impuls, voorhand, tempo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

impuls, voorhand, tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 16:07

Ik zit steeds met een probleem waar ik weer op stuit: Op protocollen staat het vaak: Meer impuls en teveel op de voorhand of pony loopt te diep. Dat te diep lopen weet ik maar daar kan ik niet altijd wat aan doen. Vaak is het zo dta ik zo druk met mijn proef bezig ben dat ik gewoon niet zo erg meer er op kan letten of hij wel goed zijn achterhand erbij houd. Mijn pony is een beetje lui zo gauw de kans zich voor doet gaat ie lekker luieren en lekker slepen met die benen en te diep lopen.

Tijdens het oefenen kan ik hem wel verzamelen en dan weer goed voorwaarts rijden en dan loopt ie gewoon perfect met zijn benen tilt ze netjes op, goed de benen eronder enz. Ik doe dit door halve ophoudingen. Alleen zo gauw ik hem wat teugellengte geef dan gaat hij met zijn hoofd naar beneden, en dan bedoel ik niet te diep lopen maar echt naar beneden, is dit een teken van ontspanning??Ik weet t anders ook niet want ik hou hem wel goed op tempo... Maar wat hij ook doet is gewoon naar beneden gaan als hij voorwaarts loopt en zijn benen goed optilt.

Het enige probleem is dus dat zoals ik al zei: hij doet t vaak wel een aantal rondjes, maar met oefenen kan ik me er goed op concentreren maar in een proefje dan moet er zoveel achter elkaar tegelijk, je komt uit t wijken en je moet meteen wat anders dan heb ik gewoon ook door de zenuwen ''geen 'tijd'' om er over na te denken.

Dat snel te diep lopen heeft denk ik ook welredelijk wat te maken met zijn hals, hij heeft zo'n rechte hals waardoor ik niet goed weet of hij nou voor de LL loopt, erachter of op de LL , dat is gewoon lastig te zien. Daarbij komt dan ook nog dat ik hem echt aan het werk moet zetten en houden want anders doet hij niks meer...

Ik heb tijdens dat oefenen deze dingen: hij loopt lekker met zijn benen en dan loopt hij van voren totaal niet, hij loopt lekker van achteren en van voren gaat hij zich opkrullen, of hij loopt lekker van achter en loopt vooraan alleen met aanleuning, dus niet aan de teugel en dan swingt ie helemaal lekker dus zijn rug heen.

of hij loopt aan de teugel en gewoon ook weer goed aan de achterkant. Behalve bij die van dat hij van voren alleen aanleuning heeft loopt ie nergens zo swingend... maar mijn instructrice zegt dat hij dan niet aan de teugel loopt en dan moet ik hem bij haar te diep laten lopen want dat komt later wel maar beter iets te diep dan niet aan de teugel...

Dan nog met middendraf: als hij zo lekker met zijn achterbenen loopt dan zweeft hij wel redelijk in de middendraf, anders dan is het gewoon een verharde draf waar hij al snel mee stopt, maar bij beide doen de achterbenen niet echt super mee...

Sloffen met zijn achterbenen doet hij haast niet meer maar pas als ik hem verzamel met halve ophoudingen en dan weer voorwaarts rijd( eigenlijk ben ik dus steeds halve ophoudingen aan t geven) dan pas zet hij zijn achterbeen echt goed eronder, anders zijn het vrij korte passen...

maar goed een lang verhaal, maar ik kom gewoon steeds weer in de problemen....Ik hoop op een oplossing maar nog 1 ding Haha!

Hij heeft van zichzelf niet echt mooie gangen, heel vlak dus ik kan niet verwachten dat het spectaculair wordt, en hij heeft due die hals waardoor hij te snel te diep loopt ( denk ik dus dat het daardoor komt) En nogal snel heeft van, als ik er niet op let tijdens de proef van ooh weg gaan dieper en dieper en langzamer lopen waardoor hij echt gaat hangen, ditkomt natuurlijk doordat hij langzamer gaat. Maar deze eigenschappen bevorderen het natuurlijk wel..

en ik wil ook nog wat over het wijken weten maar dat doe ik later wel..

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:48

Wat jouw instructrice zij, over liever iets te diep, dat moest ik eerst ook doen, bij een paardje wat ik gereden heb, maar eigenlijk denk ik dat ze daarmee bedoeld, dat je hem laag moet rijden. Dus een beetje met hals strekken. Dat deed ik eerst ook en daarna rijd ik dat paard naar beneden.

In mijn proeven stond altijd dat ik hem te laag naar beneden had lopen, maar toen zij mij instructrice ook, dat de rest wel later komt (dat gebeurde niet, want paard ging weg). Maar zij zei ook, dat je je paard niet moeilijker moet maken dan het is en een ontspannen paard is belangrijker dan een omhooggetrokken goed naar beneden lopend paard.

En ik zeg ook altijd: een jury ziet iets maar in een paar minuten en kunnen je nooit beoordelen hoe jij je paard iets leerd, dus daarom schrijven ze het erop.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:29

ik ga met blijenata mee ...

je zegt dat je t lastig vind om te zien of ie op de ll loopt????
DAT MOET JE HELEMAAL NIET ZIEN MAAR VOELEN Knipoog
samen met je instructrice moet je dat gevoel zien te krijgen
zij moet tegen jou zeggen wanneer ie goed loopt, en jij moet dat gevoel leren te onthouden en steeds weer daarnaartoe te rijden
spiegels doen vaak meer kwaad dan goed, beter zou zelfs zijn met je ogen dicht te rijden

de oefeningen die je doet zijn goed voor m zoals je zelf al zegt
op concours met losrijden ook niet alles willen verbeteren !
met losrijden m goed aan het been zetten, op de achterhand zetten en zo de proef ingaan
gaat je instructrice nooit mee op concours?
dan kan zij nl naar aanleiding van jouw proef , in de les gaan oefenen op de dingen die er misgingen
verder , die zenuwen , die krijg je alleen onder de knie door meer en meer concourservaring op te doen
zo te horen zit de inzet wel goed bij jou OK dan! , goede inzet en goede instructie... dat is de beste basis die je kunt hebben !