Galop dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Galop dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 21:49

Na Tjalko zijn blessure ben ik nu weer 8 weken aan het opbouwen. Sinds 2 weken mag ik in principe alles weer (behalve longeren en los) en les ik ook weer. Om Tjal weer helemaal los en sterk te maken zijn we nu alleen maar bezig om hem heel erg rond en laag te rijden. Zijn natuurlijke houding is wat opgericht en net iets achter mijn hand. Ik moet nu met vrij veel druk rijden tot hij mijn hand echt blijft volgen. In stap en draf is dit inmiddels al helemaal bevestigd, hij is over de rug en blijft mooi ontspannen en voorwaarts op elke gewenste hoogte. Tot zover geen problemen...

Ons probleem zit hem in de galop. Tjalko vindt het moeilijk om daarin echt helemaal los te laten. Voor het oog ziet het er best goed uit, maar mijn hand volgen naar beneden doet hij niet. Als mijn instructeur erop klimt lukt het haar wel, maar niet zonder moeite. Tjal en ik vinden het dus gewoon beide moeilijk.
Van mijn instructeur moet ik net zo lang doorgalopperen tot hij echt nageeft en mijn hand volgt. Ik moet hierbij constante druk op beide teugels houden en in gewoon doorgaan tot hij het bit echt aanneemt. Vandaag ben ik hier ruim een half uur mee bezig geweest en nog was het resultaat niet 100%.

Nu zat ik te denken of het niet veel zinniger is om die galop even een tijdje te vergeten. Gewoon veel stap en drafwerk doen en overgangen rijden. Als hij dan weer sterker en losser is, gaat die galop vast ook makkelijker.

Wat vinden jullie, gewoon doorzetten tot we erbij neervallen of het nu even negeren en ons richten op andere dingen?

Live is what happens to you while you're busy making plans....


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:57

Ik zal inderdaad de galop even laten zitten. Galop is de moeilijkstegang om zijn evenwicht te houden. Zorg dus eerst dat dat 100% in stap,draf is en ga dan pas denken aan galop.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 01:11

Je kan wel aangalopperen om het sterker te maken. Dus aangalopperen, paar passen galopperen en weer terugnemen. Daar wordt hij ook sterk van. Dit is mij iig geleerd door mijn instructrice.

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:37

ik vind niet dat je het erbij moet laten, zeker niet je paard krijgt dan nog zijn zin in principe. je geeft hem dna zijn zin en wat makat het uti dat het niet helemaal 100% gaat?? hij moet ook weer gaan wennen en je doet er nu eenmaal heel lang over vaak om het egwenste resultaat te behalen. Ik zou egwoon dorogaan en dan gewoon door de zure appel heen bijten!! Knipoog en galoppeer eerst rustig en netjes en vanuti een rustige draf in de galop overgaan en probeer dan als je terug gata naar de draf hem gelijkw eer mooi naar jouw ens te laten lopen zoals in de draf.
probeer ook vooral bij de overgangen hem zolaag te houden dat scheelt heel veel { heb namelijk ook een jong paardje die dara last van had Haha! }

mijn paardje is 4 geworden!!
haal alles eruit, wat erin zit!!
zoek 2 paards trailer liefst polyester+zadelkamer pb's me maar als je iets weet voor een aannemelijke trailer+prijs!!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:56

Ik sluit me bij Spokie aan.
Het is een Fries? Die hebben altijd meer moeite met de galop. Veel overgangen en schijnovergangen tussen draf en stap maken de achterhand sterker. Veel aangaloperen oefenen is ook heel goed. Niet eindeloos lang galoperen om zo proberen de hals te laten zakken. Als dan na een half uur die hals wat zakt, is dat uit vermoeidheid, dat heeft dan niet veel met het rijtechnisch gunstige effect te maken.
Voor het aangaloperen kan helpen:
In draf doorzitten (langzame maar actieve draf) volte verkleinen en door wijken vergroten. Als ie in het wijken goed nageeft en je iets meer druk in je buitenteugel krijgt (want je drijft 'm met je binnenbeen [op de singel] naar je buitenteugel), geef je de galophulp. Hierop moet houding en tempo gelijk blijven en in de zelfde takt tot galop overgegaan worden. Als dit goed gaat, na een paar sprongen terug naar stap en uitgebreid belonen met lange teugel. Als tempo verhoogt, of hoofd omhoog komt (tempo omlaag en hoofd omlaag is niet erg!): terugnemen, draf weer goed voorelkaar krijgen, circel verkleinen en opnieuw beginnen. Niet eindeloos blijven proberen natuurlijk. Als het echt niet gaat, galop laten zitten en afsluiten met iets dat wel goed gaat. Een andere dag zal ze er sterk genoeg voor zijn. Steeds vaker en sneller zal het zo goed lukken en dan kan je het uitbouwen.
Ga je ook naar buiten? Kan je daar lange rechte stukken galoperen of zelfs heuvel op? Vooral doen!
Succes.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:10

Door het te laten zitten , wordt het niet beter dat kan ik je wel zeggen hoor!!
Mijn instructrice zegt het worrdt pas beter als je het oefent dus kilometers maken..
Ik zou gewoon even genoegen nemen met minder dan het beste gewoon geduld komt vanzelf..

