Heup intrekken? En sterk in de mond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Linnetjuuh
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Twello

Heup intrekken? En sterk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 20:06

Hoi,
Ik heb een probleem. Ik trek mijn linker heup in bij het rijden. Ik probeer me genoeg te ontspannen, maar dat lukt niet. Het zadel wordt zo naar de rechterkant getrokken, en dat vind mijn paard niet prettig. Ook is het niet goed voor de rug. Ook als ik zonder zadel rijd, trek ik mijn heup in. Ik weet niet wat ik eraan kan doen? Kan iemand mij helpen?

Ook is mijn paard erg sterk. Bij het aan de teugel rijden, heb ik het idee dat het niet diep genoeg is, zeg maar. Mijn paard houd het bit vast aan de rechterkant, en daarom zet ik op de een of andere manier mijn rechter hand vast. Ik weet dat dat juist niet moet, maar ik kan mijn hand niet genoeg ontspannen. Heeft iemand een tip? Kan iemand mij helpen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
Groetjes Linnetjuuh!

Hoi,
Zie mijn persoonlijke info, voor meer over mij!
Kus!


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:50

Ik denk dat je iets bewuster moet gaan rijden, waarom trek je je heup in?
Is dit een lichamelijke afwijking of echt gebrek aan ontspanning?
Sowieso is het altijd handig om iemand in het midden te hebben staan *instructrice* die er gewoon op doorhamert, net zolang tot ze alleen nog maar je naam hoeft te zeggen en dat jij dan al automatisch goed gaat zitten.
Neem desnoods ook een vast punt in de bak *bv bij E* waar je controleert of je je heup weer ingetrokken hebt, hou dit consequent vol.

Als het ene medisch iets is zou ik het niet weten.

Ook bij je tweede probleem moet je gewoon bewust nadenken, jouw paard kan alleen vasthouden als jij hem iets geeft om vast te houden.
Dus als die vastpakt gewoon loslaten en weer oppakken, dit desnoods meerdere keren achter elkaar, totdat hij met de tijd hiermee stopt.
Rijdt hem ook voldoende voorwaarts.
Dus als die vastpakt loslaten, voorwaarts rijden en opvangen, ik denk dat jouw aan de teugel "probleem"dan al minder wordt.
Concentreer je eerst daarop voordat je begint met dieper laten lopen.
Ik denk ook dat dat dan vanzelf komt.

Maar dat is mijn idee Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:02

Goed idee Syl Haha! Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:36

Als jij op rechts zit is het nogal logisch dat het paard daar gaat vast houden.
Neem een zit les om goed te gaan zitten. Je rijd het paard zo geheel scheef en belast hem geheel verkeerd.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:46

Ik denk dat je inderdaad het beste een keer een paar zitlessen kunt nemen. En natuurlijk zoals bij alle RT-problemen, zoek ene instructeur die je hierbij kan helpen. Je attent kan maken op het moment dat het goed en fout gaat.

Succes!

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 07:25

Zitlessen, goede instructie, en dat nageefelijk rijden komt daarna vanzelf, je belemmerd nu je paard met je zit.
De instructie moet je in de gaten houden met wat betreft je rechterhand. Ik reed vroeger ook met een vaste rechterhand, die is er door strenge instructie na veel zwoegen wel uitgereden (kost wel bloed, zweet en tranen). Het vaak vanaf het begin verkeerd aangeleerd. Dus eerst eruit stampen en weer overnieuw leren.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:22

Je bent niet uniek: Heeeel veel ruiters zitten scheef, meestal met één heup ingeknikt.
Doordat je vasthoud op rechts, heb je ook meer kans om links in te knikken, je trekt in feite je rechterheup naar voren.
Probeer veel wendingen in draf te rijden zonder zadel. Let daarbij op het evenwijdig lang maken van beide benen (ze iets achterwaarts uittrappend het paard laten omvatten) terwijl je je bovenlijf ook recht en lang naar boven toe maakt (borst vooruit).
Aan de longe: beide armen op schouderhoogte opzij gestrekt houden nadat je je eerst met armen omhoog zo lang mogelijk hebt gemaakt. Laat de longeerder kijken of de handen op dezelfde hoogte zijn en blijven.
Zorg bij deze oefeningen dat je heel bewust merkt hoe je jezelf recht maakt en wanneer je recht bent. Uiteindelijk zal het steeds meer vanzelf gaan.
Denk ook aan jezelf recht maken in het gewone leven: achter de computer of als je loopt.
Inderdaad: Goede zitles dus!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Linnetjuuh
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 20:30

Inderdaad goede ideen. Ik ga er morgen meebeginnen. Ik 'neem' dan mijn moeder mee, die er dan naar kan kijken. Zij heeft ook heel erg lang paardgereden en heeft dus ook veel ervaring. Ook zou ik proberen mij meer te concentreren.
Dat van mijn heup is trouwens niet medisch. Maar ik denk dat het meer gebrek aan ontspanning is. Ook denk ik dat school er iets mee te maken heeft, want ik zit in Havo 5 en dus in het examenjaar. Ik moet me veel inspannen in school, en daar gaat ook heel veel energie naar uit. Ook heb ik problemen met 'mezelf' zeg maar. Dus dat gaat ook niet zo lekker.
Maar heel erg bedankt voor het reageren. Als er vooruit gang in zit, laat ik het weten!
Liefs, Linnetjuuh

Hoi,
Zie mijn persoonlijke info, voor meer over mij!
Kus!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:24

Dat aan de teugel probleem moet je oplossen door van achteren naar voren te rijden, dan komt hij vanzelf jouw hand (en teugel) opzoeken. En komt dus naar beneden.
Als ik jou verhaal zo lees heb ik het idee dat je hem naar beneden wil rijden met je handen, maar je paard is sterker. Pakt het bit beet en lacht jou keihard uit! Je moet met je benen en je zit werken en je handen zijn er alleen om een beetje bij te sturen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:39

ik deed en doe dat ook ik moet dan wel eens emt mijn hoofd op mijn schoder rijden lijkt hele banketstaaf maar werkt wel

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:19

schud handje Haha!
Ik had ook altijd dat ik mijn heup introk. Nu gaat het beter... Als je je linkerheup intrekt moet je je linkerheup voor je gevoel naar voren duwen. Goed je binnenbeen lang houden. Dit is mij (constant) door mijn juf voorgehouden, en nu gaat het beter...

Als jij zelf voelt dat je je linkerheup intrekt en als je voelt hoe je goed zit, ben je al een stuk verder. Dan is het een kwestie van steeds aan herinnerd worden...

:){


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers