Een stang zachter als een enkelgebroken trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Een stang zachter als een enkelgebroken trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 12:38

Iemand vertelde me gister dat een stang eigelijk zachter is dan een enkelgebroken bit. Omdat dit in de mond schaart en in het gehemelte prikt. Is dit echt zo, ik dacht dat ik met een zacht bit reed.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:42

bedoel je met stang een ongebroken trens of een stang met scharen?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:45

klopt, een enkel gebroken bit knevelt veel meer
daarom is dubbelgebroken ook beter Knipoog

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:59

Een stang is met scharen en dus altijd scherper dan een trens.

Als je een ongebroken trens bedoel kan het wel. Maar dat hangt ook van je paard af. Dennis vind een ongebroken trens ook veel fijner dan een dubbel of enkel gebroken trensje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 12:59

zonder scharen, een gewone ongebroken trens. Maar een dubbelgebroken is nog zachter.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:07

een stang heeft zeer zeker niet altijd scharen !!
je hebt ook stangen in de vorm van water of bustrens Knipoog

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:21

crossmonster schreef:
een stang heeft zeer zeker niet altijd scharen !!
je hebt ook stangen in de vorm van water of bustrens Knipoog


deze noem je namelijk geen stang, maar een ongebroken trens Lachen

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:21

crossmonster schreef:
een stang heeft zeer zeker niet altijd scharen !!
je hebt ook stangen in de vorm van water of bustrens Knipoog

en dat is dus onzin. Een stang is een bit met scharen, wat jij bedoelt is een ongebroken (bus- of water)trens, die idd vaak 'stangetje' genoemd wordt.

Voor een paard met een laag verhemelte kan een enkelgebroken trens erg vervelend zijn, de punt van het bit prikt dan in zijn mond. Dus ja, soms is een 'stangetje' zachter.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:33

Marliesje schreef:
zonder scharen, een gewone ongebroken trens. Maar een dubbelgebroken is nog zachter.


tja, ik vind het moeilijk om harder of zachter te zeggen, ze werken gewoon heel verschillend. Kijk eens hoe een paardenmond in elkaar zit (Margreet heeft er wel eens een tekening van geplaatst) en kijk hoe een bit erin ligt en wat er zou gebeuren als je aan de teugels trekt (elke teugel apart, of beide teugels tegelijk).

Zelfs van een stang (dus met schare Haha! ) valt nog te bestwisten of het "harder" inwerkt. Het KAN wel harder inwerken, maar als je er gedoseerd mee rijdt Verward Schijnheilig (overigens hangt er bij een stang ook veel af van het soort kinketting en de manier waarop deze bevestigd is!)

Moeilijk, maar ze werken iig allemaal verschillend en het is dan ook per paard verschillend hoe ze op een bit reageren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:38

Een ongebroken trens (dus een stangetje zonder scharen ) is voor veel paarden idd prettiger dan een enkel gebroken trens.
Dit omdat een enkelgebroken trens in het gehemelte kan prikken.
Dat is iets wat een ongebroken en dubbel gebroken trens niet doen.
Voor mij de rede om met een dubbelgebroken trens te rijden.
En daar heb ik bij veel verschillende paarden ook goede ervaringen mee.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:09

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een enkelgebroken zachter is dan een dubbelgebroken. Een enkelgebroken ligt namelijk schuiner over de lagen, wat zorgt voor een groter draagoppervlak. Minder druk per vierkante cm dus! Leek me erg logisch. Een dubbelgebroken is natuurlijk wel beweeglijker in de mond.
Laatst heb ik ook gehoord dat een ongebroken fijner voor een paard met gevoelige mond is. Dat leek me ook logisch, want dit beweegt natuurlijk het allerminste.
Er zit bij beide een kern van waarheid in. Dus mij lijkt dat je het beste uit kan proberen wat voor je paard het fijnste is.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 19:19

Ja dat vertelde het meisje dat ooit op mijn oude pony reed me ook, maar die reed dus op een ongebroken trensje dat zo dun was als ijzerdraad! (bij wijze van...) Ik heb haar toen ff heel duidelijk gemaakt dat ze het niet hoefde te wagen om dat bit er nog 1 x in te hangen want dan kwam de pony weer bij mij! (hij was toen nog van mij)
Heb haar toen verteld dat die pony prima kon lopen (ik had m Z2 gereden) en dat zij maar op een gewoon bit moest zorgen dat haar dat ook lukte!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:40

Lielle schreef:
en dat is dus onzin. Een stang is een bit met scharen, wat jij bedoelt is een ongebroken (bus- of water)trens, die idd vaak 'stangetje' genoemd wordt.

Voor een paard met een laag verhemelte kan een enkelgebroken trens erg vervelend zijn, de punt van het bit prikt dan in zijn mond. Dus ja, soms is een 'stangetje' zachter.


Helemaal mee eens.

Verder is iedere paardenmond verschillend en reageert het ene paard fijn op een ongebroken, het andere op een enkelgebroken en nog weer een andere op een dubbelgebroken trens.

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VogeltjeM en 10 bezoekers