verschil tussen druk op beide teugels en kneden en

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

verschil tussen druk op beide teugels en kneden en

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 12:57

aanleunig bij een paard..mischien een rare vraag maar wat is het verschil ertussen bij druk op biede teugels komt ze naar beneden en bij kneden niet zo,,,ik had een tip gekregen vna iemand om het zo te doen en het werkt terwijl ze normaal er tegenin loopt...hoe doen jullie het?? Schijnheilig


Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 13:04

Bij druk op beide teugels houd je dezelfde druk op bijde teugels, je laat niet losser en trekt niet strakker. Dat gebeurt wel bij kneden. Het ene paard loopt inderdaad beter aan de teugel als de druk hetzelfde blijft, die komen zelf we. Andere paarden moeten even aangemoedigt worden door kneden. Kneden is overigens niet zagen; door je handen iets te openen en te sluiten heb je speling van een paar centimeter op de teugel; genoeg!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 17:11

nog iemand die zegt dat het anders werkt!!! Knipoog

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 17:12

juut alvast bedankt voor je reactie!!met druk op beide teugels werkt bij mijn paard het beste met kneden veel moeilijker..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:19

juut heeft idd gelijk

maar druk op de teugel is niet het zelfde als aanleuning!!

aanleuning krijg je als volgt :
je stapt op het paard en zet m goed voorwaarts aan het been
dan pak je de teugels op maat, dit heet contact
door idd met beide handen lichte druk op de teugel uit te oefenen , ONDERSTEUNT MET MEER KUIT . gaat het paard nageven in nek en kaakgewricht . door de handen dan te ontspannen , en daarachteraan te drijven met been, krijg je een veerkrachtige druk op de teugels, als je dit dan weerstaat met een ontspannen hand en arm, heb je dus aanleuning. dit blijf je constant ondersteunen met been . om het paard van achter naar voren te blijven rijden .

dit is dan wel heel theoretisch
het is idd bij sommige paarden nodig om te "kneden"
maar ik leer dat mijn lesklantjes nooit
ik leer ze dat een paard of pony moet nageven op lichte druk op beide teugels
in de praktijk duurt dit wat langer, maar door veel overgangen en wendingen en voltes te rijden , komen ze er uiteindelijk wel
vaak word kneden nl zagen , en krijg je dus paarden die in de krul lopen, maar meer als dat is het ook niet
ontspanning en aanleuning is ver te zoeken !

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 17:20

crossmonster bedankt..zo doe ik dat wat je zegt en het werkt...

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 18:37

waar reageert jullie paard/pony het beste op?

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:36

Wow crossmonster, goed uitgelegt!! (Kon ik maar zo uitleggen...)

Hof moet je eerst heel erg loskneden, dat doe ik altijd op volte met veel been erbij. En als ie dan komt, hoef ik alleen nog maar been te geven, dan heb ik niks meer in mn handen! En als ie dan omhoog komt, geef ik een klein beetje druk bij Lachen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:46

crossmonster schreef:
dit is dan wel heel theoretisch
het is idd bij sommige paarden nodig om te "kneden"
maar ik leer dat mijn lesklantjes nooit
ik leer ze dat een paard of pony moet nageven op lichte druk op beide teugels
in de praktijk duurt dit wat langer, maar door veel overgangen en wendingen en voltes te rijden , komen ze er uiteindelijk wel
vaak word kneden nl zagen , en krijg je dus paarden die in de krul lopen, maar meer als dat is het ook niet
ontspanning en aanleuning is ver te zoeken !



OK dan! Meeste mensen beginnen dan met rukken en plukken en dat krijg je er zeer moeilijk uit!!! Aangezien de meeste lesklantjes maar 1 keer in de week les krijgen...

Bij Mirk moet je niet teveel met je handen frunniken... Wordt hij alleen maar narrig om...

:){

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:48

niets knaps aan hoor, wat ik allemaal zo opschrijf

op deurne hebben we dat tot in den treure moeten leren !
maar is ook logisch want als een lesklant vraagt hoe die zijn paard aan de teugel moet rijden, kun je dit verhaal daarvoor gebruiken , in eigen woorden dan omschreven he

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:58

crossmonster schreef:
niets knaps aan hoor, wat ik allemaal zo opschrijf

op deurne hebben we dat tot in den treure moeten leren !
maar is ook logisch want als een lesklant vraagt hoe die zijn paard aan de teugel moet rijden, kun je dit verhaal daarvoor gebruiken , in eigen woorden dan omschreven he

oh dat stomme blaadje wat we bij schreuder op moesten dreunen!!!! ik kan de lange versie ervan nog bijna opdreunen

You hear what you wanna hear, just say what you wanna say...

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:17

Impuls: de drang naar voren die de ruiter opwekt door beenhulpen en deze volledig onder controle heeft. Impuls bereik je als er een goede samenwerking is tussen drijvende beenhulpen en teugelhulpen. Met impuls rijden is niet de gang versnellen, maar de bedoeling om de achterhand onder het paard te drijven.
aan de teugel rijden: resultaat van een goede samenwerking tussen de drijvende hulpen en de meegaande, gvoelige hand. De door de kuit opgewekte impuls voelt de ruiter terugkomen in de hand. Het geheel moet een cirkel worden via de achterbenen van het paard, rug, hals en het bit naar de handen van de ruiter. Het paard gaat aan de teugel als het een ontspannen nekgewricht heeft, hals opwaarts buigt en met een lichte druk op de teugel aan het bit gaat.
een goede aanleuning: een paard dat constant aan de teugel loopt, zich ontspant en de achterhand correct gebruikt [impuls]. Dit krijg je door een meeverende hand, die het contact met de mond van het paard opvangt zonder aan de teugels te treken en dit te ondersteunen met de kuit.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:38

patsur... wat jij daar gekopieerd en geplakt hebt, komt uit een of ander boek, denk niet dat emaartje daar wat aan heeft, omdat het voor een gemiddelde ruiter wel erg lastig omschreven staat Knipoog

goed dat je het hebt opgezocht, maar staat ongeveer bijnaprecies hetzelfde in als in mijn stukje Knipoog

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 15:50

inderdaad crossmonster van patsur snapte ik niet zo goed,wat jij zei beter.bedankt allemaal in iedergeval....

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:06

tis wel moeilijk, maar logisch en voor mij begrijpelijk ! Tong uitsteken

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:18

ik geef veel les, en ik hoef bij kinderen of onervaren ruiters niet met het theoretische verhaal aan te komen

maar als je zoals je op deurne leert, de theorie perfect in je hoofd hebt zitten , kun je het in je eigen woorden overbrengen op je klantjes Knipoog

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 07:43

Bij Tiffany moet ik gewoon goed mijn been eraan houden en vervolgens druk bieden aan de voorkant. Als ze dan op een gegeven moment netjes nageeft, kan ik haar iets meer los gaan werken, maar dat doe ik nooit door middel van kneden (daar krijg je altijd zo een rommelig beeld van) maar meer door overgangen en figuren te gaan rijden.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:15

Ik vind druk niethet goede woord, heb het over contact.

<3 Galanto <3

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:18

Juut schreef:
Kneden is overigens niet zagen; door je handen iets te openen en te sluiten heb je speling van een paar centimeter op de teugel; genoeg!

Een paar cm? Kneden is milimeter werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:28

een paar cm is zeker weten zagen
zoals Sjonniej zegt aan mm heb je genoeg

verder sluit ik me helemaal bij crosmonster aan
die heeft het goed verwoord

en wat ze ook aangeeft, ik leer het mijn klantjes nooit, want kneden word zagen
hier het voorbeeld als je het over cm's hebt Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:56

Alleen dat woord al "kneden" pfff we zitten niet in een bakkerij hoor maar op een paard.

Dus naar de hand toe rijden en handen stil.
Als je moet 'kneden' om die kop rond te krijgen is er rijtechnisch toch iets niet okay.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:05

Toch gebruik ik vaak die term.

Met name vanwege het feit dat sommige ruiters te krampachtig willen vasthouden aan de teugel.

Zolang de hand op de plaats blijft, is er niks mis met kneden: het samenknijpen van de vingers.

Zagen is natuurlijk een ander verhaal.

Ik leg nagevelijkheid altijd als volgt uit:

Door je paard van achteren te aktiveren ontstaat er aktiviteit (impuls). Die drang naar voren voel je in je teugels, want je paard krijgt door de ajtiviteit meer oprichting. Die druk zet je vervolgens om in nagevelijkheid door te spelen/kneden in de teugels.
Doordat je hierdoor meer druk op de voorkant legt, kan het zijn dat je paard hierdoor terugkomt (in aktiviteit), daarom is het belangrijk dat je waakzaam met je been bent er ervoor zorgt dat hij niet afzakt tijdens het nagevelijk maken.

aktiviteit=drang naar voren= druk= is nagevelijkheid=aktiviteit.

En zo is het cirkeltje rond Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:54

wat tyrza zegt klopt idd helemaal !

maar ik geef dan ook wel op een ieeeetwat lager niveau les
en vooral kinderen hebben gauw de neiging om te zagen
en het ergste is dan dat ze tegen degene die op de club les geeft, dan gaan zeggen "ja maar dat mag van bregje "
kinderen is wat dat betrefd ook erg moeilijk!
ik geef ook twee meiden les die bij elkaar in de klas zitten , en die spelen ook alles aan elkaar door Scheve mond

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:15

Die uitleg geef ik overiges ook op clinics hoor Knipoog

Daar rijdt het gros toch B/L/M.

Maar kinderen willen het inderdaad soms iets te letterlijk nemen Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers