Meningsverschil met lesgeefmens :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:21

als ik een jong paard inrijd neem ik er altijd direct een zweep bij. niet om te slaan maar om hem eraan te laten wennen. ook als ondersteuning (bij het netjes door de hoek lopen) is het erg handig. dan had het nu ook bij jou niet zo ver hoeven komen want dan had je hem al bij de eerste negering van het been kunnen aantikken. dit is naast voor jouw ook voor het paard een stuk prettiger.

verder zegt kawa nuttige dingen.

ik zou ook niet met sporen gaan rijden, naar mijn idee wordt het daar niet beter van.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 13:44

Als iemand zich geroepen voelt om ons (mijn vriend en mij) les te komen geven, pb me maar. Desiree ken ik al IRL en komt het een keer proberen. Helaas gaat zij ook zeer binnenkort verhuizen en is het dus maar eenmalig Verdrietig

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:07

Ik woon in de buurt Tong uitsteken maar jah, ik heb nooit officieel lesgegeven heej, geen diploma's enzow Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 16:14

Op een papiertje kun je geen les geven... Dus als je het wil proberen...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 21:06

Miss_Blimm schreef:
Denk dat je dus eerder altijd been gaf (misschien zonder dat je het door had)? Das wat anders dan je been eraan.



Afbeelding


Op deze foto kun je zien dat mijn been niet tegen het paard aankomt. Ik kan dus echt niet onopgemerkt been geven.[/img]

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:50

griebels schreef:
Ik ben het ook met RK eens.. De reden dat hij nu al dood is voor het been is dus omdat ik steeds moet drijven. Ik rijd nu voor het eerst een pony verder in. Zadelmak maken al wel gedaan maar verder doorleren niet. Ik nam aan dat een ZZ-licht amazone wel weet hoe alles werkt met jonge pony's. Vandaar dat ik haar commentaar dus altijd opgevolgd heb. Nu is hij dood voor het been, en moet ik dat dus oplossen met de zweep. Die methode kende ik al, maar hoopte hem eigenlijk nooit te hoeven toepassen... Helaas...
Zij vindt dus dat ik moet blijven drijven, hoe maak ik haar nu duidelijk dat ik dat niet wil doen? Als Igor dadelijk weer voor het been is, wil ik dat graag zo houden en weer zonder zweep gaan rijden. Hoe "vecht" je zo'n meningsverschil uit?

probeer er achter te komen hoe ze het drijven bedoelt.
Je paard moet aan het been zijn, altijd, maar je mag niet schoppen of altijd blijven drijven. Het kan dus zijn dat je paard dood geworden is omdat je gaat schoppen. Je moet gewoon je kuit heel lichtjes eraan hebben en harder 'knijpen' met de kuit als je harder wilt. Geen reactie is een keer de zweep erbij. niet blijven schoppen, dat helpt niet.
En misschien is dat juist waarom ze je nu met het zweepje wil laten rijden.

Daar komt nog bij dat een jong paard in het begin wat loperig kan zijn op het been. Dit moet er natuurlijk wel uit, het been mag geen schrikreactie zijn, maar er moet een gewone reactie komen.
Een lui paard moet juist leren dat het been direct weg is.
Een zweepje is dus helemaal geen ramp, maar je paard mag niet niet aan het been en niet aan de zweep worden.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 22:06

Igor is in het begin van de les (buitenbak met andere paarden in de weide er omheen) altijd wat loperig. Niet voor het been weglopen, maar vanwege al die dingen om hem heen. Na een kwartiertje wordt hij sloom (en dat voor een arabier) , maar nog wel voorwaarts. Hij loopt alleen niet meer over zijn tempo... Op die momenten moet ik dus constant blijven drijven, geen reactie is schoppen. Ik reed dus nog zonder zweep. Hij "moet" reageren op mijn been en doet dat nu dus niet meer. Ik moet hem over zijn tempo laten lopen, ten alle tijden... Dus ik moet blijven drijven/schoppen (hoe je het wilt noemen Knipoog )
Igor en ik worden daar allebei "moe" van..

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:13

Citaat:
Op deze foto kun je zien dat mijn been niet tegen het paard aankomt. Ik kan dus echt niet onopgemerkt been geven


Ik kan hier niet aan afzien hoe jij rijdt met je been, hoe stil je hem hebt ofcourse maar je been ligt zo op zich wel netjes hoor Lachen maar toch kan je ongemerkt gaan knijpen met kuit of bovenbeen...mischien dat dat het kan zijn voor een deel? Zeg niet dat dat het is hoor want ik heb je nog nooit zien rijden maar tis maar gewoon ff om alle dingen op te noemen Lachen, ik heb het zelf wel eens gehad namelijk met een slomer paardje. Ik kneep ongemerkt net wat teveel met mijn bovenbeen en jah daar werd die niet beter van.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 13:44

griebels"]
[quote="Miss_Blimm schreef:
Denk dat je dus eerder altijd been gaf (misschien zonder dat je het door had)? Das wat anders dan je been eraan.



Afbeelding


Op deze foto kun je zien dat mijn been niet tegen het paard aankomt. Ik kan dus echt niet onopgemerkt been geven.[/img]
[/quote]

Sorry, hoe denk je dat je je been neer moet leggen dan?
Je ben ligt zo te zien goed, je drijft als je het goed doet namelijk met je kuit en die ligt wel degelijk tegen het paard

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:29

griebels schreef:
Igor is in het begin van de les (buitenbak met andere paarden in de weide er omheen) altijd wat loperig. Niet voor het been weglopen, maar vanwege al die dingen om hem heen. Na een kwartiertje wordt hij sloom (en dat voor een arabier) , maar nog wel voorwaarts. Hij loopt alleen niet meer over zijn tempo... Op die momenten moet ik dus constant blijven drijven, geen reactie is schoppen. Ik reed dus nog zonder zweep. Hij "moet" reageren op mijn been en doet dat nu dus niet meer. Ik moet hem over zijn tempo laten lopen, ten alle tijden... Dus ik moet blijven drijven/schoppen (hoe je het wilt noemen Knipoog )
Igor en ik worden daar allebei "moe" van..


Als ik dit zo lees zou ik zeggen, heel veel tempowisselingen rijden. Dat hij leert dat jij het tempo bepaalt, maakt niet uit of hij hard of zacht wil, hij moet zo hard/langzaam lopen als jij wilt.
(ik zeg niet dat het werkt hoor, heb er niet zo heel veel verstand van namelijk...)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:32

als je een meningsverschil hebt met iemand die je normaal gesproken moet vertrouwen, dat praat je daar toch met diegene over, ipv dat je het met anderen hierover hebt?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:22

Ze kan toch wel meningen en advies vragen. Daar is niets mis mee.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 19:09

@ SP: Ik heb het er met haar over gehad, maar had graag ook meningen van anderen gehad.

Ok, vanaf het einde van mijn sok (ong 10cm onder mijn knie) ligt mijn been niet meer tegen het paard aan. Dus met die 10cm onder mijn knie alleen kan ik niet drijven. Als je goed kijkt (foto is wat wazig, ik weet het Bloos ) zie je dat mijn beugelriem al van het paard af ligt. Dat is wat ik voel en dus ook mijn mening op aanpas. Mocht ik het mis hebben Miss_Blimm, mag je weleens langskomen om te kijken of ik dat kan veranderen. Ik sta daar best voor open. Mijn bovenbenen aandrukken is om hem terug te nemen. Iets wat ik dus niet mag doen, aangezien ik hem de hele les over zijn tempo moet rijden.
Miss_Blimm, heb je al nagedacht over mijn aanbod via pb?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:16

Citaat:
Mocht je ooit een keer een buitenrit willen maken, mag je vast wel mee op Darwin.
Ga je overigens ook mee met de boktrit naar Dennelucht?


Buitenrit altijd maar moet wel weer met het rijden erin komen hoor want ik heb al wel een tijd niet gereden. Voor het laatste in oktober bij een kleine springstal waar ik toen wat werkte. Maar zeker ik ben altijd in voor buitenritten Lachen zit alleen dat ik alleen met het openbaar vervoer kan. Heb wel een buskaart. Maar laat me maar wat weten Lachen

En die buitenrit... waar is dat in hemelsnaam?? Lachen woon hier nog niet zo lang heej, of tenminste niet zo lang dat ik alles al uitgeplozen heb Lachen maar het ligt eraan op welke dag enzo dat is. Ik werk namelijk altijd op zaterdag. Is die buitenrit op een zondag??? Let me know, zou het graag willen Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 19:21

Ik pb je ff...

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:31

Ik leer juist in mijn les. Dat ik mijn been wel aan het paard moet houden. Dus niet afsteken. Maar als hij terugkomt in het tempo drijf ik hem aan. Reageert die daar niet op krijgt hij een trap. Net zo lang tot hij reageert. Als ik met een zweepje rij drijf ik eerst reageert hij niet krijgt hij een trap en dan nog niet een tikje.
Bij hem werkt meestal wel gepaard met oren in zijn nek.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:37

griebels schreef:
@ SP: Ik heb het er met haar over gehad, maar had graag ook meningen van anderen gehad.
griebels het is over het algemeen erg moeilijk van een afstand en van een stukje tekst te beoordelen. tuurlijk kan je meningen vragen, maar deze kunnen nooit zo goed zijn als dat je in levende lijve zou zien, zoals jouw instructie.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:19

Overgangen overgangen en nog eens overgangen...snel maken voor je been.
Dus van stap naar draf, weer stappen etc.....ook schijnovergangen(dus net niet stap en net niet doordraven..)en dan vandaaruit vlot wegdraven..zorg dat je veel reactie krijgt, misschien met behulp van spoor of zweep.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:28

Paarden die niet zo voorwaarts zijn moet je niet 'te snel' rijden, niet over het tempo rijden, maar gewoon in het goede tempo..maar ik zou het gewoon tegen je instructeur/trice zeggen en er samen over praten.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 23:06

SuperPepeijn"]
[quote="griebels schreef:
@ SP: Ik heb het er met haar over gehad, maar had graag ook meningen van anderen gehad.
griebels het is over het algemeen erg moeilijk van een afstand en van een stukje tekst te beoordelen. tuurlijk kan je meningen vragen, maar deze kunnen nooit zo goed zijn als dat je in levende lijve zou zien, zoals jouw instructie.
[/quote]

Dan zou het hele thema Rijtechnische problemen wel kunnen opdoeken. Ik denk dit, en mijn lesgeefmens denkt dat. Dat wil niet per definitie zeggen dat zij gelijk heeft. Vandaar dat ik graag de meningen wilde weten van anderen. En hoe ik dit dus op kan lossen!
Ik probeer nu dus ook een andere instructrice te vinden...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:11

idd, als enkel deze vragen gesteld worden kan het RT wat mij betreft weg. feit is gewoon dat het erg lastig advies geven is zo op een forum. iig veel succes met je nieuwe instructie.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:03

mij lijkt het zo, dat als je been geeft je paard ook een reactie moet geven, doet hij dat niet, dan maar met een zweepje ofzo, maar hij moet reactie geven. maar mij lijkt het dat als je al hele tijd been geeft, je paard ook niet echt meer weet of hij nou naar voren moet ofzo, want dan is er bijna geen verschil meer, ik zou dus als er geen reactie komt, of er misschien een keer flink ondertrappen, en dan weer rustig verder rijden, en geen been meer, en zo je paard weer vlug maken.

succes OK dan!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 10:14

dat is dus precies hoe ik er ook over denk rockey

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:38

Mij wordt geleerd dat je constant je been aan het paard moet houden en voor het drijven druk je je been meer aan. Geen reactie op het drijven is een tik.. niet schoppen omdat ze daar van afstompen....

Bedoelt je instructrice niet gewoon dat je je been er meer aan moet houden omdat je ze misschien afsteekt?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 11:18

Nope... Ik moet zichtbaar blijven drijven. Geen reactie is een schop, net zolang tot hij reageert...