Stil zitten in galop...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Stil zitten in galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 21:48

Ik heb niet zozeer een probleem met mijn paard, als wel met mijn eigen houding. In galop beweeg ik te veel met mijn bovenlijf. Ik probeer wel recht te zitten, maar ik weet niet wat ik nou precies anders moet doen. Bij Melody, het paard van mijn moeder, heb ik dit trouwens niet of minder, maar die heeft dan ook zo'n heerlijke schommelstoel-galop.
Het gevoel van hoe het moet is ook wel moeilijk uit te leggen denk ik, maar misschien zijn er nog ervaringsdeskundigen?

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:17

lekker diep op je KONT!! gaan zitten...helpt bij mij wel!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:32

Laat je longeren zonder beugels. Laat iemand het paard vasthouden (aan de bijzet) en zelf in het zadel gaan! Zitlessen zijn heel belanrijk voor je zit!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:48

Teveel bewegen in galop komt vaak vanuit het gevoel dat je te hard moet werken, want anders valt ze eruit. Door je te laten longeren kan je je op je zit concentreren zonder te hoeven drijven.
Werk eraan je paard in het algemeen lichter aan het been te krijgen en concentreer erop om in de galop niet te veel te gaan werken: gebruik dan liever de zweep eventjes om het tempo te onderhouden dan je benen en je zit.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 15:50

Dat gevoel heb ik inderdaad wel, QQQQ. Maar vaak zit ik ook niet goed als ze wel lekker doorgaloppeerd. Misschien komt het ook wel doordat ze een beetje hobbelig galoppeerd, ofzo. Lastig uit te leggen. Krijg er verder trouwens geen commentaar op (ook niet van jury oid) maar ik voel gewoon zelf dat ik niet goed zit. Bedankt voor de tips allemaal!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:54

Idd zoals anderen zeggen, zit les nemen, aan longe zitten. Ik zit zelf heel stevig in galop (*volgens mijn vriendinnen maar naar mijn gevoel zit ik ook wel goed *) het komt omdat ik me goed kan ontspannen tijdens galop, maar als ik soms in spanning raak wil ik wel eens hobbelen

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:31

Ik heb dit ook gehad, dan was ik heel hard overal aan aan het werken en ging ik meedrijven met mijn zit (schommelen). Door zitlessen in galop, beugels uit en armen op de rug (houd je je rug recht). Verder moest ik mijn bekken kantelen om met beweging van het paard mee te kunnen gaan, ik hield mijn rug vast.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:54

ik neem eens in de tien weken (ik weet het, nog veel te weinig eigenlijk) zitles aan de longe met een heel gehoorzaam paard. Volgens mij de enige manier om echt iets te veranderen aan die zit.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:57

zonder zadel op je paard gaan rijden helpt ook goed voor je zit..

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 23:06

Vooral voor je evenwicht volgens mij. Ik zit zonder zadel veel sneller met mijn benen naar voren en minder recht dan met. Ik doe het wel, vind het leuk! Vanavond ging het trouwens wel beter, kon aardig goed recht blijven zitten volgens mij. Ging sowieso fijn! Lachen

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:13

ja maar toen ik veel zonder zadel reed werd mijn zit veel beter, en ook in de galop ga je meer ''meevoelen'' met je paard..
miss dat het helpt, je kan het altijd proberen Haha!
Laatst bijgewerkt door DANIenVLIEG op 13-05-04 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 16:53

Idd zitlessen, veel zonder beugels rijden, ga desnoods van ieder uur dat je rijdt een half uur zonder beugels rijden! Probeer tijdens de galop eens veel te ver voorover te zitten, dan weer te ver achterover, en herhaal dit en paar keer. Daarna zoek je een positie op tussen die twee. Klinkt raar, maar werkt echt! 2 weken terug hebben we met nog meer instructrices een workshop zitles geven gehad van Tineke Bartels, en ik heb dit nu in veel van mijn lessen geprobeerd, duidelijk resultaat te zien bij alle ruiters!! En zorg ervoor dat je constant op 2 zitbeenknobbels zit. Succes!