Bang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 22:00

Een poosje geleden is het begonnen. Paard scheurde om de gekste dingen keihard de bak door, niet meer te stoppen. Schrikken om dingen die helemaal niet eng waren, enzovoorts. Ik zat er ook gespannen op, dus paard liep ook meer gespannen.

Hierdoor ben ik dus ontzettend bang geworden tijdens het rijden. Ik was ontzettend gespannen tijdens het rijden. Heb het rijden met hem stilgezet, en heb toen een poosje op een ander paard mogen rijden van een stalgenoot. Dat ging ook goed, maar ik was te gespannen en daardoor ging het op een gegeven moment ook niet meer.
Heb toen een poos niet meer gereden. Daarna heb ik er sinds februari nog 1 keer opgezeten, toen was ik goed ontspannen.

Afgelopen zondag ben ik er weer opgestapt. Maar het was weer helemaal mis, het weer zat dan wel niet echt mee (het waaide hard), en daardoor was ik ook wat meer gespannen. Ik zat naar mijn idee er als een houtenplank op. Ik blijf bang voor het snelle lopen, niet zo zeer de galop, maar gewoon goed voorwaarts lopen, dan ben ik bang dat hij er zo weer van door vliegt. Ik zat zondag wel aan de longeerlijn, maar toch was er die angst nog.

Nu is mijn vraag aan jullie, hoe kan ik dit probleem oplossen? Ik wil ontzettend graag weer op het paard rijden, want het is een ontzettend lief paard, had tot die tijd elke week les, en we gingen echt snel vooruit, ik zou in dit zomerseizoen wedstrijden met hem gaan lopen.

Hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Groetjes Dian

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:04

Laat iemand die je vertrouwd het paard logeren en laat hem/haar alles doen. Dan hoef je alleen maar mee te rijden. Misschien kan je zo vertrouwen winnen.
Dit kan je dan uitbouwen naar dat de longeur niet meer doet als de longe vasthouden...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:07

Hoi Dian,

Misschien kun je een paar keer iemand op het paard laten rijden die niet bang is. Als dat goed gaat moet je alleen met goede begeleiding rijden, totdat je vertrouwen terug is. Je zou dit in het begin idd aan de longe kunnen doen.

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 09:48

Hoi,

Er rijdt nu iemand op hem, daar gaat het rijden wel goed mee.
Dat idee van aan de longe staat me wel aan.

In ieder geval bedankt voor de reacties!
Groetjes Dian

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:07

Laat anders degene die er nu op rijd hem aan de longe houden. Zij weet ook hoe hij nu is en bouw het rustig op!

Ga niet in een keer ineens heel veel rijden maar rustig aan...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:25

Dian ik begrijp precies wat je bedoeld!Ik zit in hetzelfde schuitje. Helaas heb ik nog geen oplossing gevonden maar zodra ik hem heb laat ik het je weten Lachen

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:53

Ik heb zoiets ook, alleen dan met buitenrijden. Als ik op iemand anders paard rij vind ik het niet eng.
Ik denk dat je het vertrouwen weer terug moet kijgen in je paard, eerst lang poetsen, dan longeren. Dan ga jij erop aan de longe en houdt 1 iemand hem vast, (lijn door bit) Het heeft geen zin als je er iemand anders op laat rijden, want hij voelt direct weer wanneer jij erop zit.
Mijn training is nu eerst buiten lopen met hem! Dan ben ik al gespannen. Je moet niet te snel willen, gaat het dan weer fout, kan het nog meer gevolgen hebben.

suc- 6

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 14:24

Hoi allemaal,

Degene die me zal helpen met het longeren is m`n instructrice, die vertrouw ik het meeste, en die weet ook precies waar ik mee zit.

Poetsen en dergelijke doe ik allemaal nog wel, en lekker gewoon longeren ook, dan is het niet eng.

wouterpaard, ik heb dat ook met buitenrijden gehad. Ook aan de hand. De stal ligt aan een lange weg, en dan wilde ik wel eens die weg uitwandelen, en dan een stukje op de dijk lopen, maar dat lukte echt niet. Hij wilde omdraaien boven aan de dijk, nu loop ik gewoon steeds langere stukken op de weg. Dan gaat het wel goed.

Ik hoop in ieder geval dat ik het rijden weer kan doen zonder bang te zijn, want ik mis het echt vreselijk!