Houding, Balans en Richting aangeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Houding, Balans en Richting aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 18:14

Vandaag hoorde ik iets wat ik met jullie wil delen en ik ben benieuwd naar jullie mening.

Korte situatie schets:
Een paard heeft moeite met aangalopperen in de rechtergalop. De instuctrice geeft als tip om dan naar het buitenachterbeen van het paard te kijken in de hoek, op het moment dat de ruiter de galophulp geeft. Dus helemaal kijken en buigen richting het buitenachterbeen.

Mij komt dit vreemd over omdat het paard al moeite met rechtsom aangalopperen heeft, en dan zou je dit ook nog moeten dwarsbomen door "naar links" te gaan zitten? Heeft iemand hier ervaring mee, moet jij dat ook zo doen? Of denk je juist dat dat niet werkt?

Hoe denken jullie hierover?

Groetjes Amadeo

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl


tjlover

Berichten: 43
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 18:32

heyz
dat is ervoor te zorgen dat hij juist goed aangalopeert. Het klinkt kei raar maar zo ga je anders zitten met je heup en laat je hem wel goed aangaloperen is een trucje, maar als ik dat bij zo'n pony moet doen ga ik écht niet zó ver zitten!
groetjes en suc6 ermnee

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:55

Ik heb op 2 verschillende maneges gereden.
De 1 zij inderdaad, zoals jij het noemt 'dwarsbomen' als hij in de rechtergalop moet.. en jij gaat naar linkshangen heeft het linkerbeen geen ruimte om uittehalen, dus zal hij noodgedwongen in de rechtergalop aanspringen.
Ik vond het maar wazig maar met de manege pony's werkte het wel..

Ondertussen een paar jaartjes later heb ik mijn eigen paard op een andere manege, die moeite had met de rechtergalop.
Bij haar moest ik haar gewoon goed losrijden op de linkerhand, los galoperen links om zodat ze wel goed warm was en dan rusitg op rechts gaan werken.
Dan na een tijdje aangaloperen.. Heel gevecht soms omdat ze gewoon ging protesteren, maar uiteindelijk werkte alleen dit:

Stelling naar rechts vragen tot ze ontspannen loopt.
(niet gaan doorzitten, want ze moet ontspannen blijven)
Buitenhand eraan houden (zodat ze laag en rond blijft)
Binnenhand wat naar voren (ietsjes zodat ze de ruimte krijgt)
Buitenbeen iets naar achteren - Binnenbeen drukte ik iets aan
En dan sprong ze goed aan. Haha!

Ook werkte het bij mij beter om vanuit Stap aan te galoperen, omdat ze dan ontspannender was..
Gewoon beetje properen en dr op trainen!

En soms als het echt niet wou lukken ging ik op de linkerhand galoperen.. van hand veranderen, wisseltje.. en dan zat ik goed..
En dan galopeerde ik haar eerst goed los.. en dan constant de overgang van draf naar galop.. enz enz.

Veel succes ermee!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:00

je paard heeft juist moeite met recht aangaloperen omdat jij naar rechts hangt

het paard moet om te galoperen zijn rechter benen het meest naar voren en achter het meest onder de massa brengen.
Om het moment dat jij naar rechts hangt, gaat dit dus moeilijker, dus kiest hij de gemakkelijkste weg en dat is dan links aan springen.

Let er ook op dat je de rechterteugel niet te strak neemt om te veel rechterstelling te nemen
Want daar ontneem je hem de schoudervrijheid in de rechterschouder mee, dus nog moeilijker om goed aan te springen.

Dus wat je instucteur zegt klopt
het is ff op een overdreven wijzen angeven dat je gewicht niet naar binnen mag hangen Lachen

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 17:31

het was ook inderdaad een manege instuctrice die dat zei bij een ruiter op een manegepony. en daar schijnt die pony's het zo beter te doen. het klonk mij alleen vreemd in de oren om helemaal naar het buitenachterbeen te gaan kijken. ik weet inderdaad dat het soms helpt om je binnenschouder iets naar voren te brengen zodat je het binnenachterbeen van het paard ruimte geeft. dus ik ben het wel met jullie eens, en bedankt voor jullie reacties!
(PS. het ging niet over mezelf, maar over een bekende van me)

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

beautyfan

Berichten: 301
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:53

Ik heb er nog nooit van gehoord maar nu ik het prutsmuts lees klinkt het op zich wel logisch!

Be yourself, there are plenty of Others...

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 21:27

Dat is idd het beste.
Je geeft het paard de ruimte om het binnen- voor en achterbeen verder naar voren te plaatsen, door je gewicht iets naar buiten te plaatsen.
Dit is ook de makkelijkste manier om je paard een changement aan te leren en om hem in de goeie galop na de hindernis te laten landen.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers