Nageeflijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-01 15:07

hoe krijg je het nageeflijkheid in een paard? En nou hebben we het specifiek over Raldie met haar Gelders bloed, die best stijf is. Hoe kan je het beste trainenen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 15:15

Ik leer een paard na te geven aan de longeerlijn. Dan zet ik het paard bij met en gogue. Ik begin overigens niet te strak, want dat kunnen ze niet ineens verwerken. En dan bouw ik het net zo lang op totdat ze willen nageven: d.w.z. met de neus naar beneden komen. Dat is eigenlijk alles wat belangrijk is. Ze moeten lengte behouden in de bovenhals en zakken vanuit de schoft. Als je dat zo een paar keer gedaan hebt, moet je het paard ook onder het zadel zover zien te krijgen. je drijft hem bij, en rijdt het paard op gebruikelijke wijze naar beneden. VOor het gemak ga je op en volte zitten en breng je je binnenhand naar binnen. Als een paard naar binnen buigt, wordt het nageven namelijk makkelijker. Goed belonen met de stem, ook d.m.v. ontspannen in de hand. Succes!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 19:18

ik zou ook graag weten hoe je een paard nageefelijk laat lopen en wat het gevoel daarvan is

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 13:19

wat ik heb geleerd is dat hij eerst goed voorwaarts moet zijn voordat je het uberhaupt probeert.
Als hij lekker loopt moet je veel voltes en wendingen rijden.
Buitenteugel aan houden en met je binnehand een beetje spelen.
Goed tegen je hand aan blijven drijven.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:13

Nagevelijkheid volgens Kyra K. (ben het er mee eens...is trouwens geen dagtaak, wel wat langer Lachen ) ;

"Met 'nageeflijk' bedoel ik dat het paard zich lichamelijk en geestelijk heeft overgegeven aan zijn berijder en bereid is om gewillig mee te werken.
Het paard heeft zich helemaal ingesteld op de ruiter."

".....Dit betekend niet alleen dat het paard het gewenste silhouet vertoont, maar ook dat het ontspannen is en zijn rug, hals en nek 'geeft'. Alleen in deze toestand kan het paard echt 'aan de teugel' lopen op de manier waarop ik dit concept interpreteer. En alleen dan kan het mijn signalen goed begrijpen."