ze wil niet ontspannen en is te snel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

ze wil niet ontspannen en is te snel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 12:15

hey,
Ik heb een probleem met mijn merrie. Ze is altijd al moeilijk ontspannen te krijgen,maar ik dacht het na verloop van tijd toch beter zou gaan.. niet dus.Ze heeft momenten waarbij ze echt ontspannen loopt ,maar dan op de volgende zijde loopt ze weer met haar kop in de lucht. Ik wil haar niet in een "knikje" laten lopen, maar gewoon laag en ontspannen. Ze heeft ook niets aan haar rug,want dat heb ik al laten nakijken en ook aan haar zadel scheelt er niets.Helaas heb ik geen trailer en heb ik dus geen les op haar, maar ik krijg wel elke week les op een manege. In de galop is ze dus nog erger, ze gaat gewoon veel te snel en als ik haar iets wil terugnemen gaat ze weer in draf.Het is bij haar dus ofwel snel ofwel draf.Als ik haar longeer of even loslaat in de bak gaat ze even snel, soms gaat ze zo snel dat ze in de bochten er bijna onderdoor gaat. En ik wil echt niet op een dag onder haar liggen .Ik zou haar graag verzameld krijgen in de galop.En het is ook niet dat ze superhevig ofzo is. En doordar ze zo snel gaat is het moeilijk om haar in eenjuiste stelling te krijgen terwijl dat in draf geen enkel probleem is. nu zou ik willen vragen : Hoe krijg ik haar verzameld en in de juiste stelling in galop? en hoe krijg ik haar ontspannen in de draf?

xxxxx

laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:37

Dat heb ik dus ook met mijn paardje. Alleen, zij loopt heel erg snel in draf tot ze in galop zit. Dan begint ze te trekken en zo. En eenmaal in galop krijg ik haar gemakkelijk rustig. Wat ik dan doe is gewoon heel erg veel figuren en overgangen rijden. Ook schijnovergangen. Gewoon de ene na de andere. Daar worden ze echt wel soepel en ontspannen van en dan gaan ze zich concentreren op de figuren en op jou en gaan ze niet denken van rennenrennenrennen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:39

Ik weet niet of je buiten rijd, maar misschien kan je het verzamelen in de galop op lange rechte stukken kunnen proberen, daar heb je minder kans dat ze in de bochten onderuitschiet

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:50

Het ontspannen kan je niet afdwingen je zult zelf 100% ontspannen moeten zijn, op de teugels geen spanning laten onstaan. Tenminste niet meer dan nodig is om haar de figuren te laten lopen. Ga lekker werken met haar. Rij overgangen, veel figuren en alles met een ontspannen hand. Als jij gaat denken, ik pak me teugels alvast strak want straks gaat ze misschien wel rennen, wordt ze gespannen en gaat ze rennen. Maar als jij heel nuchter gaat denken en alles over je heen laat komen. Ben jij helemaal ontspannen en neemt zij dat over. (spreekt uit ervaring)

Wij hebben thuis alleen een longeerbak (12x12m) en daar reed ik vroeger in. Maar dan gingen we ook helemaal scheef door de bochten in galop. Maar als je zelf rechtop blijft zitten en niet meegaat hangen dan blijft ze wel overeind. Mijn pony is ook nog nooit onderuit gegaan. Zeker niet als ze los lopen. Ze zorgen (meestal) wel dat ze op de been blijven en als ze onderuit gaat leert ze er wel wat van!

Maar ik heb heel veel overgangen gemaakt van galop naar draf. Iedere keer maar 2-3 sprongen en weer trug. Na 5x denkt je paard van het heeft geen zin om te crossen, want ik word toch weer snel terug gehaalt naar de draf. Je paard gaat niet meer als een idioot door die bak heen crossen maar blijft op jou letten. Die 3 sprongen kan je dan steeds meer uitbereiden.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:54

Ga er eerst mee bezig om haar aan je been te krijgen.

Dus veel overgangen en tempo wisselingen gaan rijden, ook veel figuren zorg ervoor dat ze geen tijd krijgt om te gaan denken..
elke keer iets anders doen in de bak..

Alsze eenmaal op je been is kun je iets van voor gaan vragen, en dan komt de rest vanzelf.
Maar ga niet denken dat je het binnen een week voor elkaar hebt, echt niet

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:02

Jij moet eerst ontspannen voordat zij zich kan ontspannen. Ga een liedje zingen of nurie een liedje.
Blijf van de voorkant af als jij gespannen bent. Dan heb je zelf meer de neiging om vast te houden of spanning aan haar te geven.
Laat de voorkant de voorkant en hou je alleen maar bezig met afleiding.. Laat haar merken dat laag braaf is en bouw dit steeds meer af. In het begin is elke stap omlaag en aai over de manenkam. Rij veel figuren en zorg dat je een rustig tempo houdt. Gaat zij rennen in draf, rij je haar rustig terug naar stap en werkt daar weer naar de ontspanning toe. Vervolgens draaf je weer aan, weer figuren etc. Probeer in het begin nog niet zoveel overgangen te rijden. Vooral wanneer beiden partijen gespannen zijn worden overgangen meestal geen succes. Als je galopeerd laat haar goed doorgaloperen, je ziet vaak mensen die het paard onnodig in gaan houden. Houd je teugels langer dan normaal met wel met contact. Blijf zelf ontspannen zitten en probeer d.m.v je binnenhand iets naar binnen te zetten je paard wat meer stelling naar binnen te krijgen. Doe dit pas wanneer je rechtuit gewoon in een arbeidsgalopje uit de voeten kan. Het heeft geen nut om stelling etc te gaan proberen als je basis nog niet voor elkaar is..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:17

Zoals Ymke zij: ga zingen. Als ik of het paardje waarop ik rij ga ik zingen, en zacht en rustig liedje. Ik ontspan ervan en het paardje ook.
Wees tevreden met elke ontspannen stap.
Als ze te snel gaat probeer je haar tegen te houden met je zit, maar vooral van de voorkant afblijven, liever waslijntjes dan teveel druk, want daar trekken ze dan doorheen.