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:14

Wat *** van die peesblesure.. je hebt er niet zo heel lang mee gelopen he.. aangezien ik je tijdje terug nog op stal had gezien bij de DL lessen..

je galop: je moet hem denk sterker maken door veel overgangen te rijden en ook door te galoperen. Verwacht niet van hem dat die het binnen een week weer helemaal heeft opgepakt en leg die lat nu gewoon nog wat lager.. ik denk dat door galoperen tot die het doet geen zin heeft.. rustig aan weer spieren opbouwen en proberen niet te overnemen bereik je het meeste mee denk ik..

succes! en see ya soon wel een keertje langs hobbele

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 09:22

M3isSi3j schreef:
Wat *** van die peesblesure.. je hebt er niet zo heel lang mee gelopen he.. aangezien ik je tijdje terug nog op stal had gezien bij de DL lessen..
Dat valt nog tegen hoor... Hij was 14 maart ineens stokkreupel en hij heeft tot 27 april volledige boxrust gehad (hij mocht er alleen uit als er werd uitgemest). Daarna een paar weken gestapt en toen in 6 weken weer opgebouwd. Ik ben nu sinds 1 juli weer 'gewoon' aan het rijden. Met zo'n kleine blessure ben je dus toch al snel 3 maanden zoet en ze hebben niet eens echt iets kunnen vinden...

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 09:30

QQQQ"]
Het is een Fries? Die hebben altijd meer moeite met de galop. Veel overgangen en schijnovergangen tussen draf en stap maken de achterhand sterker. Veel aangaloperen oefenen is ook heel goed. Niet eindeloos lang galoperen om zo proberen de hals te laten zakken. Als dan na een half uur die hals wat zakt, is dat uit vermoeidheid, dat heeft dan niet veel met het rijtechnisch gunstige effect te maken.
[/quote]

Dat is dus idd ook mijn punt, hij breekt op dat moment echt af van achter en hangt meer in mijn handen dan dat hij zich echt uit zijn schoft laat vallen. Het blijft wel erg frustrerend om te zien dat mijn instructeur het wel voor elkaar krijgt! Dat ik door moet blijven gaan van haar, is meer door haar onvermogen om het mij goed uit te leggen dan dat ze er zelf in gelooft, volgens mij.
Het is zo zonde, Tjalko had juist een heel goede galop (zeker voor een Fries). ook in het L2 reden we altijd 7-ens en 8-en voor de galoponderdelen. Nou ja, vanaf 1 augustus heb ik een andere instructeur die het vast op een andere manier aan gaat pakken.

[quote="QQQQ schreef:
Voor het aangaloperen kan helpen:
In draf doorzitten (langzame maar actieve draf) volte verkleinen en door wijken vergroten. Als ie in het wijken goed nageeft en je iets meer druk in je buitenteugel krijgt (want je drijft 'm met je binnenbeen [op de singel] naar je buitenteugel), geef je de galophulp. Hierop moet houding en tempo gelijk blijven en in de zelfde takt tot galop overgegaan worden. Als dit goed gaat, na een paar sprongen terug naar stap en uitgebreid belonen met lange teugel. Als tempo verhoogt, of hoofd omhoog komt (tempo omlaag en hoofd omlaag is niet erg!): terugnemen, draf weer goed voorelkaar krijgen, circel verkleinen en opnieuw beginnen. Niet eindeloos blijven proberen natuurlijk. Als het echt niet gaat, galop laten zitten en afsluiten met iets dat wel goed gaat. Een andere dag zal ze er sterk genoeg voor zijn. Steeds vaker en sneller zal het zo goed lukken en dan kan je het uitbouwen.
Ga je ook naar buiten? Kan je daar lange rechte stukken galoperen of zelfs heuvel op? Vooral doen!
Succes.

Super, hier ga ik vandaag eens mee aan de slag! Het aangeloperen is altijd een probleem geweest, hij drukt zich er bij het aanspringen altijd uit om daarna weer na te geven. Voor het aanspringen heb ik de laatste tijd altijd een 5 staan!

Live is what happens to you while you're busy making plans....

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:23

Marijn4045 schreef:
Dat valt nog tegen hoor... Hij was 14 maart ineens stokkreupel en hij heeft tot 27 april volledige boxrust gehad (hij mocht er alleen uit als er werd uitgemest). Daarna een paar weken gestapt en toen in 6 weken weer opgebouwd. Ik ben nu sinds 1 juli weer 'gewoon' aan het rijden. Met zo'n kleine blessure ben je dus toch al snel 3 maanden zoet en ze hebben niet eens echt iets kunnen vinden...


Dat valt echt nog wel mee.. 3 maanden is echt het minimum bij een peesblesuren.. een gebroken griffelbeen staat 6 weken voor, ik zit er al bijna een jaar mee nu..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers