van de ene naar de andere galop overspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

van de ene naar de andere galop overspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 16:00

Hoe kan je een paard "goed" trainen om van de ene galop naar de andere te laten springen (zonder draf dus) (duhh) ik dacht dat het een changement heet ofzo ik weet het niet meer ben nie zo in toe dressuur dat ik dat weet dus help me tips welcome

[Edit Apple: titel duidelijker gemaakt]


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:14

je been omleggen en de druk wisselen op de teugels. ja ik ben niet zo'n uitlegexpert

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:54

even een vraagje is je paard er al aan toen? heeft hij genoeg bespiering? kan hij het ook met een heel klein drafje er tussen? anders word het erg moeilijk voor jou en je paard om een wissel te spingen. hete idd changement. wat teamspirit zegt klopt. een paard dat voor het eerst een wissel springt moet je een beetje extra duidelijk "vertellen"

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:09

Met hulp van een goede instructrice

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:19

noekie_smile schreef:
Hoe kan je een paard "goed" trainen om van de ene galop naar de andere te laten springen (zonder draf dus) (duhh) ik dacht dat het een changement heet ofzo ik weet het niet meer ben nie zo in toe dressuur dat ik dat weet dus help me tips welcome


dat heet galopswissel om de pas, je heb ze ook om de 2 passen of 33 net wat je wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:55

idd goede les halen, ben je zover, dan word het wel aangeleerd.
En zo te horen ben je lang nog niet toe aan een Z2 oefeing, anders wist je wel wat het was.
Duus niet gaan klooien met je pony, worden ze meestal niet beter van.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:38

mee eens

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:57

me too

Teamspirit... Je bent een toppertje!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:48

Geen domme dingen doen.... een instructrice geeft wel aan of je er aan toe bent, of juist niet....

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 07:41

Als je nog niet eens weet hoe het heet, zou ik er voorlopig nog niet aan beginnen. Idd Zoals meerderen zeggen: 'neem les en zodra je eraan toe bent, krijg je het vanzelf wel te leren '

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:17

Of ga Parelli-en, dan leer je ook hoe je vliegende galopwissels kunt maken, als je paard er eenmaal klaar voor is...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 13:57

okeej thanks voor de tips (afrading) mijn paardje heeft inderdaad genoeg bespiering maar ik bedoel niet om de pas ofzo naar gewoon bijv 1 keer zeg maar van handveranderen (alleen dan in rondere vormen) en dan overspringen. Dus niet om de pas ofzo. Ik kan het niet uitleggen......Begrijpt iemand me??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:49

ja, daarom blijft bovenstaande nog steeds meer van kracht!!
Dit zijn Z2 oefeningen dame, niet iets om zomaar mee te gaan spelen, dat krijg je dan wel in de les als je er aan toe bent.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:56

ik snap hem ook, rijd je ook wedstrijden en in welke klasse?

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 21:41

okeej afgeraden dus okeej.....Thanks voor de reactie enz

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:29

En wat moeten al die B-ruiters (springen) dan toch met dat gewissel in die ring???
Das een van de dingen die een springpaard op zn lijstje krijgt zodra hij netjes galopeert.
Verschil tussen 'dressuurwissels' en 'springwissels' is dat de eerste correct gesprongen dient te worden, en dat het bij de 2e weinig uitmaakt zolang het paard zich fijn laat rijden en braaf wisselt. Het is wel weer heel moeilijk om een paard dat op een slechte manier de wissels heeft geleerd weer goeie te laten springen, voor de dressuur.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Hiepschj

Berichten: 159
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:25

Ben slim en ga niet zelf rommelen. Je maakt misschien fouten die weer met veel moeite gecorrigeerd moeten worden. Zoek een goede instructeur, bij jou in de buurt en leg hem/haar je probleem voor. Ze kunnen je wel verder helpen. Als je er nog niet aan toe bent, zullen ze je zover brengen totdat het wel kunt.

Denk er niet te simpel over. Een galopwissl is niet zo makkelijk.

Ben je nog op zoek naar een goede instructeur? laat even weten waar je zit, misschien weet ik nog wel iemand

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:02

joke20 schreef:
ik snap hem ook, rijd je ook wedstrijden en in welke klasse?


maar nou heb ik nog geen antwoord op me vraag?!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 18:27

en krijg ik nog een antwoord Verward Scheve mond

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 20:30

nou ik rommel inderdaad maar wat aan maar ik dacht dat het geen kwaad kan maar ik begrijp nu dat dat wel kan dus ik begrijp het nu wel: NIET DOEN, okeej thanks anders had ik het wel gewoon gedaan! nogmaals thanks

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:58

maar hoe oud is je paard en in welke wedstrijdklasse rijdt je?

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 00:07

Concorde schreef:
En wat moeten al die B-ruiters (springen) dan toch met dat gewissel in die ring???
Das een van de dingen die een springpaard op zn lijstje krijgt zodra hij netjes galopeert.
Verschil tussen 'dressuurwissels' en 'springwissels' is dat de eerste correct gesprongen dient te worden, en dat het bij de 2e weinig uitmaakt zolang het paard zich fijn laat rijden en braaf wisselt. Het is wel weer heel moeilijk om een paard dat op een slechte manier de wissels heeft geleerd weer goeie te laten springen, voor de dressuur.


ik wil binnenkort ook gaan springen met mijn paard..maar hij gaat toch eerst een wisseltje leren..ben het al een beetje aan het voorbereiden ..voorlopig doen we het nog met enkele drafpasjes.en straks probeer ik het met een balkje op de diagonaal.. maar ik geloof nooit dat het slecht is.. ik zie wel eens paarden die kunnen nog geen b-proef lopen maar wisselen doen ze wel

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:02

Alikesflame schreef:
kan hij het ook met een heel klein drafje er tussen?


Tip nr 1: Nooit, maar dan echt nooit een changement proberen aan te leren dmv een overgang ertussen. Dat krijg je bijna nooit meer goed namelijk. (en dan komen die paarden hier om ze wel correct te leren en ben je daar uren per dag mee bezig Knipoog )

Een correcte galopwissel moet je vanaf het allereerste begin in het zweefmoment laten springen. Je paard moet scherp genoeg zijn voor de zijwaartse hulpen een goede, actieve, van de grond rollende galop hebben. Om de wissel voor te bereiden breng je de voorhand heel iets naar de nieuwe binnenkant en laat je je paard ahw van je buitenbeen 'af' springen. Ik leer de wissels aan vanuit de contragalop. Als de oefening beter bevestigd is word het voortraject subtieler en kun je hem ook recht houden in de wissel. (en als je dat allemaal kunt kun je weer een stap verder: een serietje rijden)

Als een wissel niet lukt ligt dat 9 vd 10 keer eraan dat het paard niet scherp genoeg is voor de hulpen en dat de kwaliteit van de galop (nog) niet goed genoeg is. Als je die dingen verbeterd hebt is de wissel vaak niet zo moeilijk meer.

Om zelf te leren timen je hulp echt op het juiste moment te geven blijft een goede ouwe rot in het vak die ze met z'n ogen dicht op een halve hulp kan springen nog altijd de beste leermeester.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:44

Zep schreef:
Tip nr 1: Nooit, maar dan echt nooit een changement proberen aan te leren dmv een overgang ertussen. Dat krijg je bijna nooit meer goed namelijk. (en dan komen die paarden hier om ze wel correct te leren en ben je daar uren per dag mee bezig Knipoog )



oke weer wat geleerd..zal het nooit meer doen Haha!
is een balkje op de grond wel goed ?

Citaat:
laat je je paard ahw van je buitenbeen 'af' springen


kun je dat misschien nog iets beter uitleggen.. ?

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:07

Met een balkje op de grond krijg je wissels die in 2 delen worden gesprongen (zeg ik het nu goed?) Wordt wel veel gebruik van gemaakt, maar met de dressuur ben je de pineut als ie zn wissels in 2 stukken springt

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers