springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-01 22:55

ik heb net weer gesprongen, en het ging wel goed, maar jino word zo ontzettend heet als ik op de hindernis aanrijd, ik ga nu eerst stapppen en pas dicht bij de hindernis zet ik haar aan in draf, want als ik ga draven (ook al is het heeel rustig) dan gaat ze eerst een paar pasjes heel dribbelig galopperen en dan doet ze haar hoofd omhoog en pakt ze het bit vast, en dan crosst ze over de hindernis, nou dat is dus opgelost door het stappen, maar nu mijn vraag: na de hindernis crosst ze ook zo ontiegelijk hard door, kan het kwaad als ik haar gewoon 'tegen de bakrand oprijd'? ik krijg haar namelijk echt niet terug na de sprong, ook al laat ik haar rustig springen..

"Some memories are best forgotten"


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 15:09

Krijg je haar wel terug als je dressuurt?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 16:55

Is een tip ja, of een dubbelsprong maken, dan komt je paard zichzelf tegen na de hindernis. Hij MOEt wel terugkomen dan. Je moet inderdaad proberen je paard stil te zetten na de hindernis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 17:59

leg een een galopbalkje achter de hindernis. Of leg er meerdere neer op verschillende afstanden, zo moet ze na de sprong ook weer terug komen om er niet overheen te struikelen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 18:02

Wij kregen tijdens springles speciaal voor dit probleem 'in-uitjes'. Dus lage kruisjes, zonder galopsprong ertussen, dus dat hij meteen weer moet afzetten voor de volgende sprong. Eerst twee sprongen, en daarna drie, daarna vier. Daardoor moet het paard kijken waar hij neerkomt en heen gaat, en leert zich ontspannen. Er overheen scheuren gaat niet, hij komt er achter dat hij dan te dicht bij de volgende hindernis komt, en dus wel rustig aan moet doen. Helpt erg goed. Verder: bij het racen na de hindernis, een meisje bij mij in de les reed hem ook gewoon tegen de bakrand aan, of de hoek in, lag er aan hoe de hindernis stond. Misschien dat het helpt als je een kruisje op de diagonaal zet, en in draf dus van hand veranderd en na de sprong in de hoek stilzetten.
Sommigen leren dat je bij het aanrijden op een sprong in verlichte zit moet zitten, maar dat leren wij niet. Met Pie moest ik juist extra diep in het zadel zitten, hij is veel te enthousiast en in het begin moest ik hem erg terugrijden, zowel voor als na de hindernis. Wat vindt je instructeur trouwens van 'tegen de bakrand oprijden'? Bij ons wordt het wel gedaan bij paarden die zichzelf te veel opfokken tijdens het springen. Yor, ze is verder niet bang of zo neem ik aan? In elk geval heb ik erg goede ervaringen met die in-uitjes. En wat het racen betreft: hoe vaker je het springen oefent, hoe rustiger het paard wordt! Veel doen zegt mijn instructeur altijd. Succes! Groetjes, Dorine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 20:53

Yep, in-uitjes zijn de ideale manier om dit op te lossen, evenals galopbalken achter de hindernis. En anders kun je 'm inderdaad eens flink op de handrem zetten. Wat Marco ook vaak doet is een hindernis halverwege de bak zetten (lijn E-B), drie meter binnen de hoefslag. Dan springt 'ie eroverheen, en aan het eind van de lange zijde MOET het paard dan keren, richting de buitenkant. Hij heeft dan dus maar een paar meter, en moet dus ontzettend goed uitkijken. De echte stormers hebben het zo met een sprongetje of 5 a 6 echt uit hun koppie gezet....

Succes, Sonja.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-01 21:15

hoever moeten in-uitjes van elkaar af staan?
ik heb geen spring-les, ik spring af en toe.
gelukkig is er een meisje op stal dat me adviseert, het is inderdaad zo dat jino zich zelf op loopt de fokken, en nee ze is niet bang, ze wil zo ontzettend graag! en dorine, ik heb ook geleerd om juist net voor de afsprong pas verlichte zit aan te nemen, daarvoor moet ik gewoon normaal rijden.
ik vind het af entoe wel eng dat ze echt ZO hard door crosst, af en toe durf ik haar niet eens op de bakrand te rijden, dan springt ze er namelijk overheen! maar dan zet ik haar op de hoefslag en trek haardan naar de bakrand, dat helpt vaak wel!
maar hoe ver moeten in-uitjes van elkaar af?
wat mij trouwens heel erg opviel was dat jino een klein beetje bezweet was na een 15 min flink dres.matig trainen en nog 30 min springen, en dat lijkt mij toch vrij intensief, en als ik een halfuur flink hard dress matig getraind heb is ze echt klets nat!
en dan merk ik dat ze ook moe is, en na het springen had ik het gevoel dat ik zo nog ff doorkon gaan

_________________
* Let your senses guide you *

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: yor op 2001-03-23 20:20 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 22:32

Voor de perfecte in-uit afstand, leg je eerst drafbalken neer, waar hij "lekker" ruim overheen draaft. Dan haal je om en om een balk weg, en dan is elke balk een nieuw hindernisje. Kind kan de was doen; afstand altijd goed!

Groetjes, Sonja

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 12:39

Over het bezweet zijn nog: Pie is na dressuurles ook altijd veel meer bezweet dan na het springen, vooral omdat hij dan meer overgangen moet maken. Hij valt nog vaak terug op de voorhand en tijdens dressuren train ik daarom dus veel meer zijn achterhand. Bij het springen hoeft hij niet aan één stuk door te springen, de anderen komen ook aan de beurt, en hij hoeft ook (nog) niet hoger dan een meter. Dus op zich valt het mee met zijn vermoeidheid, ik ben meer bezig met de techniek, nog niet met veel en hoog. Daardoor is het zweten minder naderhand. Misschien bij jou ook?
Pie is trouwens ook niet bang, maar gewoon overenthousiast. Hij sprong in het begin superhoog over een laag kruisje, echt grappig! Hij was echt jolig aan het doen. En vond het superspannend. Tegenwoordig is hij wat 'bedaarder', haha. Bij de in-uitjes laatst moest ik hem zelfs extra been geven zodat hij het tempo bij het aanrijden er goed in hield! Echt onvoorstelbaar...
Groetjes, Dorine.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-01 13:22

hahaha ben benieuwd of dat bij jino ooit noggaat gebeuren!kan me dr niks bij voorstellen, ik heb bij jino uberhaupt nog nooit meegemaakt dat ik haar aan moest drijven joh! haha, dat lijkt me een vreemde ervaring Knipoog
zit trouwens wel wat in over wat je zei van dat bezweet zijn, springen is veeeel makkelijker voor jino denk ik.. ik herken het wel wat je zegt over pie, dat ie zo hoog over een klein kruisje springt, deed jino ook, als je al een cavelettie neerlegde dan sprong ze daar met een meter ove rheen haha, waarschijnlijk omdat ze bang was dat het balkje haar benen op zou eten ofzo *LOL*
met jino spring ik trouwens wel gewoon door, of nouja, dan rijd ik nog een kleine volte ofzo om haartot bedaren te brengen en dan springen we weer!
ik ben blij dat jino het zo leuk vind, ik vind het zelf namelijk ook veeel leuker!

"Some memories are best forgotten"

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 00:04

Hoi Yor, de manier waarop Sonja de afstand aangeeft is heel goed, maar als je dat te lastig vindt, dan kun je met jouw maatje paard wel in-uitjes bouwen met 2,5 meter afstand. Bij Bolivia werken in-uitjes ook super. Ook twee hindernissen op de B-E lijn werkt erg goed. Ze springen dan richting de muur en meestal moet je dan zelfs aandrijven.

Wat betreft zweten, Bolivia zweet ook minder maar dat komt omdat ze erg veel los mag stappen van mij tussendoor. ALs ze goed spingt dan laat ik na de hindernissen even lange teugel om te belonen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-01 00:51

bedankt manon!
op de B-E lijn vind ik wel een slim idee!
ik probeerde haar in het begin steeds na de hindernis stil te zetten, maar dat lukte gewoon weg niet omdat ze met haarneus in de lucht springt en ik had geen martingaal om, dus dat schiet niet op, ik moest haar dus wel door laten gaan, maargoed toen heb ik haar maarop de bakrand gezet,
volgende keer maar met martingaal rijden...

"Some memories are best forgotten"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers