Hals strekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suusoi
Berichten: 2081
Geregistreerd: 02-12-03

Hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 15:17

Ik heb zondag een wedstrijd ( B ) en ik moet van hand veranderen en daarbij de hals laten strekken..
maar.. ikzelf heb altijd problemen met hals laten strekken..
je mag de teugels toch niet zomaar helemaal losgooien?
en als je je pony mooi aan de teugel hebt hoe laat je hem dan zijn hals strekken..
In de les moet je door z'n manen aaien zodat je paard zeg maar gaat strekken.. mag dat ook in een proef?
hier was ik even benieuwd naar ik hoop dat jullie antwoord hebben.
groetjes suzanne


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:25

Gewoon je teugels rustig langer laten worden (niet in een keer losgooien, maar gewoon telkens een stukje langer langer laten worden). Daarna weer telkens wat korter nemen totdat je de teugels weer op maat hebt.

Als je er voor zorgt dat je het contact met de mond van het paard niet verliest dan heb je ook daarna je pony weer mooi aan de teugel.

Het 'door de manen aaien' is misschien ook een soort beloning voor de ponys. Dat kun je doen na de proef, maar niet tijdens de proef.

Suusoi
Berichten: 2081
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 15:26

Ik was vergeten te zeggen dat ik op een manegepony rij dus echt heel goed ermee oefenen wil niet echt.. ik heb vrijdag weer les dus dan zal ik het wel gaan oefenen als het kan.. dus.. hebben jullie tips?

Suusoi
Berichten: 2081
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 15:27

bedankt Apple! zal het proberen.. maar ik had van iemand gehoord dat je geen boogje in de teugels mag.. dat klopt toch?

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:42

ja

You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment.

[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:35

Je moet absoluut niet de teugels losgooien, contact houden met de mond, ontspanning in de handen, deze ontsapping doorgeven aan de pony.
Krijg je je pony daarna niet meer aan de teugel? Jammer dan. Dit is niet belangrijk, zeker niet in de B. Je krijgt meer punten als je je pony goed de hals kunt laat strekken dan dat je je pony aan de teugel kunt rijden.
Vraag je instructeur/trice om advies.
Iniedergeval heel veel succes met je proef.

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:29

Je geeft je pony eerst een stukje van je teugel neemt hij hem niet (doet hij zijn hoofd niet naar beneden) maak je hem weer opmaat en geefje hem weer. in idd niet de teugel in een keer uit je handen laten vangen het is nl geen lange teugel maar je moet de hals van je pony strekken

Sterker dan de dood is de liefde

KatrienVB
Berichten: 130
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:48

je moet er voor zorgen dat je met je kuiten voorwaartse drang opwekt maar dat hij niet wegkan, en dan een beetje ruimte geven met je hand, hij dan dan waarschijnlijk dalen, je moet zoveel ruimte geven als hij de teugel mee wil nemen, niet meer, en anders hij niet verder daalt weer erschter aan rijden. Je moet proberen ervoor te zorgen dat hij niet stilvalt. Als je de teugels dan weer op moet pakken pak je ze met je rechterkand en trek je ze door je linkerhand heen, dan kun je ze weer gewoon oppakken

tinkerpunto
Berichten: 60
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 20:17

Bij mij helpt het om een " klein" rukje aan de teugels te geven, daarna neemt hij de teugels mee naar beneden

Ik hou van tinkers

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:43

Je moet hem bijwijze van spreken uitschuiven met zijn neus richting de grond. Ten alle tijde contact houden! Bij het weer oppakken wat been geven zodat hij iets meer voorwaards gaat en dan langzaam weer oppakken en proberen dat je pony nageeflijk blijft.

Is het goed gegaan zondag Verward

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:06

je moet nooit contact met de mond verbreken, je moet als het ware zn hals uitschuiven.
en met je been erachteraan blijven rijden zodat hij wel naar de grond je hand volgt. en dan langzaam steetds iets meer loslaten van voor

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:30

Bij Ilion wil het wel helpen om in de bocht (dus vlak voor je de diagonaal op rijdt) de handen wat uitelkaar en laag houden en vast wat teugel geven. dan ga ik zo de diagonaal op en zakt hij makkelijker achter mijn hand aan. Succes.

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elin_ en 13 bezoekers