waarom aan de teuge??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

waarom aan de teuge??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 18:52

hoi bokkers,

waarom is het eigenlijk zo belangrijk een paard aan de teugel te rijden?
bij western hoeft dit toch ook niet? of zie ik dat verkeerd? Verward

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:02

bij western zie je het ook.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:03

Bij western rijden ze zeer zeker het paard aan de teugel, met het verschil dat het western paard zijn hals horizontaal en recht moet houden.

Waarom je aan de teugel moet rijden. Je moet je paard niet zo zeer aan de teugel rijden, maar het is het gevolg van het van achteruit rijden. Dus vanuit de achterhand inpuls gaan vragen waardoor het paard zich rond maakt in zijn rug en daarbij ook hals waardoor het paard aan de teugel gaat lopen. Het gewoon aan de teugel rijden is bijna altijd verkeerd.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:15

Die van mij loopt ook niet 'aan de teugel' maar gewoon een beetje met zijn koppie naar beneden (ik rij western). Ik ga niet aan zijn kop zitten plukken dat hij zijn hoofd naar beneden moet doen, dat vindt ie vast niet fijn.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:26

Vroeger zei ik ook altijd lekker aan de teugel.
Tegenwoordig noem ik het ontspannen, lekker voorwaarts, nageefelijk enz.
Aan de teugel heeft een nare bijsmaak gekregen.

Met aan de teugel heb ik het idee van in de krul getrokken, terwijl ik hjet vroeger zag als bovenstaande...
Zelfde idee dus maar met een andere naam omdat het zo'n naam heeft gekregen.

Maar ok, aan de teugel *ontspannen,voorwaarts, nageefelijk* vind ik belangrijk omdat het *op de "goede" manier vanuit de achterhand komt, lekker ontspannen, achterhand eronder en dan zoeken ze vanzelf je hand op.

Maar ok, als je met de teugel een krul bedoelt met een losbungelende achterhand kan ik kort zijn: absoluut niet belangrijk en lelijk om te zien ook, paard kan naar mijn idee op die manier ook niet echt lekker lopen.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:28

Citaat:
hoi bokkers,

waarom is het eigenlijk zo belangrijk een paard aan de teugel te rijden?
bij western hoeft dit toch ook niet? of zie ik dat verkeerd?


Het is niet belangrijk om je paard aan de teugel te rijden. Wanneer je recreatief rijd is het zelfs helemaal niet nodig.
Wanneer je je paard dressuurmatig rijd en uitbrengt op wedstrijden rijd je 'm aan de teugel. "Aan de teugel" lopen wordt gezien als een soort "kunstje", wat het eigenlijk niet is. Aan de teugel lopen heeft meer te maken met de ontspannenheid van het paard en zijn vertrouwen in de ruiter. Een paard is alleen aan de teugel te rijden indien je een correcte aanleuning hebt met je paard. Een Dressuurruiter die zijn paard uitbrengt op wedstrijden, maar deze niet aan de teugel rijd komt niet veel verder dan de B. Waarom een Dressuurruiter zijn paard aan de teugel moet rijden weet ik niet precies, ik ben geen wedstrijdruiter. Ik vind het ook raar als ik er nu over nadenk, want eigenlijk is de houding van het paard indien aan de teugel gereden niet natuurlijk...

Maar het is dus verre van "belangrijk" om je paard aan de teugel te rijden, indien je geen wedstrijden rijd.

In de western word een paard wel degelijk aan de teugel gereden, maar dan in een andere houding dan in de dressuur. De houding van een paard dat western gereden wordt gaat meer naar de natuurlijke houding van het paard. Ik ben geen westernruiter, dus veel kan ik hier niet over vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:01

Aan de teugel is in zoverre wel belangrijk dat het betekend dat je paard van achter naar voor, over de rug loopt.
Dus zijn spieren op een dusdagine manier aanspant en ontspant dat hij ons als ruiter goed kan dragen zonder blessures te krijgen.
Want eigenlijk is een paard niet gebouwd om een mens te dragen.
Dus daarvoor is goed aan de teuel lopen zeker wel belangrijk.

Moet je aan de teugel rijden voor elkaar krijgen door trek en plukwerk of een hulpmiddel, zit er ergens wat fout in het ontspannen van achter naar voor rijden.
Dus is de essentie van het aan de teugel rijden helemaal verloren.
En is het eerder schadelijk dan goed.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:29

Runningkawa heeft het hier al mooi gezegd.

Heinekengirl... je zegt zelf het volgende:
Citaat:
Aan de teugel lopen heeft meer te maken met de ontspannenheid van het paard en zijn vertrouwen in de ruiter.


Dat besef je dus... maar waarom vind je dat dan niet belangrijk Verward

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:49

Wanneer ze haar paard recreatief rijd vind ik het onbelangrijk.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar ik ben ervan uit gegaan dat ze recreatief bezig is, en dan vind ik aan de teugel rijden niet echt belangrijk...

Natuurlijk is ontspanning en vertrouwen belangrijk, maar je paard kan jou ook vertrouwen en ontspannen lopen als je 'm niet aan de teugel rijd...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:55

Nee Heinekengirl, ook als je je paard recreatief rijdt, is het belangrijk dat je de achterhand eronder rijdt en voorkomt dat het paard op zijn voorhand loopt te sloffen. Aan de teugel rijden zorgt er namelijk voor dat de goede spieren worden getraind voor het dragen van het ruitergewicht. En dat moet in alle disciplines worden gedaan, anders worden verkeerde spieren gekweekt. En een paard dat op de voorhand sloft, heeft meer kans op blessures aan de voorbenen. Het aan de teugel rijden zorgt ervoor dat het gewicht beter over de vier benen verdeelt wordt, i.p.v. voor het grootste gedeelte op de voorbenen.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:17

Cassidy, je hebt volkomen gelijk. Maar de ruiter die zijn paardje voor de hobby heeft, gewoon voor zijn plezier, rijd waarschijnlijk de achterhand er absoluut niet bij.

Maargoed, ik ga me hier verder maar niet meer mee bemoeien, want ik merk al dat ik weer eens helemaal fout zit Verdrietig

[Edit Apple: tekstkleur]
Laatst bijgewerkt door Liesje89 op 19-03-04 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:23

Ook als je MAAR recreatieruiter bent, en je paard voor je hobby hebt (en laten we eerlijk zijn 95% van alle paardenbezitters in Nederland vallen onder die categorie) betekend dat nog niet dat je niet hard moet werken aan jezelf of aan je paard. Je werkt blessures in de hand als je dat niet doet!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:25

laetitia schreef:
bij western hoeft dit toch ook niet? of zie ik dat verkeerd? Verward



De grote kunst bij het western rijden - en ook de hoogste moeilijkheidsgraad - is een verzameld paard aan een losse teugel. En om zover te komen zul je wel degelijk je paard naar het bit toe moeten rijden.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:30

Ik rijd de achterhand er ook wel achter, natuurlijk...
Maar ik denk toch niet dat iemand tijdens een buitenrit de achterhand eronder gaat rijden. Of denk ik nu EXTREEM recreatief?! Tong uitsteken

Ik vind het "aan de teugel" rijden zodanig belangrijk wanneer je je paard dresuurmatige traint, maar ook wanneer je recreatief-dressuurmatig bezig bent. Ik ga bij "recreatief" uit van buitenrijden, buitenrijden en nog eens buitenrijden. Dat is natuurlijk wel erg overdreven gedacht, maargoed, misschien wel duidelijk.

Maar eigenlijk heb ik hier niets te vertellen, want ik rijd niet eens B (naja, dat wel natuurlijk, maar ik bedoel, ik ben nog nooit officieel gestart...), dus ik denk eigenlijk een "leek" op dat gebied...

Ik ga verder mijn mond houden, lijkt me slim Haha!

[Edit Apple: tekstkleur]

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:34

Waarom zou je tijdens een buitenrit niet dressuurmatig kunnen werken? Zijgangen, travers, renvers op een bosbad, je kleine cirkeltjes op een grasveld? Handgalopje door de bossen? Een buitenrit is ook voor mijn paard werken... niet zo hard als in de bak, maar ook hier moet ze met haar hoofd in de positie lopen waar ik wil. Ik rijd dus niet met waslijnen, en sta niet continu toe dat mijn paard om zich heen kijkt.

En voor de goede orde: ben ook nog nooit op een wedstrijd gestart...en ga dat voorlopig niet doen ook.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:43

Eh, nee, dat vind ik nou wel weer overdreven Scheve mond Zijgangen buiten... Mijn paard moet idd wel zijn koppie houden waar ik dat wil, maar verder ga ik niet helemaal dressuurmatig zitten rijden, hoor... Een buitenrit moet voor mij EN mijn paard ontspannen zijn, een soort mini-vakantie... Je kan het zien als "bakverlof" of een dagje vrij van school/werk. Als jij een dag niet naar school hoeft oid, dan ga je ook geen huiswerk maken (voorbeeld).

Ne tijdens een buitenrit ben ik ECHT niet bezig met het feit of de achterhand van mijn paard wel lekker meedoet...

[Edit Apple: tekstkleur]

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:45

Mijn paard zit gewoon veel lekkerder als de rug meeswingt. De rug swingt pas mee als de achterhand er onder treed. En ik rij western, dus dan zit ik het liefste door, een buitenrit en dan lichtrijden vind ik dan niet prettig. Savvy?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 11:24

heb wat stof doen opwaaien, maar ik snap nu waarom er zo'n nadruk op wordt gelegd op het ondertreden van de achterhand!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:14

laetitia schreef:
hoi bokkers,

waarom is het eigenlijk zo belangrijk een paard aan de teugel te rijden?
bij western hoeft dit toch ook niet? of zie ik dat verkeerd? Verward


Hoi Laetitia!

De uitdrukking "aan de teugel" is wat ongelukkig gekozen (niet door jou, maar in het algemeen!), want dat impliceert dat je dit vooral aan de voorkant bereikt. Aanleuning komt van achteren. Door de achterhand te activeren, en deze energie vervolgens zachtjes op te vangen in de hand, creer je een "boogspanning", waardoor de rug wat omhoog komt. Dit maakt het dragen van de ruiter makkelijker voor het paard en ook voor de ruiter beter om te zitten.
In western doe je dit precies zo. De aanleuning in de hand kan je namelijk heel licht houden en bij een goed opgeleid paard is het gewicht van de teugel voldoende (afhankelijk ook van het type bit dat gebruikt wordt) om het paard aanleuning te geven.

Ook tijdens buitenritten kan je beter je paard niet op de voorhand laten sloffen, maar in lichte aanleuning rijden. Dan gaat ie langer mee.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:23

En waarom geen dressuur oefeningen in de bossen? Vaak doen paarden het dan beter als in de bak hoor en is een goede voorbereiding op eventuele wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:59

Net wat cassidy zegt, ook als recreatie ruiter is de achterhand eronder belangrijk.
En als je de achterhand eronder hebt, is het aan de teugel rijden niet echt veel meer gevraagd.

Zoals ik hierboven al zei, is het aan de teugel lopen belangrijk zodat je paard het gewicht van de ruiter goed kan dragen, zonder daarbij blessures te krijgen.
En het maakt dan niet uit wat je rijd, je paard zal je toch moeten dragen, of het nu recreatie is of niet.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:11

Ook als recreatie ruiter moet je idd zorgen dat de achterhand erbij is..

En juist buiten kun je met de meeste paarden die oefeningen lekker doen,vinden ze meestal ook nog veel leuker dan in de bak.

En heinekengirl: ook als je buitenrijd moet je de achterhand er wel bij hebben..

Wat jij zegt is als zijn hoofd maar op de goede plek zit vind ik het goed.. Fout. Je rijd een paard van achter naar voren en niet wat jij zegt van voren en niet van achteren..

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:16

Ik denk dat heinekengirl gewoon bedoeld,dat als ze op buitenrit is,even alles "loslaat"zeg maar wat ze normaal gesproken in de bak doet,het paard te laten genieten van zijn ontspanning tijdens die rit,om hem vervolgens de volgende dag gewoon weer op te pakken in de bak,en werken aan de dressuur.
zo vreemd vindt ik dit niet,ikzelf doe dat ook wel eens,gewoon even lekker niks aan je hoofd het bos in..

En verder rij ik ook gewoon het paard van achter naar voren,en de achetrhand erbij
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 19-03-04 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:18

Lianne007, helemaal losgooien en zijn en vooral je eigen hoofd er niet bij houden is al helemaal levensgevaarlijk als je een buitenrit aan het maken bent. Buitenrijden is vooruit zien, is situaties weten in te schatten, en er altijd rekening me houden dat een paard een vluchtdier is en zomaar ergens in paniek van kan raken.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:24

Cassidy schreef:
Lianne007, helemaal losgooien en zijn en vooral je eigen hoofd er niet bij houden is al helemaal levensgevaarlijk als je een buitenrit aan het maken bent. Buitenrijden is vooruit zien, is situaties weten in te schatten, en er altijd rekening me houden dat een paard een vluchtdier is en zomaar ergens in paniek van kan raken.



natuurlijk gooi ik ook niet zomaar alles los,dat heb ik ook helemaal niet gezegd,ik bedoel,dat ik me tijdens zon buitenruit niet optimaal bezig hou met het dressuurmatig gericht rijden.
Ik weet ook wel dat zon paard opeens kan schrikken en weg kan vluchten,daar heb ik buiten altijd alle rekening mee.