Waarom meteen boos als...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:48

Oh ik geef zo toe dat ik Flame ook wel eens kapot scheld en het hele alfabet qua vloekwoorden voorbij komt Bloos .... maar dat ligt meer aan mij en ik weet dat ik als ik niet vloek gemeen word dus kan het beter verbaal uiten dan dat ik het lichamelijk uit dat heb ik wel geleerd... heb wel een tijd gehad dat ze me echt enorm aan het uit proberen was en dat ik toen zoiets had van aaaaaahhhhh k*t knol .... maar nu is het ondanks de streken die ze soms heeft nog steeds een geweldig paard ... en tsja ik rij misschien nog niet zo goed maar ben allang blij dat ik haar mee kan krijgen naar les ....
Waar overigens wel eentje in rijd dat als er iets fout gaat ze gaat rukken en plukken en dan tsja ziet het er niet echt behoorlijk netjes en beleefd uit tegen over het paard ... als daar iets van gezegd word dan word ze chagie de tweede keer boos en de derde keer zadeld ze haar paard af... Bij haar ligt het wel 99 % van de tijd aan het paard want mevrouw heeft M gesprongen bij de pony`s tig jaar terug toen ze nog 15 was (nu ondertussen in de dertig en rijd weer op een manege)
Erg gezellig dus ....
Laatst bijgewerkt door Jokonootje op 13-05-04 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:49

runningkawa"]
[quote="Sjonniej"]

Maar wat me nu wel opvalt: Bij topics zit iedereen zoals RunningKawa zegt: nee ik doe niets fout, mijn paard! En dan lees je hier, dat iedereen het met RunningKawa eens is....apart???!!!
[/quote]
idd heel apart
En weet je wat het stomste is, dat ik dat al verwacht had, voordat ik het topic opende.
[/quote]

Toen ik je eerste berichtje las, had ik ook al zo'n vermoeden Knipoog
Er zijn dus twee mogelijkheden....
1. Mensen praten hier leuk mee en doen in de praktijk iets anders
2. Mensen die het er niet mee eens zijn, durven niet te reageren......

[quote="Pipo schreef:
Bijna ieder paard geeft wel aan dat je het verkeerd doet. Als dat niet zo zou zijn dan zouden we allemaal GP rijden namelijk

Tenzij de ruiter die capaciteiten niet heeft Knipoog
Bovendien geeft niet elk paard dat even duidelijk aan.... De één doet gewoon niet wat je van hem vraagt, de ander gaat echt in protest doordat ze je niet begrijpt. Niet elk paard is nu eenmaal even gevoelig, en niet elk paard reageert hetzelfde..... En daar zit het belangrijkste verschil imo

Overigens ken ik het verhaal, van elke les het gevoel hebben dat je niet kunt rijden ook maar al te goed Schijnheilig En ik weet wel zeker dat ze tijdens les 20x beter loopt dan als ik voor mezelf rijd. Puur en alleen omdat ik dan niet constant gecorrigeerd wordt Bloos

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:49

En weet je wat vervelend is? Dat er zo enorm veel brave paarden zijn die het allemaal over zich heen laten komen.
En doen ze dat niet, dan krijgen ze de volle laag en dan zijn ze de keer erop wel braaf (en stijf en scheef en op de voorhand en...en...en...)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:05

Tja, paardrijden is inderdaad jezelf leren kennen en beheersen, maar daarnaast ook je paard leren kennen en daar op het juiste moment op de juiste manier op in kunnen spelen. Vandaag alleen al zo'n voorbeeld. normaal is Moenira vrij rustig, maar vandaag gingen we oefenen in het weiland tussen bordjes, voor zaterdag onze eerste wedstrijd. Ik was wat nerveus (ben ik ook voor onderlinge wedstrijden, dus niet helemaal vreemd voor haar) , en zij vond het ook nogal vreemd en werd erg heet. ze liep nogal opgefokt en erg wiebelig en springerig en pas na 5x binnenkomen gingen we redelijk rechtuit en liep ze niet bij het halthouden eerst 5 meter zijwaarts voor ze normaal stil ging staan... Zucht!
Op dat moment probeer je dat te corrigeren maar lukt het gewoon niet...
De eerste keer proef oefenen ging ook vanalles fout, maar de eigenaresse wist het heel mooi te relativeren met dat dat paardrijden en dan vooral wedstrijdrijden was... Niet hoe netjes je kan rijden, maar hoe goed je in staat bent om dingen die niet gaan zoals het hoort tijdig op te vangen en op te lossen... DAt vond ik een hele wijze uitspraak... En gaf me ook een stuk rust voor de wedstrijd... Elk onderdeel heb je een nieuwe kans...

Met les wil ik ook wel eens protesteren hoor, maar niet zozeer omdat ik dan de pony de schuld geef, maar meer omdat ik dan aangeef dat het me niet lukt... En dat is enorm frusterend!!!
En ik heb het "geluk" dat zowel Andrew, als Aranka, als Moenira karakter dieren zijn, die je niet onterecht of gemeen of hard moet behandelen, omdat ze dan of de kont in de krib gooien, of zo van de ... raken dat je er niets meer mee kunt beginnen... Rustig blijven, en tot tien tellen en proberen duielijk en vriendelijk te corrigeren is dan de beste oplossing... Anders kun je het de eerste tijd wel vergeten (Andrew was eens 2 maanden niet normaal in een binnenbak te rijden na een week rijden op een manier die niet bij hem paste [onder druk] omdat iemand had gezegd dat ik het gewoon even door moest zetten en proberen en ik tegen diegene op keek, en dus tegen mijn gevoel in dat probeerde te doen... We vlogen bij de schotten op, vielen bijna om, en 2 maanden lang schrok hij van zijn eigen schaduw en van elk korreltje zand dat hijzelf tegen zijn benen schopte... We konden niet normaal ontspannen rijden, terwijl er buiten niets aan de hand was!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:23

Tuurlijk is iedereen het met Kawa eens. Maar voorlopig staat Bokt wel vol met vragen als: 'mijn paard wil niet Zus, mijn paard wil niet Zo" Ipv 'ik kan niet.... of het lukt me niet om......'

En dan nog als je een voorzetje geeft van: misschien ligt het wel aan je zelf??? Dan nog gaan mensen er soms keihard tegenin en komen ze zelf met de brilliante oplossing om er een slof/bijzet/tiedeman aan te hangen of om een scherper bitje/spoortje om te binden terwijl ze zelf nog geen deuk in een pakje boter rijden Stoom uit je oren

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:27

misschien omdat het soms moeilijk is kritisch naar jezelf te zijn. ik denk dat niemand daar geheel vrijstelling van heeft.

Amor Vincit Omnia

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 00:28

heb niet alle racties gelezen, maar als ik hier iets post, een vraag ofzo
dan vraag ik wat ik kan veranderen/verbeteren om duidelijker tegen t paard te kunnen zijn, zodat t paard mij gaat snappen
dus ik kijk wel degelijk eerst naar mezelf!
ok, tuurlijk geef ik t paard wel eens de schuld van dingen, maar meer overduidelijke dingen, als schrikken van een dom vogeltje bijvoorbeeld.. :p

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 01:33

Mijn paard heeft redelijk wat talent en zou ver kunnen komen in de sport. Hij heeft alleen 1 handicap: zijn ruiters Haha!. Daarom hebben wij ook les Haha!.
Zoals vriendlief ooit zei: 'Ik rij op de toppen van mn kunnen en daar moet hij het maar mee doen' Haha!.
Wij zijn nu 'de toppen van ons kunnen' aan het verhogen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 07:57

Kawa ik ben het ook helemaal met je eens! En ik denk dat daar paard rijden moet beginnen: zelf confrontatie! Kan je dat niet aan dan kan je misschien beter gaan dammen Tong uitsteken

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:16

Richtje"]



[quote="Pipo schreef:
Bijna ieder paard geeft wel aan dat je het verkeerd doet. Als dat niet zo zou zijn dan zouden we allemaal GP rijden namelijk

Tenzij de ruiter die capaciteiten niet heeft Knipoog
Bovendien geeft niet elk paard dat even duidelijk aan.... De één doet gewoon niet wat je van hem vraagt, de ander gaat echt in protest doordat ze je niet begrijpt. Niet elk paard is nu eenmaal even gevoelig, en niet elk paard reageert hetzelfde..... En daar zit het belangrijkste verschil imo
[/quote]

ALs de ruiter de capaciteiten niet heeft dan doet die dus iets niet goed ( of dat nou aan gevoel ligt, ervaring of wat dan ook. Even heel zwart wit gesteld:) Ieder paard geeft aan dat je wat fout doet, alleen de een in mindere mate dan de ander. Daarnaast moet je wel eens wat het " gevecht" aan gaan, maar dan is voornamelijk bij jonge paarden die nog niet op de hoogte zijn van bep. hulpen.

De een word lastig, de ander doet het gewoon niet. Maar in zekere mate geeft ieder paard het aan.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:18

Uiteraard helemaal met je eens RK! Helaas zijn de meeste paarden inderdaad te vriendelijk en vredelievend om zo duidelijk te protesteren dat men daar echt over na gaat denken ("op de grond aangekomen, gaat men nadenken..." Haha! ).
Ook is het erg belangrijk om te weten dat je altijd bij je instructie kan navragen waarom die je dit of dat liet doen. Je moet respect hebben voor je instructie, maar deze moet niet zo intimiderend zijn dat men maar doet wat er gezegd wordt tijdens de les, zonder te weten waarom (met als gevolg dat men het buiten de lessen om niet meer doet...).
Zoek dus goede èn toegankelijke instructie!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:19

Ik had vroeger in instructeur die zeer bot en hard was en je altijd erg goed liet merken dat je het fout deed. Tot je er echt onzeker van werd Haha!

Bij het springen weet ik nog eens dat er eentje stopte, de ruiter gaf het paard daarop een flinke mep. Bij mijn instructeur kwam zowat het stoom uit zijn oren: Jij rijd een kl*te afstand, je paard stopt en red je leven, anders was je er vol in gegaan en jij straft hem? Ben je helemaal gek geworden?

Haha!:D:D:D

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:36

Pipo schreef:
ALs de ruiter de capaciteiten niet heeft dan doet die dus iets niet goed ( of dat nou aan gevoel ligt, ervaring of wat dan ook. Even heel zwart wit gesteld:) Ieder paard geeft aan dat je wat fout doet, alleen de een in mindere mate dan de ander. Daarnaast moet je wel eens wat het " gevecht" aan gaan, maar dan is voornamelijk bij jonge paarden die nog niet op de hoogte zijn van bep. hulpen.

De een word lastig, de ander doet het gewoon niet. Maar in zekere mate geeft ieder paard het aan.


Dat probeerde ik dus ook ongeveer te zeggen Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:37

Pipo schreef:
Ik had vroeger in instructeur die zeer bot en hard was en je altijd erg goed liet merken dat je het fout deed. Tot je er echt onzeker van werd Haha!

Bij het springen weet ik nog eens dat er eentje stopte, de ruiter gaf het paard daarop een flinke mep. Bij mijn instructeur kwam zowat het stoom uit zijn oren: Jij rijd een kl*te afstand, je paard stopt en red je leven, anders was je er vol in gegaan en jij straft hem? Ben je helemaal gek geworden?

Haha!:D:D:D


Super zo'n instructeur bij bepaald ruiters OK dan!
Maar zo iemand bij een wat onzekere ruiter, richt denk ik alleen maar meer schade aan.....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:08

Ook ik ben het 200% met je eens.


Toen ik met Staar begon was ik zo groen als gras (want na 4 jaar hobbelen kan je eigenlijk nog niets) en Staar liep dwars over me heen. Het meest frusterende vond ik toen dat ik niet in staat was om het op te lossen. Met lessen heb ik zeker geleerd hoe veel je eigenlijk zelf fout doet. Als er iets niet gaat, ga ik altijd even stappen, lekker mn schouders en armen ontspannen en nagaan wat ik fout doe waardoor het niet gaat. Dan probeer ik het met frisse moed nog een keertje. Misschien dat ik het wat overdrijf maar door het paardrijden ben ik heel goed gaan beseffen wat mijn houding/ humeur/ gemoedstoestand e.d. voor invloed heeft

Trots! Z2+ 1 met mijn gouden topper *\o/*
Trots! Rubriekskampioen Z1 NHPS Divoza dressuurcompetitie 2015

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:29

Ook ik ben het er helemaal mee eens dat de fouten nagenoeg altijd bij de ruiter liggen.
Niet dat ik zo'n fantastisch ruiter ben Lachen
Eigenlijk ben ik op mijn eigen paard pas gaan leren rijden, grotendeels in mijn uppie. Over het algemeen gaat dat prima en van anderen hoor ik ook vaak dat het er heel goed uitziet. Maar als ik mezelf soms op de video terugzie, dan erger ik me scheel! Van veel dingen weet ik in theorie best hoe ze moeten, maar die praktijk hè! Haha!

Gelukkig heb ik een heel gevoelig paard, wat exact doet wat ik aangeef, dus als dingen weer eens anders gaan dan gepland weet ik het al, ik zit weer eens aan het verkeerde knopje!

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:45

Meerendeel van de fouten ligt ook bij de ruiter maar het kan ook medisch zijn dus dan ligt het aan het paard maar dan onterecht

Ik heb nou het grote genoegen om een merrie te rijden van 17 met een geweldig karkter
Doe jij het fout dan doet ze het niet

Net als van de week ik had haar teveel bij me en ze maakte even een huppeltje van hallo je hebt me te strak dus ik liet haar wat losser en er was niks meer aan de hand

Maar fouten kunnen ook een paard zijn aangeleerd door een ander
Dan kan jij het goed doen maar dan kan het paard niet op die manier

En daar integen ben ik dus wel eens met RK maar gelukkig geen meeloper Tong uitsteken

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:58

verana schreef:
Meerendeel van de fouten ligt ook bij de ruiter maar het kan ook medisch zijn dus dan ligt het aan het paard maar dan onterecht


In feite ligt de fout dan dus nog steeds bij de ruiter. Die moet er immers voor zorgen dat hij er op tijd een VA bij haalt. Of zelfd de medische problemen voorkomt (in de zin van goede verzorging, en correct trainen)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:02

en het is natuurlijk mens eigen om de schuld bij een ander neer te willen leggen, vaak onbewust. Dus dat kan ook een dier zijn. Ga maar na, als een mens in de oertijd toegaf iets niet te weten of fout te hebben, dan was hij/zij "zwak" en had minder kans op voortplanten en voortbestaan dan iemand die het wel weet en goed doet..... Beetje vergezocht, maar het is wel waar. Nu is het alleen zo, dat de "goede" mensen inzien dat ze fouten mogen en kunnen maken omdat men tegenwoordig toch wel overleeft, dus nu kan men het ook gerust toegeven. Maar dat kan (helaas) nog niet iedereen....

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:40

Ethelate schreef:
Ik mag uiteraard mijn mening geven, maar waarom neem ik dan les? Ik luister een uur braaf Knipoog
Instructrice geeft ook een meisje les, zodra ze haar stem een keer verheft, begint ze te janken, is ook weer het uiterste :D


oeh dan zou ik vaak jankend op m'n paard zitten *LOL*


ik weet wel dat het aan mij ligt as het niet lukt, want bij mijn lesgeefmens loopt ie wel gewoon goed.
maar soms is het wel frustrerend als iets niet lukt, dan word je eigenlijk boos op jezelf, maar word daardoor ook sneller boos op je paard. terwijl ik dan juist rustig moet blijven.
naja als loulou oud en versleten is heb ik het hopelijk wel een x door Scheve mond Haha!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:45

Als iedereen die nu allemaal zitten te ja-knikken (want oh, wat zijn we het weer eens met elkaar) dat ook in het achterhoofd houden als ze weer eens zitten te trek-bekken, een te scherp bit er in rammen of de slof strakker trekken dan de gewone teugel, dan kan het forum over RT mooi definitief afgesloten worden.

Want iedereen weet het allemaal zo goed en iedereen is het nu eens met RK... maar je zou ze de kost eens moeten geven die vanmiddag of vanavond hun paardje weer verschrikkelijk oneerlijk behandelen.

Leer kritisch naar jezelf te kijken.... en niet steeds mee te waaien met de wind.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:16

DePennyBitch schreef:
Als iedereen die nu allemaal zitten te ja-knikken (want oh, wat zijn we het weer eens met elkaar) dat ook in het achterhoofd houden als ze weer eens zitten te trek-bekken, een te scherp bit er in rammen of de slof strakker trekken dan de gewone teugel, dan kan het forum over RT mooi definitief afgesloten worden.

Want iedereen weet het allemaal zo goed en iedereen is het nu eens met RK... maar je zou ze de kost eens moeten geven die vanmiddag of vanavond hun paardje weer verschrikkelijk oneerlijk behandelen.

Leer kritisch naar jezelf te kijken.... en niet steeds mee te waaien met de wind.


Probleem is dat die mensen er moeilijk er tussenuit te pikken zijn, ik kan nu ook wel een leuk stukje typen dat ik best weet dat 99% van de dingen die fout gaan bij het rijden aan mij liggen, maar aangezien heel weinig mensen hier mij in rl hebben zien rijden, kunnen ze mij ook best voor zo'n jaknikker aanzien. Als je alleen al in mn profiel kijkt, zie je sporen van 3.5 cm mét wiel. Maar laten die nu net zijn voor die ene procent eigenwijsheid bij mijn paard en om nog duidelijker door te kunnen geven wat ik bedoel.

Wat ik nog wel even kwijt wil, is dat er idd heel veel mensen zijn die gewoon geen kritiek kunnen hebben. Mijn instructrice zegt altijd waar het op staat, je krijgt het zwart op wit en dat is soms heel confronterend. Maar ik heb een enorme hekel aan om de hete brij heen draaien, dat maakt de problemen alleen maar groter. Toch zijn er op de manege en bij mijn instructrice best wat mensen vertrokken, diep beledigd, omdat er was gezegd dat ze iets fout deden. Als je niet tegen kritiek kunt moet je niet gaan paardrijden. Kritiek heb je immers nodig om je te verbeteren, en met verbeteren ben je nooit klaar in de paardensport.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:23

DePennyBitch schreef:
Als iedereen die nu allemaal zitten te ja-knikken (want oh, wat zijn we het weer eens met elkaar) dat ook in het achterhoofd houden als ze weer eens zitten te trek-bekken, een te scherp bit er in rammen of de slof strakker trekken dan de gewone teugel, dan kan het forum over RT mooi definitief afgesloten worden.

Want iedereen weet het allemaal zo goed en iedereen is het nu eens met RK... maar je zou ze de kost eens moeten geven die vanmiddag of vanavond hun paardje weer verschrikkelijk oneerlijk behandelen.

Leer kritisch naar jezelf te kijken.... en niet steeds mee te waaien met de wind.


En daarom gaf ik, in mijn eerste reactie, zelf ook al aan dat het me lang niet altijd lukt om op kritieke momenten eerlijk tegenover m'n paard te blijven.
Ja in theorie heb ik het nu door, maar zie dat maar eens ten alle tijde in de praktijk in uitvoering te brengen. Het lukt imo steeds vaker om me te beheersen en even na te denken voordat ik haar de schuld geef. Maar nee, het lukt mij (nog) niet om haar altijd eerlijk te behandelen.

Hoewel ik wel kan zeggen, dat ik er geen scherper bit in of slof onder hang Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:28

runningkawa schreef:
Waarom meteen boos als er bij een probleem van het rijden gezegt word dat je het bij de ruiter moet zoeken.

Omdat het impliceert dat ze niet goed rijden. En ondanks dat de grote meerderheid van zichzelf zegt dat ze niet goed kunnen rijden is dit toch een punt van kritiek waar een grote meerderheid niet tegen kan Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:33

je hebt helemaal gelijk
Zal volgende keer dan ook gewoon zeggen, hey!! jij kan ook niet rijden zeg Haha!
en als je zo stom blijft doen, zul je het ook nooit niet kunnen ook niet.

En ritchje
Jij ziet het in, dan val je bij mij niet onder boven genoemde soort Lachen
van fouten moeten we leren.
Wij allemaal, ik ook.
En helaas is dat dan wel een jammer voor het paard.
maar als je later wel weet hoe het moet, blijft je paard tenminste niet steeds de l..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers