Met de teugels spelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Met de teugels spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 13:12

Alleen met de binnenhand?
Alleen met de buitenhand?
Met allebei de handen? Tegelijk? Afwisselend?
Nooit?

Wat hebben jullie geleerd?

Ik heb altijd geleerd dat de buitenteugels altijd een constant contact met de mond moet hebben maar dat je wel kneepjes in de binnenteugel mag geven.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:15

Ik heb geleerd dat het op beide teugels kan (lichte ophoudingen, met afwisseling, dus niet om de beurt op iedere teugel). Als is het voglens mij ook meer een gevoel. tegenwoordig doe ik het als ik nu nadenk alleen met mijn binnenhand zo nu en dan een kleine ophouding maken.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:33

Maar wel met ondersteuning van je been. Ik doe het ook meer op gevoel. Meestal constante aanleuning met buitenhand en kneepjes binnenhand, en tegelijk ondersteunen met mijn binnenbeen. Maar bij mij verschilt het ook per paard.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:17

Ik speel niet met de teugels, ik mijn handen gewoon ontspannen op 1 plaats.
Als je teveel speelt, heb je een los-vast contact en dat is geen aanleuning.

Alleen bij het vragen van stelling kun je een keertje zachtjes met de binnenhand knijpen, of een kleine beweging met je hand maken. Maar constant spelen doe ik nooit, een ontspannen hand vind ik genoeg. Als je steeds speelt, heb je imo niet echt aanleuning meer...
Soms spelen mensen ook iets te enthousiast (met links en rechts) > dat gaat imo op zagen lijken...
Probeer gewoon je handen stil, los en ontspannen te houden, dan hoef je niet te spelen. Je hoeft niet te spelen om je paard naar beneden te krijgen, gewoon de opgewekte actie met je stille, losse hand opvangen.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:19

Ik begrijp wat je bedoelt, annemiekie.
Ik heb ook gewoon een stille hand, maar soms vraagt de situatie erom dat je met je hand speelt. Spelen zie ik dan ook als een klein kneepje in je teugel. Mocht je daarop geen reactie krijgen dan iets meer. Maar de basis is een stille hand.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:34

Heele lichte kneepjes in beide teugels.
In de bochten buitenteugel contant, binneteugel lichte ophoudingen voor stelling.

Op volte's komt mijn pony vrijwel altijd naar beneden omdat je dan toch bezig bent met je teugels om hem precies te laten lopen waar jij dat wilt.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:06

@ spokie79: wanneer vraagt de situatie er dan om om te gaan spelen???

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:10

Mocht de aandacht even ergens anders zijn even een klein kneepje. Bij bit vastpakken even een klein kneepje. Dat soort dingen. En dan bedoel ik ook een klein kneepje of met pink over teugel wrijven. Net waar dat paardje op dat moment op reageert.

XxMoi

Berichten: 54
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:11

als je paard/pony weer omhoog komt met zijn hoofd.. en als hij beneden is moet je ontspannen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:18

heet dat niet gewoon begrenzen?
met spelen krijg je al gouw een los-vast verbinding.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:21

XxMoi schreef:
als je paard/pony weer omhoog komt met zijn hoofd.. en als hij beneden is moet je ontspannen


Dwing je dan niet 'aanleuning' af met de hand??? Wat dan ook geen aanleuning meer te noemen is???

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:44

Ik rij meestal op de volte, en dan rij ik hem met mijn binnenbeen naar mijn buitenhand. Dus ik speel iets met mijn buitenhand, zodra hij dan gaat ontspannen hand ook ontspannen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:27

annemiekie schreef:
Dwing je dan niet 'aanleuning' af met de hand??? Wat dan ook geen aanleuning meer te noemen is???


nee, dat heet dan begrenzen, je kunt hem moeilijk zijn hooft maar gewoon in de lucht laten steken

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 07:39

Ik hou niet zo van al dat 'gespeel' met die teugels
Gewoon voorwaarst rijden, been eraan, hand eraan, overgangen en figuren en dan gaan ze vanzelf wel je hand opzoeken

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:57

ik doe het met beide handen, soms afwisselend, soms tegelijkertijd.
maar zoals jarrah zegt, bij sommige paarden gaat het ook heel goed zonder.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:31

schoentje schreef:
nee, dat heet dan begrenzen, je kunt hem moeilijk zijn hooft maar gewoon in de lucht laten steken


Begrenzen doe je imo met een stille, maar zo ontspannen mogelijke hand. Al dat gespeel, daar krijg je los-vast contact van en ik vind dat dat in sommige gevallen richting zagen gaat

Als ie zijn kop in de lucht steekt, begrens ik m inderdaad ook (met een stille hand) en drijf bij totdat ie zijn kop weer naar beneden doet (het lijkt zo simpel... zucht) Niks gespeel

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:50

Als je mijn andere bericht had gelezen, had je gezien dat ik dat ook al hed gezegt....

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:56

Oepserdepoeps!!!
Ik heb je quote niet zo goed begrepen (ik ben een beetje dom, af en toe!!)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:20

kleinigheidje blijf je houden Haha!

maar om mijn mening nog even duidelijker te maken:
Spelen met de hand (ik noem het ook wel friemelen), word al snel onrustig en eindigd vaak op zagen, waardoor je dus een onrurtige los-vast verbinding krijgt.
je hoort met een stille zachte hand te rijden, en je hand te sluiten (begrenzen) als het paard tegen de hand in gaat of zijn hoofd omhoog doet.
Dit alles ondersteund met je been, om de drang naar voren te houden en hem op het achterbeen te kunnen houden.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:29

Ik had het zelf kunnen zeggen...

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:54

ik heb druk op beide teugels met kuit en dan komt die al naar beneden,en dan ontspan ik de hand..werktperfect..