hoofd de lucht in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

hoofd de lucht in

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:40

nou.....sinds twee weken rijd ik dus op S.
en sinds vandaag is hij in verzet,althans,dat vermoed ik.
Eerst reed hij keurig,netjes aan de teugel,lekker kauwen.
Nu vind hij het erg leuk om me zowat uit het zadel te tekken,zijn kop vooruit te trekken,de nek erop te zetten,of zijn hoofd de lucht in te zwiepen.
Wat moet ik doen behalve handen laag en been eraan?Ik vind het best eng,gezien zijn grootte en dus sterkte....
Ik heb priveles.Het paard is dus ook net ingereden......


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:03

Ligt het zadel nog wel goed?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:05

Misschien dat ie je uitprobeerd? Als ie tenminste netjes aan de teugel is gereden dan zou je em zo met been/zit en hand sluiten weer nageeflijk moet krijgen. Misschien wat strenger inkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:06

er ligt wel een nieuw zadel op.
maar hij is al vaker met een ander adel gereden,en daar deed hij niets op uit.
Ik gok toch idd op uitproberen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:10

Zou toxh even het zadel na laten kijken, Ik zou dat in ieder geval uitsluiten!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:11

Kan het niet zijn dat je paard net z'n tanden aan het wisselen is? En wat zegt je instructrice ervan?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:12

donderdag krijg ik les.
dan zal ik mijn instructeur alles laten bekijken..

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:02

Ik wou net zeggen, misschien heeft ie last van z'n tanden, aangezien je paard net ingereden is neem ik aan dat ie ook wat aan de jongere leeftijd is. En op jongere leeftijd gaan ze natuurlijk wisselen, ik zou even goed z'n gebit laten bekijken door iemand die er verstand van heeft.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:18

Of hij is die tijd overdonderd geweest en begint nu door te krijgen wat waar hij mee bezig is!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:05

Die is goed Sjonniej. Dit kan een mogelijke oorzaak zijn, maar mijn gevoel gaat toch naar pijn in de rug. Het paard probeerd zijn rug te ontlasten door zijn hoofd omhoog te gooien en lang te maken. Voor een net ingereden paard is het heel zwaar om een ruiter te dragen. Het heeft namelijk niet voldoende ontwikkelde spieren in zijn rug om iemand te kunnen dragen.

Dus laat zijn rug na kijken en doe even een poos rustig aan en ga veel grondwerk doen om die spieren te ontwikkelen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:52

Wat mijn toch het eerste te binnen schiet bij een paard wat net ingereden is inderdaad dat hij je uitprobeerd,hij word brutaler en dus moet jij ook wat brutaler worden in je rijden..Hij is het nu een beetje gewend en geeft hiermee aan dat je hem al wat meer aan het werk kan zeten..Hem wat meer aan het werk zetten kan je doen door middel van tempowisselingen,overgangen en voltes te rijden dat hij constant op jou blijft letten van hey wat gaat er gebeuren..Hoop dat je er wat aan heb,veel succes..

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:51

Je zegt handen laag: let je er dan wel op dat je je hand niet vastzet/blokkeert? Als je je letterlijk aan die uitspraak houdt, alsmede het "benen eraan", dan krijgt je paard een tegenstrijdige hulp: gas en remmen.

Je kunt zoals Danielle zegt overgangen rijden. Probeer dan ook eens dit op de volte te doen. Korte overgangetjes, met de nadruk van de voorwaartse drang, waarbij je paard je hand opzoekt.

Je rijdt hem dus bv aktiever in de stap, totdat je merkt dat hij het bit aanneemt en bijna wil draven. Op dat moment hou je wel spanning op je teugel, maar zet je hand iets naar voren, zodat hij de ruimte krijgt om weg te draven.

En uiteraard tijdig belonen Knipoog

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 03:06

haha ik ken dit Lachen doet mijn paardje namelijk ook...en ik ben dus ook me paardje aan het inrijden Lachen
Ik zou hem dus niet teveel naar beneden rijden en hem lekker zelf laten zoeken.
En je teugels wat langer houden dan normaal zodat ie ook zn hals kan strekken...Nu ik dit doet doet hij het niet meer..Misschien werkt het ook wel bij jou paardje.

Sh0rtiiY
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: W'hoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:26

Ik denk dat hij je aan het uit proberen is. Aangezien je hem net rijdt. Je kan ook even het zadel na laten kijken en zijn rug , of hij wondjes of iets anders heeft. Maar ik denk dat hij je gewoon aan het uit proberen is. Ik ken het ook , mijn vorige paard deed dat ook in het begin. Je moet gewoon even doorzetten en/of een instructrice erbij halen.

SDM --> SimplY The Best..!:)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:13

Doet ie het (nu) meteen of na een tijdje rijden?
Te lang aan de teugel rijden kan op die leeftijd spierpijn in de hals/rug geven, die ie probeert te ontlopen door iets anders te doen.
Geef met grote regelmaat even een lange zijde lange teugel (elke 5 min of vaker als dat niet genoeg is) en rijd dan weer verder. Zo kan ie even de doorbloeding van de spieren herstellen en kramp voorkomen.

Succes!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Roosch

Berichten: 36636
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:58

een paar mogelijk heden zijn idd tandjes wisselen. zadeldruk, en uitproberen! Vooral niet alleen gaan proberen, maar (proffesionele) hulp vragen! sterkte! xroows

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:49

Anoniem schreef:
er ligt wel een nieuw zadel op.
maar hij is al vaker met een ander adel gereden,en daar deed hij niets op uit.
Ik gok toch idd op uitproberen.


Bedoel je dat hij al vaker met dìt zadel gereden is en toen wel goed liep? Zo niet dan kan het zijn dat het zadel wat er nu op ligt niet helemaal goed ligt. Dat luistert echt heel nauw! Ik zou hem een tijdje longeren zodat zijn rug tijd heeft om te herstellen (als dat het probleem is) en dan met het zadel gaan rijden waaronder hij wel goed liep. Eens zien hoe hij dan loopt.

Ik ben er heilig van overtuigd dat een paard nooit zomaar iets doet, er is altijd een reden voor!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:19

Reed je hem enkel aan de teugel of echt verzameld? Wij hebben een tijd gehad dat ze zo goed liep (dachten wij) en constant verzameld was dat ze spierpijn kreeg in der broekspieren en kruis.. toen hadden we ook een fase dat ze de kop op de grond legte, bokte naar je been, sterre ging kijken en keihard met je aan de haal ging enzow. Wij hebben der toen 2 weken op rust gezet en op nieuw begonnen..

Als dat niet helpt moet je het gewoon hard afstraffe!!! geef een gil en en trap als die het doet!en beloon hem als die weer (al is het maar heeel ff) netjes loopt..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:30

M3isSi3j schreef:
Als dat niet helpt moet je het gewoon hard afstraffe!!! geef een gil en en trap als die het doet!en beloon hem als die weer (al is het maar heeel ff) netjes loopt..


Hard afstraffe, een gil en trap geven! Sorry hoor maar dat heeft echt helemaal niets paardrijden te maken naar mijn mening. Negatief gedrag negeren heb ik geleerd en positief belonen. Je kunt de niet gewenste situatie wel ongemakkelijk maken voor je paard door bijvoorbeeld als hij zijn hoofd omhoog doet rustig druk op de teugel te zetten. Zodra hij ook maar een heel klein beetje de gewenste reactie geeft ontspannen! Zo zal hij heel snel begrijpen wat de bedoeling is!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:08

hartstikke bedankt nog!
Ik probeer de druk wat van de teuegl te halen,ik denk inderdaad ook dat ik mijn had wat te vast heb gezet.
Ik rijd veel met mijn been en laat hem zelf wat zoeken waar hij loopt.Soms trekt hij nog opeens me zowat uit het zadel.
Ik rijd met een goed passend zadel.Daar is hij altijd mee gereden en dat gaat goed,de tanden zijn het probleem ook niet.
Ergens vind ik het ook ietwat eng,omdat ik weleens denk dat hij me simpelweg niet respecteert..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:10

Als hij jouw niet respecteerd ga dan grondwerk doen. Met rijden moet je met kracht enz komen. Met grondwerk gaat het om de comminicatie tussen jouw en je paard wat juist geweldloos respect geeft.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:13

grondwerk?dat klinkt wel goed,heb je wat info voor me?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:02

Bij grondwerk bedoel ik de NH vorm. Dus het los longeren met behulp van posities het leiden van je paard terwijl hij achter of met zijn neus net naast je loopt. Het werken aan de hand op de klassieke methode voor de verdere oefeningen. Kijk maar is op mijn site onder grondwerk. Daar heb ik enkele v.b. staan.

Het is leuk om te doen, daarbij geeft het een betere relatie met je paard en is nog een leuke afwisseling ook. Ben je er een beetje bekent mee, dan kun je de hele week grondwerk doen zonder ook eenmaal het zelfde te doen. Het is dus heel afwisselend met iemand die creatief is. Ik doe het ongeveer om en om. Dus de ene dag grondwerk de andere rijden enz.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers