mijn dravertje gaat niet in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_MijnTrots

Berichten: 356
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: heerhugowaard

mijn dravertje gaat niet in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 00:24

Hoi,
mijn dravertje gaat bijna niet onder het zadel in galop Help!!!

Jaimie kan goed longeren, alle gangen doet ze dan perfect!! de galop
gaat af en toe nog erg ongecontroleerd( hard, en vlak door de
bochten) maar ook heel vaak prima verzamelt!!!
Ook met iemand er op doet ze dit allemaal perfect. Meestal springt
zo aan.

Gewoon met het losrijden kan je ook aanspringen in galop, in een hoek
van uit draf.
Soms springt ze zo aan, maar meestal gaat ze eerst heel hard draven.
Of ze springt aan en gaat verder in harde draf.
En je kunt alleen op een volte galopperen... als het goed gaat
meerdere rondjes, maar meestal valt ze er voor eentje al uit de galop.
( Of gaat draven met haar achterbenen.)
Dit kan ook heel hard en ongecontroleerd gaan.. maar soms ook
langzaam en gecontroleerde.

Vanuit stap of halt springt ze ook aan, maar dan ook het zelfde
verhaal... alleen op een volte.

Jaimie maakt ook heel vaak hele kleine voltetjes als je aan gaat
galopperen, ze springt dan zelf om.. en dan krijg je haar niet op
een grote volte.. waardoor ze weer kan gaan draven of stappen (dom
is ze zeker niet!!)

Heel af en toe als ik haar goed opjut kan ze een hele bak rond
galopperen met mij er op, met langere teugels hoofd vooruit en de benen gaan alle kanten op, plat door de bochten, en keihard

ze is zelfs wel eens door dit ongecontroleerde gedrag een koprol gaan maken met mij er op... wat maar net goed afliep.
ik ben nogal een lef hebber, maar af en toe gaat het mij wel is te ver.

ik ben nu bijna elke dag 20 minuten aan het longeren, met of zonder iemand er op en dan veel overgangen, en vrijveel gallop.
maar onder het zadel kom ik niet verder

Ik hoop dat ik het probleemeen beetje duidelijk heb vertelt
Kan iemand mij helpen?

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:11

Denk tijdens het rijden even niet aan de galop, concentreer je op draf en stap overgangen, laat ze die zo goed lopen dat je nog maar aan draf hoeft te denken en ze weg is. Veel schakelen en tempowisselingen maken. Zorg vooral dat ze goed aan je been is. Dan vergeet je even dat ze die galop nog niet goed onder de knie heeft en ga je gewoon rustig doorzitten en geef je een duidelijke galophulp (gebruik je stem ook, klak even met je tong, zeg even "galop", de zelfde hulp die je gebruikt voor aan de longe) Als ze eenmaal in die galop zit, probeer je die te onderhouden. Valt ze terug in die "ren-draf" verzamel ze opnieuw even en probeer gewoon opnieuw. Lukt het dan weer niet , doe een andere oefening, zodat ze even niet aan de galop denkt. En dan vraag je die gewoon opnieuw. Je moet vooral geduldig zijn.

Succes OK dan!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:05

Het is een draver dus daar kan het probleem ook in zitten. Zij vindt de galop waarschijnlijk erg moeilijk. Het klinkt alsof ze slecht haar balans kan houden en daardoor erg hard gaat.
Gewoon, net wat Alieska zegt, rustig blijven rijden. Lekker stap en draf, veel overgangen. Met galop tevreden zijn met een klein stukje en het niet gaan forceren.
Probeer misschien op buitenrit op een mooi recht pad wel lekker te galopperen.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:16

Ik vind 20 minuten longeren erg kort, zeker als je veel galop traint. Ze heeft er duidelijk moeite mee, dus het is heel belangrijk om haar goed los te werken voordat je gaat galopperen! Ook aan de longe is het goed om veel overgangen te maken van stap naar draf en weer terug, je kan ook binnen de gang varieren in tempo. Balkjes draven is ook goed omdat ze dan meer moet opletten wat ze met haar achterbenen doet. Ga pas met haar galopperen als ze in draf haar rug los laat, dus dat hij lekker gaat swingen en deinen. Mijn bijrijdpaard is een paar maanden geleden heel stijf geweest en die beon ook moeite te krijgen met de galop. Ik longeerde haar meestal 3 kwartier per keer!! Goed loswerken en uitstappen is het halve werk! Zonder dat zal je paard nooit soepel worden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:30

Een evenwicht probleem. Dravers zijn over het algemeen smal van voren en ga je zelf dan ook nog voor op de rug zitten, tja dan word het heel moeilijk voor hem.
Inderdaat laat de galop meer even zitten. Ga eerst maar meer aan het oefenen van zelfhouding en verzameling. Veel paarden hebben moeite met galop. En dat is goed te begrijpen omdat het paard op 1 voorbeen land en dan heel snel zijn achterhand er weer onder moet zetten om weer te kunnen springen. Jouw paard valt zo te lezen geheel op de voorhand en kan dat niet opvangen met zijn achterhand.

Hoe longeer je? vaak kun je al met veel grondwerk en juiste manier van longeren al een hoop oplossen.

Jazzebel
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:21

De meeste dravers reageren ook heel erg op je stem. Gebruik dus ook duidelijke commando's tijdens het longeren deze kan je dan ook weer gebruiken onder de man. En inderdaad gewoon veel geduld hebben en niet gaan racen. Succes

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:25

Ik vind de adviezen van Josien en Alieska echt goed.

_MijnTrots

Berichten: 356
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 23:39

ik blijf eigenlijk altijd heel goed rustig, en vooral belonen en niet straffen.
omdat als ik laat merken dat het niet lukken gaat op haar manier, als ze het zo hard voor je probeert gaat ze stil staan en doet ze echt niets meer voor je.......
maar meestal komt het na een knuffelig gesprek wel weergoed, en proberen we het overnieuw.

ze vindt het inderdaat erg zwaar om te galopperen, maar ik probeer haar goet te trainen door heel veel overgangen te rijden en te versamelen.

hoe ik haar longeer,
Afbeelding
meestal met een bijzetje,
heel veel commando`s en overgangen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:45

Ik ben geheel niet voor bijzet. Maar ja ik train paarden dan ook heel anders.

De bijzet heeft als nadeel dat het paard in een positie gedwongen word en daardoor op de voorhand valt. Daarbij is het niet slim om de longe zo aan het bit vast te maken. Het paard word hierdoor hard in de mond of gaat zijn hoofd naar buiten houden om de rukken op te vangen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:58

Ik longeer wel eens met slof, bevalt me beter als met bijzets. Ik heb een paniekerig paard *zucht* dan is het niet aan te raden.

Met Ofir ben ik nog de galop aan het oefenen. Hij springt ook het liefste aan in de hoek, en hij houdt ongeveer een rondje vol. Dan ie ie moe Lovers Ik kan Ofir ook op de volte in galop krijgen, maar hij valt dan vaak wel terug. Hij maakt nu nogal grote passen.

Vaak oefenen zal wel helpen, maar het kost ze gewoon heel veel moeite, vooral in het begin.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:07

Ik heb ook een draver en ze vind de galop ook heel moeilijk.
Ik ben bij haar nu eerst bezig om haar in stap en draf goed in
balans te krijgen en te zorgen dat ik haar bv in draf harder en zachter
kan laten lopen wanneer ik dat wil zonder steeds spanning op de
teugels te hebben.
Ik merk wel bij Inka dat als we balkjes draven en ze springt na de laatste
balk in galop dat ze dan veel rustiger galopeert zonder met haar achter hand van die rare huppen te maken. Ze galopeert dan veel rustiger.
Er is dan geen stres aan vooraf gegaan om aan te springen in die galop, waarbij Inka zich afvraagt "wat wil je nou eigenlijk"? Verward
Het zal altijd hard werken blijven voor haar, maar ze doet haar best en dat vind ik belangrijker dan een mooi verzameld galopje Lovers

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:08

been geven en van voren meer opsluiten zodat hij moet verzamelen. Met lossen teugel galopperen vinden ze vaak nog mouielijker, maar op den duur lukt dat ook wel. Niet dat dat mij al is gelukt bij mijn eigen draver, maar wel bij andere dravers van onze stal

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:26

Ik heb nu les op een draver en wilde ook niet in galop. Wat mijn probleem is, is dat ik te snel naar voren ga zitten en de teugels aantrek. Hierdoor gaat ze gelijk weer draven. Verder ben ik nu ook bezig met wisseling van gangen en het helpt echt

_MijnTrots

Berichten: 356
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 21:38

dank je voor jullie tips, ik ga het zeker proberen

jojohorse
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: omgeving groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:36

jamieD hoe oud is je paard?
heb je haar zelf ingereden?en heeft ze ook op de baan gelopen?