm ehm ik zal je es vertellen dat ik dat geen eens zo kan vertellen.. zal der wel es op letten Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos
volgens mij zet ik gewoon meer druk op de binnenteugel en ik druk wat meer aan met me buitenbeen.. Verward
maar het zou ook wel heel anders kunnen zijn want ik doe dat allemaal gewoon automaties Bloos
-xxx-nienke

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:20

binnenbeen / buitenteugel

maar in sommige gevallen, krijg je dan helemaal geen aanleunign meer op de binnenteugel, dus dan ff buitenbeen / binnenteugel
het hangt van het moment af

en vooral, alles moet mogelijk zijn, je moet je aanpassen op elke situatie dus ook als het moet zijn, binnenbeen/binnenteugel rijden of buitenbeen/buitenteugel

aanpassing aan de situatie is de boodschap, je niet vastpinnen op een bepaald ding

You can't win without losing !

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:41

QQQQ schreef:
Citaat:
In feite altijd, alleen soms sterker dan anders. De energie die het binnenbeen erin drijft vang je op in je buitenhand. De buitenteugel moet VOORKOMEN dat het paard over de schouder valt, dus moet ie er altijd zijn.
Op de circel gebruik je het buitenbeen als extra buiten begrenzing. Deze ligt dan iets verder naar achter 'op wacht', om in te grijpen als de kont dreigt uit te zwaaien. Zo vormen buitenteugel en buiten been een "muur" waarbinnen het paard beweegt

ik vraag het omdat ik dus geleerd krijg dat ik nooit overbodige hulpen mag geven. Ik mag alleen aan mijn buitenteugel komen als mijn paard over zijn buitenschouder valt.
Ik ben dus heel benieuwd naar wat andere mensen doen.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:40

QQQQ schreef:
In feite altijd, alleen soms sterker dan anders. De energie die het binnenbeen erin drijft vang je op in je buitenhand. De buitenteugel moet VOORKOMEN dat het paard over de schouder valt, dus moet ie er altijd zijn.
Op de circel gebruik je het buitenbeen als extra buiten begrenzing. Deze ligt dan iets verder naar achter 'op wacht', om in te grijpen als de kont dreigt uit te zwaaien. Zo vormen buitenteugel en buiten been een "muur" waarbinnen het paard beweegt.


Zo rij ik ook *LOL*

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:48

Saar4 schreef:
QQQQ schreef:
ik vraag het omdat ik dus geleerd krijg dat ik nooit overbodige hulpen mag geven. Ik mag alleen aan mijn buitenteugel komen als mijn paard over zijn buitenschouder valt.
Ik ben dus heel benieuwd naar wat andere mensen doen.


Buitenteugel is om te VOORKOMEN dat je paard over de buitenkant wegvalt, dus moet er eerder zijn dan dat dit daadwerkelijk gebeurt.

You're immortal until proven otherwise

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:42

sans6 schreef:
Citaat:
Buitenteugel is om te VOORKOMEN dat je paard over de buitenkant wegvalt, dus moet er eerder zijn dan dat dit daadwerkelijk gebeurt.
Maar waarom dan? Misschien ben ik nu heel dom hoor Haha!

Een voorbeeld:
Als je paard loopt drijf je niet, als je paard niet over zijn buitenschouder valt doe je toch je buitenteugel eraan want hij zou het misschien ooit kunnen gaan doen. Ik vind dat gewoon niet logisch klinken. Dan zou je dus ook constant moeten drijven omdat hij misschien ooit zijn tempo zou kunnen verliezen.

Op het moment dat mijn paard op een volte over zijn buitenschouder valt leg ik mijn buitenteugel tegen de hals. Maar na iedere "ingreep" ga ik weer terug naar de basishouding. Gelijke druk op beide teugels.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:16

ik heb standaard beide teugels tegen de hals, alleen bij stelling haal ik mijn hand iets van de hals... Ik heb dus in principe ook gelijke druk op beide teugels. Alleen in bochten en wendingen rijd ik de buiging erin met mijn binnenbeen naar die buitenteugel. Ik trek dus niet haar hoofd naar binnen met die binnenteugel, maar drijf haar lichaam in buiging waarbij de teugel en het buitenbeen begrenzen

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:40

op het moment dat je een wending inzet, is het voor een paard erg aantrekkelijk om over de buitenkant weg te lopen, helemaal voor een paard dat nog in het begin van de africhting staat (hiermee bedoel ik dus ook nog paarden in het L en M). Om te voorkomen dat hij dus wegvalt over de buitenschouder, begrens je hem met de buitenteugel. Op het moment dat hij dan idd daar weg wil, houd je hem dus tegen. Als hij al wegloopt over de buitenkant, ben je dus al te laat... (is mijn mening, maar sta altijd open voor nieuwe ideeen)

You're immortal until proven otherwise

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:30

ben ik de enige die niet zo duidelijk kan zeggen ik doe het zo of zo? Eigenlijk weet ik geeneens wat ik doe.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:23

sans6 schreef:
Als hij al wegloopt over de buitenkant, ben je dus al te laat... (is mijn mening, maar sta altijd open voor nieuwe ideeen)

Exact.
Die buitenteugel moet altijd tenminste 'paraat' liggen, bij een verder opgeleid paard kan dat heel los zijn hoor, zelfs met een licht boogje, zolang ie de hals maar raakt.
Als je te laat bent moet je veel sterker inwerken, want dan vliegt alle energie er via de schouder uit.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:58

eknein schreef:
ehm ehm ik zal je es vertellen dat ik dat geen eens zo kan vertellen.. zal der wel es op letten Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos
volgens mij zet ik gewoon meer druk op de binnenteugel en ik druk wat meer aan met me buitenbeen.. Verward
maar het zou ook wel heel anders kunnen zijn want ik doe dat allemaal gewoon automaties Bloos
-xxx-nienke

Dus precies andersom...je duwt hem met je buitenbeen naar je binnenteugel toe die hem in feite de bocht om trekt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers